Silverstone visar prototyp av kommande Raven-chassi med roterad layout

Permalänk
Melding Plague

Silverstone visar prototyp av kommande Raven-chassi med roterad layout

På CES 2019 meddelar Silverstone att de går tillbaka till rötterna med sin anrika chassiserie Raven, och visar en prototyp av en bastant pjäs med en säregen inre layout.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett ett Fortress!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Intressant design.
Men det kommer ju att krävas vinklade adaptrar till bl.a grafik-kort, annars tas ju hela estiken bort, för vem vill ha dem sticka upp från toppen
Så det kan ju undras om sådana kommer att medfölja...

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

I ärlighetens namn så borde grafikkort sitta just så där för allas väl.

Men hur kommer kontakterna må om man inte skaffar 90-graders vinkeladaptrar till hela rasket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Intressant design.
Men det kommer ju att krävas vinklade adaptrar till bl.a grafik-kort, annars tas ju hela estiken bort, för vem vill ha dem sticka upp från toppen
Så det kan ju undras om sådana kommer att medfölja...

Skrivet av Ricerunner:

I ärlighetens namn så borde grafikkort sitta just så där för allas väl.

Men hur kommer kontakterna må om man inte skaffar 90-graders vinkeladaptrar till hela rasket?

På de gamla raven var det inget jätteproblem om man inte hade väldigt styva kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hade hellre sett ett Fortress!

Mitt Fortress 02 tuggar fortfarande på fint.

För Raven prototypen tycker jag det är för mycket döyta vid högersidan och lite gör mycket "Alienware, Gamery" look på vinklarna.

Permalänk
Medlem

Tycker detta chassi är på tok för djupt. Får i alla fall inte plats på mitt skrivbord på djupet. Rent designmässigt påminner detta chassi om Alienware Aurora chassin som också var sjukt djupa och inte får plats på ett vanligt skrivbord:

Chassin bör generellt inte vara mer än max 55-56 cm djupa. Men detta ser ut att vara över 65 cm vilket är för djupt för de flesta som vill ha sin dator på sitt skrivbord.

Designspråket på denna prototyp ser helt klart ut som en 2011 design snarare än 2019. Inte mig helt emot, nostalgi kan vara kul och inte kul med bara allt för slätstrukna chassin. Bra med alternativ. Tror dock inte att detta blir en storsäljare i Sverige med tanke på vår asketiska läggning. Jag själv är dock osvensk på detta sättet och gillar svulstiga designspråk och RGB belysning (jag har ett levande inre barn trots mina 39 bast lol). Vet inte riktigt ännu vad jag tycker om denna dock. Får nog vänta tills slutprodukten kommer ut för att forma en uppfattning.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mitt Fortress 02 tuggar fortfarande på fint.

För Raven prototypen tycker jag det är för mycket döyta vid högersidan och lite gör mycket "Alienware, Gamery" look på vinklarna.

Hade ft05 ett tag, helt fantastiskt chassi! Stilrent utan massa kurvor och krimskrams.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ah, ett chassi som det alltid borde ha varit då? (-när det kommer till komponenter som producerar mycket värme)
Har alltid frågat mig varför detta inte varit standard för högpresterande system...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Älskar mitt FT02 bortsett från att det finns otroligt lite utrymme för kabeldragning, och att det är väldigt svårt att bära (att det väger som fan hjälper inte heller), så det är väldigt kul att de tar tillbaka stilen.

Mycket utrymme ovanför nätagget kan ju lösas med hdd-burar annars, och jag gillar inte att det är fönster vid kablarna.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Hade ett gammalt raven v2 chassi som är det bästa någonsin, dessvärre vägde det som en pansarvagn och eftersom jag flyttade runt massor så fick jag lov att byta till ett tråkigt Fractal Design chassi.

Permalänk
Inaktiv

Min förra PC var baserad på Fortress FT02, och förutom den dåliga ventilationen - vilket ställer till det för kraftfulla GPUer i synnerhet - så var den roterade arkitekturen återigen ett problem för GPUer, då det får värmerören i kylaren att hänga nedåt och därmed fungera sämre.

Jag skulle inte vilja ha ett sådant chassi igen, särskilt inte med dagens 300W monster-GPUer.

Permalänk
Medlem

Kungen av luftkylning på väg tillbaka, trevliga nyheter!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag röstar för att nästa års vinterdator från sweclockers har mindre formfaktor.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Känns synd med all extra längd i bakkant, med tanke på att det är i stort sett tomt där förutom PSU längst ner. Frågan är om man skulle kunna tänka lite "outside the box", bokstavligt talat, och lägga ut PSU för att minska lådvolymen.

Permalänk
Medlem

En ny låda med roterad layout från Silverstone? Äntligen!!
Det var ett tag sen nu!

