Trådad Android Auto. Finns det USB-dongle med blåtand för kommunikation med mobilen?

Permalänk
Hedersmedlem

Trådad Android Auto. Finns det USB-dongle med blåtand för kommunikation med mobilen?

Hallå.

Jag har en bil med trådad Android Auto, dvs att jag måste koppla min mobil med kabel till ett USB-jack för att kunna starta Android Auto. Finns det någon sorts USB-dongle som man kan koppla i bilen och som sedan talar med mobilen trådlöst via Blåtand så att multimediaenheten tror att mobilen är kopplad via kabel.

Jag kommer på mig själv att aldrig orka plugga in mobilen med kabel i USB-jacket när jag sätter mig i bilen, trots att jag gillar Android Autos funktioner..

En liten skiss på hur jag tänkt mig.

Bilen <-- USB-dongle ---> Blåtand <--- Android Auto / Mobiltelefon

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att svaret är nej, trådlös CarPlay fungerar iaf enbart med wifi i bilen.

Skaffa en Brodit hållare med sladd så behöver du bara sätta telefonen på plats när du är i bilen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Pixel 3 ryktas ha, eller ska få, stöd för det via BT men det är det enda jag vet om.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Ganska säker på att svaret är nej, trådlös CarPlay fungerar iaf enbart med wifi i bilen.

Skaffa en Brodit hållare med sladd så behöver du bara sätta telefonen på plats när du är i bilen.

Jag tror att du missförstod mig. Jag vet att trådlös CarPlay/AndroidAuto bara fungerar via WiFi. Det jag efterfrågar är en USB-dongle som simulerar den trådade förbindelsen med Blåtand.

En hållare fungerar inte då det betyder att jag, utöver att behöva plocka upp telefonen vilket jag önskar undvika, även måste dra en kabel från var man nu sätter hållaren till mittkonsolen/armstödet där jacket för USB sitter.

Skrivet av Aldric T:

Pixel 3 ryktas ha, eller ska få, stöd för det via BT men det är det enda jag vet om.

Jag tolkar det jag läste nyss som att Android Auto startar automatiskt på mobiltelefonen vid kontakt med bilens blåtand. Inte att det går att köra Android Auto på bilens multimediaenhet via blåtand.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jag tror att du missförstod mig. Jag vet att trådlös CarPlay/AndroidAuto bara fungerar via WiFi. Det jag efterfrågar är en USB-dongle som simulerar den trådade förbindelsen med Blåtand.

En hållare fungerar inte då det betyder att jag, utöver att behöva plocka upp telefonen vilket jag önskar undvika, även måste dra en kabel från var man nu sätter hållaren till mittkonsolen/armstödet där jacket för USB sitter.

Jag tolkar det jag läste nyss som att Android Auto startar automatiskt på mobiltelefonen vid kontakt med bilens blåtand. Inte att det går att köra Android Auto på bilens multimediaenhet via blåtand.

Då har det inte kommit ännu. Hittar naturligtvis inte artikeln nu heller. Du behöver dock ingen Pixel för att autostarta AA vid kontakt med bilens BT, det fungerar på min OnePlus 6. AA är ju dessutom en app för sig, inte bara att den visar på bilens skärm men förstår vad du menar och det går nog inte, inte än iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jag tror att du missförstod mig. Jag vet att trådlös CarPlay/AndroidAuto bara fungerar via WiFi. Det jag efterfrågar är en USB-dongle som simulerar den trådade förbindelsen med Blåtand.

Nej, jag missförstod inte men jag var inte tydlig nog, anledningen till att det krävs wifi är att blåtand inte har kapacitet så det räcker.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Nej, jag missförstod inte men jag var inte tydlig nog, anledningen till att det krävs wifi är att blåtand inte har kapacitet så det räcker.

Okej. Jag var inne på samma bana, men då har jag fått det förtydligat. Tack för svaret!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jag ahr sett experimentella wifibryggor som funkat. Vill minnas att de kör en liten server på en usb sticka som sitter i hela tiden i usb uttaget som mobilen kommunicerar med gebom en wifi anslutning.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem

Dags att bumpa tråden med viktig information:

Finns nu lösning både för CarPlay och Android Auto. Funderar på att köpa en för Android Auto och prova.

https://carplay2air.com/products/carplay2air-wireless-adapter...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Dags att bumpa tråden med viktig information:

Finns nu lösning både för CarPlay och Android Auto. Funderar på att köpa en för Android Auto och prova.

https://carplay2air.com/products/carplay2air-wireless-adapter...

Det du länkade till verkar inte stödja Android Auto trådlöst.

