Wmware 6.0 stöd för Marvell kontroll

Permalänk
Medlem

Wmware 6.0 stöd för Marvell kontroll

Hej
Kör Vmware ESXI på en ASUS m4a79xtd evo moderkort
Detta moderkort har 6 st SATA anslutningar och 2 Esata anslutningar (en intern och en extern)

De 6 st SATA anslutningar har jag kopplad till 6 st hårddiskar.
Sedan råkade DVD spelaren vara kopplad till Esata och det verkar som inte ESXI hittar den då jag inte ser den.

Hade tänkt använda den DVD spelaren då och då men löser jag inte detta så kan jag flytta den till en annan dator men vore kul och bra om jag kunde få det att fungera endå.

kollar man ASUS hemsida så hittar man denna info

SB750 Chipset
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
6 xSATA 3 Gb/s-portar Stödjer RAID 0,1,5,10,JBOD
Marvell 88SE6121 SATA controller
1 xInternal SATA 3Gb/s port(black)
1 xExternal SATA 3Gb/s port (SATA on-the-go)

Så om jag fattar det rätt så är det Marvell kontrollen som inte ESXI hittar så man undrar om det går att få att fungera utan att installera om hela ESXI??

/UPDATE

Liten uppdatering och mer ???
Hittade två sidor
http://tiftomorrow.blogspot.com/2015/10/custom-vmware-esxi-55...
https://www.v-front.de/2013/11/how-to-make-your-unsupported-s...

Den första har samma problem som jag fast i 5.5 och det är "Marvell 88SE6121"
Han gjorde som jag gjorde innan och gjorde en inject (Jag gjorde det med mitt NIC kort inte hade support)
Fast kollar man på andra sidan så visst finns det massa Marvell chip men inte just den som han och jag hade problem med 88SE6121??
Så det verkar som han kör med en annan drivrutin och fått det att fungera endå

kollar man ner på sidan två så finns det en guide hur man installerar den i en befintlig ESXI och det verkar som man installerar hela paketet??

Permalänk

Att det ens sitter PATA-anslutningar (IDE) får mig att direkt börja fundera på hur gammal är den här hårdvaran? VMware ESXi går på nästan all hårdvara, men inte all. Och kanske kan du behöva backa i version för att få funktion, utan någon garanti för att det kommer fungera särskilt väl.
Någon speciell anledning att du ska köra ESXi på denna hårdvara?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag har den som lite testing tills jag skaffar mig en bättre hårdvara.
Detta som jag har den på nu är filer som jag har backup på så att jag kör med en gammal hårdvara är att jag har inte tillgång eller lust att köpa in nyare hårdvara tills jag 100% vet vad jag ska göra.