Permalänk
Medlem

Problem med hårddiskarna

Tjena! Har haft ett problem sedan jag köpte och byggde min dator för strax över ett år sen och har felsökt febrilt utan att kunna lösa problemet, så jag vänder mig till er!

Datorspecs:

OS: Windows 10 Home 64-bit
Moderkort: ASUS STRIX Z270F GAMING
Nätagg: EVGA Supernova G2 750W
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
Processor: Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB
CPU-Fläkt: be quiet! Dark Rock 3
GFX: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X

Lagring:
Samsung 850-Series EVO 250GB
WD Blue 1TB 7200rpm 64MB

Detta var alltså datorn när jag beställde delarna, SSD'n har fungerat felfritt sedan bygget, till problemet;

Hårddisken har sedan bygget (sedan allt var nytt) fungerat väldigt konstigt, ibland kan den fungera felfritt, andra gånger är den brutalt seg, alltså vi snackar en läshastighet på typ 50kb/s ish. Jag testade att byta SATA-kabel samt SATA-port på moderkortet, men problemet kvarstod.
Efter detta började jag fundera på om denna hårddisk var dead on arrival, så jag köpte en till av modell SeaGate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB och tänkte typ kasta min WD 1TB.

Jag kopplade in 2TB hddn och sket i 1TB, men kunde inte starta då det tydligen låg bootfiler på 1TB hddn, även fast windows är installerat på min SSD, så det slutade med att jag kör med alla tre - men problemet kvarstår och dessutom även på den nya 2TB's hårddisken.
Har testat att köra HDDScan på båda, 1TB presterar bättre än 2TB - 2TB har mycket svarstid mellan 500-1000ms medan 1TB har ett fåtal på 500 - detta är dock vid tillfällen där dom "fungerar bra", rätt vad det är kan jag starta datorn och det går inte att öppna ett program ens på en av dom, programmet är startat i aktivitetshanteraren men det står bara och tuggar.
Jag lyckades köra BF1 på 1TB hårddisken ett par sessioner, dock med loadingscreens på nästan 5 minuter vid map-byte, men i övrigt fungerade det felfritt, sen en annan dag när jag skulle starta det så gick det inte att starta alls - och då visade HDDScan väldigt hög svarstid, testade att titta på ett videoklipp som låg på den hårddisken och det startade, men hängde sig en sekund åt gången kostant så det blev nästan ett bildspel.

SSD'n är kopplad till första SATA-porten, är inte helt hundra men tror dom andra två är kopplade till port 3 och 5, om det har betydelse.

Om någon har någon som helst idé om vad som kan vara felet här skulle hjälp uppskattas! Det enda jag kan tänka mig just nu som jag INTE testat är att byta el-kablarna till nätagget. Är osäker på om jag har kedjekopplat en HDD och DVD+RW med samma strömkabel, är på jobbet just nu så kan inte dubbelkolla, men skulle det kunna orsaka ett sådant här problem?

Tack på förhand!

Permalänk

Här kommer några funderingar...

1. Behovet av 1TB-disken i booten beror på att du installerat Windows med båda diskarna inkopplade.
Därmed fick 1TB-disken bootpartitionen.

2. Alla sex SATA portarna är likvärdiga (6Gbit).

3. Ladda ner "Samsung Magician" och kör därifrån både Optimering och Prestandatester för alla diskar.

4. Strömkablaget är inget problem såvida du inte har glappkontakt problem.

5. Kontrollera i Energialternativ hur snabbt diskarna går i viloläge/varvas ner.

6. Känn efter med handen om TB-diskarna vibrerar (de skall vara helt stilla).
Diskar via PostNord är ofta transportskadade och vibrerar mer eller mindre.
Detta kan innebära att läshuvudena kontinuerligt måste justeras för att följa spår.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Här kommer några funderingar...

1. Behovet av 1TB-disken i booten beror på att du installerat Windows med båda diskarna inkopplade.
Därmed fick 1TB-disken bootpartitionen.

2. Alla sex SATA portarna är likvärdiga (6Gbit).

3. Ladda ner "Samsung Magician" och kör därifrån både Optimering och Prestandatester för alla diskar.

4. Strömkablaget är inget problem såvida du inte har glappkontakt problem.

5. Kontrollera i Energialternativ hur snabbt diskarna går i viloläge/varvas ner.

6. Känn efter med handen om TB-diskarna vibrerar (de skall vara helt stilla).
Diskar via PostNord är ofta transportskadade och vibrerar mer eller mindre.
Detta kan innebära att läshuvudena kontinuerligt måste justeras för att följa spår.

Tack för svaret!

Ja, jag bytte endast SATA-port för att utesluta att någon av portarna skulle vara trasig eller orsaka problemet. Skall ladda hem Samsung Magician och testa efter jobbet! Får även känna om dom vibrerar som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Här kommer några funderingar...

1. Behovet av 1TB-disken i booten beror på att du installerat Windows med båda diskarna inkopplade.
Därmed fick 1TB-disken bootpartitionen.

