Hur använder jag två ip-adresser (och flera devices hemma) ?

Permalänk
Medlem

Hur använder jag två ip-adresser (och flera devices hemma) ?

Ok, till att börja med har jag högst medelmåttiga kunskaper inom nätverk.

Så , vidare till problemet:

Enligt Bredband 2 bör jag ha två ip-adresser till mitt hushåll.

I dagsläget använder jag en router och hemnätverk för alla pryttlar. Dock...

För att två personer samtidigt ska kunna spela vissa spel över internet verkar det som de som spelar behöver olika "riktiga" ip-adresser. (t.ex Rainbow 6 siege)

Finns någon som vet hur man kan göra för att lösa detta? (Givet att vi har två ip-adresser...vet inte ens om det faktiskt är så med tanke på supportpersonens usla tekniska kunskaper).

Vi skulle alltså behöva kunna ge en riktig ip-adress till en dator, så kan den andra köra via routern. ...Finns någon sådan funktion normalt i routrar, och hur brukar man göra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ok, till att börja med har jag högst medelmåttiga kunskaper inom nätverk.

Så , vidare till problemet:

Enligt Bredband 2 bör jag ha två ip-adresser till mitt hushåll.

I dagsläget använder jag en router och hemnätverk för alla pryttlar. Dock...

För att två personer samtidigt ska kunna spela vissa spel över internet verkar det som de som spelar behöver olika "riktiga" ip-adresser. (t.ex Rainbow 6 siege)

Finns någon som vet hur man kan göra för att lösa detta? (Givet att vi har två ip-adresser...vet inte ens om det faktiskt är så med tanke på supportpersonens usla tekniska kunskaper).

Vi skulle alltså behöva kunna ge en riktig ip-adress till en dator, så kan den andra köra via routern. ...Finns någon sådan funktion normalt i routrar, och hur brukar man göra då?

Skaffa en billig switch och placera mellan internet och routern. Nu förutsätter jag att du inte har ADSL med kombinerad router/modem då krävs lite mer.
Sen kopplar du den andra speldatorn till switchen. Tänk på att den datorn ligger öppet mot internet så extra viktigt med aktiverad brandvägg på den.

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Ok, till att börja med har jag högst medelmåttiga kunskaper inom nätverk.

Så , vidare till problemet:

Enligt Bredband 2 bör jag ha två ip-adresser till mitt hushåll.

I dagsläget använder jag en router och hemnätverk för alla pryttlar. Dock...

För att två personer samtidigt ska kunna spela vissa spel över internet verkar det som de som spelar behöver olika "riktiga" ip-adresser. (t.ex Rainbow 6 siege)

Finns någon som vet hur man kan göra för att lösa detta? (Givet att vi har två ip-adresser...vet inte ens om det faktiskt är så med tanke på supportpersonens usla tekniska kunskaper).

Vi skulle alltså behöva kunna ge en riktig ip-adress till en dator, så kan den andra köra via routern. ...Finns någon sådan funktion normalt i routrar, och hur brukar man göra då?

Detta låter helt knas. Jag antar att när bredband 2 menar att du får två IP-adresser så är detta två PUBLIKA IP-adresser. Till exempel en som din router har mot internet, och en adress som en server du har som ska kunna bli åtkommen från internet.

Du ska inte behöva säga ett ord till Bredband2 för att kunna ha "mer än en person på internet". Din router använder sig av en funktion som heter NAT, som väldigt kort förklarat gör så att alla i ditt hemnätverk kan dela på en publik IP-adress.

Allt du behöver göra är att koppla in alla datorer precis som vanligt så att de får en adress automatiskt av din hemmarouter. Du ska inte behöva göra något annat, NAT sköter resten. Man behöver inte ha flera olika publika IP-adresser för att kunna spela onlinespel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ok, till att börja med har jag högst medelmåttiga kunskaper inom nätverk.

Så , vidare till problemet:

Enligt Bredband 2 bör jag ha två ip-adresser till mitt hushåll.

I dagsläget använder jag en router och hemnätverk för alla pryttlar. Dock...

För att två personer samtidigt ska kunna spela vissa spel över internet verkar det som de som spelar behöver olika "riktiga" ip-adresser. (t.ex Rainbow 6 siege)

Finns någon som vet hur man kan göra för att lösa detta? (Givet att vi har två ip-adresser...vet inte ens om det faktiskt är så med tanke på supportpersonens usla tekniska kunskaper).

