Nya högtalare till dator - köpråd

Permalänk
Medlem

Nya högtalare till dator - köpråd

Hej Sweclockers,

Har länge vart intresserad på att uppgradera mina högtalare jag använder till min dator. Däremot är jag inte så insatt i tekniken kring ljud och skulle behöva lite tips från de som är kunniga i ämnet.

Idag använder jag mig utav Creatives T3 högtalare till min dator för att lyssna på musik. Dessa tror jag är från 2008 men producerar ett väldigt bra ljud så jag har inte riktigt funderat så mycket över de. Eftersom de är så små och levererar (enligt mig) ett bra ljud känns det väldigt svårt att hitta ett bättre alternativ sett till pris, storlek och kvalitét. Har under 10 år bara bytt kablage då de börjat glappa.

Så, vad är det jag ska leta efter? Använder aldrig hörlurar när jag sitter vid datorn förutom när jag spelar vilket är väldigt sällan. Högtalarna kopplar jag bara in med 3,5mm jack in till baksidan på min dator. Sen har jag en liten dosa jag kan koppla in hörlurarna i om jag vill det. Har tittat på många produkter men dessa verkar bara vara "studio monitors" (exempelvis Yamaha HS8). Hur hittar jag högtalare utformade för att lyssna på musik med? Det mesta verkar som sagt vara "färglösa" och platta monitorer. Söker jag kommer jag fram till "book shelf monitos" vilket inte är vad jag letar efter heller.

Har ni tips på högtalare eller aktiva monitorer till datorn som är prisvärda, inte allt för stora och inte allt för EQade tar jag gärna emot dessa. Har ett ljudkort och kablage utifall att ni har några sköna monitorer att tipsa om. Lyssnar främst på HipHop och lite elektronisk musik då och då.. Så bra bas är prioritet för mig. Krävs det sub är jag redo att lägga ut pengarna för det. Skulle nog inte lägga mer än 2-3k per monitor dock.

Se bild på mina nuvarande högtalare så att ni förstår storleken...

Dold text

Tack på förhand.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Rekordmedlem

Studiomonitorer är det som ger dig mest för pengarna om du inte hittar nått begagnat.
En bra högtalare är alltid "färglös" eftersom det handlar om att återge och inte förvanska musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par JBL LSR305 jag är nöjd med. Behövs ingen sub heller tycker jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Studiomonitorer är det som ger dig mest för pengarna om du inte hittar nått begagnat.
En bra högtalare är alltid "färglös" eftersom det handlar om att återge och inte förvanska musik.

Vill man ha det? Man kanske kan EQa i efterhand för att få ut det ljudet man är efter. Men rent spontant känns det som att man tröttnar på så platt ljud?

Skrivet av sphinx:

Jag har ett par JBL LSR305 jag är nöjd med. Behövs ingen sub heller tycker jag iaf.

Tack. De ska jag kolla upp!

Visa signatur

● Active

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rj45:

Vill man ha det? Man kanske kan EQa i efterhand för att få ut det ljudet man är efter. Men rent spontant känns det som att man tröttnar på så platt ljud?
Tack. De ska jag kolla upp!

Platt ljud är inte detsamma som att återgivningen har rak frekvensgång. Platt ljud har med ljudbilden att göra , allmänt låg upplösning så att man inte kan höra var ljuden är placerde utan att det mest är en ljudgröt i mitten/ uselt monoljud likt det en telefon elerl liten "blåtandshögtalare" i mpono presterar.
Jag har oerhört svårt att förstå varför någon någonsin skulle vilja välja en dålig högtalare/dåligt återgivande ljudsystem i stället för bra som gör att man hör exakt vad musikerna försöker förmedla, har man bra återgivning så hör man ju musiken och inte återgivningsfel, det gör att man brukar få mycket bredare musiksmak och ökat musikintresse och större behållning av musiken.
När man har bra återgivning och hör vad musikerna gör så väljer man sedan källmaterial som låter bra, att behöva förvanska återgivningen för att stå ut med musiken är inte min grej, är musikerna dåliga så lyssnar jag inte på dem för det finns bra musiker inom alla genrer så varför ödsla tid på de usla ?

