GoPro Hero session eller GoPro Hero 2018

Permalänk
Medlem

GoPro Hero session eller GoPro Hero 2018

Jag går o funderar på vilken av dessa som är bäst, det skiljer några hundralappar mellan dessa just nu. Vad tror och tycker ni som vet lite mera om det tekniska och finesser på dom. Vilken e bäst för pengarna?

https://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-bild/foto-video...

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/foto/actionkamera/a...

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Gopro hero 2018 är egentligen en gopro hero 5 black, går att byta firmware på den så kan du filma 4k osv..

https://gethypoxic.com/blogs/technical/latest-gopro-hero-is-a...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej men det sa mig inte så mycket egentligen mer än att det det var egentligen en annan modell. Vilken av dom e bäst?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Avstängd

Jag har en 2018, är helnöjd med den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Tror de är väldigt likvärdiga, vetetusan om inte session är bättre då den är ännu smidigare om man vill ha den på en hjälm eller liknande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har en 2018, är helnöjd med den.

Har du testat den under vatten också? Jag kommer använda min mycket inom sportfiske. Är bröstselen bättre än huvvudsele?
Är den snabb att starta opp vid inspelning om just det där inträffar man vill ha med på film?

Visa signatur

Fear

Permalänk

Jag har session 5an, lite exemplen från min yt kanal (använder den till sportfiske):
https://www.youtube.com/channel/UC8axU_Om_CIkUDZVUbS_z2g

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fear:

Har du testat den under vatten också? Jag kommer använda min mycket inom sportfiske. Är bröstselen bättre än huvvudsele?
Är den snabb att starta opp vid inspelning om just det där inträffar man vill ha med på film?

Session har jag bara läst om, ej testat själv, men den (2018) jag har har jag testat med huset under vatten, dock bara på grunt vatten för närvarande (men tanken är att den skall följa med på dyk framöver, därav huset, det är dock inte nödvändigt med huset om man bara skall använda den på "bassängdjup" som det heter... Då kan du ta med kameran som den är)

Vad jag kan tänka mig är att den nog kräver extra belysning om man tänkt dyka med den i vissa sammanhang, sedan är ju linsen fast med "fiskögat" vad jag vet går den inte att byta, men det är många som använder dessa modeller vid dykning även på medeldjupt vatten utan egentlig stödbelysning, har sett i dykartidningen folk som använder den vanliga dyklampan som stödljus om man behöver "blixtljus" till den i något sammanhang, men litet träning verkar det gå att få riktigt bra bilder, dock är du som sagt låst till max 1080 pixlar med dessa båda modeller i originalutförande (de kan alltså inte skjuta i 4K som de dyrare modellerna), ingen av dem har riktig fjärrzoom heller vad jag vet på de billigare modellerna.

Jag använder en gammal xenonlampa som dyklampa, den ger redan rätt ljusspektra, men tror inte att ljuset alls är lika kritiskt som med äldre kameror (i allafall inte när jag testat inomhus på land), så LED eller annat borde också fungera, beroende på vad du kör.

Jag beställde med ett kit med skyddsglas och ett extra batteri till den.

Laddaren är inte helt nödvändig dock då den går att ladda via en vanlig USB port (vilket jag gör) tar bara litet längre tid...

Noteras bör att linsen inte går att använda då man monterar den i huset, då måste man skruva av linsen och använda den som sitter i huset.

De enklare modellerna stöder inte äkta ljudkanaler som de dyrare modellerna, du kan inte använda microfondongeln på dem vad jag vet till en riktig kanal.

En grej du bör tänka på är att originaltillbehören är rätt dyra även om kameran är relativt billig då man kan behöva rätt många tillbehör, men det finns kopior av bra kvalitet om man söker stativ och annat för en bråkdel av priset på originalen.

Jag köpte ett "aphands" stativ för en hundralapp som fungerar fint, man flyttar bara över GoPro fästet till en vanlig stativskruv eller en adapter för stativskruv (brukar passa på GoPro fästet även om det inte är original om man lossar skruven så att man delar på själva fästet och överstycket sitter kvar på kameran, sedan drar man dit skruven till det nya stativet om fästet inte passar rakt av på foten.).

