Permalänk
Medlem

Defekt moderkort?

Slängt in följande komponenter i en Fractal Design Node 304:
ASrock b450 gaming ITX
Ryzen 2700+
Fractal Design Integra M 650W
Corsair 3000MHz CL15 Vengeance 8GB x2
Crucial MX500 2TB 2.5" BF18
GTX 970

När jag startade datorn så rullar cpu fläkt och en chassi fläkt igång. En av fläktarna som var kopplade direkt till MB startade inte.
Efter några sekunder så startar datorn om sig.

Koppla in MB-högtalare, inga pip.
Jag plockade bort GTXen, ingen skillnad.
Därefter 1 av minnena (kollade i manual vilken slot som var #1). Ingen skillnad.
Kopplade in ett annat nätagg, ingen skillnad.
Dubbelkollade processorpinnarna utan avvikelser.

Läste i en annan tråd att det kunde vara att bios inte var kompatibelt med cpun men fick inte riktigt klarhet i det.
Kan jag med säkerhet anta att felet faktiskt är på moderkortet eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

@Pazta: https://www.asrock.com/MB/AMD/Fatal1ty%20B450%20Gaming-ITXac/...
Jag är lite osäker på viken CPU du har men på moderkortets hemsida bruka det finnas en lista på vilka CPU som stöds till vilken bios version.

Ta 1 minne som du testar i alla platser. Ta nästa minne och upprepa testet tills alla minnen har testats i alla minnen.

Ta bort ALLA diskar/DVD, kablar till diskar/DVD, chassifläktar, fläktkontroller, mus, tangentbord, USB grejer, USB prylar, kringutrustning mm. Dom och porten de kopplats till är ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild mm.

Alla kablar som går från chassit till moderkortet ska också bort. Power SW som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testas också om Power SW kabeln/knappen var trasig, glapp, satt på fel plats mm.

Om du ser på tex CPU fläkten att felet är kvar så kan du ta bort grafikkortet också tills du hittat felet.

Om andra nätagget också hade modulära kablar (löstagbara) så hoppas att du bytte kablarna också. Det finns ingen standard på såna nätagg så blandar man kablarna kan man förstöra delar.

Permalänk
Medlem

Är 1 x 8 pin 12V inkopplad på moderkortet och inte bara 1 x 24 pin från nätaggregatet?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@panpo98: Ryzen 7 2700x CPUn skall funka enligt listan.

Får slänga ihop det minsta o testa igen då.
Har inte testat utan tangentbord och chassikablar inkopplade.
Har inte heller flyttat runt minnen då det bara finns 2 slots men skall testa detta med.
Strömkablarna har inte varit modulära på något av nätaggen.

Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazta:

Att plocka bort fröken GTX är ingen vidare bra idé då din processor saknar inbyggd grafikkrets.
Därmed kan du inte koppla in HDMI i moderkortet för att plocka bort GTX som felkälla tyvärr.

Enda du inte testat vad jag kan se är att försöka med en annan GPU.
Har du inte tillgång till sådan så blir det ju lite knivigare men om GTX fungerade med din förra rigg så skall det ju fungera med din nya också.

Tyvärr har inte ditt Asrock moderkort någon snabbflash av UEFI, annars hade det varit vägen att gå.

Du har ingen vän som har en Ryzen processor av lägre stående modell att testa med?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazta:

Strömkablarna har inte varit modulära på något av nätaggen.

Jaså?

https://www.inet.se/produkt/6909984/fractal-design-integra-m-...
Enligt bilderna i länken är kablarna på Fractal Design Integra M 650W modulära.

Skrivet av Lifooz:

Att plocka bort fröken GTX är ingen vidare bra idé då din processor saknar inbyggd grafikkrets.
Därmed kan du inte koppla in HDMI i moderkortet för att plocka bort GTX som felkälla tyvärr.

Enda du inte testat vad jag kan se är att försöka med en annan GPU.
Har du inte tillgång till sådan så blir det ju lite knivigare men om GTX fungerade med din förra rigg så skall det ju fungera med din nya också.

Tyvärr har inte ditt Asrock moderkort någon snabbflash av UEFI, annars hade det varit vägen att gå.

Du har ingen vän som har en Ryzen processor av lägre stående modell att testa med?

/Lifooz

Jag antar att han ser/hör på CPU fläkten att datorn fortfarande startar om. Onödigt att då blanda in bild mm. Grafikkort kan dessutom orsaka såna här och andra fel. Han vet nu att felet är något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jaså?

https://www.inet.se/produkt/6909984/fractal-design-integra-m-...
Enligt bilderna i länken är kablarna på Fractal Design Integra M 650W modulära.

Jag antar att han ser/hör på CPU fläkten att datorn fortfarande startar om. Onödigt att då blanda in bild mm. Grafikkort kan dessutom orsaka såna här och andra fel.

Mitt Asrock moderkort varvar dock inte upp eller ner fläkten vid omstart utan den spinner i samma hastighet tills man stänger av eller temperaturen ökar för mycket.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Att plocka bort fröken GTX är ingen vidare bra idé då din processor saknar inbyggd grafikkrets.
Därmed kan du inte koppla in HDMI i moderkortet för att plocka bort GTX som felkälla tyvärr.

