AMD Ryzen 3000-serien "Matisse" får samma TDP som Ryzen 2000

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 3000-serien "Matisse" får samma TDP som Ryzen 2000

Löftet om bakåtkompatibilitet med tidigare sockel AM4-moderkort för Ryzen 3000-serien följs av en presentationsbild, som avslöjar att de nya modellerna får samma TDP-värden som dagens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hm, då kanske det innebär att vi inte får se en 16c/32t modell till just AM4? Vad var det folk estimerade den okända ES CPU:n Lisa Su visade upp gentemot 9900K under CES drog för effekt, ca 75W? I så fall är det kanske troligare att de endast lanserar upp till t.ex. 12c/24t?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer de även fungera på alla X370 och B350? Eller vissa? Kompatibilitet till 2020 var väl vad som sades när 1000-serien kom.

Edit: Enligt denna nyhet verkar det lite tveksamt. Det var ju inte någon höjdare -- jag hade bilden att de garanterat kompatibilitet till och med åtminstone denna generation, om inte nästa generation också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Själv sitter jag med ett Asus Crosshair VI Extreme (x370) som nog är det fläskigaste som gjorts på AM4, x470 inkluderat. Har räknat iskallt med att det ska i en Ryzen 3000 prolle i denna på lanseringsdagen. Men om det är upp till Asus att bestämma om de vill supporta detta på x370 så ställer jag mig lite tvekande till att de faktiskt gör det (även om den i teorin borde kunna klara av en 16/32 prolle), det är ingen storsäljare direkt (saftigt pris) så får helt enkelt se om Asus vänder oss ryggen eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hm, då kanske det innebär att vi inte får se en 16c/32t modell till just AM4? Vad var det folk estimerade den okända ES CPU:n Lisa Su visade upp gentemot 9900K under CES drog för effekt, ca 75W? I så fall är det kanske troligare att de endast lanserar upp till t.ex. 12c/24t?

Om jag nu läst spekulationerna på nätet rätt, vill AMD säg att Ryzen 3700 kommer att ha samma TDP som 2700, och rent allmänt att 3x00 kommer att ha samma TDP som 2x00. Det finns ju olika TDP inom 2000-generationen redan nu, och så kommer det även att bli framöver.

Det lämnar ju då ett kryphål för AMD att lansera en "3900" med högre TDP, om de vill, eftersom det inte finns någon 2900.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kommer de även fungera på alla X370 och B350? Eller vissa? Kompatibilitet till 2020 var väl vad som sades när 1000-serien kom.

Edit: Enligt denna nyhet verkar det lite tveksamt. Det var ju inte någon höjdare -- jag hade bilden att de garanterat kompatibilitet till och med åtminstone denna generation, om inte nästa generation också.

Kompatibilitet kan AMD stå för och dessa CPU:er verkar vara kompatibla med 300-seriens moderkort. Dock, mjukvaran i själva moderkorten är det upp till moderkortstillverkarna att uppdatera så det är dem man skall snacka med i så fall. High-end kort kan jag tänka mig att de iaf släpper uppdaterade BIOS för.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Blir nog rätt svårt att klara 16c med runt 100W då.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hm, då kanske det innebär att vi inte får se en 16c/32t modell till just AM4? Vad var det folk estimerade den okända ES CPU:n Lisa Su visade upp gentemot 9900K under CES drog för effekt, ca 75W? I så fall är det kanske troligare att de endast lanserar upp till t.ex. 12c/24t?

65 watt TDP har jag för mig

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Själv sitter jag med ett Asus Crosshair VI Extreme (x370) som nog är det fläskigaste som gjorts på AM4, x470 inkluderat. Har räknat iskallt med att det ska i en Ryzen 3000 prolle i denna på lanseringsdagen. Men om det är upp till Asus att bestämma om de vill supporta detta på x370 så ställer jag mig lite tvekande till att de faktiskt gör det (även om den i teorin borde kunna klara av en 16/32 prolle), det är ingen storsäljare direkt (saftigt pris) så får helt enkelt se om Asus vänder oss ryggen eller inte...