Jag har även investerat i en teleskop pinne i metall med en kulled som jag vänt på fästat på så att kameran pekar framåt och man kan vrida den bakåt så att den ligger efter handtaget, den använder till att sänka ned kameran i grottor och hål, grund vatten där man vadar fram, mm samt som axelstativ. Kopian jag köpte kostade ca en hundralapp och känns väldigt, väldigt likvärdig med originalet (som jag tror är något slags selfie pinne, jag tar nästan aldrig selfies, men vill man göra det så är det bara att vrida fästat i 180 grader).

Har inte testat selen, men i videos jag sett verkar den fungera, det är en hård platta som stagar upp kameran när man använder den, selen säljs ibland i paket med fler tillbehör, vilket kan vara värt att kolla upp, ofta vill man ju även ha saker som hjälmfästen, klämmor för skoter och MC handtag, etc, eller vad man nu tänkt sig.
Kameran bör bygga ut en bit från kroppen om man använder selen, annars kommer dina kläder (eller uthängande kroppsdelar... ) att täcka en del av bildytan... Men det ser du när du trimmar in det hela.

Det skall gå att montera ett fäste på en dykarmask också vad jag förstod om man inte vill ha den lös i tex en teleskoparm som jag kör. Du kan också ha tex "cyckelstyrefästet" eller en "hjälmfot" med flat botten på något tillbehör eller utrustning du har på dig om du tänkt dyka med den, eller ett pannbandsfäste utanpå huvan.

En grej jag tyckte var väldigt bra är mobiltelefonappen som gör att du kan fjärrstyra kameran från telefonen och även få upp en bild i realtid och bestämma start och stopp på filmen från telefonen. Appen fungerade faktiskt riktigt bra för mig.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

session har dock slutat tillverkas så kan vara svårt att hitta den

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Glömde skriva om start tiden, det tar några sekunder att starta den (vet inte om det går att ställa om den dock så att den startar med en gång? Jag skulle också vilja veta det i så fall... ), men du kan ha den i aktivt läge och bara välja när du vill spara film (antingen direkt på kameran eller som sagt via mobilappen om du har den igång samtidigt), dock använder den en del batteri i aktivt läge så det är bra med ett extra batteri om man är ute i vildmarken. Jag har även med mig mig en powerbank med USB laddare om det skulle krisa.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelle:

session har dock slutat tillverkas så kan vara svårt att hitta den

Den är just nu billig för att den har utgått, ja, förr var den dyrare...
Tror den ersätts av en likvärdig kamera men med högre upplösning.

Men det är en bra kamera om du hittar den i restlager.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Den är just nu billig för att den har utgått, ja, förr var den dyrare...
Tror den ersätts av en likvärdig kamera men med högre upplösning.

Men det är en bra kamera om du hittar den i restlager.

Absolut, kör själv med en session 5a på min freestyle drönare formfaktorn är optimal för sådant bruk

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Jag glömde säga att, om man tänkt använda den när man flugfiskar och liknande så kan det vara bra att se till att kameran inte sjunker till botten om man tappar den, tex ett flytande bakstycke, skumhandtag eller någon egenbyggd bojkonstruktion...

(Jag fick med ett skumhandtag i någon readeal när jag köpte min)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

tack för alla svar blir nog en sån där 2018 trots allt den finns på netonnet för 1990 nu så

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Vet nån vilka GoPro kamera modeller som har samma fästen så dom passar min nya? Tänkte köpa ett sånt där tillbehörskit på fyndiq och det står ofta att dom passar till GoPro Hero 4/3+/3/2/1. Funkar min modell till dessa också?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fear:

Vet nån vilka GoPro kamera modeller som har samma fästen så dom passar min nya? Tänkte köpa ett sånt där tillbehörskit på fyndiq och det står ofta att dom passar till GoPro Hero 4/3+/3/2/1. Funkar min modell till dessa också?

Själva foten bör göra det, men kanske inte ramar, hus, mm, har för mig att fyran är större.

Edit, dubbelkolla detta...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Här är en 1080p från en Session 4 om jag inte tar fel. https://drive.google.com/file/d/1qdeUyL_t6fhxmfKhmro0aOg6zx_R...