Enda du inte testat vad jag kan se är att försöka med en annan GPU.
Har du inte tillgång till sådan så blir det ju lite knivigare men om GTX fungerade med din förra rigg så skall det ju fungera med din nya också.

Tyvärr har inte ditt Asrock moderkort någon snabbflash av UEFI, annars hade det varit vägen att gå.

Du har ingen vän som har en Ryzen processor av lägre stående modell att testa med?

/Lifooz

GPUn fungerar garanterat då den är tillbaks i sin ursprungliga rigg.
Ingen CPU tät vän i mitt kontaktnät tyvärr. -_-

När jag startar upp datorn så går CPU fläkt och en chassi fläkt igång. Efter några sekunder startar datorn om sig själv och jag måste dra ut strömkabel/stänga av agget för att den ska slockna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jaså?

https://www.inet.se/produkt/6909984/fractal-design-integra-m-...
Enligt bilderna i länken är kablarna på Fractal Design Integra M 650W modulära.

Alltså, det är ju ett modulärt agg men för att dra igång datorn behöver jag inte använda några av de "lösa" kablarna. Kopplade såklart in dessa till HDs och en fläktcontroller i början men plocka bort när jag testa vidare.

Ska testa med det du nämnt tidigare när jag får tid så återkommer jag.

Permalänk
Medlem

Har du provat montera allt utanför chassit för att utesluta kortslutning någonstans?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Pazta: https://www.asrock.com/MB/AMD/Fatal1ty%20B450%20Gaming-ITXac/...

Om andra nätagget också hade modulära kablar (löstagbara) så hoppas att du bytte kablarna också. Det finns ingen standard på såna nätagg så blandar man kablarna kan man förstöra delar.

Skrivet av Pazta:

@panpo98: Ryzen 7 2700x CPUn skall funka enligt listan.

Strömkablarna har inte varit modulära på något av nätaggen.

Tack!

Skrivet av panpo98:

Jaså?

https://www.inet.se/produkt/6909984/fractal-design-integra-m-...
Enligt bilderna i länken är kablarna på Fractal Design Integra M 650W modulära.

Skrivet av Pazta:

Alltså, det är ju ett modulärt agg men för att dra igång datorn behöver jag inte använda några av de "lösa" kablarna. Kopplade såklart in dessa till HDs och en fläktcontroller i början men plocka bort när jag testa vidare.

Ett klart svar vore önskvärt.

-Har du använt modulära kablar som kommer från ett annat nätagg?
Det kan potentiellt förstöra vilka komponenter som helst,
inte bara de som är/var kopplade till just den kabeln.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazta:

GPUn fungerar garanterat då den är tillbaks i sin ursprungliga rigg.
Ingen CPU tät vän i mitt kontaktnät tyvärr. -_-

När jag startar upp datorn så går CPU fläkt och en chassi fläkt igång. Efter några sekunder startar datorn om sig själv och jag måste dra ut strömkabel/stänga av agget för att den ska slockna.

Det där har jag varit ute för en gång med ett helt annat moderkort än vad jag har idag.

Jag vill inte säga för mycket nu men som jag minns det så var det en uppdatering av UEFI som hjälpte.

Det moderkortet hade dock knapp för snabb-flash av UEFI så det gick ju att fixa den vägen.

Ditt moderkort saknar det och då du inte kan få tag i någon annan processor så vet jag inte riktigt hur det skulle lösas.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ett klart svar vore önskvärt.

-Har du använt modulära kablar som kommer från ett annat nätagg?
Det kan potentiellt förstöra vilka komponenter som helst,
inte bara de som är/var kopplade till just den kabeln.

Jag har använt 1x8pin+1x24pin från ena PSUn först när detta inte fungerade bytte jag till den andra PSUns 1x8pin och 1x24pin. Inga modulära kablar bytta eller inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Har du provat montera allt utanför chassit för att utesluta kortslutning någonstans?

Inte testat detta ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det där har jag varit ute för en gång med ett helt annat moderkort än vad jag har idag.

Jag vill inte säga för mycket nu men som jag minns det så var det en uppdatering av UEFI som hjälpte.

Det moderkortet hade dock knapp för snabb-flash av UEFI så det gick ju att fixa den vägen.

Ditt moderkort saknar det och då du inte kan få tag i någon annan processor så vet jag inte riktigt hur det skulle lösas.

/Lifooz

Jag byggde en rigg med i7 3820 tidigare... biosen där behövdes uppgraderas för att få bild. Men då starta ju datorn och var igång utan att starta om sig.