Vi skulle alltså behöva kunna ge en riktig ip-adress till en dator, så kan den andra köra via routern. ...Finns någon sådan funktion normalt i routrar, och hur brukar man göra då?

Som redan nämnts använder du en switch direkt efter inkommande, 1 port till router och 1 port till sekundär dator.
MEN om du ligger på privat ip-adress (CG-NAT) hos BB2 kommer du i så fall fortfarande ha samma ip-adress utåt mot en spelserver.
Skulle så vara fallet får du även be BB2 om publika ip-adresser.

Skrivet av SlinkyJoppe:

Detta låter helt knas. Jag antar att när bredband 2 menar att du får två IP-adresser så är detta två PUBLIKA IP-adresser. Till exempel en som din router har mot internet, och en adress som en server du har som ska kunna bli åtkommen från internet.

Du ska inte behöva säga ett ord till Bredband2 för att kunna ha "mer än en person på internet". Din router använder sig av en funktion som heter NAT, som väldigt kort förklarat gör så att alla i ditt hemnätverk kan dela på en publik IP-adress.

Allt du behöver göra är att koppla in alla datorer precis som vanligt så att de får en adress automatiskt av din hemmarouter. Du ska inte behöva göra något annat, NAT sköter resten. Man behöver inte ha flera olika publika IP-adresser för att kunna spela onlinespel.

Tror du missuppfattade TS.
Det han menar är att vissa speltjänster och serverar godtar inte att 2 olika spelare ansluter från samma ip-adress samtidigt.

Sen det BB2 menar är att man har tillgång till 2 olika ip-adresser (anslutningar) från dom, publika eller privata om man ligger bakom CG-NAT.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Tror du missuppfattade TS.
Det han menar är att vissa speltjänster och serverar godtar inte att 2 olika spelare ansluter från samma ip-adress samtidigt.

Sen det BB2 menar är att man har tillgång till 2 olika ip-adresser (anslutningar) från dom, publika eller privata om man ligger bakom CG-NAT.

Det är väll bara och ringa BB2 och be om att få en "svart" adress då? Eller bli överflyttad till vanlig publik IP från CG-NAT, eller har de tagit bort den möjligheten?

Jag har varit på LAN hos många kompisar med CG-NAT nätverk och spelat R6 samtidigt som många andra utan problem.

Permalänk
Medlem

Borde gå routa eller sätta upp VLAN till en specifik port ifrån WAN porten, ifall du vet dina två ip adresser..
Eller ifall du konfar två WAN portar, som du sedan linkar till en LAN port, troligen det lättaste sättet...

Vad för router har du hemma?
Krävs en mer avancerad router, typ en där du kan ha DDWRT eller Tomatoes eller dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlinkyJoppe:

Det är väll bara och ringa BB2 och be om att få en "svart" adress då? Eller bli överflyttad till vanlig publik IP från CG-NAT, eller har de tagit bort den möjligheten?

Jag har varit på LAN hos många kompisar med CG-NAT nätverk och spelat R6 samtidigt som många andra utan problem.

Jag hade inga problem att få tillbaka en publik adress när jag hamnade bakom CG_NAT hos BB2.

Vad som gäller för R6 vet jag inte, kanske finns möjlighet i serverinställningarna att blockera flera anslutningar från samma ip och att det är därför det skiljer.
Eller så är det inte det som är problemet för TS gällande R6.

Permalänk
Medlem

som jag förstår gillar inte R6 att flera sitter bakom samma port. Andra spel har löst detta genom att det öppnas andra portar i lan emot DST porten... Troligen är det samme här..

Oftast, haru en basic router, aktivera UPNP och problemet brukar va löst..

Permalänk
Medlem

Om du har två portar i mediaomvandlaren kopplar du bara en kabel till vardera WAN porten på routern och sen tilldelar du olika VLAN olika gateways. Att göra detta med en konsumentrouter är nog dock uteslutet, men att sätta ihop en pfSense burk med dubbla WAN interface och det antal LAN du behöver.

Jag skulle inte sätta en switch framför brandväggen. Speciellt inte en som kan managernas på något sätt. Den blir helt öppen för attacker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Vilket spel finns det kvar i världen som inte skulle godta flera olika spelkonton på en ip-adress?
Jag tror inte jag stött på detta fenomenet sedan tidigt 2000-tal och då kanske 1/100 titlar.

Den absoluta majoriteten av alla användare på internet sitter bakom en NAT-ad ip-adress och är galet tveksam till att man skulle behöva unika ipadresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vilket spel finns det kvar i världen som inte skulle godta flera olika spelkonton på en ip-adress?
Jag tror inte jag stött på detta fenomenet sedan tidigt 2000-tal och då kanske 1/100 titlar.

