Permalänk
Medlem

Min dator borde klara högre FPS?

Köpte en gamingdator i Augusti, min första då jag alltid lirat konsol innan. Spelar huvudsakligen PUBG och med allt på very low så får jag ca 50-60 FPS, ibland droppar det ned till 30 eller lägre. Det är ingen superdator men tycker den borde klara lite bättre?

Tänkte att det kanske var pga min gamla monitor som var riktigt kass, men köpt en ny nyligen och är inte stor skillnad. Länkar både PC och Monitor nedan!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Permalänk
Medlem

Har du kopplat skärmkabel till Grafikkortet?
Annars kan du ju börja med att kolla cpu/gpu användning i task manager
#6468253

Permalänk
Medlem

Din dator bör se ut så här på baksidan ungefär

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/en/1765241_B...

I vilken port har du kopplat in skärmen?

Permalänk
Medlem

@kissekotten4:
@mill:

Har kopplat in skärmen i DP-ingången längst till vänster, som jag är ganska säker på går direkt in i Grafikkortet

Permalänk
Medlem

Om du kör allt på very low kan det vara så att belastningen skiftar över på processorn istället. Prova att leka lite med inställningarna (höj till medium t.ex.) tills du hittar något som passar bra.

Jag hade heller inte testat på Vikendi, den nya snöbanan, då jag (och många andra) upplever lägre FPS på den än till exempel Erangel. Så du kommer förmodligen att ha lägre FPS på den banan tills den är bättre optimerad.

Permalänk
Medlem

Ryzen 1400 har ingen integrerad grafik, så om du får bild på skärmen så är det rätt kopplat.

Sen är Ryzen 1400 rätt klen, och PUBG är väl rätt CPU-krävande vad jag vet. Så det kan vara processorn som inte hänger med helt enkelt. Kolla vad belastningen ligger på CPUn och GPUn med t.ex. MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem

Just PUBG är väl ganska känt för att vara kasst optimerat också dock, jag har betydligt bättre dator än dig men får även jag fps-drops oavsett grafikinställningar - medan jag kan spela alla andra spel full ultra medans jag streamar i 1080p utan minsta fps-drop eller lagg.
Har iofs inte spelat PUBG på säkert ett halvår så det är väl möjligt att dom lyckas optimera det bättre med tiden, men jag är skeptisk.

Permalänk
Medlem

@hax1: Såg nu att det fanns en inställning i GeForce Experience som automatiskt ställde in de optimala grafikinställningarna för det spelet, så ska testa nu efter jag aktiverat det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystrcm:

@hax1: Såg nu att det fanns en inställning i GeForce Experience som automatiskt ställde in de optimala grafikinställningarna för det spelet, så ska testa nu efter jag aktiverat det!

Prova det, men tyvärr så kan det också vara så att din CPU inte är jätte kraftig och skulle behöva klockas lite.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@perost: Ofan, får hämta hem afterburner och kolla det då. Har aldrig använt det förut, finns någon lättförståelig guide man kan kolla så jag vet vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Okej, skulle vara tråkigt tycker jag :/ När jag köpte burken så hade de en game-benchmarking på 140 FPS med allt på very low. Sen förstod jag redan då att detta var i perfekta förhållanden och inget jag skulle räkna med, men 60 känns lite surt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystrcm:

@BM-Mods: Okej, skulle vara tråkigt tycker jag :/ När jag köpte burken så hade de en game-benchmarking på 140 FPS med allt på very low. Sen förstod jag redan då att detta var i perfekta förhållanden och inget jag skulle räkna med, men 60 känns lite surt

Det lär verkligen vara i ett perfekt förhållande, sedan är ju även frågan hur dom har mätt sig till 140FPS, finns det något benchmark i PubG eller har dom provat ett antal matcher och tagit ett snitt?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystrcm:

@perost: Ofan, får hämta hem afterburner och kolla det då. Har aldrig använt det förut, finns någon lättförståelig guide man kan kolla så jag vet vad jag ska göra?

MSI har instruktioner här för hur man konfigurerar Afterburner med OSD. Det är lite pill, men när man väl fått igång det så kan man se belastningen direkt på skärmen medan man spelar.

Detta är förutsatt att du bara har en skärm kopplad till datorn. Har du flera så kan du ju bara köra t.ex. Afterburner på en annan skärm istället.

Permalänk
Medlem

Andra med samma cpu/gpu verkar få liknande prestanda: https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-PlayerUnkn...

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Haha, ingen aning hur de mätt

@perost:

@mill:

Jag testar att ladda ned afterburner och pilla lite med det. Det blev lite bättre och låg mellan 70-100 hela matchen nu på Sanhok, men får se om afterburner hjälper till ytterligare.

TACK FÖR ALLAS HJÄLP!