Utbilda mig - Elingenjör (inrkt. Elkonstruktör) eller Elkraftingenjör?

Permalänk

Utbilda mig - Elingenjör (inrkt. Elkonstruktör) eller Elkraftingenjör?

Har efter 15 år i arbetslivet bestämt mig för att göra något nytt. Jag är installationselektriker med 6 års arbetsvana (jobbar dock med annat sedan 7 år tillbaka). Jag skulle vilja vidarutbilda mig och gärna inom något där mina elektrikerkunskaper kommer till nytta.

Jag har två utbildningar som känns rimliga i tid och vettiga. Det ena är Elingenjör med inriktning Elkonstruktör, samt Elkraftingenjör.

Är det någon som gått någon av dessa (eller liknande) utbildningar och kan berätta lite mer? Vad kan man egentligen jobba med? Jag skulle vilja ha en så bred utbildning som möjligt så jag slipper bestämma mig redan nu vad jag vill bli när jag blir stor.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Avstängd

Jag gick Elkraft (Elektroingenjör med inriktning Elkraft) på Högskolan Väst Trollhättan.
Man fick en ganska bred linje med några kurser du kunde välja mellan för att skräddarsy din utbildning.

Jag började på ett konsultföretag för 5 år sen. Började jobba som Instrumentingenjör (Mätvärde- och automation), sedan gjorde jag studier för högspänningslaboratorium, byte av transformatorer osv.
Sen hamnade jag på ett jätteprojekt där jag var projektledare el för en helt ny fabrik 20kV ner till 400V i cirka 3 år. Började med att jag fick vara i USA och sedan på plats i Sverige.

Sitter som Engineering Manager just nu på en grupp projekt, samt Electrical lead på några andra.

Så en bra karriär på 5 år.

Tycker Högskolan Väst gett mig en enormt bred grund att stå på. Även fast jag hamnade på industrin istället för nät sidan.

Permalänk
Medlem

Elkraft är ett bra val. Stor brist på folk där.

Kan du hålla på med besiktning efter ett antal år i branchen om du är intresserad av sånt.

Finns i praktiken 3 typer av jobb för elkonstruktörer.

1. Fordon
2. Byggnader
3. Kraftnät/högspänning

Är framförallt 3 som det är brist på folk i.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Shitpommfrit:

Jag gick Elkraft (Elektroingenjör med inriktning Elkraft) på Högskolan Väst Trollhättan.
Man fick en ganska bred linje med några kurser du kunde välja mellan för att skräddarsy din utbildning.

Jag började på ett konsultföretag för 5 år sen. Började jobba som Instrumentingenjör (Mätvärde- och automation), sedan gjorde jag studier för högspänningslaboratorium, byte av transformatorer osv.
Sen hamnade jag på ett jätteprojekt där jag var projektledare el för en helt ny fabrik 20kV ner till 400V i cirka 3 år. Började med att jag fick vara i USA och sedan på plats i Sverige.

Sitter som Engineering Manager just nu på en grupp projekt, samt Electrical lead på några andra.

Så en bra karriär på 5 år.

Tycker Högskolan Väst gett mig en enormt bred grund att stå på. Även fast jag hamnade på industrin istället för nät sidan.

Skrivet av Implor:

Elkraft är ett bra val. Stor brist på folk där.

Kan du hålla på med besiktning efter ett antal år i branchen om du är intresserad av sånt.

Finns i praktiken 3 typer av jobb för elkonstruktörer.

1. Fordon
2. Byggnader
3. Kraftnät/högspänning

Är framförallt 3 som det är brist på folk i.

Det låter litegrann som Elingenjörsutbildningen som jag tittar på.
Såhär skriver den utbildningsansvarige:

"I den utbildning vi bedriver ligger tyngdpunkten på kurserna Elkraftsystem och elsäkerhet, CAD och elprojektering (mot bygg, inte industri) och automationsprogrammering." Låter väl ändå relativt brett?

edit:

Vidare skriver hon:

"De som gick ut 2018 arbetar som exempelvis biträdande konstruktörer, projekterare, assisterande projektledare, projektledare, elkonsult, kalkylerare, automationsingenjör, signalprojektör."

