Permalänk
Medlem

"Skruva fast" löst eluttag

Jag har ett eluttag som sitter löst och provat med en vanlig mejsel att skruva till skruven men den snurrar bara runt runt. Jag gissar på att det är en plugg som sitter i väggen som kanske behöver bytas då gängorna är trötta? Får jag göra detta själv eller måste jag ta hit en elektriker för detta lilla uppdrag?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Rekordmedlem

Exempel på vad du får göra själv
Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa

För att få utföra dessa arbeten måste du ha kunskap om hur du gör. Arbetet ska även kunna kontrolleras på ett korrekt sätt. Är du minsta osäker, överlåt arbetet till ett elinstallationsföretag!
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...

Det är nog däremot ingen plugg om det inte handlar om utanpåliggande uttag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter lite overkill att ta dit en elektriker för att fixa en skruv, är väl snarare en snickare du behöver....
Men är du inte helt inkompetent så fixar du nog det där själv. Antar att du har gipsvägg alt. osb-skiva på väggen. Är lätt som fan att dra sönder med en skruv...
Men mycket beror på hur det ser ut hos dig.
Är det skruvat direkt i skivan? Finns det en plugg i? En massa andra frågor?
Du måste nog beskriva bättre hur det ser ut för att få hjälp.

Jag vet dock att jag aldrig skulle anlita någon för att fixa 1 skruv. Sen kommer väl hela elektrikerkåren på Sweclockers och varnar att du kommer bränna ner huset om du inte anlitar en elektriker.....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Låter lite overkill att ta dit en elektriker för att fixa en skruv, är väl snarare en snickare du behöver....
Men är du inte helt inkompetent så fixar du nog det där själv. Antar att du har gipsvägg alt. osb-skiva på väggen. Är lätt som fan att dra sönder med en skruv...
Men mycket beror på hur det ser ut hos dig.
Är det skruvat direkt i skivan? Finns det en plugg i? En massa andra frågor?
Du måste nog beskriva bättre hur det ser ut för att få hjälp.

Jag vet dock att jag aldrig skulle anlita någon för att fixa 1 skruv. Sen kommer väl hela elektrikerkåren på Sweclockers och varnar att du kommer bränna ner huset om du inte anlitar en elektriker.....

Så här ser det ut https://ibb.co/x6TbjWb svårt att se men skruven sticker ut men den går inte att dra åt den spinner bara runt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så här ser det ut https://ibb.co/x6TbjWb svårt att se men skruven sticker ut men den går inte att dra åt den spinner bara runt.

Du kommer nog få byta uttag. Men det är lätt. Dra ut säkringen för det rummet bara.
Tror gängan i uttaget är kass.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så här ser det ut https://ibb.co/x6TbjWb svårt att se men skruven sticker ut men den går inte att dra åt den spinner bara runt.

Den skruven är i uttaget bakom, så är de gängorna sönder måste man nog byta hela uttaget.

Permalänk
Medlem

Fråga runt bland dina vänner på FB och bjussa på en fika så kommer säkert ngn ställa upp och hjälpa.
Är man det minsta osäker ska man inte pilla med el.

Bor du i hyresrätt så ring kontoret och kolla.

Permalänk
Medlem

Bor du i Varberg kan jag hjälpa dig

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Bor du i Varberg kan jag hjälpa dig

Tyvärr inte men tack för erbjudandet

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tyvärr inte men tack för erbjudandet

Lugnt Bryt strömmen och säkerställ att den är bruten med en multimeter. Skruva sedan loss uttaget och se vad för plugg/skruv som är kass och byt. Svårare än så är det inte

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Lär väl bli lynschad nu men åk till jula, köp ett nytt uttag och byt, det blir bra och du får ett vitt uttag också...
Dra proppen i rummet och koppla inget på eventuellt jordstift på nya uttaget.
Kostar dig en 50spänn eller så
Har du noll koll så bör du väl anlita någon...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bardbard:

Lär väl bli lynschad nu men åk till jula, köp ett nytt uttag och byt, det blir bra och du får ett vitt uttag också...
Dra proppen i rummet och koppla inget på eventuellt jordstift på nya uttaget.
Kostar dig en 50spänn eller så
Har du noll koll så bör du väl anlita någon...

Ja du ska lynchas och brännas på bål, man får absolut inte byta mot ett jordat uttag och låta bli att koppla in jorden.

Om det är en lägenhet så gör man heller inget själv utan felanmäler till fastighetsägaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du ska lynchas och brännas på bål, man får absolut inte byta mot ett jordat uttag och låta bli att koppla in jorden.

Om det är en lägenhet så gör man heller inget själv utan felanmäler till fastighetsägaren.