Funderar på att bara skicka in det o ta smällen om det visar sig vara helt... -_-

Permalänk
Medlem

@Pazta: prova montera allt på ett icke strömförande underlag, typ träbord alltså ha moderkortet löst på bordet bara. Sen stoppar du i allt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

skulle prova med en "Clear CMOS". bryt ström, vänta några sekunder. flytta bryggan på "CLRCMOS1" som är i högra hörnet så den är på båda pinnarna och låt den va i minst 5 sekunder. återställ bryggan och prova sen att starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazta:

Slängt in följande komponenter i en Fractal Design Node 304:
ASrock b450 gaming ITX
Ryzen 2700+
Fractal Design Integra M 650W
Corsair 3000MHz CL15 Vengeance 8GB x2
Crucial MX500 2TB 2.5" BF18
GTX 970

När jag startade datorn så rullar cpu fläkt och en chassi fläkt igång. En av fläktarna som var kopplade direkt till MB startade inte.
Efter några sekunder så startar datorn om sig.

Koppla in MB-högtalare, inga pip.
Jag plockade bort GTXen, ingen skillnad.
Därefter 1 av minnena (kollade i manual vilken slot som var #1). Ingen skillnad.
Kopplade in ett annat nätagg, ingen skillnad.
Dubbelkollade processorpinnarna utan avvikelser.

Läste i en annan tråd att det kunde vara att bios inte var kompatibelt med cpun men fick inte riktigt klarhet i det.
Kan jag med säkerhet anta att felet faktiskt är på moderkortet eller har jag missat något?

Skrivet av panpo98:

@Pazta: https://www.asrock.com/MB/AMD/Fatal1ty%20B450%20Gaming-ITXac/...
Jag är lite osäker på viken CPU du har men på moderkortets hemsida bruka det finnas en lista på vilka CPU som stöds till vilken bios version.

Ta 1 minne som du testar i alla platser. Ta nästa minne och upprepa testet tills alla minnen har testats i alla minnen.

Ta bort ALLA diskar/DVD, kablar till diskar/DVD, chassifläktar, fläktkontroller, mus, tangentbord, USB grejer, USB prylar, kringutrustning mm. Dom och porten de kopplats till är ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild mm.

Alla kablar som går från chassit till moderkortet ska också bort. Power SW som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testas också om Power SW kabeln/knappen var trasig, glapp, satt på fel plats mm.

Om du ser på tex CPU fläkten att felet är kvar så kan du ta bort grafikkortet också tills du hittat felet.

Om andra nätagget också hade modulära kablar (löstagbara) så hoppas att du bytte kablarna också. Det finns ingen standard på såna nätagg så blandar man kablarna kan man förstöra delar.

ursäkta att jag snor din tråd lite ..!

@Pazta : Kan man flasha en äldre bios version om man nu redan har installerat den nyaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escen:

ursäkta att jag snor din tråd lite ..!

@Pazta : Kan man flasha en äldre bios version om man nu redan har installerat den nyaste?

Det bruka/borde gå.

1. Aldrig sett varning mot det i moderkorts manualen/hemsidan.
2. Äldre versioner bruka finns att ladda ned.

Kolla upp hur man flashar till just ditt moderkort.
MEN FÖRST bör du testa att nollställa bios ordentligt.

Har man uppdaterat/flashat bios så bör man också nollställa efteråt även om det inte alltid står i instruktionerna. I allmänhet är nollställning känd för att fixa många konstiga fel, är säkert och något man alltid ska vara beredd att testa.

Finns flera sätt att nollställa. 2 av sätten göras medan strömkabeln är utdragen. Antingen gör man det sättet som står i moderkorts manualen eller tar bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Inget hinder från att testa flera sätt när man ändå håller på. I bios där man sparar bruka det också finnas något men det sättet att nollställa fixar inte lika många fel.

Permalänk
Medlem

@panpo98: har återställt allt, håller på och skicka tillbaka min r5 1600 ska köpa en r5 2600 istället då det känns bättre och då kommer jag inte behöva Flasha tillbaka då den bios en jag har installerat nu är för just 2xxx serien
Men tack för svar iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

@Pazta: prova montera allt på ett icke strömförande underlag, typ träbord alltså ha moderkortet löst på bordet bara. Sen stoppar du i allt

Skrivet av Kraftcore:

skulle prova med en "Clear CMOS". bryt ström, vänta några sekunder. flytta bryggan på "CLRCMOS1" som är i högra hörnet så den är på båda pinnarna och låt den va i minst 5 sekunder. återställ bryggan och prova sen att starta.

Ska testa att slänga ihop den löst och även clear CMOS. Antagligen idag efter att jag sovit. Hör av mig hur det gått isf.

Permalänk
Medlem

Kopplat strömkablar, CPU+kylare, satt i RAM och kopplat skärm till hdmi-uttag. Startar med mejsel. ¨
Exakt samma resultat som innan, CPU fläkten går igång en stund sen slocknar den och "rebootar".
Samma sak efter clear CMOS.

Skickar tillbaks moderkortet...

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@panpo98: okej okej men vet du vad denna drivrutin gör ? driver 2600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escen:

@panpo98: okej okej men vet du vad denna drivrutin gör ? driver 2600

Drivrutiner till processorn. I vanliga fall fixa Windows DVD/USB det när man installerar om. Ibland har jag också sett Intel har sånt också.

Är drivrutinerna bara till Win 10?

Permalänk
Medlem

@panpo98: det var nå ryzen master antar man ej behöver det