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

@Vintervilan: Låter vettigt. Automation finns det gott om jobb inom också. Lär dig både ABB och Siemens om du får möjlighet.

Kan vara värt att jämföra vad man har för lön. Automation är det som är "sämst" betalt om jag ska gissa. Saco har statestik.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Det låter bra men är inte lika inriktad på Nät och elkraft som den utbildningen i Trollhättan.

Vara inriktad med CAD mot bygg osv känner jag är ganska tråkigt då det egentligen bara är att rita eluttag och kanske någon central samt belysning.

Min rekommendation är att gå till kraftsidan Industri/nät om du vill ha lite mer varierande tjänster.

Det stämmer som Implor säger, har kollegor som kör automation, men de ligger cirka 12k mindre i månaden än mig. Lika länge har vi båda jobbat.

Permalänk
Skrivet av Implor:

@Vintervilan: Låter vettigt. Automation finns det gott om jobb inom också. Lär dig både ABB och Siemens om du får möjlighet.

Kan vara värt att jämföra vad man har för lön. Automation är det som är "sämst" betalt om jag ska gissa. Saco har statestik.

Japp, tänkte sätta mig i helgen och titta på lite statistik

Här är kurserna i respektive program:

Elingenjör Helsingborg (Hon jag citerade)

*Mattematik och Ellära
*Elkraftsystem och elsäkerhet
*Elkalkylering
*Lia 1, 2, 3
*Elprojektering och konstruktion (Delkurserna CAD, elprojektering, teknisk engelska)
*Automationsprojektering
*Projektledning och kommunikation (delkurs kommunikation)
*Projektledning och kommunikation (delkurserna Allmän projektledning, entreprenörskap och entreprenadjuridik)
*Examensarbete.

Elkraftingenjör Hässleholm

*Eldistribution
*Ekonomi och Entreprenörskap
*Elbehörighet A
*Elkonstruktion och Dokumentation¨
*Elkraftsteknik
*Elnätsautomation
*Elektrisk anläggningsteknik
*Lia 1,2
*Projektering och beredning
*Projektmetodik och dokumentation - Project Management

Sedan finns mellantinget, också det i Hässleholm
Elingenjör - Elkonstruktör

*Projektmetodik och kommunikation - Project management
*Elteknik
*CAD-konstruktion industriell el
*PLC-styrning i eltekniska system
*Eldistribution
*Ekonomi och entreprenörskap
*Elkonstruktion, dokumentation och projektering
*Elbehöriget A enligt 2017:4
*Examensprojekt
*Lia 1,2

Skrivet av Shitpommfrit:

Det låter bra men är inte lika inriktad på Nät och elkraft som den utbildningen i Trollhättan.

Vara inriktad med CAD mot bygg osv känner jag är ganska tråkigt då det egentligen bara är att rita eluttag och kanske någon central samt belysning.

Min rekommendation är att gå till kraftsidan Industri/nät om du vill ha lite mer varierande tjänster.

Det stämmer som Implor säger, har kollegor som kör automation, men de ligger cirka 12k mindre i månaden än mig. Lika länge har vi båda jobbat.

Vilken lät bra tyckte du?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Jag gick elkonstruktör men känner att jag borde gått automation istället. Då jag tycker kraft och belysning är rätt trågigt men process system är kul. Sen är man inte körd bara för man gick ”fel”. Bara man är intresserad så löser det sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag gick elkonstruktör på nackademin. Jobbar sen ett litet tag tillbaks som elkonstruktör på en liten firma.

Personligen kände jag att utbildningen lämnade en del att önska men jag fick jobb efteråt så det vart ju bra ändå

Det jag såg av elkraftsutbildningen så var det mycket samma och jag vet minst en som jobbar inom elkraft nu så helt olika är det inte.

