AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

En månad? Snarare 5/6 om allt stämmer.

Jag skrev inte "om en månad" heller, jag skrev "om någon månad".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tror också att Computex är första gången vi kommer se nya ZEN 2, Ryzen 3 modellserien lanseras och massa moderkort att skåda.

Måste folk byta ut för att gamla pc gett upp så gör dom det nu, 6 månader fram i tiden är lång tid.

Men uppgraderar man för att får värre system är det nog många som väntar in nya Ryzen serien och ser hur dessa presterar och så finns det självklart folk som ej har tålamod att vänta så länge.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men alltså, 7 nm vs 14 nm handlar väl inte om storleken på de ledande elementen i kretsarna, utan om precisionen i tillverkningen? Jag tror verkligen inte att ledningsbanorna i kretsarna bara är 7 nm breda. Snarare minst 4-5 gånger så breda. Så en minskning från 14 till 7 nm kanske bara ger 10-20 procent mindre detaljer...?

Det funkar typ så här: AMD/GLOFO/TSMC har gamla kretsar på 16/14/12nm, de tar exempelområden som SRAM, logiska celler osv och räknar ut en genomsnittlig densitet av detaljer, sedan jämför de gamla kretsarna mot de nya och "bestämmer" vad densiteten är. Då logiska celler skalar sämre än SRAM är det inte så konstigt att kärnorna kommer vara lite större än 50%, men AMD har ju också lagt till en massa annat roligt med dessa nya kretsar

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag skrev inte "om en månad" heller, jag skrev "om någon månad".

Vilket kan tolkas av somliga som att du antydde att den skulle lanseras om ungefär än månad, när allting pekar på snarare ett halvår bort. Vad exakt är någon månad enligt dig?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vilket kan tolkas av somliga som att du antydde att den skulle lanseras om ungefär än månad, när allting pekar på snarare ett halvår bort. Vad exakt är någon månad enligt dig?

Några. En handfull, ett antal.
Kan vara 2, kan vara 3, kan vara 5.

Har aldrig tidigare sett någon tolka "någon" som "en"...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Fast du skrev ju "bara någon månad". Inte några.

Tillochmed SAOB håller med om att det bör tolkas som 1.

"5) i uttr. angivande en viss mängd ss. representerande ett ungefärligt antal av 1 (dock knappast överstigande 2) resp. (se slutet) ss. utgörande ett ganska l. synnerligen ringa antal; nästan bl. vid tidsord l. måttsord l. vissa substantiviska räkneord; äv. emfatiskt, med ordet starkt betonat. Han är någon centimeter kortare än jag. För något år sedan"

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Några. En handfull, ett antal.
Kan vara 2, kan vara 3, kan vara 5.

Har aldrig tidigare sett någon tolka "någon" som "en"...

Ja? Så varför skrev du inte några då? Du skrev någon... Men men.
Nej, och inte tolkar jag det som 5-6 månader som du uppenbarligen verkar göra 🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

@MinscS2: Fast du skrev ju "bara någon månad". Inte några.

Skrivet av RVX:

Nej, och inte tolkar jag det som 5-6 månader som du verkar göra 🙄

Vad är det här för tramsig semantik ni håller på med egentligen?

"Om någon månad" betyder (för mig, och i stort sett alla jag känner irl) "om några/ett antal månader".
"Någon" = Mer än 1, men exakt antal okänt, annars hade jag sagt "en".

Jag tolkar inte "om någon månad" som "om en månad", men inte heller som, "om 5-6 månader".
Faktum är att jag(vi) inte vet exakt när Zen 2 kommer, därav mitt uttryck.

Vill ni mot förmodan vill fortsätta den här diskussionen så skicka PM, annars börjar jag anmäla inlägg för off-topic, då denna diskussionen knappast handlar om Zen 2.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Troligtvis finns den i handeln juni-aug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Troligtvis finns den i handeln juni-aug.

