Har företaget rätt att göra mig återbetalningsskyldig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Det kan behövas en jurist för att reda ut det men för mig är det oklart vad man kommit överens om?

Sen att starta en "shitstorm" kan vara helt fel taktik!

Håller med om att man inte ska starta en shitstorm, därför sa jag till TS att gå via facket

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

@Dr.Mabuse: Är det inte skillnad på om man fått dubbel lön där det är extremt tydligt? Det var ju inte helt tydligt att något var knas här. räknade på det och det blev ungefär samma summa som jag hade fått på ett års ackord om jag jobbat på min vanliga tjänst. Arbetsgivaren har trots allt gett mig klartecken 2 gånger innan dem märkt det var fel. Kan ha fel men det är bara vad jag tänker

Omständigheterna har såklart betydelse. Jag bemötte bara frågan om arbetsgivaren får återkalla felaktigt utbetald lön. Det får dom.
Det finns en rimlighetsfaktor man tar hänsyn till: "Borde du rimligen ha förstått att utbetalningen var felaktig?". Enligt vad du skriver så har du gjort vad du kunnat för att reda ut det hela och - nu är jag ingen expert och förlitar mig på liknande händelser jag läst om - därmed utgår jag ifrån att du borde ha ryggen fri. Men det är inget jag vill ta gift på.

Sedan kan man fråga sig om det är värt att strid för dessa pengar, det kan bara du avgöra. Det är lätt att sitta på läktaren och tvärsäkert uttala sig om hur man ska agera på andra bekostnad utan insyn eller förståelse för den sociala och yrkesmässiga dynamik du befinner dig i, det är förmätet och det tänker inte jag göra.

Som andra redan påpekat, är de medlem i facket så be om råd där. Tillhör du Unionen är det nog däremot bättre du hyr en egen advokat om du vill ta strid för pengarna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Håller med...

Skrivet av sweisdapro:

Jag tror att det som gör detta resonemanget felaktigt är att TS fått utbetalat vad han blivit lovad som ersättning, något arbetsgivaren EFTER utbetalning hävdat var fel;
1. TS blir erbjuden extra jobb med extra lön
2. TS frågar arbetsgivare om den satta extra lönen gäller
3. Arbetsgivaren bekräftar att det stämmer
4. TS får lön och extra lön utbetald
5. Arbetsgivaren hävdar att TS fått för hög extra lön och ska betala tillbaka överskottet
I detta läget kan det i mina ögon inte ses som en felaktig utbetalning, då felet ligger hos vad arbetsgivaren utlovat som extra lön

Håller med ovan. TS har ju ingått ett separat (extra) avtal att utöver sitt ordinarie arbete utföra en extra tjänst åt sin arbetsgivare till en ersättning som dessutom arbetsgivaren föreslagit.

Detta har ju TS även fått bekräftat av sin arbetsgivare vid förfrågan. Härvid finns all anledning att hävda att TS i god tro tagit på sig uppgiften och utfört denna under förutsättning att överenskommits ersättning skulle erhållas.

Finns inget juridisk arbetsgivare kan hänga upp detta på. Man kan ju näppeligen hävda att TS bort förstå att ersättning skulle vara felaktig iom att nivån bekräftats av arbetsgivaren vid förfrågan.

Tycker att TS skall fråga sin arbetsgivare varför han skall betala tillbaka något för en tjänst han utfört åt dem och dessutom till en ersättning arbetsgivaren själv föreslagit. Tycker att TS skall hävda att han inte har några ekonomiska möjligheter att betala tbx iom att han såg detta som en extra inkomst vilken han redan förbrukat.

Permalänk
Medlem

Håller helt med @Fonzzi

Har suittit ordförande i lokal fackklubb i många år och skulle aldrig gå med på att en av våra medlemmar skulle bli återbetalningsskyldig vid scenariot TS råkat ut för. Vi hade iofs en vettig arbetsgivare så kan inte ens se att det skulle uppstå hos oss.