Skrivet av cplay2air.com:

CARPLAY2air wireless adapter for Android Head Units features:

  • Wireless CarPlay for iPhone devices

  • Auto-connects when the vehicle is started

  • Android Auto via cable

  • Mirror-link via cable

Finns ett projekt på indiegogo som ska funka trådlöst med Android Auto: https://www.indiegogo.com/projects/aawireless
Ingenting jag köpt eller testat. Jag skulle behöva något som funkar med både Android Auto och CarPlay.
Jag funderar på om jag ska ha en gammal mobil liggande i bilen hela tiden istället.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har köpt AA Wireless, men jag har inte fått hem det än. Ska komma i juni tror jag. Återkommer så fort jag vet om den funkar bra eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zawaq:

Det du länkade till verkar inte stödja Android Auto trådlöst.
Finns ett projekt på indiegogo som ska funka trådlöst med Android Auto: https://www.indiegogo.com/projects/aawireless
Ingenting jag köpt eller testat. Jag skulle behöva något som funkar med både Android Auto och CarPlay.
Jag funderar på om jag ska ha en gammal mobil liggande i bilen hela tiden istället.

Du har helt rätt. Hade gjort en hjärnvurpa.

Skrivet av Svantesson666:

Jag har köpt AA Wireless, men jag har inte fått hem det än. Ska komma i juni tror jag. Återkommer så fort jag vet om den funkar bra eller inte.

Samma här med preliminär leverans i Juni. Dock blev jag lite osäker på hurvida den även bör fungera med eftermarknadsstereos, har du sett den informationen någonstans? Har en Pioneer med trådad AA just nu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Du har helt rätt. Hade gjort en hjärnvurpa.

Samma här med preliminär leverans i Juni. Dock blev jag lite osäker på hurvida den även bör fungera med eftermarknadsstereos, har du sett den informationen någonstans? Har en Pioneer med trådad AA just nu.

Ingen aning men förstår inte varför det inte skulle fungera. Kommunikationen lär ju gå på exakt samma sätt oavsett om det är eftermarknads eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag har köpt AA Wireless, men jag har inte fått hem det än. Ska komma i juni tror jag. Återkommer så fort jag vet om den funkar bra eller inte.

Spännande. Jag har en Volvo V90, 2018 utan smartphone Integration. Måste jag först installera det i bilen så att det fungerar trådat eller fungerar den AA Wireless oavsett? Att lägga till Smartphone Integration på Volvo(så att det fungerar med android auto trådad) kostar cirka 4400 att eftermontera. Kan jag komma undan den kostnaden?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av S1887:

Spännande. Jag har en Volvo V90, 2018 utan smartphone Integration. Måste jag först installera det i bilen så att det fungerar trådat eller fungerar den AA Wireless oavsett? Att lägga till Smartphone Integration på Volvo(så att det fungerar med android auto trådad) kostar cirka 4400 att eftermontera. Kan jag komma undan den kostnaden?

Om jag inte är ute och cyklar så förutsätter ju den lösningen just att det finns trådad Android Auto i medialösningen. Min uppfattning är att den erbjuder trådlös Android auto och vidarebefordrar det till den trådade lösningen i bilen. Men jag kan ha misstolkat.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1887:

Spännande. Jag har en Volvo V90, 2018 utan smartphone Integration. Måste jag först installera det i bilen så att det fungerar trådat eller fungerar den AA Wireless oavsett? Att lägga till Smartphone Integration på Volvo(så att det fungerar med android auto trådad) kostar cirka 4400 att eftermontera. Kan jag komma undan den kostnaden?

Bilen måste ha stöd för trådad Android Auto, så du kommer inte undan den kostnaden (om det inte finns nån annan väg runt - jag installerade AA på min Mazda 3 trots saknad av officiellt stöd).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

"You will also require the cars to feature an Android Auto wireless head unit or a compatible infotainment system that is able to run Auto Android and has a Wi-Fi feature.
Unfortunately, there is no support for Android Auto over Bluetooth, as those connections do not feature enough bandwidth to support Android Auto, discarding the possibility of using Android Auto with Bluetooth."

Så nä, har du inte wifi i bilen är det kört.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

"You will also require the cars to feature an Android Auto wireless head unit or a compatible infotainment system that is able to run Auto Android and has a Wi-Fi feature.
Unfortunately, there is no support for Android Auto over Bluetooth, as those connections do not feature enough bandwidth to support Android Auto, discarding the possibility of using Android Auto with Bluetooth."

Så nä, har du inte wifi i bilen är det kört.

