Permalänk
Medlem

Uppgradera min rigg

Tja!

(första tråden)

Jag är sugen på att införskaffa mig ett nytt grafikkort (och antagligen ny processor) till min dator!

datorn jag har nu är köpt sommaren 2016, länk nedan:
https://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-experienced-gtx-10...

Jag är sjukt sugen på att skaffa mig en Gigabyte Geforce RTX 2080 TI Gaming OC men jag förstår att min cpu kanske inte är kompatibel till denna?

Jag är ganska ny på datorkomponenter och har alltid köpt färdigbyggda datorer sen innan så uppskattar all hjälp jag kan få!

Vad tycker ni om grafikkortet, är det värt?
Vad behöver jag uppgradera mer för att kunna använda grafikkortet?
några tips till en rookie?

Det är nog dags att införskaffa mig ny skärm med detta, vilka skulle ni rekommendera? (antagligen 144hz)

Tack!

Permalänk

Ditt största problem är nätaggregatet på 500W. 650w rekommenderas för ett 2080ti

Din CPU är absolut kompatibel med ett 2080ti, men det kommer uppstå en flaskhals i vissa spel dvs att grafikkortet spottar ur sig fler fps än vad din CPU orkar med. Du får med andra ord inte ut maximal prestanda ur ett 2080ti - pengar i sjön

144hz i all ära men vilken upplösning vill du ha?

Permalänk
Inaktiv

Ja, 500W är nog lite väl tight.

Permalänk
Medlem

@Yttergrund: 2560x1440 i upplösning!

Ja, nytt nätaggregat får det nog bli isåfall..
tänkte dra till på i7-8700k för att compensera CPU kraft,
vad tror ni om detta?

Permalänk

Ett 16gb ddr4 kit, 2666mhz och uppåt sen är du hemma. Men nu har du en helt ny dator och inte en uppgradering

Permalänk
Permalänk
Medlem

@oscarmid: skulle du rekommendera något annat?

Permalänk
Inaktiv

8700K funkar inte till ditt moderkort

Permalänk

Precis, det blir en helt ny dator. Dessutom behövs eftermarknadskylning för 8700k. Borde varit mer tydlig

Det du skulle kunna göra är att leta efter en 6700k eller 7700k och sedan köpa ett 2080 (ti)

Edit: har aldrig ägt en 6400 så är inte hundra men den skulle väl orka dra runt ett 2070, speciellt i 1440p?
såg precis din länk till minnet. Köp för allt i världen inte en ensam 16gb sticka, dessa minnen ska köras i dual channel par. 2x8 alltså!

Permalänk

Byt nätdel köp till så du får minst 16gb ram minne byt sedan processor till en i7 7700k ditt moderkort har ett z170 chipset så den ska fungera efter ev bios uppgradering och byt till ett 2080 så lär du klara dig en 4-5 år till sälj ditt 1070 så får du ett bidrag till grejorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tack för all hjälp gänget!
Får se hur jag går till väga. Det blir nog allt en ny tråd innan jag gör ett beslut.