Ladda bärbar dator på annat sätt än via strömkabeln

Permalänk

Ladda bärbar dator på annat sätt än via strömkabeln

Det är något fel på strömuttaget på min laptop, vilket gjorde att laddningskabeln blev extremt varm och började smälta. Nu behöver jag tips på hur jag ska ladda batteriet utan att använda datorns eluttag? Jag behöver ladda batteriet så jag kan tömma datorn. Datorn är ca 5-6 år.

Permalänk
Medlem

Plocka ur hårddisken och köp en sata till usb adapter (om det nu är en sata-disk) kanske är en m.2 och då behövs givetvis en sådan adapter..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har en stationär dator kan du kolla om det finns plats mm att koppla in hårddisken där.

Permalänk

Inser att detta nog är över min förmåga. Har tyvärr ingen stationär dator och om jag köper en sata adapeter vad gör jag sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tanken är att du gör om din laptops inbyggda hårddisk till en extern USB-hårddisk som du kan koppla in i valfri dator. Vad för slags adapter du behöver beror på vad det är för hårddisk i laptopen. En 2,5-tums SATA eller en m.2 (kan man ens kalla dessa, eller någon SSD, för hårddisk?), och i det senare fallet får du kolla om den också är SATA eller PCIe/NVMe.

Permalänk
Medlem

Datorn är 5-6 år och är således för gammal att ha en nvme baserad ssd. Ta ut hårddisken och skaffa en hårddiskadapter som gör att du kan koppla in den med USB i en annan dator och gå den vägen för att rädda vad som finns på disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt tömma den till?