Permalänk

SSD och mer RAM måste vara högsta prioritet och kommer ge ett enormt lyft

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Många har skrivit varianter på det här men problemet är egentligen hela datorn utom möjligen moderkort. Och vad har ni förresten för nätagg?

För att spela på 1440p så behövs helt enkelt en riktigt bra dator och det uppfyller inte den här datorn. Som flera skrivit så skulle ni behöva ny processor och grafikkort. Men den enskilt viktigaste uppgraderingen är såklart en SSD som du sa själv, det gör en otrolig skillnad i hur datorn upplevs vid vanligt användande.
Vid uppgradering av CPU och GPU är dock risken att ert nätagg inte räcker heller...
Jag hade nästan föreslagit att byta ner till en 1080p skärm igen om ni ska behålla denna dator, alternativt köpa en helt ny men då blir det dyrt.

Ok, synd om det är så. Rådfrågade här på Sweclockers innan jag slog till på den skärmen i julklapp till honom.

Han har det här nätagget och det här chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Jo, det behövs väl också. Men är det verkligen mer flaskhals än gpu/cpu/ssd?

Jag tänker också - får han ett nytt gpu nu, så kan han sälja sitt gamla. Vet inte vad man kan få för det. Ser att det t.ex. ligger ute ett här för över 2000 kr. Kanske tveksamt om man får så mycket, men får han hälften så är han inte jättelångt borta från att snart själv kunna köpa en ny processor (eller minne).

Svårare för honom att spara ihop till ett bra grafikkort. Just nu är det ju ganska bra pris på det här. Är fler från släkten med på presenten så kan han få det.

Ja jag tror faktiskt att ramet förstör mer en gpun just nu då 8gb är alldeles för lite för det spelet om du kör på högs inställningar i höga upplösningar, sen är ju gpun inte tillräcklig för att spela i 1440p heller men man kan ju sänka upplösningen på skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Hade skrivit fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, synd om det är så. Rådfrågade här på Sweclockers innan jag slog till på den skärmen i julklapp till honom.

Han har det här nätagget och det här chassit.

Som alltid så kommer det dåliga råd bland de bra råden.
Skärmen är ett bra köp.
Att köra 1440 144hz är något han kommer vilja. I dagsläget är det uteslutet men hellre att möjligheten finns när datorn är redo än att behöva köpa ny skärm då.
Så behåll skärmen.

Har han provat att spela i 1080p på skärmen?
I 1080p så duger grafikkortet.

Dock kan man inte bara ställa allt på högsta och kunna dra runt cod i 120+ fps.
Du måste sänka inställningarna i spelet. Vram räcker inte för högsta på textures tex, medium är nog ok.
Shadows kan du sänka, googla runt. Sedan sänker du till 1080p, ber han spela och säga vad han tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, synd om det är så. Rådfrågade här på Sweclockers innan jag slog till på den skärmen i julklapp till honom.

Han har det här nätagget och det här chassit.

Börja kolla så att faktiskt alla kärnor används i BO4 enligt länken på förra sidan. Rekommenderad processor för BO4 är i5-2500k och den du har är bättre så det är inte problemet.

Datorn är rätt välbalanserad (utom hårddisken) så för stora förbättringar måste allt bytas. Ni borde kunna byta till ett begagnat 1070 genom att lägga l drygt 1000 kr i mellanskillnad.

Glöm alla Vega-kort, de är enormt strömkrävande och nätagget skulle inte klara dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av milkab:

Som alltid så kommer det dåliga råd bland de bra råden.
Skärmen är ett bra köp.
Att köra 1440 144hz är något han kommer vilja. I dagsläget är det uteslutet men hellre att möjligheten finns när datorn är redo än att behöva köpa ny skärm då.
Så behåll skärmen.

Har han provat att spela i 1080p på skärmen?
I 1080p så duger grafikkortet.

Ok, det låter ju faktiskt vettigt. Grafikkortet är ju dyrt. För färre peng får man ju både processor, minne och SSD. Typ dessa:
Processor
Minne
SSD

Alternativt ett beggat 1070. Typ det här? Men då kommer vi ändå behöva köpa mer minne - och ssd kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, det låter ju faktiskt vettigt. Grafikkortet är ju dyrt. För färre peng får man ju både processor, minne och SSD. Typ dessa:
Processor
Minne
SSD

Ja det är vettigt.
Dock har jag läst många som tycker att 1080p på en 1440skärm blir grynig suddigt, så att sänka upplösning kanske inte är ett alternativ.
Gå däremot igenom inställningarna i cod åt honom, textures och anti aliasing måste sänkas... Post processing och shadows också.

Permalänk
Skrivet av milkab:

Ja det är vettigt.
Dock har jag läst många som tycker att 1080p på en 1440skärm blir grynig suddigt, så att sänka upplösning kanske inte är ett alternativ.
Gå däremot igenom inställningarna i cod åt honom, textures och anti aliasing måste sänkas... Post processing och shadows också.

