AMD demonstrerar Ryzen 3 "Matisse" med 8 kärnor och 16 trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Radeon 7 lär tveklöst prestera bättre än Navi, Navi är sagd att vara midrange och kommer troligen att lägga sig något under RTX2060 i prestanda men till ett lägre pris. Navi kommer högst troligt att ha GDDR6. Däremot möjligt att Navi i Crossfire slår Radeon 7 och är priset tillräckligt lågt kanske tom till ett lägre totalpris.

Åh fan, då blir det att köpa en gpu från det gröna laget, och cpu från det röda för min del.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter! Räknar med både ökning av IPC och spelprestanda med ca 10%. Blir nog en sådan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Cinebench...

Exakt min tanke, kompenserat för skillnad i frekvens (antagande 4,7 GHz resp. 4,1 GHz all-core-turbo för i9-9900K och 2700X) har dessa två CPUer identisk IPC sett till de resultat SweClockers uppmätte.

Tror 4,1 GHz all-core-turbo är rätt spot-on för 2700X med den kylare SweC kör, med standardkylaren får man typiskt 4,025-4,075 GHz men har fått för mig att 4,1 är max vid full XFR-utväxling. 4,1 GHz stämmer också rätt exakt om resultatet är 1950 vid 4,4 GHz (som @tellus82 nämner här).

Visar inte detta rätt mycket hur totalt värdelöst ett Cinebench-resultat är för att extrapolera till mer generella fall? Cinebench fungerar lysande om målet är att reda ut genomsnittlig frekvens givet att man vet resultat och frekvens för någon annan CPU-modell med identiskt mikroarkitektur. Men det är värdelöst för att dra några slutsatser mellan olika CPU-designer.

Samma IPC i Cinebench mellan Zen+ och Skylake, men det är 20-25 % fördel för den senare i spel och ~20 % fördel i de heltalstester som finns i Geekbench 4. Även GB4 visar att flyttal är en styrka hos Zen, är endast 5 % fördel i IPC i genomsnitt. OBS: IPC, har här alltså kompenserat för skillnad i frekvens.

IPC/frequency

Har ju varit spekulation på att Zen2 skulle ha 10-15 % högre IPC jämfört Zen+.

Antar vi att så är fallet även i Cinebench, vilket är ett väldigt rimligt antagande givet att Cinebench kör i princip 100 % ur CPU-cache och därför är helt opåverkad av saker som RAM-hastighet och eventuell ökad latens från I/O-die, så borde frekvensen på kretsen man visade upp ligga rätt jämt med 2700X. Cinebench-resultatet i demon var 12 % högre än vad SweClocker uppmätte för 2700X.

Chipletts

Lite förvånande att så få verkar komma ihåg / känna till att det redan funnits produkter med en separat CPU-krets kopplad mot en I/O-krets i samma paket: Clarkdale och Arrandale, d.v.s. Westmere med integrerad GPU för desktop och bärbara.
https://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/westmere/westmeredie.jpg
Kan mycket väl förstå varför AdoredTV hade tre "källor" som alla hävdade att desktop Zen2 skulle fortsätta med integrerad minneskontroller, d.v.s inte använda en I/O-krets.

Gissningsvis handlar det om personer som har rätt bra koll på kretsdesign, men som inte hade någon inside-info. De tog existerande rykten, kryddade med sin kunskap och klämde vad de själva ansåg att de skulle valt som design.

Givet att desktop-laster, bl.a. spel, såg rätt stor positivt utfall när Athlon64 och senare (vissa) Nehalem fick integrerad minneskontroller så är det lite svårt att förstå entusiasmen många verkar ha för att Zen2 nu tappar den finessen.

Personligen anser att en I/O-krets är helt rätt designval för Epyc. Dagens design må fungera bra under Linux givet "rätt" typ av applikationer, men multipla NUMA-noder även i en enskild krets är en väldigt dålig idé för de som kör Windows (sedan kan man i.o.f.s. ställa sig lite frågande till varför någon väljer att köra Windows som server OS...).

En I/O-krets löser NUMA-problematiken, precis som med en monolitisk krets får man nu en NUMA-zon per sockel.

Dock är inte lösning med en I/O-krets utan tekniska nackdelar, den mest relevanta är att latensen nu blir konsekvent hög! Det kommer påverka vissa serverlaster negativt, finns nog en väldigt bra orsak till varför AMD så här långt endast visat upp flyttalsintensiva applikationer då dessa sällan är speciellt latens-känsliga.

Spel-prestanda

Inte för att regna på någons parad här, men givet att desktop Zen2 nu kommer använda sig av en I/O-krets så väntar i alla fall jag med att göra några bergsäkra uttalande kring spelprestanda..