Är det jordat ska det givetvis fortfarande vara jordat, kollade hastigt på bilden som länkades och fick för mig att det var ett ojordat uttag, kan haft fel där. Isåfall bränn mig

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Lär väl bli lynschad nu men åk till jula, köp ett nytt uttag och byt, det blir bra och du får ett vitt uttag också...
Dra proppen i rummet och koppla inget på eventuellt jordstift på nya uttaget.
Kostar dig en 50spänn eller så
Har du noll koll så bör du väl anlita någon...

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/i...

Varför inte sätta en utan jordstift? Då är det ju till och med gjort på rätt sätt... Hoppas du anlitar någon när du behöver byta uttag för du har uppenbarligen oxå noll koll....

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ganska lätt art fixa själv om man bara gör det lugnt inte glömmer ta bort proppen för det rummet.
Köp nytt okordat uttag (om nu befintligt är ojordat).
Stäng av strömmen
Kontrollera att det inte är spänning med multimeter eller elprovare/spänningsprovare.
Skruva av gamla uttaget (fömodligen gäller inte brun för fas och blå för ”nollan”/neutral ledaren.
Utan är säkert svart färg (fas) och vit färg (N) på kablarna.
Skriva fast nya uttaget
På med säkringen igen och förhoppningsvis ska det nu funka bra.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bardbard:

Är det jordat ska det givetvis fortfarande vara jordat, kollade hastigt på bilden som länkades och fick för mig att det var ett ojordat uttag, kan haft fel där. Isåfall bränn mig

Uttaget på TS bild är ett gammalt ojordat, det får bytas mot ett nytt ojordat och inget annat, det får inte finnas nått jordstift på det nya uttaget, det får inte heller finnas nån ej inkopplad jordledare i väggen och skulle det vara så att någon tidigare har fuskat så rör man det inte själv utan tar hjälp av en elinstallatör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/i...

Varför inte sätta en utan jordstift? Då är det ju till och med gjort på rätt sätt... Hoppas du anlitar någon när du behöver byta uttag för du har uppenbarligen oxå noll koll....

Orkade inte kolla på Jula om de sålde ojordade uttag(telefon...) men de gör ju det uppenbarligen och då är ju det ett givet val såklart. Garderade mig dock med ett ”eventuellt” jordstift som skulle kunna finnas vid ett felköp, ej i lager etc..

Anlitade elektriker när golvvärme i badrummen kopplades in(jordfelsbrytare) men i övrigt har jag kört uttag och brytare själv.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Orkade inte kolla på Jula om de sålde ojordade uttag(telefon...) men de gör ju det uppenbarligen och då är ju det ett givet val såklart. Garderade mig dock med ett ”eventuellt” jordstift som skulle kunna finnas vid ett felköp, ej i lager etc..

Anlitade elektriker när golvvärme i badrummen kopplades in(jordfelsbrytare) men i övrigt har jag kört uttag och brytare själv.

Då är det jordade uttag utan jord i hela din bostad då 😂

Vet man vad man pratar om så tipsar man inte att köpa ett jordat uttag till ett icke jordat uttag.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bardbard:

Orkade inte kolla på Jula om de sålde ojordade uttag(telefon...) men de gör ju det uppenbarligen och då är ju det ett givet val såklart. Garderade mig dock med ett ”eventuellt” jordstift som skulle kunna finnas vid ett felköp, ej i lager etc..

Anlitade elektriker när golvvärme i badrummen kopplades in(jordfelsbrytare) men i övrigt har jag kört uttag och brytare själv.

Jag tycker seriöst att du ska låta kontrollera din elinstallation för du har inte bara gjort den utan tillstånd, du verkar dessutom ha alldeles för lite kunskap så risken för att det finns fel är nog stor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Då är det jordade uttag utan jord i hela din bostad då 😂

Vet man vad man pratar om så tipsar man inte att köpa ett jordat uttag till ett icke jordat uttag.

Hehe nej, alla uttag här hemma är jordade med jordkabel, bor i ett hyfsat nytt hus(-97) och antar att det var krav på jordade uttag då
Sen sa jag inte att han skulle köpa ett jordat uttag. Finns det ojordade uttag på Jula(vilket det bevisligen finns) så ska han givetvis köpa det. Hade han däremot fått med sig ett jordat uttag hem(av någon anledning) så sa jag att han inte skulle koppla något på jordstiften då som ni säkert vet är mindre bra.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker seriöst att du ska låta kontrollera din elinstallation för du har inte bara gjort den utan tillstånd, du verkar dessutom ha alldeles för lite kunskap så risken för att det finns fel är nog stor.