Fast jag är lite skeptisk till chassit i det här stadiet...
Om de nu sägert att det ska vara fokuserat på luftkylning så är ju all tomyta ovanför nätagget helt bortkastat.
Flera har ju redan reagerat på det och jag kan bara hålla med: det ser bara ut som ett stort hål i lådan.
Sidoventilationen ser ju inte speciellt vacker ut heller, och lär öka upplevd ljudnivå till viss del.
För att rättfärdiga utrymmet så får de nog åtminstone bygga ett system där det går enkelt att montera hårddiskburar ovanför nätagget.
Men jag hade hellre sett nätagget ställt på högkant, mer likt gamla RV05/FT05. Klart effektivare utnyttjande av utrymmet.
Problemet är väl att i dagens marknad så måste man ha massa utrymme för AIO vattenkylare, annars säljer det inte.
...
Personligen hade jag nog hellre sett de hållt sig närmre grundlayouten från RV05/FT05 och byggt vidare:
Nån cm bredare för kabeldragning, 2-3cm högre för plats för större nätagg och en AIO i botten.
Skippa slim DVD-slotten och bygg en bättre lösning för 2.5" platser där istället.
Samt jobba på att göra lådan lättare att jobba i och få till snygg kabeldragning osv.
Plus lite omdesign där de tar lite mer inspiration från rundningarna från FT02/TJ07 snarare än FT05.

Skrivet av LudvigLindell:

Hade hellre sett ett Fortress!

Det lär komma
Raven brukar dyka upp först, och sen så kommer en lite mer polerad, mer asketiskt fyrkantig och kompaktare (och dyrare!) Fortress lite senare...

Skrivet av anon132576:

Min förra PC var baserad på Fortress FT02, och förutom den dåliga ventilationen - vilket ställer till det för kraftfulla GPUer i synnerhet - så var den roterade arkitekturen återigen ett problem för GPUer, då det får värmerören i kylaren att hänga nedåt och därmed fungera sämre.

Ventilationen var väl knappast dålig i FT02? Den var knappast perfekt med tanke på den massiva potentialen från tre 180mm fläktar, men "dålig" är att dra det hela alldeles för långt IMO!
Men visst, den roterade arkitekturen är dock något man behöver se upp med: vissa kyllösningar får många felvända heatpipes och då kan de funka sämre... Så man behöver kolla upp designen på kyllösningen innan man shoppar.
Dessutom beror det även på vilka heatpipes som används: De som har bra "wicks" påverkas mycket mindre av hur de monteras. Att få tag på den här informationen för olika GPU:er är dock inte det enklaste

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Coolt!

Kul att se något nytt på chassimarknaden, inte bara tempererat glas och RGB. Lär också motverka GPU sag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Tycker detta chassi är på tok för djupt. Får i alla fall inte plats på mitt skrivbord på djupet. Rent designmässigt påminner detta chassi om Alienware Aurora chassin som också var sjukt djupa och inte får plats på ett vanligt skrivbord:

https://www.personalpccare.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/alienware-r4-l-side-front.jpg

Chassin bör generellt inte vara mer än max 55-56 cm djupa. Men detta ser ut att vara över 65 cm vilket är för djupt för de flesta som vill ha sin dator på sitt skrivbord.

Designspråket på denna prototyp ser helt klart ut som en 2011 design snarare än 2019. Inte mig helt emot, nostalgi kan vara kul och inte kul med bara allt för slätstrukna chassin. Bra med alternativ. Tror dock inte att detta blir en storsäljare i Sverige med tanke på vår asketiska läggning. Jag själv är dock osvensk på detta sättet och gillar svulstiga designspråk och RGB belysning (jag har ett levande inre barn trots mina 39 bast lol). Vet inte riktigt ännu vad jag tycker om denna dock. Får nog vänta tills slutprodukten kommer ut för att forma en uppfattning.

Kul att höra att det finns fler som inte gillar för slätstruken design! Har aldrig varit ett fan av minimalism.
Har visserligen ett Fractal chassi fast med fönstersida och RGB så det inte ser dött ut! Tycker verkligen inte att det är barnsligt med mönster och färger, sånt är bara fördomar ärligt talat.

Lite off-topic, men det är viktigt med en egen stil tycker jag, att följa modet slaviskt är väl rätt meningslöst?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Borde förhoppningsvis innebära en ny FT06 kanske, dom delar ju samma stomme genom föregående generationer med endast olika "skal" och samma inre layout.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Ser gärna också ett nytt chassi i Fortress-serien med lite mer exotiska materialval och som inte väger 2.500 kg.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Originellt, men lite väl mycket dö-yta ovanför PSU och som andra nämnt så kan vissa GPUer trivas mindre bra i det då den tilltänkta placeringen av GPU´n ändras.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag tycker iden är bra. Har alltid haft min dator ståendes på golvet för att komma närmre svalare luft. Då har sladdarna fått en böj för att komma upp mot skärmen som står ovanför. Så jag finner inga problem med knickar eller böjar på sladdarna i detta utförandet så länge som lådan står lägre än resten. Sedan håller jag med om att de borde tillverka en renodlad luftkylare och skippa tomytorna som kan störa luftflödet och skapa värmefickor.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser intressant ut med designen på luftflödet men annars ser det ganska fult ut eller? Kanske bara är en smaksak men 200$ för den känns konstigt! Luftflöde for the win dock, kör själv ett 011-Dynamic

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Ser gärna också ett nytt chassi i Fortress-serien med lite mer exotiska materialval och som inte väger 2.500 kg.

Möjligtvis en limited run i titan?
Annars tycker jag det är kul med riktigt solida tunga plåtar, Men är ju inte så praktiskt.