Fråga: Streaming möjligt eller inte?

Permalänk
Medlem

Fråga: Streaming möjligt eller inte?

Hej

Grabben vill börja streama Fortnite på Twitch och det där med streaming är nytt för mig så jag tänkte fråga lite (man har ju blivit gubbe och har svårt att hänga med kidsen )

Han har idag en stationär med nedan komponenter
Pentium G4560, GTX970, 16 Gb ram, SSD och vi sitter på en lina med 10Mbit uplink fiber.

Till nöds kan jag byta runt lite så att han får ett Radeon RX580 4 mb istället för GTX970 och boostat ram till 24 Gb men jag misstänker att CPUn kommer att flaska? Moderkortet klarar 6:e och 7:e generationen.

Är det ens lönt att fundera med nuvarande setup? Är det lönt att uppgradera tills det funkar och vad är det isf för komponent som behöver boostas?

Ett annat alternativ skulle kunna vara att sätta ett capture kort i min burk och ha den som streamingburk vilket då iof skulle ha fördelen att han kan streama från XBoxen med.

Men jag vill inte lägga några direkta pengar innan jag vet om han kommer fortsätta längre än två veckor

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Det kommer vara omöjligt att få ut en bra videokvalite med 2 kärnor på cpun, det går kanske att få ut någorlunda kvalitet genom encoding via gpun. Antagligen kvalitet hög nog för grabben att testa!
Är det något att vill fortsätta med så kommer nya delar eller ett capture card behövas.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat uppgradering till en 6700k/7700k. Streaming tar ut sin rätt på CPUn, och om man lägger över belastningen på GPU kommer det istället att drabba spelprestandan. Borde gå att få tag på denna CPU för kanske 1500 här på marknaden.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Det billigaste är väl ett capture card med inbyggd encoder så att man då har en dedikerad streaming dator.
Annars har 970 nvidias egna teknik men den manglar kvaliteten ordentligt, men det funkar som Dr Alban skulle sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem

Tack för input

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Alltså, nu tycker jag folk är snobbiga här. Prova helt klart nvenc först! Liksom en grabb som ska prova lite, får ni det å funka så kommer han kunna stream utan någon extra kostnad och utan större prestandapåverkan.

Permalänk
Medlem

kan vara värt prova OBS+Nvenc. Även ny beta finns som optimerar nvenc lite extra för att minska GPU lasten. Så det går definitivt. Frågan är om han blir nöjd med kvalitén. Men testa och se hur det blir i 4-6000 bitrate/Nvenc.

OBS-Beta

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

När han har tre följare i början (två polare o farsan typ) så kanske inte kvalitén är det viktigaste? Om det var så lätt att få följare så skulle alla bara köpa en rigg o streama hela dagarna.

Så lek med det ni har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Går det inte att streama direkt från XBox One till Twitch?

Permalänk
Medlem

Jag skall leka runt lite med obs som ni tipsar och efter lite tittande så går det ju fint att streama från xboxen för dom titlarna så får jag det att funka med nvenc så lär det räcka tills han tröttnat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Steget upp i pris från ett RX580 4GB till ett RTX2060 är möjligen stort för er, men överväg det. NVENC i 2000-serien visar bättre bildkvalitet i de flesta situationerna än x264 med Fast preset.

Ni får då alldeles utmärkt bildkvalitet vid 720p60 med en bitrate på 4000-6000 kbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså, nu tycker jag folk är snobbiga här. Prova helt klart nvenc först! Liksom en grabb som ska prova lite, får ni det å funka så kommer han kunna stream utan någon extra kostnad och utan större prestandapåverkan.

Ja det där kommer att gå hur bra som helst (har tidigare testat streama 1920x1080 i hög kvalitet 9000 kbps med G4560 o motsv GPU), det hänger mest på inställningar i spelet o OBS, att man begränsar FPS i spelet mha VSync exempelvis på så att CPUn inte går för fullt (med G4560 med 4 trådar kommer CPUn köra >90% om FPSen släpps fri), och att grafikinställningarna hålls tillräckligt måttliga så att GPUn inte heller går 100%. Belastas GPUn för hårt finns risk att streamningen mha nvenc hackar. Så, kolla helt enkelt med Windows aktivitetshanterare så att både CPU o GPU jobbar måttligt till att börja med, så ska OBS-streamning funka helbra. GTX 970 är bra. I Windows aktivitetshanterare kan man se bra hur GPUns delar jobbar, det finns en ruta/bild för 3D och en för Video Encode (alltså nvenc).

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna prova att köra med den genom att köra via det integrerade GPUn och Intel QuickSync?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

tack. vi har labbat lite nu och lyckats få till det ganska bra med befintlig utrustning. (bra för pappas plånbok)

Men hur jag än gör och följer guider så lyckas jag inte separera ljudet från Discord från att gå ut i streamen. Men det kanske är ett knepigt case som kräver flera mic?

Jag vill alltså:
* team-chat i discord som inte skall gå ut i streamen men som skall höras i grabbens headseat samt att hans mic skall höras där
* stream som har game-sound samt mic
* bonus vore såklart om man kan styra när ljudet från micen skall gå ut i streamen via någon key eller så. alternativt har jag funderat på två mics där den ena får vara på mute tills han vill prata med streamen

hur i hela krambjörnslandet skall jag få till det?

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

@kronvall: Använd voicemeeter banana samt virtual audio cable, kan vara lite klurigt i början men fungerar klockrent när man fått igång det.