Hur får jag ljud från min tv till hemmabiosystemet?

Permalänk

Hur får jag ljud från min tv till hemmabiosystemet?

Hej. Har en rätt så ny samsung tv med one connect mini variant och ett 5.1 hemmabiosystemet från Sony. Jag använder inte BR-spelaren utan allt jag har hemmabion till är ljudet. Tanken är att jag ska kunna ansluta apparater via HDMI till tv:n och att allt ljud ska spelas upp via hemmabion. Har testat att använda Arc portarna och valt att tv:n ska spela via HDMI reciver men får inget ljud. Är mitt önskemål möjligt eller ska jag tänka på en annan lösning?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobinjones:

Hej. Har en rätt så ny samsung tv med one connect mini variant och ett 5.1 hemmabiosystemet från Sony. Jag använder inte BR-spelaren utan allt jag har hemmabion till är ljudet. Tanken är att jag ska kunna ansluta apparater via HDMI till tv:n och att allt ljud ska spelas upp via hemmabion. Har testat att använda Arc portarna och valt att tv:n ska spela via HDMI reciver men får inget ljud. Är mitt önskemål möjligt eller ska jag tänka på en annan lösning?
Tack på förhand!

Vad är det för Sony hemmabio?

Permalänk
Medlem

Kan det vara någon inställning på tv:n? Ljud ut alltså..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

På min Yamaha förstärkare, måste jag aktivera ARC, och ändra i tv inställningarna under ljud, till hdmi!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Vad är det för Sony hemmabio?

Det är BDV-N5200W.
Blue Ray / DVD reciever

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som andra påpekat så måste du ev ställa in tv att skicka ljudet till ljudsystem samt att du måste sätta ljudsystemet på källan TV .

Permalänk

Jag har på sätt och vis fått det till att fungera tidigare. Om jag valt HDMI porten (Arc) på tv så jag kommit in i hemmabions meny så har jag där kunnat välja dess utgånget och då fått ljud och bild. Så på det hållet har jag fått det att fungera. Problemet nu är att portarna där räcker inte till men jag har fler på tv:n så jag vill egentligen bara använda hemmabion som externa högtalare åt tv:n

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ARC på hemmabion är i auto och på tv:n har jag valt HDMI (reciver)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobinjones:

Jag har på sätt och vis fått det till att fungera tidigare. Om jag valt HDMI porten (Arc) på tv så jag kommit in i hemmabions meny så har jag där kunnat välja dess utgånget och då fått ljud och bild. Så på det hållet har jag fått det att fungera. Problemet nu är att portarna där räcker inte till men jag har fler på tv:n så jag vill egentligen bara använda hemmabion som externa högtalare åt tv:n

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har kopplat arc till förstärkaren, så ska du kunna använda resten av portarna på tv:n och ändå kunna få ljud ut via förstärkaren!

Jag har kopplat tv (arc) ----> hdmi receiver out port, ps4 pro ----> tv, min förstärkare ändrar "kanalen" direkt till tv:n när jag startar upp ps4an. Samma om jag startar tex netflix/cmore/viaplay via tv:n

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Om du har kopplat arc till förstärkaren, så ska du kunna använda resten av portarna på tv:n och ändå kunna få ljud ut via förstärkaren!

Jag har kopplat tv (arc) ----> hdmi receiver out port, ps4 pro ----> tv, min förstärkare ändrar "kanalen" direkt till tv:n när jag startar upp ps4an. Samma om jag startar tex netflix/cmore/viaplay via tv:n

Det är så jag vill ha det med jag får inget ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobinjones:

Det är så jag vill ha det med jag får inget ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm är i alla fall så jag har kopplat på min förstärkare,Yamaha Var dock tvungen att gå in i inställningarna på förstärkaren att dra igång ARC

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Hmm är i alla fall så jag har kopplat på min förstärkare,Yamaha Var dock tvungen att gå in i inställningarna på förstärkaren att dra igång ARC

Jag har helt slut på idéer nu. Har kollat så mycket i menyerna. Som det ser ut nu har jag en HDMI från Arc till Arc. Ps4 och tv boxen varsin ingång i tv:n. Tv:ns högtalareinställning står på HDMI (reciever) och Arc alternativet på ljudsystemet är i auto...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobinjones:

Jag har helt slut på idéer nu. Har kollat så mycket i menyerna. Som det ser ut nu har jag en HDMI från Arc till Arc. Ps4 och tv boxen varsin ingång i tv:n. Tv:ns högtalareinställning står på HDMI (reciever) och Arc alternativet på ljudsystemet är i auto...

Skickades från m.sweclockers.com

Jadu du konstigt, för det är ju exakt så jag har kopplat! har du provat att ändra "source" på förstärkaren?

Har du slagit igång CEC (Anynet) på TV'n?