Självklart ska man inte gå i strid med sin arbetsgivare i onödan och det bästa är alltid att komma överens. Köper dock inte att man ska gå med på det för att vara sjysst som vissa i tråden påstår - chansen att arbetsgivaren skulle ge något extra nångång för att vara sjysst är obefintlig.

Permalänk

Fick pengarna efter mycket snack med fakordförandet på firman som tyckte jag var en idiot mer eller mindre för att jag inte betala tillbaka pengarna frivilligt. Så hela vägen tills dem sa att det var fel får jag 74kr. Sen går det över till det som det skulle vara. Alla gör vi fel tyckte han, sa till han att jo men om man ser det så alltid så kan ju dem göra vad dem vill med min lön. Och då blev han rasande han tycke bara jag skulle ha och ha...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

@Freddie-97: Jag föreslår att ni byter ut fackordföranden. Han företräder fel part.

Permalänk
Medlem

@Freddie-97:

Skrivet av Hubertus:

@Freddie-97: Jag föreslår att ni byter ut fackordföranden. Han företräder fel part.

Instämmer, helt olämplig person för jobbet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Freddie-97: bra att du stod på dig! tråkigt när man hamnar i dessa situationer...
Tråkigt dock att fackordförande representerade fel sida i ditt fall ( verkar det som iaf )

var själv med om ett hetlevrat samtal där det handlade om Förtidssemester ( som skulle skrivas av efter 5 år ) då jag bytte jobb efter 5 år + några veckor... men det var "för kort tid" då dem inte räknade med lediga dagar osv osv, drog det med facket och det blev en riktig gap-och-skrik situation. Dock med fördel mot min sida, då jag hade rätt.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Skrivet av Freddie-97:

Fick pengarna efter mycket snack med fakordförandet på firman som tyckte jag var en idiot mer eller mindre för att jag inte betala tillbaka pengarna frivilligt. Så hela vägen tills dem sa att det var fel får jag 74kr. Sen går det över till det som det skulle vara. Alla gör vi fel tyckte han, sa till han att jo men om man ser det så alltid så kan ju dem göra vad dem vill med min lön. Och då blev han rasande han tycke bara jag skulle ha och ha...

Personligen känner jag nog att du borde betalat tillbaka men med schysst plan från företaget...
MEN, grattis!

Har ej haft fackordförande som skrikit på mig men väl en jäkligt full HR-manager som (på den första julfesten jag gick på i mitt liv) skulle nita mig för att "jag var så fräck att jag kommit överens om en för hög lön med min chef"...
Kändes annorlunda...

Permalänk
Medlem

Nu är det lite OT men jag fattar inte hur dagens människor tänker.
Du får alltså runt 7k extra i lön som jag anser att du ska ha om du har det skriftligt.
Men som jag förstår det så är det en stor utgift för dig att återbetala dessa 7k och kanske inte kan göra det på en månad.
Men hur fan kan du då gå och köpa en TV istället?
Har inte folk ett sparkonto längre?
Vad hände med en årslön på banken?
En årslön kanske är lite väl överdrivet men 3-4 månadslöner är ju rimligt även för en 20 åring som har jobbat i något år.
Jag har också varit ung även om jag "bara" är 33 idag men jag har alltid sett till att ha pengar på mitt konto så att jag klarar av extrautgifter och oförutsedda utgifter även under de 5 år på högskola då man käkar skorpor och dricker vatten för att klara dagen.
Är vi människor så jäkla prylgalna att vi prioriterar en TV istället för någon slags ekonomisk säkerhet idag?