Crosshair VII till X470 är absolut fläskigare än Crosshair VI till X370, rakt av. men Crosshair VII är fläskig den också, om än 120A "mindre fläskig" än Crosshair VII, som har 600A totalt. Båda moderkorten klarar dock att driva fucking threadripper utan att svettas alls, då de har väldigt hög A båda två, så att AMD skulle begränsa kompatibiliteten till dessa moderkort vore en katastrof. Det vore att sjunka till Intel's låga äckliga nivå. Det får bara inte hända.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Blir nog rätt svårt att klara 16c med runt 100W då.

Glöm inte att detta är på 7nm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precid byggt min första AMD basersde system och det är ju inte lika stabilt och snabbinstallerat som Intel. Men jag hade förutspått att det skulle bli en del kinks men tror det också beror på Windows! Ser bra ut med Ryzen alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Crosshair VII till X470 är absolut fläskigare än Crosshair VI till X370, rakt av. men Crosshair VII är fläskig den också, om än 120A "mindre fläskig" än Crosshair VII, som har 600A totalt. Båda moderkorten klarar dock att driva fucking threadripper utan att svettas alls, då de har väldigt hög A båda två, så att AMD skulle begränsa kompatibiliteten till dessa moderkort vore en katastrof. Det vore att sjunka till Intel's låga äckliga nivå. Det får bara inte hända.

Det är nog inte AMD som sätter begränsningen i så fall utan tillverkaren av mobot som inte vill lägga pengar på det. De tillverkare som skiter i att fixa uppdateringar lär få rätt kass PR, och de som tvingas köpa ny bräda väljer nog inte det märket igen, speciellt inte om det är ett premiumkort. Tror absolut Asus kommer fixa nya BIOS till de dyrare korten, men troligtvis även de billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Glöm inte att detta är på 7nm

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker man har sett mycket av detta på forum och sådant. Det råder en villfarelse om att 7nm inte skall vara förbannat mycket strömsnålare än 12nm, när det i själva verket är så att det kommer vara mycket strömsnålt.

Det är klart att det är självklart att vi kommer få se 16 kärnor på AM4 Ryzen 3000, allt annat vore dåligt.

Det som folk helt missar är att de chiplets som väljs ut för den konfigurationen kommer vara "miracle class silicon", och alltså klara mycket höga frekvenser till mycket låg spänning, och det kommer såklart kosta därefter.

Om det var så att de inte hade haft planer på 16 kärnor så hade förmodligen designen sett radikalt annorlunda ut. Att 12c skulle bli "toppmodellen" och alltså ha fyra fullt fungerande kärnor avstängda pga strömbudget vore slöseri på waferyta och i förlängningen ett grovt svek mot konsumenterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Blir nog rätt svårt att klara 16c med runt 100W då.

3900 med lite högre TDP är inte en omöjlighet. Även om det kanske blir lite in och nalla på Threadripper's område. Jag vill uppgradera min 1950X till nästa gen för högre IPC och klockfrekvenser. Men jag har inget direkt behov av mer än 16 kärnor så jag hade gärna sett att de släpper en 16-kärnig Threadripper igen. Om Ryzen kommer med 16 kärnor så kan man tänka sig att minsta Threadripper blir typ 24 kärnor eller liknande.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Blir nog rätt svårt att klara 16c med runt 100W då.

Chipset dom visade på CES verkar ju ligga runt 65W TDP, så 40 W tillgodo för 8 kärnor till är absolut inte omöjligt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Ett halvår kvar, herregud hur ska man överleva

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Många pratar om strömförbrukning osv osv.
AMDs nya 3000 kommer att dra ungefär 50w mindre ström om jag inte misstar mig än intel.
Det gör att på 20 timmars spelande kommer att kosta 1KR, alltså normalt säg 10 timmar om dagen så blir det 15KR mer för ett amd än intel alltså 10 timmar om dagen på en hel månad.
Så min fråga är har det med pengar att göra eftersom många jublar om strömförsörjning eller finns det andra parametrar att ta hänsyn till?

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av _F1GHT3R_:

Många pratar om strömförbrukning osv osv.
AMDs nya 3000 kommer att dra ungefär 50w mindre ström om jag inte misstar mig än intel.
Det gör att på 20 timmars spelande kommer att kosta 1KR, alltså normalt säg 10 timmar om dagen så blir det 15KR mer för ett amd än intel alltså 10 timmar om dagen på en hel månad.
Så min fråga är har det med pengar att göra eftersom många jublar om strömförsörjning eller finns det andra parametrar att ta hänsyn till?