Det är ju det mest troliga, blir att invänta några månader så kommer förhoppningsvis fler tester ut. Ska bli skönt att kasta ut gamla 2500k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det är ju det mest troliga, blir att invänta några månader så kommer förhoppningsvis fler tester ut. Ska bli skönt att kasta ut gamla 2500k.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis vad jag tänkt göra också

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeakQ:

Precis vad jag tänkt göra också

Den har verkligen hängt med i bra många år nu, har egentligen inte kastat in handduken än. Men den börjar throttla och trilskas lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

@MinscS2: Fast du skrev ju "bara någon månad". Inte några.

Tillochmed SAOB håller med om att det bör tolkas som 1.

"5) i uttr. angivande en viss mängd ss. representerande ett ungefärligt antal av 1 (dock knappast överstigande 2) resp. (se slutet) ss. utgörande ett ganska l. synnerligen ringa antal; nästan bl. vid tidsord l. måttsord l. vissa substantiviska räkneord; äv. emfatiskt, med ordet starkt betonat. Han är någon centimeter kortare än jag. För något år sedan"

Håller med. Jag skulle tolka "någon månad" som en eller två månader. Absolut inte fler än tre, och även tre är rejält på gränsen. 5-6 månader är åt helsike för mycket för "någon månad"!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

För att motivera att återgå till topic så bjuder jag på denna:

Frågan är nog inte om, utan hur mycket SRAM det är i I/O chipleten

Intressanta perspektiv även om inte allt stämmer helt skalamässigt:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Enigma: Ryktas om 32 MB L3 cache, bl.a. i adoredtv.

Annan analys (minns inte källa) säger att det kan vara dessutom så att I/O die can ha en slags L4 cache och/eller en slags "synkad buffer cache" för chiplet die to die kommunikation, vilket läses enbart som read only.
T.ex. att kärnor från den ena chiplet die (CCX0 & CCX1) ska kunna läsa av minnet från den andra chiplet die (CCX2 & CCX3) L3 cache snabbare genom att istället hämta från I/O "buffer cache" delen (dock som read only?).
Att istället för att gå "DIE1 --> I/O --> DIE2" så går den "DIE --> I/O" vilket skulle minska latenser för läsning mellan die:sen.

För övrigt ser att CLWB instruktionen har lagts till Zen2, har försökt läsa till mig detta men förstår inte helt riktigt.
Skulle denna instruktion öka prestandan för en eventuell I/O cache sync design på zen2?

Vad jag har förstått är att denna CLWB instruktion kan hjälpa till att hålla cache i olika nivåer i synk med varandra, att den skriver till minnet (högre L-nivå?) vid ändring utan att flush:a den i cache (har för mig att idag behövs 2st instruktioner för att uppnå detta på dagens Zen? Intel har haft detta nu sedan skylake tror jag).
För mig låter det som att behålla data i L3 trots att den finns eller skrivs ut till L4 och samtidigt hålla dem synkade med varandra.

Om jag har förstått rätt för Zen så är det idag att en del av L3 redan är en slags spegling/buffert av vardera kärnors L2 i samma CCX, att L3 agerar som en slags crossbar mellan CCX klustrens kärnors L2. Helt enkelt att varje kärna behåller sin data i L2 trots att den finns i L3 och nu eventuellt även i L4 som läggs på I/O.

Kanske något för @Yoshman att förklara? (ursäkta min okunskap)
https://en.wikichip.org/wiki/amd/microarchitectures/zen_2

Undrar om det dessutom kommer designändringar till Zen2 L3 cache som även speglar eller kanske buffrar den andra CCX klustrets L3 som ligger på samma die nu när den ryktas bli dubbelt så stort och får plats för detta? (Har inte hört/läst om att ena CCX L3 cache:ar den andra CCX L3 eller dess kärnors L2 som ligger på samma die).
Då skulle latensen minska när kärnor kommunicerar mellan olika CCX som är även inom samma die. Typ som en slags "L3 och L4 cache i ett" illa beskrivet
Skulle kalla detta för infinity cache

Jag tror att vi kommer se större cache i chipletsen samt en arkitektur och funktioner med dessa chiplets och I/O die:e som kommer minskar latenser.