Jag har råkat ut för att jag inte fått en lön en månad, fel från arbetsgivaren och jag fick dubbelt nästa månad men det känns som att många i dagens samhälle hade varit "körda" i en liknande situation.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Nu är det lite OT men jag fattar inte hur dagens människor tänker.
Du får alltså runt 7k extra i lön som jag anser att du ska ha om du har det skriftligt.
Men som jag förstår det så är det en stor utgift för dig att återbetala dessa 7k och kanske inte kan göra det på en månad.
Men hur fan kan du då gå och köpa en TV istället?
Har inte folk ett sparkonto längre?
Vad hände med en årslön på banken?
En årslön kanske är lite väl överdrivet men 3-4 månadslöner är ju rimligt även för en 20 åring som har jobbat i något år.
Jag har också varit ung även om jag "bara" är 33 idag men jag har alltid sett till att ha pengar på mitt konto så att jag klarar av extrautgifter och oförutsedda utgifter även under de 5 år på högskola då man käkar skorpor och dricker vatten för att klara dagen.
Är vi människor så jäkla prylgalna att vi prioriterar en TV istället för någon slags ekonomisk säkerhet idag?

Jag har råkat ut för att jag inte fått en lön en månad, fel från arbetsgivaren och jag fick dubbelt nästa månad men det känns som att många i dagens samhälle hade varit "körda" i en liknande situation.

Har pengar, är bra på att Lägga undan. Lagt undan runt 30k på hus och sen har jag nöjeskonto/oväntade saker där jag har runt 10k. Vill absolut inte gå under 5k. Av den anledningen har jag frågat firman 2 gånger om det verkligen var rätt med lönen och svaret var 2 gånger då. 10k-7k
är 3000kr. Varför tror du jag fråga firman? Hade dem sagt nej det är fel av oss då hade jag anpassat mig efter det. Tvn gick sönder så var tvungen att köpa ny. Hade det varit fel hade jag köpt en billigare tv och haft 5k på sparkontot. Har full koll på min lön och försäkra mig innan 2 gånger...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

Sen får man inte glömma att fakordförandet hjälpte mig med att få rätt på det, trots allt. Men när han ger mig ett ultimatum att du förmodligen inte kommer vara uppskattat av kontoret. Då börjar jag undra. Hans jobb är att hjälpa mig till den bästa möjliga vägen. Han berätta hur duktig han varit som betalat betydligt högre siffror än det där...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att de kan se sig om efter dina pengar. Vad de kan göra är att avsluta ditt/dina projekt och inte skicka ut dig på fler sådana. Nya projekt blir nya avtal, helt enkelt. Jag är själv arbetsgivare och skulle nog ha svårt att motivera 74kr/h som oskäliga. Vi har dock konsultarvoden från 1500kr/h så 74kr skulle inte göra till eller från. Jag var också i en sits för några år sen där min anställning var på 83% men fick betalt för heltid inkl heltidsförmåner. En ny chef kom in och försökte ändra detta men han fick ge sig.

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat och även har underlag så är det ett enkelt nej på att betala tillbaka. För övrigt så tror även många företag att de kan kvitta hur de vill på lönen, också big no no. Bra att det löste sig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

Men när han ger mig ett ultimatum att du förmodligen inte kommer vara uppskattat av kontoret.

De borde snarare ha respekt för dig på kontoret nu kan jag tycka. Bra att du löste det så snabbt och utan att kompromissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

@Json_81:Jag har screenat det dem skrev och även mitt svar om dem kunde se om det var rätt. Med svaret att dem skulle kolla, sen nu kom dem på att det var fel

Edit: Oj såg inte att det var löst xD bra att du stod på dig.

Tror inte facket lär hjälpa dig. I slutändan är de oftast på arbetsgivarens sida. Detta gäller i princip alla fackförbund. Har du det screenat så har du bevis och då behöver du inte betala tillbaks. Visst, kanske blir lite tjafs osv. Men skulle det hamna i domstol så kommer du att vinna 100 %

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Edit: Oj såg inte att det var löst xD bra att du stod på dig.

Tror inte facket lär hjälpa dig. I slutändan är de oftast på arbetsgivarens sida. Detta gäller i princip alla fackförbund.

Känner inte igen mig i detta, vart har du fått detta ifrån?

Skrivet av TimeCommando:

Har du det screenat så har du bevis och då behöver du inte betala tillbaks. Visst, kanske blir lite tjafs osv. Men skulle det hamna i domstol så kommer du att vinna 100 %

Hur har du kommit fram till detta? När det hamnar i tinget så kan det ibland vara hugget som stucket, det beror på vem rätten väljer att tro på, det är inte solklart och det kan bli sämre.

stava
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

En arbetsgivare för många år sen frågade mig hur gammal är du? "Snart 18" svarade jag och tänkte inte mer på det.

