Uppgradering till högljudd och varm stationär dator från år 2014

Permalänk

Uppgradering till högljudd och varm stationär dator från år 2014

Hej!

Jag köpte min dator för 4,5 år sedan. Ju längre tiden gått desto mer högljudd, varmare och segare har datorn blivit. Dessvärre har inte min kompetens inom datorer blivit bättre under denna tid, vilket leder till min fråga: vad behöver uppgraderas? Jag har ingen speciell budget men jag behöver inte de mest flashiga och dyraste komponenterna.

Här är mina nuvarande specs:
Mina specs
OBS!!! Jag har bytt ut grafikkortet mot ett RX 480 4GB Radeon. CPUn är överklockad och satt på 1.200V och ligger runt 3.70GHz

Spel som jag spelar:
OW
CSGO
LoL
Bo4

Spel som jag har problem med:
Bo4 (Funkar att spela men allt annat på datorn blir jättesegt medans jag har det igång)
GTA V (Får FPS-drop och frysningar så fort jag börjar köra bil i högre hastigheter. Världen hinner inte "laddas upp")

Tack på förhand!
/Kallman

Permalänk
Medlem

Värmen och ljudnivån beror troligtvis på damm. Rengör datorn invändigt var försiktig och använd inte en dammsugare.

Beroende på vad du menar med seg kan det räcka med att skaffa en SSD och installera operativsystemet där det ger dig en märkbart piggare dator i de flesta fallen, däremot ger det oftast inte fler FPS i spel.
RX 480 och en i5 4670k och 8GB ram är fortfarande rätt okej. Men det beror ju på vad du tänkt använda datorn till.
Skriv vilka spel/program du har problem med så blir det enklare för folk att avgöra vad du behöver uppgradera.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om den är varm, kan den bli mer högljudd eftersom fläktarna försöker kyla. Lyckas inte detta, kan processorn gå ner i hastighet för att inte gå sönder. Då blir det segt. En sådan kedja av problem kan utlösas av igensatta dammfilter eller mycket damm på flänsarna.

Om du inte har dammproblem, är det första jag tänker på lagringen. Har du verkligen ingen SSD? Det verkar segt.

Om du inte har ovanstående problem, kan du kolla belastningen när du gör det du gillar. Den komponent som ligger vid max, är såklart den svaga länken.

(Att göra en reset i BIOS (eller motsvarande) löser ofta problem.)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk

@jOnÄTÄn: Tack för svar - jag har redigerat min tråd!

Permalänk
Medlem

Som de tidigare i tråden sagt, försök att väcka liv i datorn du har. För att blåsa ur damm, stäng av den och använd tryckluft på burk. Köp en SSD utöver det och installera allt på den. Den lär hantera dina spel i 1080P-upplösning rätt ok. Du kan uppgradera men då inget sticker ut som flaskhals i ditt bygge så blir det en stor uppgradering om du inte ämnar att införa nya flaskhalsar. I det fallet, ungefär vilken budget tänker du?

Permalänk

@Icecrystal: Jag börjar med att damma ur den och köpa en SSD. Återkommer ifall jag känner att jag behöver uppgradera!

Permalänk

@Kallman123: kolla på hur mkt ram du använder i spel också

Permalänk
Medlem

@Kallman123: Du bör även byta kylpasta för processorn. Lär vara rätt torrt där efter 4 år

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk

@trebrecks: Hur kollar man det? Har du något bra program? Jag laddade ned Speccy för ett tag sedan. Kan man se det där?

Permalänk

@Kallman123: kolla aktivtets hanteran ctrl alt delete.😊

Permalänk
Medlem

Vilket chassi och luftflödet genom datorn kan ha väldigt stor inverkan också, speciell om man dels kör ett grafikkort som genererar mycket värme samt en överklockad cpu som också är varm.