Vad behövs konfigureras för hyper-v manager (remote)?

Permalänk
Inaktiv

Vad behövs konfigureras för hyper-v manager (remote)?

Tänkte köra med Hyper-V manager på min workstation mot min hyper-v host, istället för att RDP'a in till hosten.
men får bara felmeddelande när jag försöker ansluta.

Hittar tyvärr ingen nyttig info heller.

Jag testade att köra "Enable-PSRemoting" på hosten i PowerShell. Men det gjorde ingen skillnad.
Jag testade även "Set-Item WSMan:\localhost\Client\TrustedHosts -Value "fqdn-of-hyper-v-host"" på min workstation, men det resulterade bara i flera felmeddelanden.

Så är det någon här som vet vad som behövs göras för att få det att fungera?

Felmeddelandet jag får när jag försöker ansluta i hyper-v manager lyder:

Permalänk
Vila i frid

Vad står det i event-filen i workstation respektive server?

Permalänk
Inaktiv

Kom lite längre nu.
Nu får jag istället detta felmeddelandet.

(ska tillägga att jag kör Hyper-V Manager som administratör och använder ett adminkonto för att ansluta till Hyper-V hosten)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Kom lite längre nu.
Nu får jag istället detta felmeddelandet.

http://i68.tinypic.com/2m2tnkp.png

(ska tillägga att jag kör Hyper-V Manager som administratör och använder ett adminkonto för att ansluta till Hyper-V hosten)

Credssp-fel brukar man få om Windows inte är uppdaterat på klienten eller servern. Microsoft patachade något säkerhetshål angående den funktionen förra året

Permalänk
Inaktiv

Jag kör inte någon domän.

Skrivet av jocke92:

Credssp-fel brukar man få om Windows inte är uppdaterat på klienten eller servern. Microsoft patachade något säkerhetshål angående den funktionen förra året

Det är inte anledningen här. Allt är uppdaterat.

Permalänk
Medlem

Jag försökte samma sak utan domän men det verkade vara rätt mkt pill som ändå inte lirade efter en del manuella handpåläggningar.
Kände att det inte var värt den tiden och ville inte köra för mkt "fullösningar"
Har dock inte testat i domän än, ev kör jag det om behovet uppstår.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Jag kör inte någon domän.

Det är inte anledningen här. Allt är uppdaterat.

Jag skulle dubbel och trippel kolla så det verkligen inte är en versionskonflikt. Jag hade samma problem och Windows update tyckte att allt var bra men jag låg ändå på en gammal version.

Förutom det så har du som jag minns det gjort det som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Har du kört:
Enable-WSManCredSSP -Role server

på servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Jag kör inte någon domän.

Pröva då detta: https://timothygruber.com/hyper-v-2/remotely-managing-hyper-v...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Det hjälpte tyvärr ej heller.

Får nu detta felmeddelande:

och följa instruktionerna i felmeddelandet gör ingen skillnad (det är redan konfigurerat)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om du litterärt skrivit: Set-Item WSMan:\localhost\Client\TrustedHosts -Value"fqdn-of-hyper-v-host" ?

Där det står "fqdn-of-hyper-v-host" så ska du sätta in hostnamet som din klientdator har, fqdn betyder fully qualified domain name.
Om den inte är åtkomlig pulikt kan du sätta ett wildcard där, alltså på hyper-v hosten skriver du:
Set-Item WSMan:\localhost\Client\TrustedHosts -Value *

Permalänk
Medlem

@anon170706: Hmm. CredSSP kan du fixa manuellt. Se Scenario 1 eller 2 i följande länk beroende på om klient/server är uppgraderad: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4295591/credssp-encr...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kolla att du Kör hyperv manager som admin. Har du namnuppslagning mot servern m-hyperv? Annars måste du lägga in den i host filen på klienten.(om du inte kör en lokal DNS)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pcdoktor:

Kolla att du Kör hyperv manager som admin. Har du namnuppslagning mot servern m-hyperv? Annars måste du lägga in den i host filen på klienten.(om du inte kör en lokal DNS)

Skickades från m.sweclockers.com

tack, detta löste det.
Eller, rättare sagt. det gjorde att jag kunde rätta ett fel, som löste problemet.

den låg inlagd i host-filen, men av någon anledning hade IP och hostname slagits ihop.

nu verkar det lira fint iaf.

tack för all hjälp allihopa! <3