Fått skumt paket hos tullen... från 2016?

Permalänk
Medlem

Fått skumt paket hos tullen... från 2016?

Hej,

Fick nyligen i brevlådan en faktura för att betala 141 moms + avgifter för ett paket.
Som jag förstår är tull-id unikt för varje paket (ej samling av alla mina importer) vilket gör det väldigt skumt eftersom detta sträcker sig bak till 2016 enligt tullverkets sida.

https://pasteboard.co/HWKDn5C.png

Enligt fakturan är avsändaren Knifecenter där jag inte har handlat på länge.
Så vad tusan kan vara i detta paket?
Något sätt att få reda på det utan att betala?

Permalänk
Medlem

Beställt nånting på fyllan? Tror annars att detta är scam.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Produktkatalog?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Beställt nånting på fyllan? Tror annars att detta är scam.

Är ingen fyllo beställare jag, har inte ens inloggningen till Knifecenter.
Men jag tror inte Svea Ekonomi AB (enligt bankgiro) och tullen har smidit en scam sedan 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Produktkatalog?

Jäkla dyr katalog om 25% momsen är på 141kr.
Samt att den har yrt runt sedan 2016.

Permalänk
Medlem

Har du något kolli nr som funkar på postens sida https://moms.postnord.se/ ?
Där kan man se bilder på paketet isf, och då kanske du kan läsa av vad det innehåller i tulldeklarationen

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kontakta Knifecenter och försöka att fixa inlogg, då borde ju tidigare beställningar finnas kvar.

Permalänk
Medlem

Tror inte man behöver hämta ut sakerna, bara att skita i det så förstör tullen vad det nu är.
Har fått några sms själv trots att jag inte handlat utanför EU sedan "nya" postnord reglerna och har bara skitit i det, inget har hänt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har du något kolli nr som funkar på postens sida https://moms.postnord.se/ ?
Där kan man se bilder på paketet isf, och då kanske du kan läsa av vad det innehåller i tulldeklarationen

Skickat med Fedex Express men kunde inte hitta någon tracking.

Skrivet av n3crosis:

Kontakta Knifecenter och försöka att fixa inlogg, då borde ju tidigare beställningar finnas kvar.

Reset password funkade inte med någon av mina emails.

Skrivet av Spelaspel:

Tror inte man behöver hämta ut sakerna, bara att skita i det så förstör tullen vad det nu är.
Har fått några sms själv trots att jag inte handlat utanför EU sedan "nya" postnord reglerna och har bara skitit i det, inget har hänt.

Jag skickade ett mail till det enda import paketet jag har beställt bara för att säkerhetsställa att det inte är dom.
Men fan om man inte är sugen på att få veta vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Skickat med Fedex Express men kunde inte hitta någon tracking.

Reset password funkade inte med någon av mina emails.

Jag skickade ett mail till det enda import paketet jag har beställt bara för att säkerhetsställa att det inte är dom.
Men fan om man inte är sugen på att få veta vad det är.

Har du testat o ringt o prata med Fedex? Låter väldigt märkligt att du fått nått paket som du inte beställt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du testat o ringt o prata med Fedex? Låter väldigt märkligt att du fått nått paket som du inte beställt

Gjorde det och dom frös fakturan för att "dom väntar besult från tullen om momsen ska behöva betalas" och paketet är en "låg värdeförsändelse från 2016."

Momsen på fakturan är 141 kr och med 25% moms innebär att värdet ska vara 564 kr = 54 euro
Vilken dag som helst ska jag få ett paket som jag betalade 54 euro för, från en annan avsändare som kanske är med i EU och beställt smärtfritt tidigare från.

Jävla skumt paket alltså.