Eq har man för att anpassa anläggningen till rummet, man justerar in den så att återgivningen blir så korrekt som möjligt och sedan rör man den inte innan man ändrar i anläggningen eller rumet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en ATMOS Soundbar. Nu är ju inte min den bästa att köra från PC men tror att LG och Sony gör mindre buggiga Soundbars och supportar sina grejer även efter att en ny modell kommit ut.

Men till skrivbordsskärm en ljudkabel och tight budget så kanske denna 2014 år modell är något men själv har jag ingen aning: https://www.amazon.de/gp/offer-listing/B00CO07C5U/ref=dp_olp_...

@rj45: Men om du gillar bas och dina Creative är i närheten av de Creative min kompis hade och gick sönder så kommer du bli besviken. Har aldrig hört något liknande från PC-högtalare Baslådan såg exakt ut som din men han hade fler högtalare som låg inpackade i en låda för han tyckte det var krångligt att sätta upp för många.

Editerande min text för jag skrev om fel modell. Svårt att hitta Creatives gamla goa högtalare på Google.

fel modell på Creative
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag gillar mina b&w mm1, visst finns det bättre högtalare men till det priset och den storleken känns dom väldigt kompetenta. Saknar dock lite djup som alla små högtalare utan subwoofer gör.
Mvh Carl

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Hej Sweclockers,

Har länge vart intresserad på att uppgradera mina högtalare jag använder till min dator. Däremot är jag inte så insatt i tekniken kring ljud och skulle behöva lite tips från de som är kunniga i ämnet.

Idag använder jag mig utav Creatives T3 högtalare till min dator för att lyssna på musik. Dessa tror jag är från 2008 men producerar ett väldigt bra ljud så jag har inte riktigt funderat så mycket över de. Eftersom de är så små och levererar (enligt mig) ett bra ljud känns det väldigt svårt att hitta ett bättre alternativ sett till pris, storlek och kvalitét. Har under 10 år bara bytt kablage då de börjat glappa.

Så, vad är det jag ska leta efter? Använder aldrig hörlurar när jag sitter vid datorn förutom när jag spelar vilket är väldigt sällan. Högtalarna kopplar jag bara in med 3,5mm jack in till baksidan på min dator. Sen har jag en liten dosa jag kan koppla in hörlurarna i om jag vill det. Har tittat på många produkter men dessa verkar bara vara "studio monitors" (exempelvis Yamaha HS8). Hur hittar jag högtalare utformade för att lyssna på musik med? Det mesta verkar som sagt vara "färglösa" och platta monitorer. Söker jag kommer jag fram till "book shelf monitos" vilket inte är vad jag letar efter heller.

Har ni tips på högtalare eller aktiva monitorer till datorn som är prisvärda, inte allt för stora och inte allt för EQade tar jag gärna emot dessa. Har ett ljudkort och kablage utifall att ni har några sköna monitorer att tipsa om. Lyssnar främst på HipHop och lite elektronisk musik då och då.. Så bra bas är prioritet för mig. Krävs det sub är jag redo att lägga ut pengarna för det. Skulle nog inte lägga mer än 2-3k per monitor dock.

Se bild på mina nuvarande högtalare så att ni förstår storleken...

Tack på förhand.

Jag hade nog framtidssäkrat mig med att köpa ett 5.1 ljudsystem.
Detta kan du sedan i framtiden koppla in i din tv ifall det skulle behövas..

Ex,

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/ljud-bild/hemmabio-h...

https://www.dustinhome.se/product/5010976180/htp-075-51---sva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Jag hade nog framtidssäkrat mig med att köpa ett 5.1 ljudsystem.
Detta kan du sedan i framtiden koppla in i din tv ifall det skulle behövas..

Ex,

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/ljud-bild/hemmabio-h...

https://www.dustinhome.se/product/5010976180/htp-075-51---sva...

