Bredband och IPTV via olika leverantörer - EN router?

Permalänk

Bredband och IPTV via olika leverantörer - EN router?

Vår förening har bildad ett avtal med Telenor så vi får bredband 1000/1000. Tidigare har vi haft Telia för både bredband och TV via IPTV. Men nya situationen är alltså att jag nu har Telia IPTV men Telenor för bredband. Både Telenors bredband 1000/1000 och Telia IPTV med kanalutbudet Lagom ingår nu alltså i avgiften till föreningen.

Men att det skulle innebära krångel förstod man ju redan från början.

Jag hade en Technicolor router från Telia. Fick nu en ny likadan om något lite större (Xtream) från Telenor. Dum som jag är antog jag att det bara räckte med ena av dom eftersom dom såg likadana ut. Så det är väl bara att koppla in likadant tänkte jag. Nej då. Tydligen måste jag ha båda (?). Dessutom ska Telenors vara kopplad till de nyinstallerade dosorna på väggen i hallen. Det här blir nästan för mycket för en liten etta. Denna enorma svarta blaffa på väggen i hallen och sedan Telias likadana blaffa i vardagsrummet. Dessutom fungerar inte längre Zappa eftersom jag vill vara uppkopplad på Telenors snabba nätverk med mobilen förstås.

Så frågan är nu, finns det möjlighet att förbättra NÅGOT i denna situation, rent tekniskt?

För annars blir lösningen såklart att leva utan zappa och bygga en snygg låda i hallen att dölja så mycket som går i utan att förlora för mycket prestanda. Men vill ändå kolla här först om det finns något man kan göra för att antingen få zappa att fungera trots att jag är på Telenors nätverk. Eller att lyckas få båda tjänsterna via en router?

Jag kan inte mycket om nätverk och routrar. Så om det är för avancerat så får jag också skippa det.

Permalänk
Medlem

Telia-routern har väl olika portar för internet, IPTV och telefoni? Det betyder att de olika tjänsterna ligger separerade på varsitt VLAN. Förutsatt att du har hårdvara som stödjer det kan du sniffa reda på vilka VLAN som används och confa upp ditt nät att hantera detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går att ha en router men du måste konfa det själv och du kanske även behöver komplettera med en managerbar switch utifall fiberomvandlaren är integrerad i tjänstefördelaren.
Du behöver i princip mata in tv och data via en trunk till routerns vaninterface och låta routern separera vlanen.
Kommer du inte åt inte inkommande trunk så behöver du skapa en via en managerbar switch.

Det är alltså tekniskt möjligt att använda en router men det kanske kräver att du skaffar en egen router och en managerbar switch och kan konfigurera det rätt.
När du skriver förening så kanske det är nått man kan kolla om flera är intresserade av och kolla vad ett hårdvarupaket och hjälp med konfiguration kostar att köpa in till de som vill ha det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Ja du lyckades finta mig med alla termer. Så det lät jättesvårt. Men jag vet inte, tycker inte det borde vara det egentligen... En switch har jag redan. En ny router kan jag tänka mig köpa men behöver veta vad det är den ska ha som int min router idag har.

Permalänk

@Krippa75: Hur "confar" man upp? Är detta något jag kan ställa in i administrationen på Technicolor routern från Telenor?

Permalänk
Medlem

Mest "praktiska" för dig är att köpa en UBNT router med inbyggd switch då kan du enkelt välj att ta ut IPTV på de portar du vill och internet på resten det tillkommer ju dock en AP så det blir lite pengar, Kan hjälpa dig med konfen. Men får att slippa 2 routers är det antingen att köpa en Manövrerbar-switch eller köpa en router som kan hantera det.

Har du alltså 1 eller 2 utag in ? Har du ett till Telia och ett till Telenor eller måste du välja just nu ? Kan du ta kort på din utrustning främst inkommande routers är irellevant.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

@Pettolajnen: Har ingen aning om hur Techicolor-routern funkar så det kan jag inte hjälpa dig med. Det jag skulle göra är att ta reda vilka VLAN som används för de olika tjänsterna, skaffa en router som kan hantera detta (tex Ubiquiti Edgerouter som Palme_570 nämner ovan) och i denna confa upp de olika tjänsterna på varsin port.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pettolajnen:

@mrqaffe: Ja du lyckades finta mig med alla termer. Så det lät jättesvårt. Men jag vet inte, tycker inte det borde vara det egentligen... En switch har jag redan. En ny router kan jag tänka mig köpa men behöver veta vad det är den ska ha som int min router idag har.