Min gissning här

  • I bästa fall matchar man i7-7700K / i5-8400 som i genomsnitt ligger ~10 % högre jämfört med 2700X

  • I värsta fall blir det ingen förbättring över 2700X

Detta lutar jag på hur spelprestanda stod sig mellan Nehalem/Westmere med integrerad minneskontroller kontra minneskontroller på en separat I/O-krets.

En kort analys av t.ex. Dragon Age
https://images.anandtech.com/graphs/clarkdalelaunch_010310105346/21128.png
Notera att Core2Duo E8600 (2C/2T) presterar bättre än Core2Quad Q8400. Slutsats: spelet skalar rätt obefintligt förbi 2C.

i7-870 har integrerad minneskontroller och single-core turbo på 3,6 GHz. i5-661 har I/O-krets och single-core turbo på 3,6 GHz.

Ingen perfekt jämförelse just då mängd L3$ och antal kärnor är olika, men ändå värt att notera skillnaden i prestanda här: nästan 20 % trots samma mikroarkitektur!

Man visade upp Forza Horizon 4 i 1920x1080 "ultra". Prestanda höll sig runt stabilt runt 110-120 FPS. Svårt att veta hur pass mycket man är GPU-begränsad, men det är en titel som rullar riktigt fint på GCN och där i9-9900K fixar 140-150 FPS med RTX 2080 och ~160 FPS med RTX 2080Ti.

Främst den flexibilitet som en IO krets ger som jag gläder mig åt.
Att få en mindre 7 nm CPU del, är bra för yielden.
IO kräver ju lite större starkare kretsar för att orka driva strömbanorna, med en IO-krets tar inte detta upp dyrbar kretsyta från 7 nm delen.

Sedan vet vi inte heller vilka godsaker som göms i IO delen, den är väldigt stor, kanske har en rejäl cache? Intel har ju släppt sådan CPU och den har minsann inte presterat illa, minns att du köpte en sådan, tror att det var i7-5775C.
Men jag är kanske för optimistisk vi får se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lite kul att titta på pris/performance sen Titan X ! 6-7000 kr för rå performance !! Inte 10papp

Visa signatur

Ryzen 5 2600x / ASUS ROG STRIX B450-F Gaming/ HyperX 16GB (2x8GB) / 2666MHz/ Intel 660P SSD 512GB M.2 PCIe 3.0 / ASUS Strix 980ti / PSU Corsair 750w /Corsair Carbide Series 275R Tempered Glass

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande hypad! Skit att vi inte fick mer information och skit att de ej finns att köpa nu.

Länge att vänta till Maj/ Juni!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Jag är fortfarande hypad! Skit att vi inte fick mer information och skit att de ej finns att köpa nu.

Länge att vänta till Maj/ Juni!

Samma här!! Bara själva tanken att man får samma prestanda som Intels absolut bästa spel-cpu gör det värt att vänta några extra månader
Hoppas verkligen de lanserar 12 och 16 kärniga versioner så man har riktiga monster att välja mellan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det viktigaste är inte att ha den snabbaste produkten på marknaden. Det är mycket bättre att ha en produkt som går att sälja i mängd, som går att tillverka rationellt och där man kan få ut så hög marginal som möjligt för att finansiera kommande generationer.

10 fps hit eller dit är fullständigt skit samma för 99,98% av de som spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant att några fps är skit samma. Tror att processorn ska klara av mycket bakgrundshantering idag utan att fps eller annat blir lidande.

Exempel för mig en vanlig spelkväll och vad jag har igång:

Spel
Nvidia shadowplay 3 minuter instant recording
Xbox "shadowplay" med 2/3 minuter instant recording
Antivirus *duh*
Google Chrome med en 10-20 tabbar öppna.
Youtube music/Google Play igång för musik.
+ en 5-8 olika "program", syns nere till höger i notificationsbaren.

På min förra dator var det svårt att ha detta igång utan frysningar/fpsdrop/etc. Nu går det utmärkt.

Gillar verkligen Ryzen, känns som ett bra step up. Precis som jag kände när jag startade min gamla C2D första gången efter att ha kört en vanlig P4 utan HT.

Undrar vad Intels svar blir ifall mellansegments Ryzen gen3 visar sig vara grym (med grym prissättning).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Jag är fortfarande hypad! Skit att vi inte fick mer information och skit att de ej finns att köpa nu.

Länge att vänta till Maj/ Juni!

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge 😉

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mirialia:

Det är sant att några fps är skit samma. Tror att processorn ska klara av mycket bakgrundshantering idag utan att fps eller annat blir lidande.

