Permalänk
Medlem

Får inget internet till fiberdosan!

Hej!

Jag har haft fiber i snart ca 2år nu och det har fungerat felfritt hittills. Förutom nu i onsdags den 9/1 2019 när det plötsligt la av. Satt uppe vid datorn tills ca klockan 2 då jag gick och la mig och hade inget strul med internetet alls. Åkte iväg vid 8 på morgonen och hem vid klockan 14:30 och satt på datorn när jag märkte att det inte var något internet.

Började först med att felsöka problemet när enthernet kabblen var direkt kopplad till fiberdosan och fick som svar: Ethernet saknar giltig IP-Konfiguration.
Testade även att starta om routern vilket inte hjälpte.
Märkte sedan att WAN lappan på fiberdosan inte lyste.
Testade att dra ut strömkällan till fiberdosan och sen efter en liten stund sätta tillbaks den vilket inte hjälpte.
Ringde först till internetleverantören och enligt dom så var det inget märktbart fel på deras sida så dom skulle skicka iväg en felanmällan.
Ringde därefter fiberleverantören och enligt dom så var det inget fel på deras håll heller utan att dom skulle skicka ut en tekniker inom 5-7 dagar.

Har följande:
Internetleverantör: Bahnhof
Fiberleverantör: Halmstads stadsnät
Router: ASUS RT-AC87U
Fiberdosans model: CTS HES-3109S

Någon som har haft liknande problem eller kanske vet vad som kan vara fel ?
Är tacksam för all hjälp man kan få!
Mvh

Permalänk
Medlem

Invänta tekniker har haft liknande problem då byte dom ut fiberdosan.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Lyser inte WAN Har inte fiberdosan ordentligt kontakt.

Att nätleverantören säger de inte ser några problem förstår jag inte alls.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kan vara allt från avgrävd/sönderfrusen fiber till problem i någon switch nån stans i nätet.

Permalänk
Medlem

@Mcnil: Aa det blir det nog till att göra.

Permalänk
Medlem

@iller: Håller med dig tycker det är lite konstigt att ingen av dom märkte av något fel.

Permalänk
Medlem

@Vituraz: Det kan stämma. Bor i en vila där fiber kablen är nergrävd ca 30cm under marken och har inte märkt av att någon har grävt eller liknande. Så de kan nog vara som du säger att den är sönderfrusen eller att problem ligger i fiberdosan.