Är det bara jag dom tycker att ett färdigt komplett 5.1 system känns oerhört utdaterat? Att det sedan är trådat? Känns inte framtidssäkrat för fem öre. Liknande system köpte jag vid millenieskiftet.
Mvh Carl

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av leverbrock:

Är det bara jag dom tycker att ett färdigt komplett 5.1 system känns oerhört utdaterat? Att det sedan är trådat? Känns inte framtidssäkrat för fem öre. Liknande system köpte jag vid millenieskiftet.
Mvh Carl

Allt i ett system har aldrig någonsin varit i närheten av att vara framtidssäkra eller flexibla, de brukar dessutom inte prestera särskilt bra då deras främsta egenskaper är att de ska vara små och billiga lösningar för de som inte bryr sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Platt ljud är inte detsamma som att återgivningen har rak frekvensgång. Platt ljud har med ljudbilden att göra , allmänt låg upplösning så att man inte kan höra var ljuden är placerde utan att det mest är en ljudgröt i mitten/ uselt monoljud likt det en telefon elerl liten "blåtandshögtalare" i mpono presterar.
Jag har oerhört svårt att förstå varför någon någonsin skulle vilja välja en dålig högtalare/dåligt återgivande ljudsystem i stället för bra som gör att man hör exakt vad musikerna försöker förmedla, har man bra återgivning så hör man ju musiken och inte återgivningsfel, det gör att man brukar få mycket bredare musiksmak och ökat musikintresse och större behållning av musiken.
När man har bra återgivning och hör vad musikerna gör så väljer man sedan källmaterial som låter bra, att behöva förvanska återgivningen för att stå ut med musiken är inte min grej, är musikerna dåliga så lyssnar jag inte på dem för det finns bra musiker inom alla genrer så varför ödsla tid på de usla ?

Eq har man för att anpassa anläggningen till rummet, man justerar in den så att återgivningen blir så korrekt som möjligt och sedan rör man den inte innan man ändrar i anläggningen eller rumet.

Det har du helt klart rätt i. Storebrorsan har köpt ett par Yamah HS8or och dom var väldigt bra. Precis som du säger kunde man placera vartenda ljud i låtarna man spelade. Låtar jag lyssnat på i flera år hade helt plötsligt fått nya dimensioner på grund av det här. Jag är ute efter högtalare som levererar just bra återgivning, på samma sätt.

Terminologin inom ljud kan jag inte därför kanske det blir fel. Jag är ute efter ett bra par högtalare eller monitorer som det heter. Men jag hade nog inte kunnat lyssna på HS8orna för att faktiskt lyssna på musik. Just nu har jag öppnat ögonen för Mackie MR624 för all around användning.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Är det bara jag dom tycker att ett färdigt komplett 5.1 system känns oerhört utdaterat? Att det sedan är trådat? Känns inte framtidssäkrat för fem öre. Liknande system köpte jag vid millenieskiftet.
Mvh Carl

5.1 system använder man väl till film i en hemmabio? Har väldigt svårt att se mig själv lyssna på musik via 5.1 system faktiskt.. Men inget illa om de. Polaren som har 5.1 hemma hos sig är riktigt fräscha. Men köpta typ 2000 nånting... Däremot riktigt kul att höra olika fightscener med ljud från olika håll sådär.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rj45:

Det har du helt klart rätt i. Storebrorsan har köpt ett par Yamah HS8or och dom var väldigt bra. Precis som du säger kunde man placera vartenda ljud i låtarna man spelade. Låtar jag lyssnat på i flera år hade helt plötsligt fått nya dimensioner på grund av det här. Jag är ute efter högtalare som levererar just bra återgivning, på samma sätt.

Terminologin inom ljud kan jag inte därför kanske det blir fel. Jag är ute efter ett bra par högtalare eller monitorer som det heter. Men jag hade nog inte kunnat lyssna på HS8orna för att faktiskt lyssna på musik. Just nu har jag öppnat ögonen för Mackie MR624 för all around användning.

När du har lyssnat på HS 8 ved är det du vill ändra på jämfört med dem? Har du frågat om du kan få låna dem typ en vecka och lyssna så att du har nått vettigt som referens ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

5.1 system använder man väl till film i en hemmabio? Har väldigt svårt att se mig själv lyssna på musik via 5.1 system faktiskt.. Men inget illa om de. Polaren som har 5.1 hemma hos sig är riktigt fräscha. Men köpta typ 2000 nånting... Däremot riktigt kul att höra olika fightscener med ljud från olika håll sådär.

Då ställer du in den på 2.1 läge, alltså music läge..
Så det spelas genom 2 högtalare och suban...
Ska man behöva förklara allt....?:p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När du har lyssnat på HS 8 ved är det du vill ändra på jämfört med dem? Har du frågat om du kan få låna dem typ en vecka och lyssna så att du har nått vettigt som referens ?

