Permalänk
Medlem

Router + Router

Hej,

Har införskaffat en Google Home mini till min morbror. Problemet är ju att Home mini endast kopplas upp via trådlöst nätverk.

Varför är detta ett problem? min morbror har bara ett modem utan trådlöst nätverk där det är via Kopparledningarna(Tv-antenn-ish/glömt namnet). jag undrar då om jag kan koppla från modemet till routerns WAN uttag? Jag har denna liggandes hemma:

https://www.asus.com/Networking/RTN12Plus/specifications/

så undrar om det blir för mycket av "kaka-på-kaka" att göra på detta sätt?

MVH
Richard

Permalänk

ADSL? Så han har ett modem? Ja det ska gå bra att koppla in i WAN. Se till att all trafik går genom asus routern. Är modemet en router också? Finns ju routers med modem inbyggt. Ofta får man en hyfsad router med modem (wifi inbyggt) om man frågar isp;n

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

ADSL? Så han har ett modem? Ja det ska gå bra att koppla in i WAN. Se till att all trafik går genom asus routern. Är modemet en router också? Finns ju routers med modem inbyggt. Ofta får man en hyfsad router med modem (wifi inbyggt) om man frågar isp;n

ADSL! Tack! sved ordentligt i tungan förut när man inte kom på vad det hette.

Ja det är det, finns två 10/100 portar på den, saknar som sagt bara trådlöst.

Då blir det kopplat så här:

ADSL->Modem/router->WAN/router->PC +trådlöst

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av forzzell:

ADSL! Tack! sved ordentligt i tungan förut när man inte kom på vad det hette.

Ja det är det, finns två 10/100 portar på den, saknar som sagt bara trådlöst.

Då blir det kopplat så här:

ADSL->Modem/router->WAN/router->PC +trådlöst

Tack för svar!

Yes! "Problemet" är när man har två routers att den ena routers inställningar kan ställa till det för den andra. Tex om du öppnar en port på ena routern så måste göra det samma på den andra. Du kan ju se ifall du kan öppna upp modem/routern så mycket det går. Men han ska väl inte göra något jätte avancerat. Borde väl vara lugnt. Någon annan här inne kan kanske vet vad man ska tänka på

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

DubbelNAT krånglar till det. Skaffa en AP eller om möjligt, konfigurera en router som AP.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Ta en bild eller skriv modellbeteckning på grunkan han har, så kan vi svara mer exakt. Troligen är det ett modem och då kan du koppla den routern direkt efter.