Ja kan vara så. Vet att han upplevde det suddigt i början när vi körd med HDMI i fel Hz. Bytte sedan till DP-sladd för att kunna köra i rätt Hz. Har dock inte testat att ställa ner till 1080 tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, det låter ju faktiskt vettigt. Grafikkortet är ju dyrt. För färre peng får man ju både processor, minne och SSD. Typ dessa:
Processor
Minne
SSD

Alternativt ett beggat 1070. Typ det här? Men då kommer vi ändå behöva köpa mer minne - och ssd kanske?

Köp inte en 850 evo, här har du nyare och bättre 860 evo för 300 kr mindre

https://www.komplett.se/product/975810/datorutrustning/lagrin...

Permalänk
Medlem

Du tänker fel angående CPU och GPU men mina inlägg försvinner bland en massa snicksnack så ingen ide att skriva något här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

SSD och mer RAM måste vara högsta prioritet och kommer ge ett enormt lyft

Definitivt, håller helt med om det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du tänker fel angående CPU och GPU men mina inlägg försvinner bland en massa snicksnack så ingen ide att skriva något här.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag plus 1ar det mfm sagt.
Cpu borde inte vara prioriterat.
Inte för att få spelet spelbart.
Inte heller gpu (men då måste Hz eller upplösning ner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Jag plus 1ar det mfm sagt.
Cpu borde inte vara prioriterat.
Inte för att få spelet spelbart.
Inte heller gpu (men då måste Hz eller upplösning ner)

Ja det som borde prioriteras är ram först av allt. Sen om man inte kan köpa ny gpu borde upplösningen sänkas. 1060 är ju ingen gpu för 1440p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, synd om det är så. Rådfrågade här på Sweclockers innan jag slog till på den skärmen i julklapp till honom.

Han har det här nätagget och det här chassit.

Ok, ja alltså det är inget fel på skärmen i sig det är bara det att 1440p är väldigt krävande.
450 Watt är förmodligen för klent om ni skulle gå upp på tex. ett 2070 eller nått sånt.

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att om ett spel ser ut att använde väldigt mycket ramminne så handlar det om reserverat, eller s.k. allokerat ramminne.
Ju mer ram du har desto mer brukar alltid allokeras, till en viss gräns då. Det ramminne som spelet oftast verkligen behöver brukar vara betydligt mindre. Tex.. spelet allokerar 12-13 Gb ram men använder i realiteten kanske 5-7 gb.

Med det sagt så motsäger jag inte alls rådet du fått att det vore bra med mera minne till i din burk. Absolut inte..Ju mer ram desto bättre.
För att grafikkortet ska kunna rita högupplösta texurer i spelet så behöves ju nån form av lagring för dessa, men ett gtx 1060 är inte tyvärr inte tillräckligt snabbt, speciellt då inte i 1440p, för att kunna använda mycket av de högupplösta texturerna som finns i högre inställningar.

Hur mycket vram ditt grafikkort har påverkar också spelets behov av systemram. Så ett grafikkort med 3 gb vram är i större behov av systemram, men det totala behovet blir nog lika.

Tex 3 gb vram + 6 gb systemram = 9 gb,
eller ett kort med 6 gb vram..
6 gb vram + 3 gb systemram = 9 gb

Observera att detta är nu siffror helt tagna ur luften, ville bara pålysa hur spelen är programmerade i tänket med rambehov och vram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lakritstack:

Ja kan vara så. Vet att han upplevde det suddigt i början när vi körd med HDMI i fel Hz. Bytte sedan till DP-sladd för att kunna köra i rätt Hz. Har dock inte testat att ställa ner till 1080 tror jag.

Har inte läst igenom allt alla skriver. Men såg någon.
Samma här köra 1440 med det kortet säger allt.
Prova köra 1920 och bara 60/120 Hz så får du svaret där vad du behöver göra. Alltså på 1440 skärmen.

Permalänk

Ok, inte lätt att bli klokare här eftersom många tycker olika Men jag hör in alla och sedan får jag väl gå på någon slags magkänsla. Men om jag har tolkat rätt:

Det grafikkort han har är inte optimalt för att köra 1440 och 144 Hz. Vill han köra det så bör vi satsa på nytt grafikkort. Minst 1070.
Snabbare processor är alltid bra att ha, men är kanske inte någon flaskhals just nu. Dock - om det funkar att köra skärmen i 1080 utan att det blir suddigt så är det en väg att gå - och i stället uppgradera grafikkortet senare. Någon nämnde att det är en nackdel att nuvarande cpu inte har turbo.
SSD är ju allt bra. Heller inte så dyrt. Även minnet är bra att öka på - men här råder det delade meningar om det verkligen är avgörande nu.

Jag tolkar det som att om han inte kan köra i 1080 på den här skärmen så är det nytt grafikkort som gäller. Eller byta skärmen. Vi har fortfarande öppet köp på den. Vet dock inte om det gäller om man dragit av all plast osv?

OM han däremot kan köra i 1080 - då är det kanske smart att satsa på processor, minne och SSD i stället.