Vad jag inte hart hört överhuvudtaget är om interposer:n är förtfarande passiv eller aktiv. Intels presenterade på sin architecture day på en slide där de kommer köra active interposer med sina framtida chiplets, men det är längre fram i tiden antar jag.

Permalänk
Medlem

Hittade åt detta tweet (hela serien) som verkar förklara att IFOPs (PHYs) max lägger till typ 1-2ns latens (jag trodde tidigare att de lade till en massa mer). Om detta stämmer och "IF 2.0" har mindre latens genom funktionella delar som CCMs/CAKEs etc kommer vi inte se sämre latens på nya ryzen eller rome, snarare tvärt om då alla numa noder i rome kommer att ha samma latens (bortsett från den lokala numa noden som kommer ha lägre), och ryzen borde naturligtvis också ha bättre numa latenser. Om detta stämmer eller ej återstår att se, men det ger mig förhoppningar om den generella prestandan.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Nån som snappat upp ett rykte om nytt chipset? Sitter med ett mATX B350-kort i signaturen nedan och funderar på att uppgradera till ATX-formfaktorn när 3000-serien släpps. Eller hur står sig de senaste korten med x470-chipset?

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dibban:

Nån som snappat upp ett rykte om nytt chipset? Sitter med ett mATX B350-kort i signaturen nedan och funderar på att uppgradera till ATX-formfaktorn när 3000-serien släpps. Eller hur står sig de senaste korten med x470-chipset?

B450 & x470 skulle bara vara att släppa ner cpun i å köra. B350 kan stödjas med bios uppdatering men det är inget som AMD "tvingar" tillverkarna till eftersom dom brädorna är EOL. (Så skulle inte räkna med att få en uppdatering ) Å ja det kommer komma x500 serien kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

B450 & x470 skulle bara vara att släppa ner cpun i å köra. B350 kan stödjas med bios uppdatering men det är inget som AMD "tvingar" tillverkarna till eftersom dom brädorna är EOL. (Så skulle inte räkna med att få en uppdatering ) Å ja det kommer komma x500 serien kort

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer krävas BIOS-uppdatering även till 400-serien, så att bara "släppa ner CPU och köra" kommer inte gå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det kommer krävas BIOS-uppdatering även till 400-serien, så att bara "släppa ner CPU och köra" kommer inte gå.

Möjligt att jag missat det. Poängen är att det kommer gå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Möjligt att jag missat det. Poängen är att det kommer gå

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Jah har för mig att AMD röt ifrån även vad gäller VRM så kapaciteten och kylningen har överlag blivit bättre på 400-serien, även om det såklart finns dåliga produkter även där.

Angående processorkompatibiliteten så skulle man, om stödet för Matisse redan fanns, kunna extraheta information om modellnamn, bas/turbofrekvens och så vidare ur UEFI och därefter dela med sig av detta till allmänheten, och läckan är ett faktum. Detta vill ju absolut inte AMD, om de ens bestämt sig för modellnamn, frekvenser osv än, så därför lär de vänta i det sista med att ge moderkortstilverkarna wn AGESA so är kompatibel med de nya processorerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skriva till ASUS och höra om de tänker släppa en BIOS för mitt moderkort. Det måste de ju veta redan nu...

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Funderar på att skriva till ASUS och höra om de tänker släppa en BIOS för mitt moderkort. Det måste de ju veta redan nu...

Är väll bara att testa och se om dom kan svara på detta.

Dock så lär B300 serien inte vara prio 1, 400 seriens moderkort skuile dock få bios uppgraderingar till Ryzen 3

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Är rejält hype på att köra en 3600X om den har den prestandan för den summan. Hoppas releasen händer snarast.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x
G.Skill Trident Z (B-Die) - 3800 MHz @ CL16
EVGA 3080 FTW3 Ultra
Gigabyte Aorus X570 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Funderar på att skriva till ASUS och höra om de tänker släppa en BIOS för mitt moderkort. Det måste de ju veta redan nu...