HS8orna ger som sagt ett väldigt ofärgat ljud, nästan kliniskt rent ljud. Vi jobbar i studio så jag vet ju hur de låter i den miljön samt i ett rum (inte studio). Att använda ett sådant par som lyssnarmonitorer blir rätt tråkigt faktiskt. De är säkert suveräna om man vill göra en ordentlig mix. Då låter det bra oavsett vad man spelar ljudet ifrån därefter. Även KRK rokit5 är vanligt förekommande i de studiosammanhang. Med de sagt så är det inget fel på den typen av monitorer, de är bara inga bra lyssnarmonitorer. Och det är lite det jag vill komma bort från.

Vad lyssnar du med?

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Då ställer du in den på 2.1 läge, alltså music läge..
Så det spelas genom 2 högtalare och suban...
Ska man behöva förklara allt....?:p

Skickades från m.sweclockers.com

Jo såklart. Däremot så vill jag ju inte bygga en ljudanläggning.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Då ställer du in den på 2.1 läge, alltså music läge..
Så det spelas genom 2 högtalare och suban...
Ska man behöva förklara allt....?:p

Skickades från m.sweclockers.com

Eller "dubbel stereo". Så gjorde jag när jag hade ett 5.1-system. Då har man ljudet i rummets alla fyra hörn. Rena skräcken för audiofilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Eller "dubbel stereo". Så gjorde jag när jag hade ett 5.1-system. Då har man ljudet i rummets alla fyra hörn. Rena skräcken för audiofilerna.

Yepp, dom tror sig va kräsna dem, så kräsna att dem låser sig till olika påhitt, och kan inte se utanför lådan...
Ljud är något du verkligen kan bli så lurad på, direkt man ser en prislapp som är hög börjar hjärnan spela spratt.
Då allt är digitalt nuförtiden och högtalarna är av bra kvalle med bra magneter och membran så spelar inte det någon roll...

Så, my five cents:
Köp dig ett redigt 5.1 system, eller tillochmed 7.1.. alla har inställningar för att spela 2.1, för ljud SKA ju komma rakt framifrån.... 😂
Iaf, du säkrar framtiden, sparar pengar och du kan ställa in exakt den "värmen" du vill ha på ljudet, och ta fram exakt dom tonerna du vill ha genom att ställa in ljudet, "digitalt.."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

HS8orna ger som sagt ett väldigt ofärgat ljud, nästan kliniskt rent ljud. Vi jobbar i studio så jag vet ju hur de låter i den miljön samt i ett rum (inte studio). Att använda ett sådant par som lyssnarmonitorer blir rätt tråkigt faktiskt. De är säkert suveräna om man vill göra en ordentlig mix. Då låter det bra oavsett vad man spelar ljudet ifrån därefter. Även KRK rokit5 är vanligt förekommande i de studiosammanhang. Med de sagt så är det inget fel på den typen av monitorer, de är bara inga bra lyssnarmonitorer. Och det är lite det jag vill komma bort från.

Vad lyssnar du med?

Exakt, studiomonitorer är för att skapa musik, okomprimerat och oediterat.
Ljudet som spelas idag, som ska va loosless är komprimerat och dubbelsamplat så det låter bättre.. mer djupare bas och röster då det låter varmt och gött i örat😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kanske ska fylla huset/lägenheten med sonos eller liknande de går ju fixa som man vill https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/hogtalare/multiro...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

OK ljud för liten peng. Finns i Stockholm också.

Så länge du inte är en audiofil så funkar säkert de här för dig. Själv använder jag bara sub plus två högtalare till datorn. Funkar utmärkt till spel, film och musik.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rj45:

HS8orna ger som sagt ett väldigt ofärgat ljud, nästan kliniskt rent ljud. Vi jobbar i studio så jag vet ju hur de låter i den miljön samt i ett rum (inte studio). Att använda ett sådant par som lyssnarmonitorer blir rätt tråkigt faktiskt. De är säkert suveräna om man vill göra en ordentlig mix. Då låter det bra oavsett vad man spelar ljudet ifrån därefter. Även KRK rokit5 är vanligt förekommande i de studiosammanhang. Med de sagt så är det inget fel på den typen av monitorer, de är bara inga bra lyssnarmonitorer. Och det är lite det jag vill komma bort från.