Gopro 5 black : https://drive.google.com/file/d/1qdeUyL_t6fhxmfKhmro0aOg6zx_R...

Så du kan jämföra. Session är monterat på skidan, så stabiliseringen fungerar otroligt bra även på den.

Btw, en kompis säljer en gopro 7 white, oöppnad på swedroid för 990. Den kan väl jämföras med en Session.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mer på samma fäste som huvudsele, bröstsele och selfiepinne typ sånna saker att fästen e densamma. kamerahus förstår jag kan vara olika

Visa signatur

Fear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fear:

Jag tänkte mer på samma fäste som huvudsele, bröstsele och selfiepinne typ sånna saker att fästen e densamma. kamerahus förstår jag kan vara olika

De fästen jag har passar alla i varandra (inklusive märkeskopiorna), om man lossar bulten som håller ihop det (det går att göra utan verktyg på originalfästena och de bättre kopiorna) och skiftar överdelen (dvs du monterar det integrerade fästet i huset eller ramen du använder till kameran (den har inget eget fäste så man behöver ramen men har för mig att basramen följer med när man köper kameran så du borde ha den biten färdig redan, ramen har även integrerade sidoskydd för kameran (dock inget linsskydd).), alternativt använder en fot som har en integrerad mutter i plattan (finns lös, men brukar följa med många stativ och "pinnar" redan, tänker du köpa ett sådant stativ så är det onödigt att köpa den lös då du kan använda skruvplattans konverterfäste från stativet som konverter direkt i så fall) så att man kan montera den på ett vanligt stativfäste med vertikal (eller horisontell, båda passar med GoPor stativforten) centrumbult.

GoPros egen fästen tror jag är nemas problemas att skifta mellan varandra rakt av eller genom att skifta överstycket enligt ovan, (åtminstone på allt jag har provat...), ofta passar de även i kopiorna rakt av, det skall vad jag vet vara samma för alla GoPro modeller, även de äldre, de bör vara bakåtkompatibla också med äldre fästen, klämmor och glidfötter, etc skall också passa i varandra oavsett modell vad jag vet, det är meningen att man skall kunna skifta kameran på hjälmfästen, selar och annat enkelt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:

Själva fästen/clips är helt lika för alla kameror sedan GoPro 1.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

Jag behöver låna tråden med en inpassfråga, jag söker en skyddsväska för transport av kameran och tillbehör, vilken skall man välja?
Går det att hitta en för under 300:- ?

Ser gärna att man får plats med kamerahus, ett extra batteri och grejer i den när man packar ner den så att den inte är för liten.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Skulle någonting sådanthär fungera, eller är det för litet?
exempel för att illustrera

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Litet dyrare, men hur är denna?
exempel

Edit, litet dyr, men verkar bäst för det jag sökte av de i rimlig prisklass...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeleni:

@Mizzarrogh:

Själva fästen/clips är helt lika för alla kameror sedan GoPro 1.

Ok, det var ju smidigt i så fall, jag använder min rätt mycket till äldre stativ för analoga kameror också när jag behöver mer stabilitet, måhända därför...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Litet dyrare, men hur är denna?
exempel

Edit, litet dyr, men verkar bäst för det jag sökte av de i rimlig prisklass...

Titta på ebay.co.uk
Välj europa på menyn till vänster, du hittar bra grejer till 100lappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Titta på ebay.co.uk
Välj europa på menyn till vänster, du hittar bra grejer till 100lappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har setat o kollat på fyndiq på tillbehörskit som t.ex detta och det bör väl passa min 2018 hoppas jag?
https://fyndiq.se/product/6460433-8-i-1-gopro-tillbehorskit-f...
fördelen med fyndiq att det går snabbt. Ebay tar lite längre tid via europa både england och tyskland är smart att handla från för att slippa alla avgifter och relativt snabbt ändå.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

@Fear:

Det kommer passa, har köpt en liknande paket från ebay.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Tack alla för alla tips och råd det var behövligt

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Funderar lite angående funkar det att använda wifin med kameran även om den är under vattnet?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Avstängd

@Fear:
På grunt vatten verkar det gå, men har bara testat min någon decimeter ned för närvarande, men skall testa att sänka ned den djupare när jag får tillfälle...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number