Wifi har ju bilen. Antingen via simkort eller hotspot. Dock har ju infotainment-systemet inte Android auto. Det måste den alltså ha? Det kan inte mobilen och dongeln lösa?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av S1887:

Wifi har ju bilen. Antingen via simkort eller hotspot. Dock har ju infotainment-systemet inte Android auto. Det måste den alltså ha? Det kan inte mobilen och dongeln lösa?

Den enheten som länkades tidigare verkar ta över BT/Wifi-funktionaliteten, så om din medialösning i bilen har stöd för trådad Android auto ska det räcka (utifrån beskrivningarna här: https://cpeb.freshdesk.com/support/home ).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Bilen måste ha stöd för trådad Android Auto, så du kommer inte undan den kostnaden (om det inte finns nån annan väg runt - jag installerade AA på min Mazda 3 trots saknad av officiellt stöd).

Hur gjorde du det på din Mazda? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1887:

Hur gjorde du det på din Mazda? 🙂

Det var några år sedan nu, så det kanske inte är bäst eller ens fungerande idag, men det involverade nån bärbar dator, skruva bort lite paneler (enkelt för nån som kan noll om bilar) och inköp av kablar.

Kunde vara så enkelt som att bara stoppa in ett USB-minne, men min bil hade för ny mjukvara, så jag fick göra ett större ingrepp, men ändå enkelt för mig som kan noll om bilar.

https://mazdatweaks.com/
https://github.com/Trevelopment/MZD-AIO

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag har köpt AA Wireless, men jag har inte fått hem det än. Ska komma i juni tror jag. Återkommer så fort jag vet om den funkar bra eller inte.

Har fått hem den än? Fungerar det bra? Jag har skaffat smartphone Integration och är verkligen sugen på att slippa plugga in mobilen i en kabel varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1887:

Har fått hem den än? Fungerar det bra? Jag har skaffat smartphone Integration och är verkligen sugen på att slippa plugga in mobilen i en kabel varje gång.

Nej inte än. Kretsbristen har gjort att den blivit fördröjd. Men hoppas det inte dröjer allt för länge

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem min AAWireless. Funkar precis som utlovat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nu har jag fått hem min AAWireless. Funkar precis som utlovat.

Härligt! Var köpte du den ifrån och vad fick du ge?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Svantesson666:

Nu har jag fått hem min AAWireless. Funkar precis som utlovat.

Kul! Vilken kombination av enheter har du?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Har oxå skaffat mig en AAWireless till min Mazda 3 2020, fick den här för kanske 1½ månad sen. Har funkat bra, nån enstaka stutter i ljudet har jag haft men sen kör jag med nån riktig billig 3G anslutning (då jag använder ju mest telefonen via wifi) som har endast 1/0.25 Mbit anslutning så det kan förstås ha med saken att göra. Förutom det så tycker jag det använder aningen mycket batteri på telefonen (åtminstone med split screen AA som visar t.ex. både Google Maps och Spotify samtidigt) men har även skaffat mig en trådlös laddare till bilen som jag satt i mittfacket ifall det skulle bli längre färder. Tycker det far fort en 4-6% batteri bara för att man kört en kort sträcka från A till B i stan typ (sådär officiellt sägs det typ 10-12% i timmen typ för mig käns det något högre), då igen har jag en Samsung S10e så har ju inte precis det bästa batteritiden heller.

Annars har jag varit nöjd. Speciellt gillar när jag har programmerat in på google assistanten att det läser senaste YLE nyheterna med röstkommandot "Läs up nyheterna" typ som det reagerar på fastän jag inte direkt har igång AA på displayen ens, kan köra med inbyggda navigationen i bilen t.ex. och det startar sen upp rätt app/kanal med röstkommandot. Dock tycks det iallafall köra t.ex. programmen i bakgrunden så därför används batteri iallafall så länge AA alternativet syns på displayen och färdig att användas. Hade hoppats på att man skulle kunna ha apparna (Google maps och Spotify) i viloläget i Android 11 som begränsar bakgrundsanvändning men då funkar det ej. Man kan ju också ha AA att autostarta varje gång du startar bilen vilket också funkar bra men själv gillar jag att starta det upp med röstkommandon som "Spela upp X på spotify" eller "navigera till x", "Ta mig hem", "närmaste restaurang" osv. de ggr jag behöver det.