Vad lyssnar du med?

Jag lyssnar bara på neutrala system, hemma kör jag oftast med datorsystemet, Behringer 3031 och 2092, har också B&W 801or och Soundlab Pristine som lite bättre högtalare.

Jag kan inte förstå hur man inte kan vilja sträva efter ett system med neutral karaktär, om det låter tråkigt via ett neutralt system så beror det ju på att musiken faktisk är tråkig och då lyssnar man inte på den. Att byta system så att de färgar och förvränger gör bara att man aldrig blir nöjd och dessutom brukar det leda till att man blir starkt begränsad i vad man kan spela upp för musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag lyssnar bara på neutrala system, hemma kör jag oftast med datorsystemet, Behringer 3031 och 2092, har också B&W 801or och Soundlab Pristine som lite bättre högtalare.

Jag kan inte förstå hur man inte kan vilja sträva efter ett system med neutral karaktär, om det låter tråkigt via ett neutralt system så beror det ju på att musiken faktisk är tråkig och då lyssnar man inte på den. Att byta system så att de färgar och förvränger gör bara att man aldrig blir nöjd och dessutom brukar det leda till att man blir starkt begränsad i vad man kan spela upp för musik.

En EQ fixar det problemet galant. Billigt och enkelt jämfört med att hitta rätt högtalare till rummet eller förändra akustiken.

EDIT: Det är ju nästan omöjligt att sänka/höja bas/diskant annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galvanizer:

En EQ fixar det problemet galant. Billigt och enkelt jämfört med att hitta rätt högtalare till rummet eller förändra akustiken.

EDIT: Det är ju nästan omöjligt att sänka/höja bas/diskant annars.

Skickades från m.sweclockers.com

En eq/dsp är bra men den kan inte lösa alla akustiska problem ändå, det går ju bara att optimera den för en enda lyssningsposition i rummet och vad gäller ekon och exakt positionering /ljudbild så är det i princip omöjligt att göra annat än akustiska förändringar i rummet om man har krav på att det ska bli rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En eq/dsp är bra men den kan inte lösa alla akustiska problem ändå, det går ju bara att optimera den för en enda lyssningsposition i rummet och vad gäller ekon och exakt positionering /ljudbild så är det i princip omöjligt att göra annat än akustiska förändringar i rummet om man har krav på att det ska bli rätt.

Då han ska ha datorn inkopplad i ljudsystemet så går det att tweaka ljudet till all oändlighet.. så neutrala system kanske är bäst för att få det ljudet man vill ha...?

Eller tänker jag fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av claser:

Då han ska ha datorn inkopplad i ljudsystemet så går det att tweaka ljudet till all oändlighet.. så neutrala system kanske är bäst för att få det ljudet man vill ha...?

Eller tänker jag fel?

Neutralt är det som funkar bäst i längden, har man väl fått det neutralt så väljer man musik (fonogram) som låter bra och som det ger en behållning att lyssna på, de som låter dplkigt sorterar man bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så istället för att lyssna på musik man tycker är bra... väljer man att lyssna på musik som klingar fint med det systemet man har...?

Höjden utav vara audiofil..? xD

När vi ändå pratar ljud, skall jag tipsa om ett par riktiga bra hörlurar som inte kostar skjortan.. men kommer höja er upplevelse:

https://www.ebay.com/itm/Original-KZ-AS10-Five-unit-In-Ear-He...

Man har tagit bort alla membran och kör istället med vibrerande element, något för er ljudälskare som är ute efter precision i ert ljud..
Och, går kabeln sönder... byter du ut den billigt..

Köp, och bli förvånade..
Bara för att saker kostar pengar, betyder det inte att det är bra..
Lika så med högtalare och ljudsystem nuförtiden.. då allt går att ställa in på till det yttersta, kan du få billiga ljudsystem att låta som 100k system.. :=)

Tänk om, tänk rätt, era ljud-o-filer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av claser:

Så istället för att lyssna på musik man tycker är bra... väljer man att lyssna på musik som klingar fint med det systemet man har...?

