Får inga aviseringar (OnePlus 5T)

Permalänk

Får inga aviseringar (OnePlus 5T)

Hallå där!

Har nog ett väldigt underligt problem som jag inte har hört talas om men ska försöka förklara problemet så gott jag kan. Jag har varit i kontakt med OnePlus support utan någon vidare lösning, utan bara det gamla vanliga att ominstallera apparna som har problemet och göra en hard reset och jag har testat allt. Alla inställningar som kan göras på telefonen om aviseringar har jag inte rört sen jag fick telefonen och har helt slut på idéer på vad jag kan göra.

Min 5T är 1 år gammal, inga skador utan den har använts till normalt bruk, inga konstigheter. Efter sommaren slutade jag få aviseringar från i början var det Instagram, Messenger (Facebooks Messenger), Snapchat och några andra appar. Jag installerade om apparna och trodde det skulle göra susen vilket det inte gjorde. Några appar har slutat ge aviseringar under tiden som till exempel Swish, utan att jag har rört något alls.

Ni andra som har Android (antar att detta går att göra på de flesta Android telefonerna) kan ha en chattbubblor på Messenger, när man har igång det så brukar man alltid ha en notis i "rullgardinen" Chatbubbla att det är igång. Efter ett tag kan den försvinna och jag får inga notiser. Utan måste då öppna upp appen som om jag har stängt ner den manuellt och startar den igen? Skärmen brukade highlighta när jag fick ett meddelande (Hela skärmen lyser inte upp, utan bara den personen som skickar och meddelandet lyser upp) och LED-indikatorn lyste grönt tills efter sommaren, sen dess har den slutat totalt. Ljudet kommer inte heller alltid fram (dvs plinget), utan bara vibreringen.

Instagram, när någon skickar meddelande där så får jag inga avisering, utan jag får det endast om jag öppnar appen själv (då utan att veta att jag har fått något), vilket händer bara ibland. Swish, får ingen avisering när jag har fått en betalning utan måste själv gå in och kolla. Snapchat, får inte heller avisering där heller alltid, ibland måste jag som med andra appar gå in manuellt.

Samtal och SMS fungerar utan några problem, bara att SMSen slutade highlighta som Messenger också av någon anledning.

Sammanfattningsvis vet jag inte längre vad jag ska göra, jag behöver min telefon och kan inte längre hitta några konkreta lösningar för att fixa mitt problem. Det är väldigt konstigt att den bara ger aviseringar ibland och inte hela tiden. Om det är någon som kan hjälpa mig på något sätt uppskattas detta oerhört mycket!

Ber om ursäkt för den långa texten, försökte vara så specifik jag kunde.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Stör ej eller nattläge aktiverat?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk

@Dallen Självklart inte.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk

Hej!
Fann du någon lösning på ditt problem?
Jag har en s8, köpt december 2018, med exakt samma problem du beskriver. Har givetvis tänkt skicka in den, men om någon fann en lösning på detta kändes det mycket lättare..

Vet att tråden är gammal, men gör en chansning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu kan förmodligen mina problem sammanfattas till att jag sitter på en väldigt mkt äldre version av android (Min oneplus one rockar fortfarande), men jag har exakt samma problem som du har med aviseringsproblem (både led, notiser osv) som kom från ingenstans. Tänkte helt enkelt höra, har apparna ändrat utseende för dig? Oavsett hur jag nyinstallera eller återställer så ser mina appar (plötsligt) utdaterade ut jämfört med andra personers androids som jag jämfört med. Hade exakt samma appversioner som dessa personer innan, sen var det som att endast jag bara fick en updatering - men med sämre mjukvara.

Permalänk
Medlem

Haft samma problem med min Huawei P20 pro (som innan jag gjorde nedan hade bra batteritid) Men skulle tro att den bra batteritiden endast har berott på att den så aggresivt har "dödat" appar.
Så nu är väl batteritiden sämre (från 2 dagar batteritid ner till 1 dag, med hyffsat "normal" användning)

Kolla i Inställningar->Batteri->Appstart
Stäng av "Hantera allt automatiskt" och sen kan du hantera själv vilka appar som får vara igång i bakgrunden och som telefonen får "döda".
Funkade perfekt för mig
I övrigt så låt inte telefonen själv "optimera" batteri användning då den garanterat aktivera massa batteri sparfunktioner som att tex döda bakgrundsappar.

Visa signatur