Den absoluta majoriteten av alla användare på internet sitter bakom en NAT-ad ip-adress och är galet tveksam till att man skulle behöva unika ipadresser.

Flera spelbolag, Betsson Unibet med flera, har den regeln att bonus bara ges till en person per hushåll, e-postadress och hör och häpna IP-adress!!! En del får inte ut sina vinster för brott mot den regeln!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

En del av tipsen är lite över min förmåga måste jag erkänna.
Lite efterforskningar vad gäller just Rainbow six och uppkopplingar visar att det verkar vara problem med just det spelet och att dela ip. (en del tipsade om att slå på upnp men det funkar inte)
Jag har nu testat att sätta en switch mellan routern och boxen på väggen. Nu har jag en sladd direkt från switchen till routern (där ena datorn är kopplad till) och en separat sladd direkt vidare till den andra datorn. Det verkar som att jag åtminstone har två publika ip-nummer.
Inte så jättekul att ha sladdar till höger och vänster här hemma men det funkar i alla fall

De skönaste vore ju om routern kunde "vidarebefodra" ett publikt ip-nummer direkt till ena datorn, så man slipper den extra switchen och sladden.

Någon som vet om det är möjligt?

Vår router är en Netgear R7500. (En sån här: https://www.netgear.com/support/product/R7500.aspx#page-2 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Tack för alla tips!

En del av tipsen är lite över min förmåga måste jag erkänna.
Lite efterforskningar vad gäller just Rainbow six och uppkopplingar visar att det verkar vara problem med just det spelet och att dela ip. (en del tipsade om att slå på upnp men det funkar inte)
Jag har nu testat att sätta en switch mellan routern och boxen på väggen. Nu har jag en sladd direkt från switchen till routern (där ena datorn är kopplad till) och en separat sladd direkt vidare till den andra datorn. Det verkar som att jag åtminstone har två publika ip-nummer.
Inte så jättekul att ha sladdar till höger och vänster här hemma men det funkar i alla fall

De skönaste vore ju om routern kunde "vidarebefodra" ett publikt ip-nummer direkt till ena datorn, så man slipper den extra switchen och sladden.

Någon som vet om det är möjligt?

Vår router är en Netgear R7500. (En sån här: https://www.netgear.com/support/product/R7500.aspx#page-2 )

En del businessroutrar (som saknar wifi) har dubbla WAN-uttag, då går det ordna, men har inte sett någon konsumentrouter med stöd för det. Din har det inte iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Tack för alla tips!

En del av tipsen är lite över min förmåga måste jag erkänna.
Lite efterforskningar vad gäller just Rainbow six och uppkopplingar visar att det verkar vara problem med just det spelet och att dela ip. (en del tipsade om att slå på upnp men det funkar inte)
Jag har nu testat att sätta en switch mellan routern och boxen på väggen. Nu har jag en sladd direkt från switchen till routern (där ena datorn är kopplad till) och en separat sladd direkt vidare till den andra datorn. Det verkar som att jag åtminstone har två publika ip-nummer.
Inte så jättekul att ha sladdar till höger och vänster här hemma men det funkar i alla fall

De skönaste vore ju om routern kunde "vidarebefodra" ett publikt ip-nummer direkt till ena datorn, så man slipper den extra switchen och sladden.

Någon som vet om det är möjligt?

Vår router är en Netgear R7500. (En sån här: https://www.netgear.com/support/product/R7500.aspx#page-2 )

Nej det är inte möjligt med den routern, alla enheter som ansluter till en router har samma ip-adress utåt.
Man kan brygga en router så att den gör som du tänker, men då försvinner alla funktioner med routern och du kan lika gärna koppla båda datorerna i switchen.

Permalänk
Medlem

Ah, ok då får det bli switch-varianten då.

Tackar för info.

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Ah, ok då får det bli switch-varianten då.

Tackar för info.

Se vad @Garmzon skrev ovan, dina burkar kommer att vara oskyddade utan brandväggen som routern har, risken blir alldeles för stor och du kan råka ut för att dina datorer blir hackade eller får ransomware.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickelVarg:

Se vad @Garmzon skrev ovan, dina burkar kommer att vara oskyddade utan brandväggen som routern har, risken blir alldeles för stor och du kan råka ut för att dina datorer blir hackade eller får ransomware.