Värmeutvecklingen är direkt proportionelig med strömförbrukningen. Därmed innebär lägre förbrukning lägre värmeutveckling - kylare behöver inte jobba lika hårt -> tystare dator

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Många pratar om strömförbrukning osv osv.
AMDs nya 3000 kommer att dra ungefär 50w mindre ström om jag inte misstar mig än intel.
Det gör att på 20 timmars spelande kommer att kosta 1KR, alltså normalt säg 10 timmar om dagen så blir det 15KR mer för ett amd än intel alltså 10 timmar om dagen på en hel månad.
Så min fråga är har det med pengar att göra eftersom många jublar om strömförsörjning eller finns det andra parametrar att ta hänsyn till?

Låg tdp betyder ju lättare att kyla och därmed lägre ljudnivå, vilket alltid är trevligt. Sen betyder det ofta att det finns lite mer att hämta för överklockning, iaf innan värmen sätter stopp.

Permalänk
Medlem

Jag har ett B350-moderkort och jag undvek att uppgradera till B450 när Ryzen 2000 släpptes. Risken är att det finns så mycket nymodigheter i nästa generations moderkort, jämfört med B350, att jag känner mig tvungen att uppgradera om jag köper en Ryzen 3000-processor även om den skulle fungera i ett B350-moderkort. :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Värmeutvecklingen är direkt proportionelig med strömförbrukningen. Därmed innebär lägre förbrukning lägre värmeutveckling - kylare behöver inte jobba lika hårt -> tystare dator

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket man även kan nyttja till att stoppa in kraftfullare processor i bärbara datorer

Permalänk

Jag har inte stenkoll på x470 men mig veterligen har ingen mobo-tillverkare gjort något liknande i flaggskeppsanda efter Extreme. Så här skriver Tweaktown:

"Component Quality: The VRM has such great component quality that the topside VRM temperature didn't even increase over 1C from idle to load in our controlled test suite. Instead, heat just spread. However, that isn't where quality ends. Many X370 motherboards, use slightly lower quality controllers such as Realtek wired NICs, type-C switches that lack CC logic, and even audio codecs almost a decade old, but the Crosshair VI Extreme doesn't do that. Instead, you get the latest and greatest controllers almost all over and very upgraded audio, and that's probably why the price of the motherboard is so high."

Read more: https://www.tweaktown.com/reviews/8361/asus-crosshair-vi-extr...

Så, alla komponenter i just Extreme:en är i paritet med Asus high end motsvarande Intels plattform. Håller med om att Asus gör bort sig duktigt om de tvingar oss att köpa nytt trots att våra moderkort mer än väl håller måttet för Ryzen 3000.

Skrivet av Ozzed:

Crosshair VII till X470 är absolut fläskigare än Crosshair VI till X370, rakt av. men Crosshair VII är fläskig den också, om än 120A "mindre fläskig" än Crosshair VII, som har 600A totalt. Båda moderkorten klarar dock att driva fucking threadripper utan att svettas alls, då de har väldigt hög A båda två, så att AMD skulle begränsa kompatibiliteten till dessa moderkort vore en katastrof. Det vore att sjunka till Intel's låga äckliga nivå. Det får bara inte hända.

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på uppföljaren till Matisse, Borka.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Värmeutvecklingen är direkt proportionelig med strömförbrukningen. Därmed innebär lägre förbrukning lägre värmeutveckling - kylare behöver inte jobba lika hårt -> tystare dator

Skickades från m.sweclockers.com

Ok men pengamässigt så betyder det inget eftersom 15kr i månaden är inget på 10 timmars användning om dagen.
Dom flesta som spelar använder headset och bryr sig kanske mindre om ljud eftersom man aldrig hör burken så i slutändan är det prestandan som räknas fps osv osv.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har ett B350-moderkort och jag undvek att uppgradera till B450 när Ryzen 2000 släpptes. Risken är att det finns så mycket nymodigheter i nästa generations moderkort, jämfört med B350, att jag känner mig tvungen att uppgradera om jag köper en Ryzen 3000-processor även om den skulle fungera i ett B350-moderkort. :-/

Tänk på att Ryzen är lite av ett SoC, så de största förändringarna sker nog på CPU-sidan (se t.ex. PBO2 och XFR2, som kan köras med de äldre B350 moderkorten också: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8dpsry/r7_2700x_on_b350.... Såvida du inte behöver t.ex. fler USB-portar eller kanske (stort kanske) Thunderbolt 3 så kan det även fungera bra att använda ett B350 moderkort med Ryzen 3000-CPU:erna.

