Nvidia: "Geforce GTX 1000-serien slutsåld inom några veckor"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Geforce GTX 1000-serien slutsåld inom några veckor"

Nvidia arbetar hårt med att ersätta grafikarkitekturen Pascal med Turing. Nu avslöjar Jensen Huang att GTX 1000-serien är helt slutsåld inom loppet av några veckor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om 1060 skall säljas ut, kommer det en ersättare vid det priset då? 2060 är ju markant mycket dyrare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Fast Hr Huang säger ju så mycket, vilket vi nyligen blev påminda om...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas på en prisjustering av Turing senare då, men sannolikheten är nog liten.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Bara hoppas att dom börjar släppa GTX2XXX serien nu då.
Billigare 2000-serien utan RT-Kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fantastiska priser i denna utförsäljning nästan 50% över utgångpriset. *sarkasm av*
Videocardz har ett rykte om 1160 ti lr 1660 ti som den oxå heter där. 250 dollars kortet vi väntat på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Bara hoppas att dom börjar släppa GTX2XXX serien nu då.
Billigare 2000-serien utan RT-Kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge produktionskapaciteten äts upp av kort med högre pris och marginal lär dom tyvärr fortsätta på inslagen bana. Men det saknas helt klart ett kapabelt kort i prisklassen under GTX1070/RTX2060.

Permalänk
Inaktiv

Såklart de slutar att tillverka gammal dritt med mindre vinstmarginaler.

Nå AMD kommer snart och nästa år kanske Intel kommer med deras GPUer.. Vi får vi hur dessa levererar, men det leder förhoppningsvis till lägre priser. Intels GPU skulle jag gissa blir sådär, men Intel har gott om pengar för att ändå sälja den billigt tills de blir bättre.

Permalänk
Medlem

Bara dyra kort kvar då, kul!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Rtx2050 kommer garanterat. Den kommer nog ligga på 2500kr så den blir det enda nvidia budget kort. Kommer i bästa fall slå gtx1060 i 1080p ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är man ändå nere i den prisklassen och rotar så kan man ju lika gärna kika på AMD. Man kan få ett 580 8GB inkl två spel för runt 2500kr, alternativt 590 inkl tre spel för 3k. Enda anledningen att kika på Nvidia är om man rockar G-sync, men är det så vanligt bland konsumenter som letar grafikkort i det lägre segmentet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Rtx2050 kommer garanterat. Den kommer nog ligga på 2500kr så den blir det enda nvidia budget kort.

Skulle inte kalla det för "budget". Snarare "mellanklass" (tillsammans med GT(X) 1050(Ti).
Budgetsegmentet går från GT 1030 och neråt.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Är man ändå nere i den prisklassen och rotar så kan man ju lika gärna kika på AMD. Man kan få ett 580 8GB inkl två spel för runt 2500kr, alternativt 590 inkl tre spel för 3k. Enda anledningen att kika på Nvidia är om man rockar G-sync, men är det så vanligt bland konsumenter som letar grafikkort i det lägre segmentet?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med din resonemang. Men Nvidia har ju en oändlig övertag i branding, så det skulle inte förvåna mig om den kommer sälja mycket mycket mer ändå än AMD590.

Slut...

Permalänk

1000-serien må snart vara slutsåld, men dess prestanda lever oförändrat vidare i 2000-serien X-P

Permalänk
Medlem

Så de 300-400k chippen som var över som ingen ville köpa, vad hände med dem?
Knappast så att 1000-serien säljer så bra då priserna fortfarande är för höga och nya korten är ute.
Nu kanske de är just chippen som är slutsålda eller så snackar han skit som vanligt, men det skulle betyda att flera kort kommer ut inom några månader.

Permalänk

@GuuFi:

De kanske har satt in några stycken av dom i kommande Gtx 2050

Permalänk
Medlem

Vore ett mycket bra läge för AMD nu då att kontra.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Priserna lär gå ner om Nvidia märker att efterfrågan har sänkts. Dom höga priserna på RTX serien har nog varit där för att tömma Pascal lagret. Eftersom att krypto skakade om deras kvartalsredovisning när de sa att det fanns fortfarande Pascal kort så kan jag förstå att de prissatte Turing högt för att snabbt tömma Pascal lagret inför nu kommande kvartalsredovisning.

Jag kan tänkta mig att på något event så lär Nvidia dyka upp med AI eller något och sen nämna "RTX for all" och sänka priserna på 2080/ti på drygt 100 USD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Skulle inte kalla det för "budget". Snarare "mellanklass" (tillsammans med GT(X) 1050(Ti).
Budgetsegmentet går från GT 1030 och neråt.