Tror elkraft är bredare och har man jobbat som elektriker så kan man i princip hela utbildningen redan, bortsett från autocad/magicad osv.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

Ja detta är sannerligen inte lätt. Det lutar just nu mot att jag söker Elingenjör i Helsingborg (den verkade ju ganska inriktad mot elkraft.) Egentligen känns kanske elkraftingenjör i hässleholm mer gedigen, men det är 1 timme 5 minuter enkel resa med bil, ännu mer med tåg. Kan bli tjatigt i längden.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Avstängd

Flytta tillbaka till Alingsås eller flytta till Trollhättan med bostadsgaranti.
Svårare att hitta en mer inriktad linje på elkraft i sverige.

https://www.hv.se/utbildning/program/elektroingenjor-elkraft-...

Har även Co-Op så du får betald praktik under skolan och får fötterna in i företag.

Permalänk
Skrivet av Shitpommfrit:

Flytta tillbaka till Alingsås eller flytta till Trollhättan med bostadsgaranti.
Svårare att hitta en mer inriktad linje på elkraft i sverige.

https://www.hv.se/utbildning/program/elektroingenjor-elkraft-...

Har även Co-Op så du får betald praktik under skolan och får fötterna in i företag.

Hade funkat om det bara var jag. Men jag har familj Den utbildningen är säkert riktigt bra och den hade jag gärna gått, men jag får nog hålla mig närmare Ängelholm. Men visst, vi har snackat om att flytta tillbaka till Alingsås, men det är några år fram i tiden och jag känner att det är nu jag måste passa på, innan hus etc

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Kom på en grej. Hur tuff är matten på en elingenjörsutbildning? Jag gick ju bygg på gymnasiet och el efteråt. Så jag har ju bara matte A och ellära A och B. Kravet är Matte 2B för utbildningen och den känns lite halvsvår när jag tittar på det spontant. Här ganska lätt för att lära mig grejor när jag ger mig fasen på det, men matte har aldrig direkt vart någon favorit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

@Vintervilan: Du kommer nog aldrig undan en eller två kurser i matte. Bara bita i det sura äpplet och ta sig igenom. Du behöver bara ett G och det är normalt 50-65% rätt på tentan. Inte omöjligt om du lägger de 8h/dag som man ska och skipper ölen fredag/lördag och pluggar istället.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Matte var en stor del av elkonstruktörsutbildningen jag gick. Har aldrig haft lätt för matte och kämpade mig med nöd och näppe igenom kurserna. Men det fanns mycket hjälp att få iaf.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Elkraft är en het bransch just nu, finns massor med jobb!

Jag läste Lernias YH utbildning Elkraftingenjör på 2 år i Linköping och fick jobb som lokalnätsprojektör hos en nätägare direkt efter utbildningen. Mycket intressant jobb där man får vara med att planera nätet för framtiden.

Det var en del matte som t.ex trigonometri för fasförskjutning och jω-metoden, men det kändes lättare när matten var verklighetsförankring och inte så abstrakt som det var i gymnasiet.

Från min klass finns det t.ex linjemontörer, reläexpert, stationsfolk, konstruktörer för ställverk, beredare, projektörer, driftpersonal

Permalänk
Medlem

@Gizmore: Vad hade du jobbat med innan och hur länge och hur gammal var du när du gick YH-utbildningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Jag gick elkonstruktör på nackademin. Jobbar sen ett litet tag tillbaks som elkonstruktör på en liten firma.

Personligen kände jag att utbildningen lämnade en del att önska men jag fick jobb efteråt så det vart ju bra ändå

Det jag såg av elkraftsutbildningen så var det mycket samma och jag vet minst en som jobbar inom elkraft nu så helt olika är det inte.

Tror elkraft är bredare och har man jobbat som elektriker så kan man i princip hela utbildningen redan, bortsett från autocad/magicad osv.

@bananaface Funderar på att läsa samma utbildning nu till hösten. Var det lätt att få jobb efter utbildningen hos Nackademin?😊