Permalänk
Medlem

Uppgradera 760?

Sitter på en gammal relik som är uppgraderad med begagnade delar lite eftersom. Är bara chassi och nätaggregatet som hängt med i alla år.

i5 750, 16gb ddr3 1600mhz, GeForce 760 2gb,samsung 840 ssd.

Nu till min fråga, är det värt att byta gpu? Tänkte typ 970-1060 beroende på vad jag hittar som känns prisvärt.

Permalänk
Medlem

Ett sådant sitter jag på https://www.inet.se/produkt/5402809/msi-geforce-gtx-1060-6gb-...

Väldigt nöjd med mitt, tyst som en mus och presterar bra! Snyggt dessutom

Permalänk
Medlem

Men det jag funderar på, är om det kommer ge nån effekt? med tanke på resten av mitt system. Eller måste jag byta processor också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fors3n:

Kör du cpun överklockad något? i5 750 kommer nog flaska ett 970/1060 ganska rejält. Beror ju lite på vad man spelar och i vilken upplösning.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

@Fors3n:

Kör du cpun överklockad något? i5 750 kommer nog flaska ett 970/1060 ganska rejält. Beror ju lite på vad man spelar och i vilken upplösning.

Den går att klocka rätt bra men kör orginalkylaren just nu pga ljudnivån på den andra. Så ingen överklockning just nu. Spelar mest diablo3 och det duger den bra till. Körde gta5 och det funkade hyfsat, dock inte på högsta settings. Allt spelande körs i 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fors3n:
Ett begagnat 970 är ingen dyr investering (runt 1000-lappen) och ger ett rejält steg upp. Processorn kanske flaskar en del beroende på spel och inställningar, men det är egentligen inget större problem att ibland ha överstark GPU om man ändå inte lagt för mycket på den.
Om inte annat märker du det när du kör med nya kortet och en senare uppgradering till begagnad Sandy/Ivy-bridge-CPU+MB bör inte kosta särskilt många hundralappar, speciellt som du redan har rätt minnen för dom.

Permalänk
Medlem

Överklocka den du har och skaffa dig ett 970GTX.
Du kan alltid skaffa dig en begagnad Xeon X3440 annars , de kostar runt 20$ som har 4c/8t och överklocka den. Klockar mycket bra men lite beroende på moderkortet du har dock.

Lycka till

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors3n:

Den går att klocka rätt bra men kör orginalkylaren just nu pga ljudnivån på den andra. Så ingen överklockning just nu. Spelar mest diablo3 och det duger den bra till. Körde gta5 och det funkade hyfsat, dock inte på högsta settings. Allt spelande körs i 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju börja byta gpu till att börja med. 970 är relativt lätta och få tag på billigt.
Jag kör själv på gtx 970, brukar komma upp i 70% load på det i diablo 3 med en i5 8400 (varav en kärna slår i tak). Bra flyt ändå. Min poäng är mer att olika spel ger olika flaskhalsar, fast troligtvis kommer din processor flaska i många titlar. Men man får ju börja någonstans. Det viktigaste är ju att de flyter i de titlarna som du gillar att spela. Bästa vore såklart att byta både processor och gpu, men börja med gpu och testa.

Fyller på med lite mer input.
Hade tidigare en i5 2400 ihop med ett 270x, bytte det mot ett 1060 3gb. Kommer ihåg att det fungerade bra i vissa titlar men i andra märkte jag ingen skillnad alls. Den största skillnaden med bytet var att jag kunde ställa upp grafikinställningarna men det påverkade inte så mycket flytet i spelen. Så efter det prioriterar jag processorprestanda före grafikprestanda, för mig är det viktigare med bra flyt i spel än höga inställningar på grafiken. Inom rimliga gränser såklart. Däremot kommer jag ihåg att doom inte vill lira alls något vidare med ett 2gb kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors3n:

Den går att klocka rätt bra men kör orginalkylaren just nu pga ljudnivån på den andra. Så ingen överklockning just nu. Spelar mest diablo3 och det duger den bra till. Körde gta5 och det funkade hyfsat, dock inte på högsta settings. Allt spelande körs i 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

En ny bra kylare för ett par hundralappar så du kan klocka ordentligt och ett beg 970 bör väl ge ett rejält lyft

Den processorn kör väl ganska låg frekvens stock så du har mycket att hämta där om den klockar bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Överklocka den du har och skaffa dig ett 970GTX.
Du kan alltid skaffa dig en begagnad Xeon X3440 annars , de kostar runt 20$ som har 4c/8t och överklocka den. Klockar mycket bra men lite beroende på moderkortet du har dock.