Det lära krävas att du är bekant med nätverksteknik om du ska lösa det själv för operatörerna kommer inte att hjälpa dig, du behöver förstå hur vlan funkar och kunna konfigurera hårdvaran rätt, du kan även själv behöva ta reda på vilka vlan som används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Mest "praktiska" för dig är att köpa en UBNT router med inbyggd switch då kan du enkelt välj att ta ut IPTV på de portar du vill och internet på resten det tillkommer ju dock en AP så det blir lite pengar, Kan hjälpa dig med konfen. Men får att slippa 2 routers är det antingen att köpa en Manövrerbar-switch eller köpa en router som kan hantera det.

Har du alltså 1 eller 2 utag in ? Har du ett till Telia och ett till Telenor eller måste du välja just nu ? Kan du ta kort på din utrustning främst inkommande routers är irellevant.

Skulle IPTV hamna på samma lokala nätverk då? Det är det som är kravet för att Zappa ska fungera. Vad är AP? Ser att det begreppet förekommer hela tiden men aldrig någon som skriver ut hela ordet.

Jag har gjort en bild på hur utrustningen ser ut och är ihopkopplad just nu:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Skulle IPTV hamna på samma lokala nätverk då? Det är det som är kravet för att Zappa ska fungera. Vad är AP? Ser att det begreppet förekommer hela tiden men aldrig någon som skriver ut hela ordet.

Jag har gjort en bild på hur utrustningen ser ut och är ihopkopplad just nu:
http://forumbilder.se/I45QR/koppling.png

Enligt bilden har du inte 2 routers ? Utan kör IP tvn till en egen switch. Vill du slippa switchen ?

Med en UBNT router kan man få bort den. men det rör sig ju om ett par tusen så det kanske inte är värt det ? AP betyder Accesspunkt.

Det jag tänker är en EdgeRouter 10GE ports 2xSFP, Med en sån kan du även koppla ur Fiberboxen och köra Fibern direkt in i Routern och slippa en dosa tilsammans med en UniFi Compact Wave2 AC AP vilket säkert blir 5 lax. Går även att lösa tex med en AP AC LR.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

@Palme_570: Ja nä det lyckades jag ju med, nästan. Ena tv-boxen funkar inte, men det kommer en tekniker från Telia på onsdag och kollar på det. Men det jag vill få till nu är ju att kunna använda Telias app Zappa. Sa jag inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

@Palme_570: Ja nä det lyckades jag ju med, nästan. Ena tv-boxen funkar inte, men det kommer en tekniker från Telia på onsdag och kollar på det. Men det jag vill få till nu är ju att kunna använda Telias app Zappa. Sa jag inte det?

Nej, Jag har visst läst lite dåligt trodde du bara minska dosorna, ett alternativ är att endast köra telias router förutsatt att den är så kraftfull så den klarar 1000/1000 vilket är tveksamt men de borde fungera med telenor.

Ett alternativ kan vara att sätta en mer flexibel router tex UBNTn och sedan Telias efter och endast köra TVn genom den. Då kommer zappa fungerar och du får ut iaf 500+ mbit till TVn.

Det jag normalt gör är att switcha upp TV nätet i UBNTn men om du måste ha internet och tv på samma port behövs det förmodligen att man mac address spoofar telias routers Mac dress på TV vlan:ets interface men det är dock inget jag testat själv.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

...ett alternativ är att endast köra telias router förutsatt att den är så kraftfull så den klarar 1000/1000 vilket är tveksamt men de borde fungera med telenor.

Prövar detta nu. Det fungerar att surfa med Telenors bredband via Telias router. Däremot fungerar inte Telias IPTV nu. Får felkod 712 "Systemet får ingen multicast". Jag prövar starta om tv-boxen, men det hjälper inte. Startar om igen men tar även bort mjukvaran, men det hjälper inte heller. Just nu laddas en vit startskärm med Arris-loggan och en laddningsbar som står på 0% i ca en halvminut sen startar boxen om och exakt samma händer.

