Socialt "Elvenar-liknande" RTS/city builder till min spelberoende far?

Permalänk
Medlem

Socialt "Elvenar-liknande" RTS/city builder till min spelberoende far?

Hej!
Jag fick nu på morgonen veta att min pensionerade pappa har börjat bli lite virrig, och dessutom spelat bort massa pengar utan att riktigt veta om det. Som pensionär så mår han inte jättebra heller, utan behöver få ingå i någon form av sammanhang. Han började då för något år sen spela Elvenar som min flickvän introducerade honom för. Han har byggt upp ett socialt nätverk där, och tydligen måste man samarbeta på olika sätt för att uppnå olika saker, så han är väl med i någon slags "klan" eller liknande med andra äldre svenska personer, precis som han själv. Jag visste att det fanns köp i spelet och han nämnde att han köpt "diamanter" någon enstaka gång men endast till någon småsumma. Jag har nu förstått att spelet är mer eller mindre ospelbart om du inte gör in-game-köp eftersom takten du spelar i blir handikappande långsam om du inte köper deras spelvaluta. Nu visar det sig hur som helst att han har spelat bort tusentals kronor på det där förbannad skitspelet?! Jag fick en smärre chock och tydligen han själv också. Vet inte om han börjar bli semi-dement men han hade ingen aning om hur mycket pengar det rörde sig om tills han kollade igenom sina egna kontoutdrag. När han upptäckte det här blev han jätteledsen och tog givetvis bort sitt kontokort direkt.

Jag tror att han behöver ett spel där han får känna sig delaktig med andra precis som i Elvenar, men gärna ett spel där du köper spelet till en engångskostnad eller ett gratisspel som inte är "pay to win". Finns det något sådant? Jag själv är en "quakegubbe" så RTS har jag skitdålig koll på. Förut körde han age of empires men det var sannolikt inte bra för hans hjärta eftersom han har ett sånt jävla temperament och är dessutom jävligt tävlingsinriktad. Jag köpte Anno 1404 för en massa år sen men det har han knappt rört. Jag tror han tyckte det var för komplext och är heller inte socialt.

Så finns det någon form av city builder eller samhällsbyggande där du dessutom måste samarbeta med andra? Det vore kanon om någon kunde tipsa om detta i så fall.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Min första tanke är Ultima Online - jag vet inte hur communityt ser ut just nu men just spelupplevelsen där är vad man gör den till.

Permalänk
Medlem

civ 6 är ett jävligt kul spel som han nog kommer gilla. Det är ett strategi city building spel