Lycka till

Har ett https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-P55A-UD4-rev-20#ov

Ska vara hyfsat bra för överklockning.

Tack för tipset om processor uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors3n:

Sitter på en gammal relik som är uppgraderad med begagnade delar lite eftersom. Är bara chassi och nätaggregatet som hängt med i alla år.

i5 750, 16gb ddr3 1600mhz, GeForce 760 2gb,samsung 840 ssd.

Nu till min fråga, är det värt att byta gpu? Tänkte typ 970-1060 beroende på vad jag hittar som känns prisvärt.

Jag skulle rekommendera amd rx 590 iochmed att den har samma pris som rx 570 just nu och man får mycket för pengarna tycker jag, 8gb grafikram bland annat. Annars är det väl begagnat rx eller begagnat GTX 970 jag skulle rekommendera den skadar det aldrig att du överklockar din prossesor lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där är rediga grejer! Gnarfs tips låter bra. Kan du få tag på en 4/8 prolle och klockar den går det nog fint med ett 1060 också.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors3n:

Sitter på en gammal relik som är uppgraderad med begagnade delar lite eftersom. Är bara chassi och nätaggregatet som hängt med i alla år.

i5 750, 16gb ddr3 1600mhz, GeForce 760 2gb,samsung 840 ssd.

Nu till min fråga, är det värt att byta gpu? Tänkte typ 970-1060 beroende på vad jag hittar som känns prisvärt.

Den 15:e kommer Nvidia släppa 2060.. Som jag förstått kommer dem säljas för 3-4.000kr.
Vänta ett par dagar, köp den. skall ha samma prestanda som 1080 + mer lulllull
https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=4051&gid2=1701&...

Och nej, du behöver troligen icke byta CPU.
Du kan testa detta genom att införhandla GFX, sedan spelar du valfritt nytt spel. Kommer din CPU gå upp i 100% och du laggar. köp ny cpu. annars är det bara onödigt..

Permalänk
Medlem

@claser: Naturligtvis upp till TS men personligen anser jag att stoppa 4000-ish kr (RTX2060) i den burken inte är relevant och värt det.
Om TS hade velat bygga ett helt nytt system med stor budget hade han nog skrivit det.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

@claser: Naturligtvis upp till TS men personligen anser anser att stoppa 4000kr (RTX2060) i den burken inte är relevant och värt det.
Om TS hade velat bygga ett helt nytt system med stor budget hade han nog skrivit det.

Jo det stämmer, min tanke var att uppgradera hyfsat billigt och ville mest veta om det ens va värt att smacka in en ny gpu i min gamla rigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors3n:

Jo det stämmer, min tanke var att uppgradera hyfsat billigt och ville mest veta om det ens va värt att smacka in en ny gpu i min gamla rigg.

Värt, absolut, framtidssäkrat, absolut...
Och, kortet skall kosta 3k, inte 4k plus.
Varför ska du gå köpa något jävla skitkort som du behöver byta ut snart ändå..?
Bättre köpa ett kort som gör dig framtidssäker med spel 5+ år framöver..?

Och sedan, kan du fokusera på uppgradera CPU / RAM / MOBO när ekonomin stämmer..

Och, därefter en bättre skärm..

Fattar inte folk som ska köpa små uppgraderingar hela tiden... Slutar bara med att man behöver byta ut skiten ändå.
Gör rätt direkt, och du slipper fundera igen på ett tag...

Och, ditt ram, cpu är det inga fel på, du kan spela med dem ett tag framöver...
Bara vänta tills man börjat använda sig utav fler cores i spel nu när AMD och Intel har kapp race om vem som kan mata mest CPU cores på CPU.. då kan du börja fundera på nytt MOBO / CPU / RAM

My two cents.....