Skrivet av _F1GHT3R_:

Ok men pengamässigt så betyder det inget eftersom 15kr i månaden är inget på 10 timmars användning om dagen.
Dom flesta som spelar använder headset och bryr sig kanske mindre om ljud eftersom man aldrig hör burken så i slutändan är det prestandan som räknas fps osv osv.

Min lilla burk (NCASE M1, och snart Ghost S1 MKII) står på mitt skrivbord, och hade jag inte haft tysta fläktar så hade jag nog blivit galen av oljudet, även med mina hörlurar på!

Utöver det så innebär rent generellt lägre effektförbrukning -> svalare CPU -> CPU kan använda högre spänning utan att gå lika varm -> kan överklocka högre (om CPU:n tillåter det och inte går in i en frekvensvägg tidigt så som med Zen 1) utan att behöva köpa en större/bättre kylare gentemot en liknande, äldre CPU.

Skrivet av Jonas79:

65 watt TDP har jag för mig

Då får det nog kanske plats med en 16c 32t på ett litet mITX moderkort ändå, om nu 9900K med dess "95W" TDP kan köras och överklockas på t.ex. ASUS Z390-I Gaming med sina 6x 45A VRM:er!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vill påminna om Ryzen 2700E, som får in 8 kärnor på 45W TDP (2.8GHz base, 4.0 GHz turbo). Man skulle alltså även på 12nm kunna få in två sådana - totalt 16 kärnor - på 90W, så det borde gå även på 7nm.

https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-2700e

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Var det inte mer eller mindre exakt samma visa med gen 2 Threadripper som tog steget från 16 -> 32 kärnor? Utfallet då var att support gavs till samtliga äldre mammabrädor men PBO frekvenser och varaktighet begränsades efter dimensionen av strömförsörjningen.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Icte:

Tänk på att Ryzen är lite av ett SoC, så de största förändringarna sker nog på CPU-sidan (se t.ex. PBO2 och XFR2, som kan köras med de äldre B350 moderkorten också: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8dpsry/r7_2700x_on_b350.... Såvida du inte behöver t.ex. fler USB-portar eller kanske (stort kanske) Thunderbolt 3 så kan det även fungera bra att använda ett B350 moderkort med Ryzen 3000-CPU:erna.

Min lilla burk (NCASE M1, och snart Ghost S1 MKII) står på mitt skrivbord, och hade jag inte haft tysta fläktar så hade jag nog blivit galen av oljudet, även med mina hörlurar på!

Utöver det så innebär rent generellt lägre effektförbrukning -> svalare CPU -> CPU kan använda högre spänning utan att gå lika varm -> kan överklocka högre (om CPU:n tillåter det och inte går in i en frekvensvägg tidigt så som med Zen 1) utan att behöva köpa en större/bättre kylare gentemot en liknande, äldre CPU.

Då får det nog kanske plats med en 16c 32t på ett litet mITX moderkort ändå, om nu 9900K med dess "95W" TDP kan köras och överklockas på t.ex. ASUS Z390-I Gaming med sina 6x 45A VRM:er!

Ok i see så man kan klocka bättre pga värmen. Men för mig så är det prestandan som räknas och det får man väl se då när den kommer ut. För jag har klockat min cpu och när jag spelar så hör jag inte burken alls, när jag inte spelar så går inte fläktarna så där hör man inget såklart.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

grovt svek mot konsumenterna.

Ta inte i så du spricker

Permalänk
Avstängd

sitter med b350plus bräda så planen är enkel, uppgradera till x570 bräda samt ryzen 3000 nåt som går fort som attan processor och sen kan man rikta ett öga till den där gamla intel 9900k överhettade äggstekaren och småle

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)