Är ganska lugn, har inte gjort några nya uttag, bara bytt befintliga då vissa original hade gulnat vilket ser lite tråkigt ut när man målar om etc.
Sen var de här och mätte och grejade när vi bytte proppskåpet mot automatsäkringar samt la in lite jordfelsbrytare och så. Ingen kommentar då iaf

Oavsett, sjukt off, jag må va en idiot men det hjälper inte TS. Fortsatt diskussion kan tas i PM

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

(Jag vet att folk kommer att säga att jag har fel, det gör de alltid, tydligen, oavsett... Det är väl en sak om någon vet hur en sak skall göras, men jag är rent ut sagt ---jävligt less--- på folk vars enda syfte med att skriva verkar vara att skriva att någon annan har fel, oavsett om så verkligen är fallet eller inte, enkom baserat på tyckande att personen i fråga som anses ha fel "måste" ha fel sett till någon mall personen som skrivet att det är fel har fixerat sig vid i ställetför att bara skriva hur man gör.) Men om du bryter strömmen vid din huvudcentral först så brukar man kunna se om det går att limma säkert (dvs all plast som skyddar icke strömförande metalldelar från att komma i kontakt med strömförande delar är hel och frech, om den är sprucken bör det bytas, om det bara är gängpaj på kåpan kan man ibland limma), eller om det behöver bytas för att plasten har blivit spröd av någon anledning och gått sönder inuti.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@bardbard, @mrqaffe: Eftersom alla som säljer vägguttag inklusive Jula har ojordat som alternativ så köper man givetvis ett ojordat som eventuellt passar in med de övriga uttagen, om man har ojordade uttag. Ett som helt matchar utseendet kanske man inte får i det här fallet. Är det hyresrätt är det fastighetsägaren som får byta trasiga uttag som @mrqaffe säger, bostadsrätt/ägarlägenhet så är det bostadsrättsinnehavarens/ägarens egna ansvar och något de kan göra själv om de besitter kunskapen. Är det något som är oklart är det bara att ta dit elföretag givetvis.

Förslag med snickare förstår jag inte riktigt, det är elektriker som gör allt när det gäller elinstallationer, även spikar upp tomma VP-rör och liknande. Andra hantverkare vet att de inte ska röra något när det gäller elen. Det är ju också troligt att det bara är skruven/skruvhålet som fäster täckplattan som är körd, då är det att byta uttaget som gäller. Sitter inte dosan fast i väggen däremot är det jobb för elektriker hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag har ett eluttag som sitter löst och provat med en vanlig mejsel att skruva till skruven men den snurrar bara runt runt. Jag gissar på att det är en plugg som sitter i väggen som kanske behöver bytas då gängorna är trötta? Får jag göra detta själv eller måste jag ta hit en elektriker för detta lilla uppdrag?

Eluttag får man pilla med själv, se till att bryta strömmen till det bara om du känner sig osäker.
Beroende på vart eluttaget sitter så kan det vara skruvat i en metallring som sitter i dosan i väggen, eller oxå med plugg om det är ett utanpåliggande uttag. Man kan även spänna fast försänkta uttag, när man skruvar åt så åker metallpiggar in i sidan på dosan och nyper fast uttaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du ska lynchas och brännas på bål, man får absolut inte byta mot ett jordat uttag och låta bli att koppla in jorden.

Om det är en lägenhet så gör man heller inget själv utan felanmäler till fastighetsägaren.

Nja, att bara byta uttaget mot ett nytt behöver man inte kontakta fastighetsskötaren för... om man nu inte har tummen mitt i handen då givetvis.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exxovion:

Nja, att bara byta uttaget mot ett nytt behöver man inte kontakta fastighetsskötaren för... om man nu inte har tummen mitt i handen då givetvis.

Det är ju för det första inte säkert att du får byta det för du äger ju inte lägenheten och varför skulle man betala för underhåll av lägenheten 2 gånger ?
Generellt så gör man ingenting med någon annans egendom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju för det första inte säkert att du får byta det för du äger ju inte lägenheten och varför skulle man betala för underhåll av lägenheten 2 gånger ?
Generellt så gör man ingenting med någon annans egendom.

Jag bytte ut ett eluttag bakom soffan. Satt ett vanligt ojordat tvåvägsuttag där innan, som inte går att använda när man har en soffa framför. Bytte detta mot ett fyrvägs EU-uttag.

Bytte även dimmer i vardagsrummet så jag kunde använda LED-lampa istället. Bägge dessa var inget som värden bekostade, de tillhandahåller endast "standard".

Hade inte varit några problem för mig att återställa detta när vi flyttade, men ansåg kostnaden försumbar.