Vilken tv har du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Jadu du konstigt, för det är ju exakt så jag har kopplat!

Jag har också läst något om det. Jag vet inte om det är en 1.4 men jag har ändå lyckats få både ljud och bild från hemmabion till tv. funktionen att när jag startar tv så startas hemmabion också har fungerat så det är väl ett tecken på att Arc fungerar och det är rätt kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg att det inte spelar någon roll vilken hdmi man har. Men prova att ändra till CEC (Anynet) på TV'n

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Jadu du konstigt, för det är ju exakt så jag har kopplat! har du provat att ändra "source" på förstärkaren?

Har du slagit igång CEC (Anynet) på TV'n?

Vilken tv har du?

Har kollat CEC och det är på.
Det är en Samsung 4K UHD tv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har slut på idéer =/ @Laxpudding kanske vet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobinjones:

Har kollat CEC och det är på.
Det är en Samsung 4K UHD tv

Skickades från m.sweclockers.com

Läste vad du testat men ser inte någonstans att du satt source till TV på ljudsystemet.

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Läste vad du testat men ser inte någonstans att du satt source till TV på ljudsystemet.

Inte helt säker på vad du menar men det ända jag hittar som som liknar det är Hdmi1-ljudinmatningsläge. Där kan jag välja tv eller HDMI. Där har jag testat både.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är på denna men på min receiver så måst jag ha en optisk kabel mellan receivern och tvn för att få ljud trån tvn.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Ditt system stödjer inte Dolby Digital Plus, se till så att du inte försöker skicka ut Dolby Digital Plus under Inställningar > Ljud > Expertinställningar > Digitalt utgångsljudformat eller var du hittar det på din Samsung-modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobinjones:

Inte helt säker på vad du menar men det ända jag hittar som som liknar det är Hdmi1-ljudinmatningsläge. Där kan jag välja tv eller HDMI. Där har jag testat både.

Skickades från m.sweclockers.com

När du trycker på function pp fjärren så växlar du källa och då ska du trycka tills den är på TV.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tjobbo:

Har slut på idéer =/ @Laxpudding kanske vet?

ARC ger inget ljud fast allt är rätt inställt, rätt HDMI-anslutningar och allt? Japp! Låter som vartannat försök jag haft med med att använda ARC.

Finns ingen magisk knapp som gör att det fungerar, utan ortsätt fippla så fungerar det till slut. Ryck kablar in och ut, stäng av och slå på i olika ordning etc. Låt prylarna stå strömlösa ett tag och i värsta fall gå på fabriksåterställningar i mer extremfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

ARC ger inget ljud fast allt är rätt inställt, rätt HDMI-anslutningar och allt? Japp! Låter som vartannat försök jag haft med med att använda ARC.

Finns ingen magisk knapp som gör att det fungerar, utan ortsätt fippla så fungerar det till slut. Ryck kablar in och ut, stäng av och slå på i olika ordning etc. Låt prylarna stå strömlösa ett tag och i värsta fall gå på fabriksåterställningar i mer extremfall.

Glöm inte att offra en get

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

"In some cases, HDMI ARC also sends your TV’s audio to your sound system without you having to deactivate your TV’s onboard speakers. In other cases, though, you’ll need to go into the settings in your TV’s menu to activate “External Speakers” or “Receiver” to send sound out from the ARC port to your audio device.

Kan vara värt å kolla..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vilket ljudformat brukar Samsung köra som default? Hans ljudsystem klarar inte Dolby Digital Plus nämligen.

Permalänk

Kommer ej ihåg exakt. Har för mig. Inställningar - ljud - expertinställningar - ändra fliken där det står Dolby till PCM - avsluta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Kommer ej ihåg exakt. Har för mig. Inställningar - ljud - expertinställningar - ändra fliken där det står Dolby till PCM - avsluta

Då får han bara tvåkanalsljud mitt sitt ljudsystem. Vanlig Dolby Digital eller DTS ska dock fungera.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Petterk:

@Laxpudding: Vilket ljudformat brukar Samsung köra som default? Hans ljudsystem klarar inte Dolby Digital Plus nämligen.

Inte en blek. Men det som brukar fungera via ARC är 2-kanals PCM och 5.1 DD där allt annat är en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte en blek. Men det som brukar fungera via ARC är 2-kanals PCM och 5.1 DD där allt annat är en bonus.

Den ska nog försöka lista ut om det stöds eller inte, men jag tittade i manualen på en modern Samsung-TV och där nämns DD+ under felsökningspunkten "Inget ljud hörs.". Ljud/blu-rayspelaren var enda TS nämnde modell-nr för, så där går det att se att 2-kanals PCM, DD och DTS 5.1 är det som stöds över ARC, och att DD+ inte stöds.