Arbetsgivaren gav mig en lön för 18+ trots att de hade en för <18 som jag borde ha fått, detta var dock inget som jag kände till.

Några veckor senare så blev jag och chefen ovänner på grund av en annan anledning och han kom då till mig och informerade att jag hade fått fel lön pga att "jag ljugit och sagt att jag var 18"

Jag tog det med facket och det stod inget på kontrakten angående ålder så chefens argument föll på det, jag behöll lönen tills dess att mitt visstidsavtal var slut ^^

Om man är i en bransch man vill stanna i så kanske det kan vara bäst att svälja stoltheten för att säkra sin framtid med goda referenser, om det är ett ströjobb som med största sannolikhet inte kommer räknas i det "stora" så känns det rejält skönt att stå upp för sig själv och se hur chockad en chef blir när man inte dansar runt deras lillfinger xD

Dock så är det inte svårt att få jobb inom denna bransch även utan referenser. Alla skriker nämligen efter folk, iaf i huvudstaden.

Skrivet av Freddie-97:

Fick pengarna efter mycket snack med fakordförandet på firman som tyckte jag var en idiot mer eller mindre för att jag inte betala tillbaka pengarna frivilligt. Så hela vägen tills dem sa att det var fel får jag 74kr. Sen går det över till det som det skulle vara. Alla gör vi fel tyckte han, sa till han att jo men om man ser det så alltid så kan ju dem göra vad dem vill med min lön. Och då blev han rasande han tycke bara jag skulle ha och ha...

Skickades från m.sweclockers.com

Bra att du stod på dig. Det hade varit en annan grej om du t.ex hade fått förskott på ett ackord, som i slutändan inte visade sig stämma.
Viktigt att komma ihåg är att fackordförande inte alltid har stenkoll på avtalet, så vänd dig till facket istället nästa gång.

Sen kan det vara bra att veta att elektrikerna har gratis tid med jurister som man kan använda sig utav https://www.sef.se/medlem/forsakringar/medlemsforsakringar/help-juristforsakring/

Skrivet av TimeCommando:

Edit: Oj såg inte att det var löst xD bra att du stod på dig.

Tror inte facket lär hjälpa dig. I slutändan är de oftast på arbetsgivarens sida. Detta gäller i princip alla fackförbund. Har du det screenat så har du bevis och då behöver du inte betala tillbaks. Visst, kanske blir lite tjafs osv. Men skulle det hamna i domstol så kommer du att vinna 100 %

Vet inte vilka fackförbund du har erfarenhet av men elektrikerna är rätt så bra på att hålla arbetstagarens sida.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Edit: Oj såg inte att det var löst xD bra att du stod på dig.

Tror inte facket lär hjälpa dig. I slutändan är de oftast på arbetsgivarens sida. Detta gäller i princip alla fackförbund. Har du det screenat så har du bevis och då behöver du inte betala tillbaks. Visst, kanske blir lite tjafs osv. Men skulle det hamna i domstol så kommer du att vinna 100 %

Det finns faktiskt rätt många olika fackförbund och jag tror inte du har koll på hur de arbetar. Så ditt påstående att i princip alla är på arbetsgivarens sida är bara något trams du hört på stan.

Permalänk
Medlem

@Freddie-97: börja leta efter en annan arbetsgivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@Freddie-97: börja leta efter en annan arbetsgivare

Varför ska han göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Varför ska han göra det?

På grund av detta kanske:
"Fick pengarna efter mycket snack med fakordförandet på firman som tyckte jag var en idiot mer eller mindre för att jag inte betala tillbaka pengarna frivilligt. Så hela vägen tills dem sa att det var fel får jag 74kr. Sen går det över till det som det skulle vara. Alla gör vi fel tyckte han, sa till han att jo men om man ser det så alltid så kan ju dem göra vad dem vill med min lön. Och då blev han rasande han tycke bara jag skulle ha och ha..."