Jag tror man på något sätt måste få "Telias tjänster" in i routern. Alltså antingen en kabel från gul port i fiberconvertern eller Telias gamla kabel direkt från väggen. Men då är Telenors bredband uteslutet. Och det får det inte vara. Det finns ju bara en WAN-port på routern och då måste jag ju välja mellan Telia eller Telenor.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver ta reda på hur tvtjänsten är konfigurerad i ditt paket av operatörer, specifikt omhur de använder vlan.
Multicast används ofta för riktig iptv (inte för strömmad tv via internet "playtjänster") de flesta trådade nätverksdelar brukar klara det men inte alla wifidelar och det kan dessutom behöva aktiveras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Prövar detta nu. Det fungerar att surfa med Telenors bredband via Telias router. Däremot fungerar inte Telias IPTV nu. Får felkod 712 "Systemet får ingen multicast". Jag prövar starta om tv-boxen, men det hjälper inte. Startar om igen men tar även bort mjukvaran, men det hjälper inte heller. Just nu laddas en vit startskärm med Arris-loggan och en laddningsbar som står på 0% i ca en halvminut sen startar boxen om och exakt samma händer.

Jag tror man på något sätt måste få "Telias tjänster" in i routern. Alltså antingen en kabel från gul port i fiberconvertern eller Telias gamla kabel direkt från väggen. Men då är Telenors bredband uteslutet. Och det får det inte vara. Det finns ju bara en WAN-port på routern och då måste jag ju välja mellan Telia eller Telenor.

Verkar konstigt. Vlan 845 används för IPTV och ska komma taggat på port 1 normalt sett och otaggat på port 2 vilket är anledning till att du kan ha dina boxar där direkt. Om du loggar in i telia routern, så bör du få 2 IP addresser, en på wan och en för IP tv.

Vad ser du när du loggar in?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Verkar konstigt. Vlan 845 används för IPTV och ska komma taggat på port 1 normalt sett och otaggat på port 2 vilket är anledning till att du kan ha dina boxar där direkt. Om du loggar in i telia routern, så bör du få 2 IP addresser, en på wan och en för IP tv.

Vad ser du när du loggar in?

Men det var Telenor som installerade denna fiberconverter i hallen när jag skulle börja få bredband från dem. IPTV är ju från Telia och dom har sagt att deras tjänster kommer ur port 2. Varför skulle Telenor leverera Telias IPTV ur port 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Men det var Telenor som installerade denna fiberconverter i hallen när jag skulle börja få bredband från dem. IPTV är ju från Telia och dom har sagt att deras tjänster kommer ur port 2. Varför skulle Telenor leverera Telias IPTV ur port 1?

Alla leverantörer kör samma vlan på de fiberconvertersen, men det är möjligt att de har gjort någon special eller att de är annorlunda hos dig/ditt områda. Telenor sänder internet på otaggat på port 1 medans IPTV normalt kommer tagat på 845. Därför kan de dela port från olika leverantörer. Men möjligt att de plockat port på 845 på din port 1..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Om du loggar in i telia routern, så bör du få 2 IP addresser, en på wan och en för IP tv.

Vad ser du när du loggar in?

Hittar inte något om IPTV. Så här ser det ut när man loggar in. Vet inte om man behöver censurera de där ip-nummerna men eftersom jag inte har koll så tog jag det säkra föra det osäkra.

Permalänk
Medlem

Jag tror Palme menade att han vill se ialla fall de första tre siffrorna vänsterifrån, tex om wan börjar på ett publikt ip, typ 217 och om lan börjar på tex 192.Resten kan du maska

Permalänk

@joalin: Aha, ok! WAN börjar på 213 och Lokalt nätverk ser ut så här:

Permalänk
Medlem

Var ute efter om det står en ip för IPTV, din Telia router verkar inte vara konfigurerad för IPTV då här borde det se ut:

Se att efter wan address står den IPTV och VOIP där visas ip routern får på dessa vlan.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Den här sidan var lite intressant. Även om jag knappt fattar något: https://www.pean.org/2013/03/telia-iptv-utan-thompson-pryl-me...

Men låter som jag kanske skulle behöva konfigurera portarna både för WLAN och Port ut till tv-boxarna på routern? Jag tänker på detta citat:

Citat:

Konfigurera sedan porten där du ansluter inkommande internet att ta emot otaggad (internet) trafik OCH taggad trafik för vlan 845 (IPTV). Konfigurera sedan den port du ansluter TVn till att köra ut vlan 845 otaggat.