ingen ide. dem i kundservicen kommer inte har nån aning om det. och dem som vet är säkert under NDA och få inte prata om 3000 serien. och det gäller säkert även moderkorts-kompatibilität.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Nya läckor som pratar om att 3700X får 12/24 4,2GHz med "turbo" till 5,0GHz
3800X 16/32 kommer bara nå max 4,7GHz

Skulle detta stämma så lutar det åt att det var 3600 (ej X) som var snabbare än Intels 9900K cpu på CES. Stämmer infon kommer Intel bli mer eller mindre tvingade att släppa en 10/20 till sin "spel" plattform.

https://cdn.videocardz.com/1/2019/01/AMD-Matisse-Series.jpg
https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-3800x-matisse-listed-...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har inget behov av en ny processor, min nuvarande räcker gott och väl till mina behov.

Men en 12C/24T 3700X med 5 GHz-turbo, förutsatt en IPC is samma nivå som Intels?
Vill-ha-faktorn är skyhög. Att man inte ägt en AMD-processor på 8 år underlättar inte heller direkt.

Jag behöver ingen ny processor...
Jag behöver ingen ny processor...
Jag behöver ingen ny processor...
...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

ingen ide. dem i kundservicen kommer inte har nån aning om det. och dem som vet är säkert under NDA och få inte prata om 3000 serien. och det gäller säkert även moderkorts-kompatibilität.

Du hade rätt. Munkavel på. Fick ett ärende nummer i alla fall. 😀

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av dibban:

Nån som snappat upp ett rykte om nytt chipset? Sitter med ett mATX B350-kort i signaturen nedan och funderar på att uppgradera till ATX-formfaktorn när 3000-serien släpps. Eller hur står sig de senaste korten med x470-chipset?

Skrivet av lnd1437:

B450 & x470 skulle bara vara att släppa ner cpun i å köra. B350 kan stödjas med bios uppdatering men det är inget som AMD "tvingar" tillverkarna till eftersom dom brädorna är EOL. (Så skulle inte räkna med att få en uppdatering ) Å ja det kommer komma x500 serien kort

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ozzed:

Det kommer krävas BIOS-uppdatering även till 400-serien, så att bara "släppa ner CPU och köra" kommer inte gå.

Skrivet av lnd1437:

Möjligt att jag missat det. Poängen är att det kommer gå

Skickades från m.sweclockers.com

Det är så som @Ozzed skrev. Det kommer med stor sannolikhet inte ens gå att att boota datorn utan rätt BIOS/UEFI installerat. Det AMD menar när de garanterat stöd för moderkort med styrkretsar i 400-serien (B450 & X470) är att deras partnertillverkare kommer släppa BIOS/UEFI-uppdateringar som ger kompatibilitet.

Det som är sagt om 300-serien är att det är tekniskt möjligt, men AMD vågar inte lämna några garantier. Jag tror en del i detta är att AMD uppdaterade specifikationerna (läs: minimikraven på tillverkare) för AM4 med 400-serien och det är säkert så att många äldre moderkort med 300-seriens styrkretsar inte når upp till dessa. Sen är det säkert många av de mer påkostade eller rentutav de flesta moderkorten som skulle fungera felfritt med Ryzen 3000-serien, men i nuläget är det bara hålla tummarna för att moderkortstillverkarna släpper nya BIOS/UEFI för dessa.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@sesese: Beror ju på om den är snabbare än intels alternativ med färre kärnor och trådar i spel. De är väl de som är de mest intressanta med den här lanseringen eller? För oss som använder datorn för å spela med vill säga och de är väl de som 9 serien och ryzen är till för först å främst. HEDT plattformarna finns ju till av en anledning.
Förstår mig inte på hetsen med å villja ha mer än 8/16 för en spel pc varken idag eller inom 3 år. Idag så håller ju till exempel i5 8400 jämna steg 2700x i de flesta spel titlar, så jag tror inte man behöver framstå som negativ eller intel fanboy för att man väntar lite med å hurra.
Får vi se en ryzen 3600x som klår en 9900k i spel å behåller sin prislapp under 2500:- då tror jag vi får se en rejäl svängning på processor marknaden men tror tyvärr inte de kommer bli så.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2