En semantisk fråga där det beror på datorns användningsområde.
En komplett budget dator med windows 10 går att få från under 2000kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
För en liten högre pris går det få en mycket bättre och 4000kr leder till en dator som citat "går att använda som en dator".

Men det många här som dygnet runt sitter framför datorn anser vara en budgetdator är en dator för runt 15 000kr.
Och samma sak gäller grafikkortet, nu har igpuer dessutom gjort de billiga gpuerna väldigt ovanliga.

Permalänk
Medlem

Körde Google translate på den (valde från Jensen Huang till svenska):

Spring och handla nu för fan. Vi vill ju fokusera på att sälja våra RTX-kort till överpris asap.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

@GuuFi:

De kanske har satt in några stycken av dom i kommande Gtx 2050

Skrattade när jag läste detta. Men insåg sen att det är fullt möjligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snart så kommer möjligtvis ett 1160ti, 1160 eller 1660ti?
https://videocardz.com/newz/rumor-nvidia-geforce-gtx-1660-ti-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Jag kan tänkta mig att på något event så lär Nvidia dyka upp med AI eller något och sen nämna "RTX for all" och sänka priserna på 2080/ti på drygt 100 USD.

Räcker inte på långa vägar, kortet borde sänkas med 300$ (I Sverige borde det sänkas med 5000kr).

Skrivet av Jonathanknet:

Snart så kommer möjligtvis ett 1160ti, 1160 eller 1660ti?
https://videocardz.com/newz/rumor-nvidia-geforce-gtx-1660-ti-...

Hoppas det är början på vägen mot GTX1160, 1170, 1180 samt den mycket efterlängtade 1180Ti.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Var det inte snack förut om att 3dje part var tvingade att beställa 10x serien gpu'er för att få 20x serien i tid?
Kan ju ha något med saken att göra lixom, och även om nvidia sålt ut, så sitter ju partnertillverkarna med högar av 10x gpu'er. (eller inte,, den informationen saknas ju)
Tänkte bara att det kan vara värt att nämna detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Skulle inte kalla det för "budget". Snarare "mellanklass" (tillsammans med GT(X) 1050(Ti).
Budgetsegmentet går från GT 1030 och neråt.

Lite märkligt hur stolparna för vad som anses vara mellanklass och budget har flyttats fram de senaste åren, kanske framförallt sedan 10XX-serien. Håller helt med dig om att 2500kr snarare är nedre segmenten av mellanklass än budget. Budget för mig är 1000-2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Så de 300-400k chippen som var över som ingen ville köpa, vad hände med dem?
Knappast så att 1000-serien säljer så bra då priserna fortfarande är för höga och nya korten är ute.
Nu kanske de är just chippen som är slutsålda eller så snackar han skit som vanligt, men det skulle betyda att flera kort kommer ut inom några månader.

Nvidia kan ju ha sålt alla chip, sen om det ligger högar med GTX 10x0 grafikkort och skräpar hos tillverkare, grossister, i lagerlokaler, butiker o.s.v., det är inte Nvidia:s problem

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

... en budgetdator är en dator för runt 15 000kr.

Visst, en användbar speldator (inkluderande bildskärm, tangentbord, mus, headset och Windowslicens) är svårt att hitta för under 15k.
Bygger jag en sådan dator finns knappast utrymme att lägga över 3000 på grafikkortet.

Grova prisuppskattningar:
Windowslicens 1400kr
Datorlåda 800kr
Moderkort 1000kr
CPU 2000kr
RAM (16GB) 1500kr
PSU 800kr
Lagringsdisk (HDD, 2TB+) 800kr
Systemdisk (SSD, ~256GB 2,5" SATA) 1000kr
Bildskärm (1080p) 2500kr
Tangentbord 200kr
Datormus 300kr
Musmatta 100kr
Headset 500kr
Summa utan grafikkort: 12900kr
Kvar till grafikkortet: 2100kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Är man ändå nere i den prisklassen och rotar så kan man ju lika gärna kika på AMD. Man kan få ett 580 8GB inkl två spel för runt 2500kr, alternativt 590 inkl tre spel för 3k. Enda anledningen att kika på Nvidia är om man rockar G-sync, men är det så vanligt bland konsumenter som letar grafikkort i det lägre segmentet?

Bryr man sig om strömförbrukning så ligger Nvidia bättre till.