Exempel för mig en vanlig spelkväll och vad jag har igång:

Spel
Nvidia shadowplay 3 minuter instant recording
Xbox "shadowplay" med 2/3 minuter instant recording
Antivirus *duh*
Google Chrome med en 10-20 tabbar öppna.
Youtube music/Google Play igång för musik.
+ en 5-8 olika "program", syns nere till höger i notificationsbaren.

På min förra dator var det svårt att ha detta igång utan frysningar/fpsdrop/etc. Nu går det utmärkt.

Gillar verkligen Ryzen, känns som ett bra step up. Precis som jag kände när jag startade min gamla C2D första gången efter att ha kört en vanlig P4 utan HT.

Undrar vad Intels svar blir ifall mellansegments Ryzen gen3 visar sig vara grym (med grym prissättning).

Så känner jag också, jag tillhör de som var nöjd med min Piledriver, visserligen lägre enkeltrådprestanda än Sandy Bridge men jag led inte av det, grejen var att man inte kunde få den att storkna, kunde slänga på nästan vad som helst, den bara tuggade på, tilläggas skall kanske att jag har 32 GB minne på den.
Så nu sitter jag med en R7 1700, visst mina kärnor används väldigt sällan fullt ut, men jag har alltid en ledig kärna som kan ta på sig mera jobb om det behövs, man får helt enkelt ett underbart flyt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

När kommer Ryzen 3000 serien ? blir nog en fin 3850X med 16 Cores...

Skrivet av the squonk:

Skulle tippa på Juni-Juli, ...
Nya moderkort med PCI-E 4.0 bör ju komma också, till Computex, med X570 chipset.

Skrivet av ElWeed:

Länge att vänta till Maj/ Juni!

1. Jag gissar att processorerna med fler än åtta kärnor kommer senare än de med åtta eller färre.
2. Det har antytts att de släpps framåt sommaren, men...
3. Steve på Hardware Unboxed har redan kontaktats av en moderkortstillverkare med frågan om han vill recensera ett moderkort med X570! Antyder att släppet ligger ett kvartal snarare än ett halvår fram i tiden...

Tidigare generationer av Ryzen har ju släppts i slutet på mars, så man kan gissa/hoppas att det blir så även i år.

Permalänk

Är ju väldigt sugen på att uppgradera min 1600x...inte för att jag egentligen behöver, men för att jag vill pilla lite med datorn igen, kanske göra en vardagsrumsdator av överblivna delar...eller modernisera tjejens burk lite...ser ju lovande ut, men väntar på riktiga tester innan jag bestämmer mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Börjar bli sugen på att förbättra min 5820K som snurrar på 4,4GHz. Här kanske är värt en uppgradering?

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Börjar bli sugen på att förbättra min 5820K som snurrar på 4,4GHz. Här kanske är värt en uppgradering?

Absolut, speciellt om du kör på en 8c eller mer. Då får du fler kärnor PLUS högre frekvens utan att behöva överklocka Plus att Ryzen är väldigt prisvärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Behöver inte uppgradera min 1600X men man blir sugen

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

@Mocka: tänkte precis som du angående assassim creed men efter å ha kollat på flera tester så är amd klart efter i den spelmotorn trots fler kärnor och trådar... lägsta fpsen är bättre på intel ända ner till 8400 mot en 2700x.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Hoppas man snart i framtiden då kan ha en vettig processor i ett hel passivt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Mocka: tänkte precis som du angående assassim creed men efter å ha kollat på flera tester så är amd klart efter i den spelmotorn trots fler kärnor och trådar... lägsta fpsen är bättre på intel ända ner till 8400 mot en 2700x.

Ajdå, måste säga att jag inte hade koll på det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Hoppas man snart i framtiden då kan ha en vettig processor i ett hel passivt chassi.

det kan man ju typ redan..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

1. Jag gissar att processorerna med fler än åtta kärnor kommer senare än de med åtta eller färre.
2. Det har antytts att de släpps framåt sommaren, men...
3. Steve på Hardware Unboxed har redan kontaktats av en moderkortstillverkare med frågan om han vill recensera ett moderkort med X570! Antyder att släppet ligger ett kvartal snarare än ett halvår fram i tiden...

Tidigare generationer av Ryzen har ju släppts i slutet på mars, så man kan gissa/hoppas att det blir så även i år.

Moderkorten kanske kommer tidigare en Ryzen 2 Cpu releasen ?

Skulle detta ske så skulle dom redan nu kunna få massa folk att köpa X570 moderkort med någon äldre Ryzen Cpu och så uppgraderar man processorn när den kommer.

Då skulle Amd få sälja mer Cpu:er för folk orkar ej vänta

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.