Permalänk

@Palme_570: Oj nu såg jag ditt inlägg. Ja det är ju märkligt då jag använt denna router för IPTV i 6 år sedan föreningen skaffade bredband och iptv via Telia.

Edit: Så här ser det ut när man går in på avdelningen Internet Access. Där bekräftas det att det är disabled:

Edit: Kan jag köpa en sådan här https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... och koppla in hanarna i Lan1 (internet) respektive Lan2 (iptv) på fiberfördelaren och sedan en kabel i honan som går till routerns WAN? Och därmed möjligen ha både internet och iptv-access på routern? Låter ju för bra för att vara sant..

Permalänk
Medlem

En sådan kabeldelare kräver att du har en likadan i var ände av en kabel, och ersätter alltså en ethernetkabel rent elektriskt så man slipper ha 2 st, dock bara med 4 trådar, så man får ut max 100 Mbit/s. Fungerar alltså inte som en switch.

Permalänk
Skrivet av joalin:

En sådan kabeldelare kräver att du har en likadan i var ände av en kabel, och ersätter alltså en ethernetkabel rent elektriskt så man slipper ha 2 st, dock bara med 4 trådar, så man får ut max 100 Mbit/s. Fungerar alltså inte som en switch.

Ok, men för att vara tydlig. Du har alltså två olika leverantörer av bredband och tv? Men har enbart en kabel från fiberomvandlaren, från Lan1, som går till WAN på din technicolor-router, och får IPTV att fungera? Nej det var kanske @Palme_570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Den här sidan var lite intressant. Även om jag knappt fattar något: https://www.pean.org/2013/03/telia-iptv-utan-thompson-pryl-me...

Men låter som jag kanske skulle behöva konfigurera portarna både för WLAN och Port ut till tv-boxarna på routern? Jag tänker på detta citat:

Är det jag menat tidigare men då måste du byta router.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

@Palme_570: Oj nu såg jag ditt inlägg. Ja det är ju märkligt då jag använt denna router för IPTV i 6 år sedan föreningen skaffade bredband och iptv via Telia.

Edit: Så här ser det ut när man går in på avdelningen Internet Access. Där bekräftas det att det är disabled:

http://forumbilder.se/I460G/ska-rmavbild-2019-01-16-kl-00-31-06.png

Edit: Kan jag köpa en sådan här https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... och koppla in hanarna i Lan1 (internet) respektive Lan2 (iptv) på fiberfördelaren och sedan en kabel i honan som går till routerns WAN? Och därmed möjligen ha både internet och iptv-access på routern? Låter ju för bra för att vara sant..

Är tveksam till att Telia kan komma åt din router nu men om de kan de ring supporten och be dem aktivera IPTV så ska det fungera.

Du kan inte använda splitern.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Är tveksam till att Telia kan komma åt din router nu men om de kan de ring supporten och be dem aktivera IPTV så ska det fungera.

Du kan inte använda splitern.

Det ska komma en tekniker från Telia hit när som helst för att kolla på varför min gamla tv-box inte fungerar direkt från fiberconvertens gula port. Men vill ju gärna fråga denne om det går att gå via routern för att få zappa. Men vet inte riktigt vad jag ska säga när jag ska stå på mig och säga varför det borde fungera..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Det ska komma en tekniker från Telia hit när som helst för att kolla på varför min gamla tv-box inte fungerar direkt från fiberconvertens gula port. Men vill ju gärna fråga denne om det går att gå via routern för att få zappa. Men vet inte riktigt vad jag ska säga när jag ska stå på mig och säga varför det borde fungera..

Skickades från m.sweclockers.com

Börjar bli rörigt nu.. Kan du inte koppla boxen direkt till port nr 2 på fiber dosan ? Det trodde jag trodde du använda zyxeln endast för att koppla 2 boxar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

@Palme_570: Jo det ska gå. Åtminstone. Därför Telia kommer. Så jag åtminstone ska slippa ha två routrar. Men det kommer inte göra så Zappa funkar. Vilket är nästa målet efter att blivit av med ena routern.

Det SKA alltså gå att få Telenors bredband MED Telias IPTV tillsammans via Lan1 på fiberconvertern?