Finns väl bara att köpas via Indiegogo än så länge.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har oxå skaffat mig en AAWireless till min Mazda 3 2020, fick den här för kanske 1½ månad sen. Har funkat bra, nån enstaka stutter i ljudet har jag haft men sen kör jag med nån riktig billig 3G anslutning (då jag använder ju mest telefonen via wifi) som har endast 1/0.25 Mbit anslutning så det kan förstås ha med saken att göra. Förutom det så tycker jag det använder aningen mycket batteri på telefonen (åtminstone med split screen AA som visar t.ex. både Google Maps och Spotify samtidigt) men har även skaffat mig en trådlös laddare till bilen som jag satt i mittfacket ifall det skulle bli längre färder. Tycker det far fort en 4-6% batteri bara för att man kört en kort sträcka från A till B i stan typ (sådär officiellt sägs det typ 10-12% i timmen typ för mig käns det något högre), då igen har jag en Samsung S10e så har ju inte precis det bästa batteritiden heller.

Annars har jag varit nöjd. Finns väl bara att köpas via Indiegogo än så länge.

Den har inte någon typ av pass-through för laddning? Det hade ju annars varit smidigt med anslutning till AAWireless, som skickar vidare laddström till telefonen. Men det kanske är så pass låg effekt på USB-portarna i de bilarna att det inte räcker till.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Den har inte någon typ av pass-through för laddning? Det hade ju annars varit smidigt med anslutning till AAWireless, som skickar vidare laddström till telefonen. Men det kanske är så pass låg effekt på USB-portarna i de bilarna att det inte räcker till.

Jo de flesta bilar har riktigt låg styrka, typ 500mAh tror jag min Mazda ger ut via USB portarna som jag förstår är ganska så vanligt så skaffade såndär 12V till 2x USB power adapter

https://www.amazon.de/-/en/Charger-Cigarette-Lighter-Charging...

och https://www.amazon.de/-/en/Wireless-Evershop-Charging-Standar...
(Tyckte 10W Fast charging räckte för bilen)

Som jag gömde i mittenfacket. Ser det inte som ett problem för grejjen varför jag skaffade AAWireless var ju för att slippa plugga in med kabel och vill ju förstås kunna ladda trådlöst då dessutom när jag blivit såndär bekvämlighetsnisse. Skulle iofs kunnat ha skaffa trådlös laddare som en optional feature till Mazda 3 direkt men gjorde inte det då av nån anledning.

EDIT: Ett litet störningsmoment för vissa kan också vara det att Wifi styrkan i AAWireless är otroligt bra så kan hända ifall man har sån bil som INTE stänger av USB portarna då du stänger av bilen så förutom att AA då ligger och snurrar och sakta ligger och tömmer batteriet i bilen (borde vara så att bilen står orörd kanske typ 2 veckor förstod jag då AAWireless drar såpass lite ström) så kan också då kopplingen till AAWireless va oönskat bra att har du garaget nära huset så kanske du är kopplat då till AAWireless fast du har parkerat bilen och är inne i huset typ. Själv har jag inte detta problem då garaget är en bit bort från huset så brukar kopplas bort förrän jag når ytterdörren och Mazda har även typ 90 - 120 sek ungefär automatiskt fördröjning då det stänger av portarna efter att man stängt av bilen. Men för såna som har bilar som aldrig stänger av USB portarna har AAWireless tillverkaren gjort t.ex. så man kan manuellt stänga av bluetooth på telefonen t.ex. så startar ej AAWireless. Tror det skulle komma snart nån alternativ sätt att göra det på också.

EDIT2: Förutom det måste jag tillägga Emil som startat projektet har nog skött kampanjen på indiegogo exemplariskt och han är ju känd från tidigare med t.ex. softan som gör att du kan t.ex. använda en annan telefon som en slaggs wifi brygga för trådlös AA (dock med sämre funktionalitet/upplevelse överlag jämfört med AAWireless). Nya updates och funktionaliteter kommer ju med jämna mellanrum. Gillar speciellt att det finns så många inställningsmöjligheter, bl.a. t.ex. konfigurera DPI (skalningen) på Android Auto är ju najs och det triggar även AA Split screen funktionaliteten, synd bara att Google maps har såpass kass skalning överlag så gatunamnet kunde ha varit betydligt större, gillar mera Mazdas inbyggda navigering. Har ej testat t.ex. Waze som en del gillar.

Själva AAWireless startar snabbt också, beror ju på lite vilken telefon man har och när bilen aktiverar USB portarna. I min Mazda 3 startas usb portarna så fort man öppnar dörren vilket gör att när jag väl har startat bilen så är typ AAWireless genast kopplad efter displayen har bootat igång. Men sådär runt 25 - 45 sek ungefär tar det från att AAWireless startas vad jag sett folk rapportera vilket är bra när man snackar Android Auto.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Kul! Vilken kombination av enheter har du?

VW Golf '19 och Samsung S10 Plus