Kollar på TechPowerUp

Peak Gaming
GeForce GTX 1060 6 GB: 125W

Radeon RX 580: 208W
(MSI Radeon RX 580 Mech 2 8 GB: 197W)
Radeon RX 570: 178W
Radeon RX 470: 126W

Ser man till strömförbrukning så är ett GeForce GTX 1060 6GB närmast att jämföra med ett Radeon RX 470.
Nej inte de nyare RX 570 utan RX 470.

Vad spelar strömförbrukning för roll ?
Ett grafikkort som drar mer ström genererar mer värme och till ett grafikkort som genererar mer värme behövs kraftigare kylare.
Kraftigare kylare brukar innebära en kylare som kostar mer och/eller låter mer (vanligtvis både dyrare och ljudligare).
(Extra värme kan också vara besvärande om man tänkt att använda sin(a) dator(er) under sommaren).

Klarar man sig med sämre prestanda så är GTX 1050/1050Ti betydligt strömsnålare.
Så GTX 1050/1050Ti var/är rätt bra för att göra kort med låg ljudnivå om man inte bara ska ha billigast möjliga kylare.
Om man ändå vill ha något snabbare än GTX 750/750Ti.

Så därför tycker jag att Nvidias grafikkort är bättre än AMDs för att Nvidias kort ger bättre prestanda per watt.
Om man inte bryr sig om prestanda så har/har haft AMD bra kort också.
I en äldre burk har jag ett Radeon HD 5450 kort. Passiv kylare, helt tyst, trots att det är ett singelslot kort.
Har för mig jag gav under 300kr för kortet, om det kanske t.o.m. var under 200kr på någon rea.
Inte snabbt men har fungerat problemfritt.

För den som inte stör sig av ljudnivå som serverrum och som inte har problem med att skrika till eventuella gäster för att överrösta fläktljud så spelar det så klart inte någon större roll. (Om de inte har många datorer som får elräkningarna att dra iväg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Bryr man sig om strömförbrukning så ligger Nvidia bättre till.

Kollar på TechPowerUp

Peak Gaming
GeForce GTX 1060 6 GB: 125W

Radeon RX 580: 208W
(MSI Radeon RX 580 Mech 2 8 GB: 197W)
Radeon RX 570: 178W
Radeon RX 470: 126W

Ser man till strömförbrukning så är ett GeForce GTX 1060 6GB närmast att jämföra med ett Radeon RX 470.
Nej inte de nyare RX 570 utan RX 470.

Vad spelar strömförbrukning för roll ?
Ett grafikkort som drar mer ström genererar mer värme och till ett grafikkort som genererar mer värme behövs kraftigare kylare.
Kraftigare kylare brukar innebära en kylare som kostar mer och/eller låter mer (vanligtvis både dyrare och ljudligare).
(Extra värme kan också vara besvärande om man tänkt att använda sin(a) dator(er) under sommaren).

Klarar man sig med sämre prestanda så är GTX 1050/1050Ti betydligt strömsnålare.
Så GTX 1050/1050Ti var/är rätt bra för att göra kort med låg ljudnivå om man inte bara ska ha billigast möjliga kylare.
Om man ändå vill ha något snabbare än GTX 750/750Ti.

Så därför tycker jag att Nvidias grafikkort är bättre än AMDs för att Nvidias kort ger bättre prestanda per watt.
Om man inte bryr sig om prestanda så har/har haft AMD bra kort också.
I en äldre burk har jag ett Radeon HD 5450 kort. Passiv kylare, helt tyst, trots att det är ett singelslot kort.
Har för mig jag gav under 300kr för kortet, om det kanske t.o.m. var under 200kr på någon rea.
Inte snabbt men har fungerat problemfritt.

För den som inte stör sig av ljudnivå som serverrum och som inte har problem med att skrika till eventuella gäster för att överrösta fläktljud så spelar det så klart inte någon större roll. (Om de inte har många datorer som får elräkningarna att dra iväg).

Så länge man inte tänker bygga i ett litet chassi så vill jag påstå att det nästan helt saknar betydelse med värmeutveckling. Kan ett 1080ti kylas i mitt Define C så är ett 580 inte ett problem överhuvudtaget. Det kommer vara markant tystare också. Enligt Swecs test ligger MSI 580 Gaming X på 41 decibel, knappast öronbedövande. Ditt prat om serverrun och skrika är skitsnack. Vi pratar inte om att köpa ett kort med referenskylaren. Sen vet jag att Sapphire hade problem med en av sina kylare, men som vid alla köp, läs recensioner först.

Är man superkänslig, köpt då ett dyrare 1060, för alla andra så är ett 580 alldeles utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.