Helsvart skärm vid start av dator

Permalänk
Medlem

Helsvart skärm vid start av dator

Okej, så följande har hänt. Jag satt och spelade Overwatch i några timmar. Mitt i Overwatch så blir rutan svart och allt ljud försvinner. Startar om datorn manuellt med power knappen. Allt är som vanligt ända tills datorn ska komma till inloggningsrutan. Då blir det svart igen. Provar först (efter flera omstarter) att starta datorn i safe mode. Någon sida på nätet rekommenderar att jag avinstallerar grafikkortet och dess drivrutiner. Jag gör det. Efter det verkar jag inte ens komma in på Windows i safe mode.

Därefter blir jag desperat och provar att formatera hårddisken. Använder min gamla Windows 8.1 skiva. Nu verkar allt funka igen. Därefter installerar jag diverse olika uppdateringar till diverse komponenter. När jag väl kommer till grafikkortet, så uppstår precis samma problem som förrut: svart skärm vid inloggningsrutan efter omstart. Därefter lyckas jag komma in på windows via safe mode. Därefter tar jag bort grafikkortet via enhetshanteraren. Nu verkar allt fungera igen.

Jag utgår därför att alltsammans är kopplat till grafikkortet. Flera sidor på nätet verkar dessutom påstå att det endast är kopplat till Nvidia drivrutinerna och att de inte funkar tillsammans med windows (ett vanligt problem tydligen). Det andra alternativet är att hårdvaran pajat (antagligen grafikkortet).

Någon som kan upplysa mig kring ämnet? Några tips/ideer på tillvägagångsätt?

I värsta fall får jag köpa en ny dator. Har haft denna i nästan fem år och vet inte om det är värt att reparera den numera.

Permalänk
Medlem

Prova en äldre drivrutin på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Funkar inte. Såp fprt en drivrutin installeras blir det svart. För att datorn ihuvudtaget ska visa en bild så måste grafikkortet vara avinstallerat.

Någon som har fler tips?

Permalänk
Medlem

Har du provat en annan Expansionsplats.