Skickades från m.sweclockers.com

En brandvägg i en vanlig konsumentrouter är sannolikt sämre än Windows brandvägg. Speciellt eftersom de sällan uppdateras. Det viktiga är att man är noga med säkerheten på datorn som är kopplad direkt till internet.
Se t ex den här router-exploiten:

https://www.google.com/amp/s/www.pandasecurity.com/mediacente...

Permalänk
Medlem

Börja med att installera DDWRT
https://www.myopenrouter.com/downloads/dd-wrt-r7500r7500v2

Sedan behöver du skapa WAN2, som du sedan binder till en valfri lanport.

Permalänk
Medlem

I have two IP address (via DHCP) from my ISP and would like to utilize 2 WAN ports on my WRT54GL router. I am running the DD-WRT firmware 23 SP1 version.

Permalänk
Medlem

NEJ inge jävla DDWRT.. köp denhär PC Engines APU2C4-Bundle - Board, Netzteil, Speicher, Gehäuse https://www.amazon.de/dp/B01GEIBC12/ref=cm_sw_r_cp_api_i_76Vo...

Installera pfSense, happy days.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Amazon is “directly in Sweden”? You have a better price somewhere, fully assembled and with an installed OS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ok, till att börja med har jag högst medelmåttiga kunskaper inom nätverk.

Så , vidare till problemet:

Enligt Bredband 2 bör jag ha två ip-adresser till mitt hushåll.

I dagsläget använder jag en router och hemnätverk för alla pryttlar. Dock...

För att två personer samtidigt ska kunna spela vissa spel över internet verkar det som de som spelar behöver olika "riktiga" ip-adresser. (t.ex Rainbow 6 siege)

Finns någon som vet hur man kan göra för att lösa detta? (Givet att vi har två ip-adresser...vet inte ens om det faktiskt är så med tanke på supportpersonens usla tekniska kunskaper).

Vi skulle alltså behöva kunna ge en riktig ip-adress till en dator, så kan den andra köra via routern. ...Finns någon sådan funktion normalt i routrar, och hur brukar man göra då?

Vad har du för router?

Det du behöver göra är en portforward.

https://portforward.com/help/tom-clancys-rainbow-six-siege/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Vad har du för router?

Det du behöver göra är en portforward.

https://portforward.com/help/tom-clancys-rainbow-six-siege/

Hmm det där ser ju intressant ut. Ska testas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm såg att guiderna gäller xbox och ps4. Kan försöka testa använda samma portar även på pc gissar jag(?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hmm såg att guiderna gäller xbox och ps4. Kan försöka testa använda samma portar även på pc gissar jag(?)

Skickades från m.sweclockers.com

Lösningen med port forward kommer inte använda olika IP-adresser, bara så du vet. Men det kan ju mkt väl fungera för det är ju den vanliga lösningen med flera spelare på ett IP-nummer (olika portar för de olika datorerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hmm såg att guiderna gäller xbox och ps4. Kan försöka testa använda samma portar även på pc gissar jag(?)

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vilka portar det stod för xbox och ps4, men här är de du behöver för pc iaf.
https://support.ubi.com/en-GB/Faqs/000023138/Connectivity-iss...
Gå ner till punkt 4.

Rekommenderar dig att gå igenom static ip delen på portforward btw om du inte gjort det

Skrivet av teejee:

Lösningen med port forward kommer inte använda olika IP-adresser, bara så du vet. Men det kan ju mkt väl fungera för det är ju den vanliga lösningen med flera spelare på ett IP-nummer (olika portar för de olika datorerna).

Ja det stämmer.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

NEJ inge jävla DDWRT.. köp denhär PC Engines APU2C4-Bundle - Board, Netzteil, Speicher, Gehäuse https://www.amazon.de/dp/B01GEIBC12/ref=cm_sw_r_cp_api_i_76Vo...

Installera pfSense, happy days.

Skickades från m.sweclockers.com

ÅHFAN, ser skojj ut..
Men, hade nog isf köpt en sådan här:
https://mikrotik.com/product/RB3011UiAS-RM

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

ÅHFAN, ser skojj ut..
Men, hade nog isf köpt en sådan här:
https://mikrotik.com/product/RB3011UiAS-RM

Den såg heller inte dum ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Den såg heller inte dum ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt bra OS också. Lärt mig mycket med att pilla med detta.. Du kan göra absolut ALLT med detta.. Verkligen ALLT!!!

Permalänk
Medlem

@claser: eftersom det inte är Open Source så skulle jag bytt det mot FreeBSD, men hårdvaran såg intressant ut tills jag såg att processorn va 32 bitar.. får bli något annat nästa gång