Jag tänker dock att grafikkort är ju den dyraste komponenten att uppgradera just nu. CPU, SSD och minne har han lättare att spara ihop till själv sedan. SSD eller minne kan han tjäna ihop till bara genom att sälja det gamla grafikkortet. Därför är det kanske ändå bättre att satsa på GPU nu? Det här kortet är kanske inte fetast i stan, men får i alla fall bort störmomentet att nuvarande gpu inte klarar att driva skärmen. Verkar som ett bra pris för ett nytt 1070? Det erbjudandet gäller dock bara idag också... Eller det här?

Vad tror ni om det resonemanget?

EDIT: Vi testade lite nu. Det blir jädrigt suddigt i t.ex. Fortnite när vi ställde ner till 1920x1080. Det gillar han inte alls. Han gillar när det är "fint" Är det grafikkort vi ska satsa på då? Och kanske att han får en SSD också. OCH så kan han köpa minne när han sålt det gamla grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, inte lätt att bli klokare här eftersom många tycker olika Men jag hör in alla och sedan får jag väl gå på någon slags magkänsla. Men om jag har tolkat rätt:

Det grafikkort han har är inte optimalt för att köra 1440 och 144 Hz. Vill han köra det så bör vi satsa på nytt grafikkort. Minst 1070.
Snabbare processor är alltid bra att ha, men är kanske inte någon flaskhals just nu. Dock - om det funkar att köra skärmen i 1080 utan att det blir suddigt så är det en väg att gå - och i stället uppgradera grafikkortet senare. Någon nämnde att det är en nackdel att nuvarande cpu inte har turbo.
SSD är ju allt bra. Heller inte så dyrt. Även minnet är bra att öka på - men här råder det delade meningar om det verkligen är avgörande nu.

Jag tolkar det som att om han inte kan köra i 1080 på den här skärmen så är det nytt grafikkort som gäller. Eller byta skärmen. Vi har fortfarande öppet köp på den. Vet dock inte om det gäller om man dragit av all plast osv?

OM han däremot kan köra i 1080 - då är det kanske smart att satsa på processor, minne och SSD i stället.

Jag tänker dock att grafikkort är ju den dyraste komponenten att uppgradera just nu. CPU, SSD och minne har han lättare att spara ihop till själv sedan. SSD eller minne kan han tjäna ihop till bara genom att sälja det gamla grafikkortet. Därför är det kanske ändå bättre att satsa på GPU nu? Det här kortet är kanske inte fetast i stan, men får i alla fall bort störmomentet att nuvarande gpu inte klarar att driva skärmen. Verkar som ett bra pris för ett nytt 1070? Det erbjudandet gäller dock bara idag också... Eller det här?

Vad tror ni om det resonemanget?

EDIT: Vi testade lite nu. Det blir jädrigt suddigt i t.ex. Fortnite när vi ställde ner till 1920x1080. Det gillar han inte alls. Han gillar när det är "fint" Är det grafikkort vi ska satsa på då? Och kanske att han får en SSD också. OCH så kan han köpa minne när han sålt det gamla grafikkortet.

Jag tycker inte att folk tycker så olika egentligen och din sammanfattning låter rätt. Men finns ingen jättelätt lösning tyvärr.
Observera att 1070Ti är snabbare än 1070, se tex. här: https://www.sweclockers.com/test/24653-nvidia-geforce-gtx-107...

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Jag tycker inte att folk tycker så olika egentligen och din sammanfattning låter rätt. Men finns ingen jättelätt lösning tyvärr.
Observera att 1070Ti är snabbare än 1070, se tex. här: https://www.sweclockers.com/test/24653-nvidia-geforce-gtx-107...

Nästan tusen kronor dyrare dock..

Iofs - ganska bra rea på den också. Kanske bara ska blunda och slå till på det, så blir det lite mer långlivat? Är det ett bra grafikkort eller finns det bättre för den pengen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av vasbydaniel:

Jag har beställt ti. Men har till 26:e på mig att ändra mig

Grejen med Vega är att isf måste vi köpa nytt nätagg också. Det kräver 750 W medan 1070 ti bara kräver 550 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Jag har beställt ti. Men har till 26:e på mig att ändra mig

Grejen med Vega är att isf måste vi köpa nytt nätagg också. Det kräver 750 W medan 1070 ti bara kräver 550 W.

1070 Ti kräver bara 500W (det som rekommenderas av Nvidia).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

1070 Ti kräver bara 500W (det som rekommenderas av Nvidia).

Just det. Skrev fel Grabben har bara 450W men det sägs funka ändå (frågat i annan tråd). Sweclockers har tydligen gjort något test där endast totalt 330W drogs i väggen.

Permalänk

Så här blev det: Jag köpte 1070 ti, men eftersom RTX 2060 släpptes igår - som presterar bättre och är 500 kr billigare - så lämnade jag tillbaka 1070 och slog till på ett 2060 + 8 GB ram. Han kan sedan sälja sitt gamla gfx-kort och köpa en SSD-disk. Tror att han därmed får en ganska ok setup. Men på sikt behöver såklart processorn uppgraderas också. Tror ändå det här var bästa lösningen just nu.