Permalänk
Medlem

I9 9900k hjälp med överklockning

Hej!
Har precis byggt färdigt min första PC. Sjukt va stolt man känner sig!
iaf, har en Asus Z390-E moderkort med i9 9900k och ett 2080ti.

Jag har lekt lite med överklockning och kämpar med att förstå vissa saker;

5ghz nås med 1.275V med LLC 5 (högsta är 7).

Min fråga är om det är smartare att höja LLC från 5 till 6 för att kunna sänka V till 1.240V - som också är stabilt efter flera tester.

Jag har väldigt svårt att förstå om man ska ha låg V med hög LLC eller vice versa?

//Manboy

Permalänk

@Manboy:

När jag överklockar brukar värdet som är näst högst vara det bästa (generell tumregel)
Så för dig blir det alltså lvl 6.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Vila i frid

MSI har skrivit en bra artikel i ämnet. https://www.msi.com/blog/why-llc-is-your-friend-when-overcloc....

Citat: "As you can see we now get 1.304v vCore under load, which is exactly what we set in the BIOS. We also see the same 1.304v vCore during idle. This is the perfect scenario for any overclocker to push their system and maximize CPU stability when doing so. Proof LLC is really your friend when overclocking :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Manboy:

När jag överklockar brukar värdet som är näst högst vara det bästa (generell tumregel)
Så för dig blir det alltså lvl 6.

Jag använder pcn endast till gaming i 1440p, jag antar att cpun ligger på medium load då.
Låter det då vettigt att sänka vcore och höja LLC i detta fallet? Jag menar, då jag sällan kommer belasta cpun till full load?
Jag är ute efter så låga temps som möjligt under medium load, utan att pcn krashar om cpun måste jobba till max några sekunder.

Permalänk
Medlem

Det handlar om att hitta "the sweet spot" just för ditt system.

Hög LLC kan resultera i onödig övervolt vid idle och ska du ha din dator överklockad dygnet runt så är det bra att hitta dom inställningarna som ger en stabil klock med lägsta möjliga volt för att inte slita på CPU i onödan.

Lek med inställningarna och kolla vad som funkar för just dig.

Permalänk
Medlem

Fasiken! Hoppades på ett svar som: du ska ha "X" i vcore och "X" i LLC

Permalänk

@WorriedElk:

Men du använder ju såklart alltid adaptive så den klockar ner? Finns väl inga som matar in "manual" volt längre.
LLC nivå påverkar ju främst vid hög belastning och för att bibehålla den spänning som man ställt in som max i bios.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@WorriedElk:

Men du använder ju såklart alltid adaptive så den klockar ner? Finns väl inga som matar in "manual" volt längre.
LLC nivå påverkar ju främst vid hög belastning och för att bibehålla den spänning som man ställt in som max i bios.

Jag använder aldrig adaptive, sätter alltid volten manuellt när jag överklockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Jag använder aldrig adaptive, sätter alltid volten manuellt när jag överklockar.

Varför sätter du värdena manuellt? Vilken fördel ser du med det gentemot adaptive?
sorry för alla frågor, försöker lära mig detta, utan att grilla processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Varför sätter du värdena manuellt? Vilken fördel ser du med det gentemot adaptive?
sorry för alla frågor, försöker lära mig detta, utan att grilla processorn.

Det kan vara så att jag bara inte är helt uppdaterad och kör på gammal vana, men jag sätter alltid volten manuellt för att jag inte vill att den ska skjuta i höjden för att hålla den clock jag valt utan att jag vet.
Inte klockat sedan 6xxx-seriens processorer men då var det alltid rekommenderat att sätta volten själv.
Vad jag kan se i den länk till MSIs hemsida som är ovanför så sätter även dom volten manuellt.

Permalänk
Medlem

Har nu satt volten själv och konstigt nog sjönk temperaturen under full load. Det tog ett tag att testa sig fram till ett värde som var stabilt i tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Har nu satt volten själv och konstigt nog sjönk temperaturen under full load. Det tog ett tag att testa sig fram till ett värde som var stabilt i tester.

Det är säkert för att den nu inte skenar iväg i volt utan håller sig till det du satt
Just därför jag sätter manuellt.

Permalänk
Medlem

När jag körde med adaptive verkade jag behöva sätta 0.05-0.1v högre vcore mot den vcore jag hadde i manuellt läge för 100% stabilitet i tester och Vid samma llc mode. Min egen spekulation är om det har att göra med att i adaptive så ska spänningen hinna med att ändras i förhållandet till frekvensen (från idle till load osv.) och adaptive får alltså samma resultat som nämnts ovan att den gick lite varmare i full load i adaptive läget. Så jag kör manuelt satt vcore för stabilitet och lägre värme i load. Och jag resonerar så att livslängden på processorn ändån kommer vara så pass lång att jag hinner byta ut den innan eventuell krasch och den minimala extra energi systemet skulle dra i idle i manuellt kontra adaptive är så låg att jag tvivlar på om det änns handlar om 1kr i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wassle:

När jag körde med adaptive verkade jag behöva sätta 0.05-0.1v högre vcore mot den vcore jag hadde i manuellt läge för 100% stabilitet i tester och Vid samma llc mode. Min egen spekulation är om det har att göra med att i adaptive så ska spänningen hinna med att ändras i förhållandet till frekvensen (från idle till load osv.) och adaptive får alltså samma resultat som nämnts ovan att den gick lite varmare i full load i adaptive läget. Så jag kör manuelt satt vcore för stabilitet och lägre värme i load. Och jag resonerar så att livslängden på processorn ändån kommer vara så pass lång att jag hinner byta ut den innan eventuell krasch och den minimala extra energi systemet skulle dra i idle i manuellt kontra adaptive är så låg att jag tvivlar på om det änns handlar om 1kr i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med till 100%
jag skämtar inte när jag skriver att på adaptive var tempen på max load 4 till 6 grader högre än manuellt läge.