2. Alla sex SATA portarna är likvärdiga (6Gbit).

3. Ladda ner "Samsung Magician" och kör därifrån både Optimering och Prestandatester för alla diskar.

4. Strömkablaget är inget problem såvida du inte har glappkontakt problem.

5. Kontrollera i Energialternativ hur snabbt diskarna går i viloläge/varvas ner.

6. Känn efter med handen om TB-diskarna vibrerar (de skall vara helt stilla).
Diskar via PostNord är ofta transportskadade och vibrerar mer eller mindre.
Detta kan innebära att läshuvudena kontinuerligt måste justeras för att följa spår.

Samsung Magician säger att det ej stödjer hårddiskarna, kunde dock göra en benchmark på dom, men det var enda alternativet.

SSD'n landade på 538 read, 378 write, random IOPS read: 69091 write: 54687
1TB landade på 80 read 66 write, random IOPS read: 244 write: 244 - detta tog mindre än 5 minuter.
2TB landade på 32 read, 20 write, random IOPS read: 110 write: 167 - I början av testet på denna disk fastnade den på 3% och "finish time" bara ökade upp emot 2 timmar, kollade i aktivitetshanteraren och genomsnittliga svarstiden på disken var 700-800ms och en skrivhastighet på 5 mb/s. Efter typ 5 minuter verkar den dock ha "vaknat" och finish time gick ner till 10 minuter, svarstiden då på under 100ms. Sen flippade den totalt och fick en genomsnittlig svarstid på 16000-30000 i nån minut. Testet tog totalt ca 10 minuter.

Ingen av diskarna vibrerar vad jag kan känna. I energialternativ är "Stäng av hårddisken efter"-inställning ställd på 0 minuter, antar att det betyder aldrig.
Verkar ju onekligen som iallafall 2TB-disken fick något spel under benchmarken.

Edit: hittade nu till Optimize Drives på samsung magician, verkar dock skicka mig till windows optimera enheter, där dom är inställda på att optimeras automatiskt varje vecka och alla visar 0% fragmentering.

Permalänk
Medlem

Har du installerat derivaten från Intel för chipsetet?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Det var i första hand prestandatesten jag var ute efter och där uppförde sig 2TB konstigt.

Där är flera som har liknande problem med prestandan av Seagate 2TB disken (jag ratar Seagate).
Se på supportsidan om där fins en uppdatering av firmware (längst ner). https://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/

I övrigt så är det drivrutiner jag funderar på... men där fins inga nya sedan början av 2018.
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z270F-GAMING/H...
Där är Chipset, SATA och BIOS som är intressanta.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det var i första hand prestandatesten jag var ute efter och där uppförde sig 2TB konstigt.

Där är flera som har liknande problem med prestandan av Seagate 2TB disken (jag ratar Seagate).
Se på supportsidan om där fins en uppdatering av firmware (längst ner). https://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/

I övrigt så är det drivrutiner jag funderar på... men där fins inga nya sedan början av 2018.
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z270F-GAMING/H...
Där är Chipset, SATA och BIOS som är intressanta.

Relativt säker på att jag installerade iallafall chipset nyligen, osäker på dom andra två, skall kolla det när jag kommer hem ikväll!

Innan jag köpte 2TB hårddisken så betedde sig dock 1TB-disken liknande, gjorde visserligen inga benchmarktester på den men jag upplevde samma problem på den som jag nu gör på 2TB med att inte kunna öppna program och allmänt seg svarstid och läs/skrivhastighet.

Kan det vara något fel på SATA-kabeln möjligtvis? Har ett svagt minne av att jag använde samma SATA-kabel när jag kopplade in 2TB-disken som jag tidigare använde på 1TB-disken nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Har du installerat derivaten från Intel för chipsetet?

Tror det! Jag laddade hem något program som scannar alla drivers och visar vilka som behöver uppdateras och vill då minnas att jag uppdaterade chipset. Men bara för att vara säker, hur kollar jag vilken version jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hydrawks:

Tror det! Jag laddade hem något program som scannar alla drivers och visar vilka som behöver uppdateras och vill då minnas att jag uppdaterade chipset. Men bara för att vara säker, hur kollar jag vilken version jag har?

Det brukar finns att hämta hos moderkorts tillverkaren. annars kan du kolla direkt hos intel https://downloadcenter.intel.com/product/1145/Intel-Chipset-S...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av hydrawks:

...
Kan det vara något fel på SATA-kabeln möjligtvis? Har ett svagt minne av att jag använde samma SATA-kabel när jag kopplade in 2TB-disken som jag tidigare använde på 1TB-disken nämligen.

Absolut värt att testa. Jag har använt många typer av SATA kablar under åren och har även köpt orange 6Gbit kablar men har aldrig haft fel eller prestandatapp på grund av kablarna. Jag hade SSD-offline-fel ett tag vilket visade sig vara SATA-kontaktfel inne i SSD enheten... (löshängande kablage hade vickat loss kontakten internt).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA