Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Hur säkert anser man att det är när man måste klä sig på ett speciellt sätt, inte ha någon dyr utrustning med sig och bara uppehålla sig i vissa områden. Vem fan villl åka dit?

En rekommendation är inte ett krav. Det handlar om att inte signalera sig som en rik västerländsk turist. Alltså att minimera risken för brott riktade mot sig, även om risken allt som allt förblir låg.

Skrivet av Oliver91:

Precis, man anpassar sig efter miljön man vistas i och tar det försiktigt, statistik blir man bara tokig av att läsa.

Lustigt att du påstår att man blir tokig av att läsa statistik när du tidigare i tråden gjort påståenden som berör området statistik som inte stämmer överens med verkligheten. Kanske du ska läsa och förstå statistik och dess tillämpning mer - inte mindre.

Permalänk
Medlem

Min far var där med jobbet och svetsade för ungefär 20 år sedan. Grundreglerna var att absolut inte vara ute när det var natt och att ta vara på grejerna. Många av de verktyg de fick låna var ren skrot och till och med den stals om man inte var försiktig. Men överlag så verkar väl inte Sydafrika vara mycket värre en viss stad i Skåne. *Shots fired (literally)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Hur säkert anser man att det är när man måste klä sig på ett speciellt sätt, inte ha någon dyr utrustning med sig och bara uppehålla sig i vissa områden. Vem fan villl åka dit?

Samma råd kan lika väl ges till de som vill turista i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

En rekommendation är inte ett krav. Det handlar om att inte signalera sig som en rik västerländsk turist. Alltså att minimera risken för brott riktade mot sig, även om risken allt som allt förblir låg.

Lustigt att du påstår att man blir tokig av att läsa statistik när du tidigare i tråden gjort påståenden som berör området statistik som inte stämmer överens med verkligheten. Kanske du ska läsa och förstå statistik och dess tillämpning mer - inte mindre.

nej precis, statistik är ganska ointressant i ett globalt samhälle, man anpassar sig efter vilken miljö man vistas i.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Brorsan var där för några år sedan, men han och familj hade livvakt vilket är att föredra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Hade hellre åkt till Australien.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Och vi går framåt i rask takt i Sverige med, vi har laglösa förorter där räddningstjänst besöker eskort av polis för att kunna hjälpa folk i nöd och där polisen knappt vågar agera för att det är för farligt...

Sverige är också ett delvis laglöst land utan något styre förövrigt eftersom barnen på dagis i riksdagshuset inte kan samarbeta för landets bästa.

Mord är nog det enda brottet som inte ökat explosionsartat i Sverige och vi är väldigt förskonade från Terroristattacker än sålänge.

Mitt tips, res till Sydafrika och håll dig borta från de större städerna helt enkelt eller åk till "turistvänliga" platser.

Kollar man på resor till sydafrika verkar de pusha ganska hårt mot just naturupplevelser och inte storstads sightseeing.

Du jämför alltså ett land där man inte ens kan gå ut och reparera bilen utan att man får den stulen med Sverige där du i 99% av landet kan vandra flera mil från bilen och ändå finna den kvar när du kommer tillbaka? Det är en aning skev jämförelse oberoende vilka domedagsprofetior som du bär på. Dessutom mord per capita i detta land är ändå väldigt lågt i jämförelse med resten av världen. SA ligger på "fina" 10:e plats med 33,97 mord per 100.000 innevånare. Sverige på en betydligt bättre 180:e plats med just över 1 per 100.000 innevånare. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentiona...

Att det finns problemområden i detta land är inga belägg för att det håller på att bli en Sydafrika i detta land. Lång ifrån. Att kalla det delvis laglöst land är ju bara tecken på mindre kunskap om den juridiska situationen i detta land. Oberoende vad man tycker om riksdagen.

Skrivet av filbunke:

Samma råd kan lika väl ges till de som vill turista i USA.

Finns nog inget land i världen som är 100% säker. Finns områden i Frankrike där man inte ska flasha med pengar direkt. För att inte prata om Ryssland/Ukraina/Tyskland/Spanien etc.

Skrivet av Mr.Borka:

Som vanligt fylls tråden med dåliga tips och stora illustrationer på en oförmåga att blicka ut förbi tidningsrubrikerna. Jag får känslan av att de som påstår Sydafrika att ligga på samma trygg- eller säkerhetsnivå som Sverige bildar sig en uppfattning utifrån tidningsrubriker och Facebookinlägg där de inhemska problembeskrivningarna naturligt förstoras och okunskapen kring läget utanför landsgränsen ger utrymme för alldeles för stor generositet.

Pratar vi ekonomi blir det väl synligt. BNP per capita i Sverige ligger på 7.5x den i Sydafrika.

Problemen i Sydafrika är i stort helt främmande de i Sverige. Deras historia helt annorlunda. Men det vore ett misstag att bara läsa av läget från ytan och ta det värsta inslagen som normativa. Är TS nyfiken på att åka så är min lekmannarekommendation att inte sticka ut allt för mycket. Vidta uppmärksamhet, ha inte stor och dyr utrustning med dig, var på vakt om någon går fram till dig för att leda dig rätt eller är närgående frågandes var du/ni bor, osv. Se till att ha försäkringar som täcker även akutsjukvård i landet. Alltså helt vanliga saker. Det betyder inte att du behöver vara rädd eller orolig.

Håller med till en viss del däremot är Mord per capita ändå det minst "dåliga" systemet man kan mäta. Det mördas ungefär fler personer under 3 dagar i snitt i SA än i Sverige på ett helt år om det är en bättre statistik för dig. Då räknar jag med den lägsta snittet i SA med och jämför det med det högsta i Sverige under 2000-talet (vilket var 113). https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mo... https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_South_Africa#Murder

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

nej precis, statistik är ganska ointressant i ett globalt samhälle, man anpassar sig efter vilken miljö man vistas i.

Du skriver "Nej, precis" samtidigt som du svarar på ett sätt som gör mig osäker huruvida du ens läst mitt inlägg. Det finns inget globalt samhälle. Däremot brukar man argumentera att nationalstaternas betydelse minskat i takt med en globaliserad värld. Men datapunkterna inom nationalstaterna är fortfarande relevanta och givande att titta på, men kräver att man förstår hur statistik fungerar för att inte dra fel slutsatser.

Skrivet av Xinpei:

Håller med till en viss del däremot är Mord per capita ändå det minst "dåliga" systemet man kan mäta. Det mördas ungefär fler personer under 3 dagar i snitt i SA än i Sverige på ett helt år om det är en bättre statistik för dig. Då räknar jag med den lägsta snittet i SA med och jämför det med det högsta i Sverige under 2000-talet (vilket var 113). https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mo... https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_South_Africa#Murder

En sund poäng.

Skrivet av CubaCola:

Brorsan var där för några år sedan, men han och familj hade livvakt vilket är att föredra.

Vilket väcker en hel del frågor hos mig. Gjorde din bror något speciellt där? Varför hade han livvakt? Vad motiverade beslutet? Andra inlägget i tråden som nämner livvakter men utan att specificera alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vilket väcker en hel del frågor hos mig. Gjorde din bror något speciellt där? Varför hade han livvakt? Vad motiverade beslutet? Andra inlägget i tråden som nämner livvakter men utan att specificera alls.

Om du menar mitt (tredje inlägget inte andra, men först att nämna livvakter) så hade de sånt för säkerhet, rasism är ett enormt problem där.

Farsan var där och jobbade, utrustning för miljoner (inte för att folk skulle förstå värdet utan att vara insatt) och bara några få i personal. Kunderna i SA stod för vakterna för att de skulle kunna jobba och leva utan större oro, för de är vita och rika.

En kollega till kunden farsan hade kontakt med hade fått hela sin familj våldtagen och styckad bara någon vecka innan farsan kom dit. Andra hade fått sina gårdar stormade och fått skjuta sig ut. Huset de bodde i hade grindar inomhus (delen med sovrum var helt avgränsad från resten av huset), galler för fönster och flera vapen i sovrummet. Dettta utöver staket, taggtråd osv som var runt gården.
Exakt var i SA de var vet jag ej, bara att det var kring och i Johannesburg.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Mr.Borka: De var där som turister i en månad och bodde på olika ställen, bland annat zanzibar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Så är det ju i Sverige med? man anpassar sig efter vilken miljö man vistas i, så är det i alla länder på jordklotet och har alltid varit.

Precis, vem vågar ha en iPhone med sig ner på stan i Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Precis, vem vågar ha en iPhone med sig ner på stan i Sverige...

https://www.google.com/search?q=r%C3%A5nad+p%C3%A5+iphone&oq=...

Jag skulle inte vågat gå runt och visat upp min iPhone XS Max på en lördagsnatt precis.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Precis, vem vågar ha en iPhone med sig ner på stan i Sverige...

Jag? Pendlar till Stockholm ett par gånger i månaden och jag jobbar runt omkring i området.. vilket inkluderar Rinkeby och liknande ställen. Ibland kan man undra om det är personen ifråga som är mer rädd än vad man borde vara.

** Rensning /Mod **

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du måste skämta, du kan väl inte på allvar tro att vi i Sverige befinner oss på samma kategori som Sydafrika när det gäller brottslighet. Vi ligger som tur är flera ljusår efter. Tycker du ska studera lite fakta innan du uttalar dig. Den enda brottsligheten i Sverige som ökar markant är dödsskjutningar i gängmiljö och bedrägerier, mest via internet.

Du är så långt ute och cyklar så att du inte ens märker det...

Det är sant att dödsskjutningarna mestadels sker gäng i mellan, men det är långt ifrån ofarligt för vanliga personer. Bor i biskopsgården i GBG och bara för ett par månader blev en kille avrättad precis utanför min trappuppgång ungefär vid 19-tiden på kvällen (inne på en stor gård helt öppet). Det är ju inte direkt så att dom inblandade träffas på ett grustag eller ute i bushen och gör upp. Det hade ju varit fint annars. På Friskväderstorget nära där jag bor började två skjuta på varann på torget, varpå den ena tog skydd bakom en mamma och hennes barnvagn. Det här var givetvis bara ett par exempel och det har ju hänt en hel del skit här de senaste åren. Med det sagt så går det naturligtvis inte att jämföra Sverige med Sydafrika. Jag hade definitivt inte åkt dit. Måste finnas säkrare resmål om man vill dyka med hajar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är sant att dödsskjutningarna mestadels sker gäng i mellan, men det är långt ifrån ofarligt för vanliga personer. Bor i biskopsgården i GBG och bara för ett par månader blev en kille avrättad precis utanför min trappuppgång ungefär vid 19-tiden på kvällen (inne på en stor gård helt öppet). Det är ju inte direkt så att dom inblandade träffas på ett grustag eller ute i bushen och gör upp. Det hade ju varit fint annars. På Friskväderstorget nära där jag bor började två skjuta på varann på torget, varpå den ena tog skydd bakom en mamma och hennes barnvagn. Det här var givetvis bara ett par exempel och det har ju hänt en hel del skit här de senaste åren. Med det sagt så går det naturligtvis inte att jämföra Sverige med Sydafrika. Jag hade definitivt inte åkt dit. Måste finnas säkrare resmål om man vill dyka med hajar.

Karibiska havet eller Mexikanska gulfen för att nämna några.

Florida brukar vara populärt om man vill dyka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

En intressant notering här är att en del av det vi här betraktar som "kåkstäder" där faktiskt tillhör de säkrare områdena om man besöker dem i grupp.
Det är vanligare att man där blir bemött med genuint intresse och inspiration om hur de kan påverka sin vardag (åtminstone där de har råd med TV apparater...) än att man blir bemött med våld och hat även om man spontant tänker sig att det är tvärtom.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jag? Pendlar till Stockholm ett par gånger i månaden och jag jobbar runt omkring i området.. vilket inkluderar Rinkeby och liknande ställen. Ibland kan man undra om det är personen ifråga som är mer rädd än vad man borde vara.

Klyftorna mellan diverse etniciteter är så enorma att det skapar enorma friktioner samt den ekonomiska klyftan (som är en kvarleva efter Apartheid) gör ju att landet ser ut som det gör idag. Rör man sig kring de mer välmående områdena i SA brukar man kunna vara säker men så fort man går ut i områden där fattigdom lever fritt så kommer man förr eller senare att bli rånad.

Försökte bara driva med snubben som tyckte Sverige var lika illa som Sydafrika Självklart är det lugnt och ha en iPhone med sig på stan!

Permalänk
Hedersmedlem

** Tråd rensad **

Tänk på att hålla en civiliserad ton diskuterandet. Jag påminner om våra trivselregler!

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!