Han fick rätt tillslut(vilket baserat på tråden låter som rätt beslut) men han har nu skapat osämja på kontoret och är säkert rökt på firman tills det kommer nya chefer som inte har historiken. Förjävligt egentligen om en struntsumma ska få förstöra men en del chefer är ju lättkränkta.
Jag skulle iaf se mig om efter ett nytt jobb om det kändes i luften att det är en kylig stämning(vilket vi inte vet än).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

På grund av detta kanske:
"Fick pengarna efter mycket snack med fakordförandet på firman som tyckte jag var en idiot mer eller mindre för att jag inte betala tillbaka pengarna frivilligt. Så hela vägen tills dem sa att det var fel får jag 74kr. Sen går det över till det som det skulle vara. Alla gör vi fel tyckte han, sa till han att jo men om man ser det så alltid så kan ju dem göra vad dem vill med min lön. Och då blev han rasande han tycke bara jag skulle ha och ha..."

Han fick rätt tillslut(vilket baserat på tråden låter som rätt beslut) men han har nu skapat osämja på kontoret och är säkert rökt på firman tills det kommer nya chefer som inte har historiken. Förjävligt egentligen om en struntsumma ska få förstöra men en del chefer är ju lättkränkta.
Jag skulle iaf se mig om efter ett nytt jobb om det kändes i luften att det är en kylig stämning(vilket vi inte vet än).

Låter mer som att fackordföranden har skapat osämja tycker jag. TS har bara gjort sitt jobb och fått lön enligt avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Låter mer som att fackordföranden har skapat osämja tycker jag. TS har bara gjort sitt jobb och fått lön enligt avtal.

Jo det är väl sant, tyvärr blir det väl TS som eventuellt blir drabbad.
Men är ju mycket spekulation nu, kan ju vara så(förhoppningsvis) att alla rycker lite på axlarna och lägger detta bakom sig också.
Det får ju tiden utvisa.
Tråkig sits för TS oavsett och girigt beteende av företaget när det ändå handlar om kaffepengar...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Jo det är väl sant, tyvärr blir det väl TS som eventuellt blir drabbad.
Men är ju mycket spekulation nu, kan ju vara så(förhoppningsvis) att alla rycker lite på axlarna och lägger detta bakom sig också.
Det får ju tiden utvisa.
Tråkig sits för TS oavsett och girigt beteende av företaget när det ändå handlar om kaffepengar...

Några hundra timmar med 74kr i timmen är ganska mycket pengar för de flesta småföretagarna så att kalla det kaffepengar skulle jag inte göra. Däremot får arbetsgivaren stå sitt kast och fackrepresentanten gjorde inte sitt jobb utan ska vara på arbetstagarens sida i en tvist. Arbetsgivaren å sin sida har arbetsgivarorganisationen som företräder dem.

Permalänk
Medlem

Gött att det löste sig. Angående frågan så kan jag nämna ett liknande fall där jag precis varit inblandad.

Anställd som vi kallars Anders har sagt upp sig, månaden efter han slutat kommer ett mail där han kräver xx kronor retroaktivt sen 3 år tillbaka för ett jobb som han blivit erbjuden. Erbjudandet bestod av ett mail där dåvarande chef skriver snarlikt detta "När vi får xx kontrakt, blir Anders projektledare för detta och hans lön höjs då med xx"

Det blev dock så att en annan person fick anställningen eftersom Anders visade sig inte ha kompetensen. Anders jobbade tätt med den här personen dagligen under kommande tre åren.

Aldrig under den här tiden har Anders gjort jobbet, vilket han faktiskt också säger till facket, Anders har aldrig under de tre åren sagt något om att han vill ha den lönen han skulle haft om han fått tjänsten. Inte heller när den årliga lönediskussionen och ökning av hans lön genomförs tar han upp detta.
Det är alltså först månaden efter han bytt företag som kravet kommer. Veckan efter han skickat kravet går han till facket och ber dom hjälpa honom eftersom han anser att företaget vägrar göra vad dom lovat och därmed bryter mot lagen om lönblahablah.

