Horisontell linje på skärm - Då och Då.

Permalänk
Inaktiv

Horisontell linje på skärm - Då och Då.

Ett år gammal Ultra Wide 29 LG skärm 75Hz - Jag får horisontinella linjer då och då, de kommer och går, de är inte fasta linjer som stannar utan de hamnar lite överallt på skärmen.

När jag ibland kollar Youtube så blir skärmen svart nån sekund. Testade ominstallera drivrutinen till GPU men det verkar inte ha hjälpt.

Är skärmen sönder?

Jag använder HDMI då skärmen inte har DisplayPort ingång.

GPU är 1080 Palit 8GB

Permalänk
Inaktiv

Ingen som vet :/

Permalänk
Medlem

Hade varit lättare och veta ifall du laddat upp en bild på problemet. Kan ju vara allt från GPU, HDMI port, sladd, eller kanske fel på själva skärmen.

Har du provat andra portar DVI, DP->HDMI?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M89:

Hade varit lättare och veta ifall du laddat upp en bild på problemet. Kan ju vara allt från GPU, HDMI port, sladd, eller kanske fel på själva skärmen.

Har du provat andra portar DVI, DP->HDMI?

Jag vet har försökt ta en skärmbild men det gick inte att fånga ögonblicket. Stänger jag ner det jag har uppe så försvinner det. Så finner inget sätt att ta en skärmbild på.

Ja, har testat byta HDMI port och ingång.

Permalänk
Medlem

Menar du att bilden är ojämn som skapar horisontella linjer vid t.ex Youtube? Prova att forca V-sync i dina grafikinställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

Jag vet har försökt ta en skärmbild men det gick inte att fånga ögonblicket. Stänger jag ner det jag har uppe så försvinner det. Så finner inget sätt att ta en skärmbild på.

Videofilma med mobiltelefonen.

Permalänk
Medlem

Testa ny kabel

Permalänk
Medlem

Jag röstar också för kabelproblem.

Permalänk
Skrivet av anon294416:

Ett år gammal Ultra Wide 29 LG skärm 75Hz - Jag får horisontinella linjer då och då, de kommer och går, de är inte fasta linjer som stannar utan de hamnar lite överallt på skärmen.

När jag ibland kollar Youtube så blir skärmen svart nån sekund. Testade ominstallera drivrutinen till GPU men det verkar inte ha hjälpt.

Är skärmen sönder?

Jag använder HDMI då skärmen inte har DisplayPort ingång.

GPU är 1080 Palit 8GB

låter som tearing.

kan uppfattas som horisontella linjer på skärmen och behöver inte vara lika extremt som på bilden.

uppstår när du har högre FPS än skärmen klarar att visa så antingen V-sync eller frame limit på samma FPS som skärmens uppdateringshastighet eller lägre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Nej inget utav det ni påstår.

Har redan testat ny kabel och ny port -.

Det är 3-4 linjer som kommer och går genom hela skärmen, detta händer oftast när jag har flera fikar uppe.

Hur forcar man V-Sync i inställningar hittar inte detta.

Jag använder just nu Nvidias färginställningar-

32-bit 87 bpc - RGB

Om det hjälper något.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon294416: Enda sättet att komma närmare svar huruvida det är skärmen eller grafikkortet som har felet är att testa skärmen med andra källor och att också testa grafikkortet med andra skärmar. Samt också andra kablar.

Ifall din observation stämmer, att det är fler flikar oftare framkallar felet, så pekar i högre grad mot grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@anon294416 Haft ett liknande problem med linjer över skärmen som upphörde mer eller mindre helt efter jag skiftade plats på moderkortet och använda den mellersta X16 kontakten istället för den övre för gpu'n som annars brukar vara vanligt.
Gissar på det var andra inbyggda enheter som bråkade i mitt fall, kanske EHCI eller något annat.

Sägs att "scanlines" även ska gå att justera med hjälp av Afterburner numera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

@EDI2018: Enda sättet att komma närmare svar huruvida det är skärmen eller grafikkortet som har felet är att testa skärmen med andra källor och att också testa grafikkortet med andra skärmar. Samt också andra kablar.

Ifall din observation stämmer, att det är fler flikar oftare framkallar felet, så pekar i högre grad mot grafikkortet.

Skrivet av Venke:

@EDI2018 Haft ett liknande problem med linjer över skärmen som upphörde mer eller mindre helt efter jag skiftade plats på moderkortet och använda den mellersta X16 kontakten istället för den övre för gpu'n som annars brukar vara vanligt.
Gissar på det var andra inbyggda enheter som bråkade i mitt fall, kanske EHCI eller något annat.

Sägs att "scanlines" även ska gå att justera med hjälp av Afterburner numera.

Hm, jag tror de har med senaste drivrutinen från Nvidia att göra - efter uppdateringen har jag fått svart skärm när jag kollar youtube bland annat.

Nu verkar problemet ha försvunnit då det inte kommer mer. Känns ostabilt detta.