Höjden utav vara audiofil..? xD

När vi ändå pratar ljud, skall jag tipsa om ett par riktiga bra hörlurar som inte kostar skjortan.. men kommer höja er upplevelse:

https://www.ebay.com/itm/Original-KZ-AS10-Five-unit-In-Ear-He...

http://i63.tinypic.com/zvemg1.jpg

Man har tagit bort alla membran och kör istället med vibrerande element, något för er ljudälskare som är ute efter precision i ert ljud..
Och, går kabeln sönder... byter du ut den billigt..

Köp, och bli förvånade..
Bara för att saker kostar pengar, betyder det inte att det är bra..
Lika så med högtalare och ljudsystem nuförtiden.. då allt går att ställa in på till det yttersta, kan du få billiga ljudsystem att låta som 100k system.. :=)

Tänk om, tänk rätt, era ljud-o-filer

Jag förstår inte riktigt vad du menar för om du hör vad musikerna spelar ("hur det klingar") och gillar det är det väl bra ?
Du har då en bra återgivningsanläggning och uppskattar dessutom vad du hör, har du dålig återgivning så hör du inte vad musikerna spelar och att ha en förvrängande återgivning brukar också innebära att man får mycket smalare musiksmak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte riktigt vad du menar för om du hör vad musikerna spelar ("hur det klingar") och gillar det är det väl bra ?
Du har då en bra återgivningsanläggning och uppskattar dessutom vad du hör, har du dålig återgivning så hör du inte vad musikerna spelar och att ha en förvrängande återgivning brukar också innebära att man får mycket smalare musiksmak.

Men alltså, Om du köper ett billigt system och ställer in det till sitt yttersta då låtet det lika bra som ett 100k system och då spelar återgivningen inte någon roll........
Har du ingen gammal mp3 från tidiga winamp tiden på 48k som du kan testa till det yttersta?

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Men alltså, Om du köper ett billigt system och ställer in det till sitt yttersta då låtet det lika bra som ett 100k system och då spelar återgivningen inte någon roll........
Har du ingen gammal mp3 från tidiga winamp tiden på 48k som du kan testa till det yttersta?

Killen drar Mp3 kortet... det mest komprimerade formatet..
Ska du inte ta fram LP skivor också.. eller varför inte vaxskivor...
Det jag menar är, du kan köpa ett budget system, som efter lite inställningar spelar lika bra om inte bättre än ett 100k system.
Folk lever fortfarande i 50-80tals erans spår där allt gick på starkström, inga DSP fanns, och materialvalen var det som tillslut gav det yttersta ljudet.. och det kostade såklart..

Nuförtiden finns det DSP. Du kan ställa in allt med en DSP..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Signalprocessor

Quote:
Rummet
Att rummet påverkar ljudets karaktär är ett känt faktum men många pratar väldigt tyst om detta. Det är omöjligt att konstruera en subwoofer som passar alla rum. Rummet är det största "problemet" när det gäller ljudåtergivning eftersom det är en osäker variabel där varje rum har en egen karaktär som påverkar ljudåtergivningen.Hela frekvensområdet påverkas av rummet men störst är problemet i basområdet . En välkonstruerad högtalare kan exempelvis variera ±3 dB medan rummet kan ofta variera ±10 dB vilket gör att även den bästa högtalaren kan låta mediokert i ett "dåligt" rum.

Att förbättra rummets ljudegenskaper är en säker investering till ett bättre ljud men även med stora investeringar så är det väldigt svårt att få bort alla resonanser i ett rum. Därför är DSP den optimala lösningen på problemet. Här kan ljudet justeras perfekt i alla tänkbara rum.

Högtalaren
De flesta högtalare har inte rak frekvensgång. Med en DSP kan man räta ut frekvensresponsen och få ut en helt ny dimension i sina högtalare.

Egen smak
Att definiera den absolut optimala ljudreferensen är utopiskt eftersom det alltid finns en egen personlig smak som referens i jakten på det "perfekta" ljudet. Det blir alltid en subjektiv bedömning som slutligen avgör, vilket leder till att det också finns stora variationer på vilken typ av ljud man gillar. DSP-tekniken ger dig friheten att exakt justera ljudet så att det låter "perfekt" i dina öron.