Facket lägger fram yrkande på drygt 55.000 plus semesterersättning och ränta. Samt skadestånd till Anders och facket.

Oavsett om Anders har tillträtt jobbet eller utfört det så bör han ha rätt till den aviserade lönen, enligt facket. Anders hävdar dessutom att han ett flertal gånger under åren har krävt ökningen.
Vilket jag personligen kan intyga att han inte har.

Så just nu ligger vi i förhandling om detta.
För min del tycker jag det borde räcka med att personen inte har gjort jobbet och inte heller varit kompetent till att utföra det för att hans yrkan ska avslås. Så är det i min värld. Men inte i fackets.
Dom anser att företaget varit otydlig när Anders inte fått tjänsten och därmed bör företaget betala denna summa.
Företaget har informerat anders muntligt att han inte fått jobbet, samt satt Anders som arbetande under den personen som fick tjänsten, så hur han inte kunde förstå att han inte fått jobbet är för mig främmande.

Men men, ska bli kul att se hur vi slutar med detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lasseTM:

Nu är det lite OT men jag fattar inte hur dagens människor tänker.
Du får alltså runt 7k extra i lön som jag anser att du ska ha om du har det skriftligt.
Men som jag förstår det så är det en stor utgift för dig att återbetala dessa 7k och kanske inte kan göra det på en månad.
Men hur fan kan du då gå och köpa en TV istället?
Har inte folk ett sparkonto längre?
Vad hände med en årslön på banken?
En årslön kanske är lite väl överdrivet men 3-4 månadslöner är ju rimligt även för en 20 åring som har jobbat i något år.
Jag har också varit ung även om jag "bara" är 33 idag men jag har alltid sett till att ha pengar på mitt konto så att jag klarar av extrautgifter och oförutsedda utgifter även under de 5 år på högskola då man käkar skorpor och dricker vatten för att klara dagen.
Är vi människor så jäkla prylgalna att vi prioriterar en TV istället för någon slags ekonomisk säkerhet idag?

Jag har råkat ut för att jag inte fått en lön en månad, fel från arbetsgivaren och jag fick dubbelt nästa månad men det känns som att många i dagens samhälle hade varit "körda" i en liknande situation.

Då har du troligen strikt sett dessutom rätt till både kompensation för besvär/merkostnader och ränta på pengarna för arbetsgivaren lär ha brutit mot kollektivavtalet genom att inte ha betalt i tid >

Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet
Skadestånd och andra påföljder
54 § Arbetsgivare, arbetstagare och organisation som bryter mot denna lag eller mot kollektivavtal skall ersätta uppkommen skada
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Det skulle i ett extremfall (som förekommer) kunna leda till att sätta företaget i konkurs och på så sätt trigga lönegarantin för att få ut lönen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

@Json_81:Jag har screenat det dem skrev och även mitt svar om dem kunde se om det var rätt. Med svaret att dem skulle kolla, sen nu kom dem på att det var fel

Stå på dig!
Är du inte nöjd med ditt lokala fack, vänd dig till högre ort.
Fackförbund med stark lokal förankring jobbar nästan mer för arbetsgivaren än för dig som arbetare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Har inte folk ett sparkonto längre?
Vad hände med en årslön på banken?

Vilken värld lever du i?
En årslön på banken? (Definiera en årslön)

Få förunnat, inget annat.

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit i samma situation där jag skulle ta ett extrajobb eller hjälpa till med något som är utöver min tjänst så ska jag ha extra ersättning för det. Och det ska vara överrenskommet INNAN jag accepterar uppdraget.

Det är det TS har gjort här, till och med dubbel och trippelkollat att ersättningen stämmer. svar JA.
Sen utförs jobbet som överrenskommet, SEN kommer arbetsgivaren och kräver tillbaka pengar?! EFTER utbetalning?!? Helt jävla hål i huvudet på den eller de cheferna!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987