Hjälp med att hitta skärm i kvalité med Microsft Surface Pixelsense

Permalänk
Medlem

Hjälp med att hitta skärm i kvalité med Microsft Surface Pixelsense

Hej!

Har idag en Microsoft Surface Laptop (första generationen) som jag älskar att utveckla på. Färgerna och upplösningen är helt underbar att arbeta på. Att inte skärmen är matt utan "glansig" gör bara saken bättre.

Nu till min fråga. Jag har även en stationär dator hemma jag utvecklar på. Mestadels p.ga. att det är skönt att sitta vid ett skrivbord med en stor skärm. "Problemet" är då såklart att jag önskar få samma upplevelse med kvalitén på en större skärm som jag får på laptopen.

Är detta möjligt? Är det bara skärmen som styr kvalitén eller har det även med Microsoft's Intel Iris grafikkort? Kan jag få samma "kvalité" på en större skärm (utan att skaffa Microsoft Studio/iMac etc..)?

Om det har med grafikkortet att göra, finns det möjlighet att köpa en större skärm och koppla via Laptopens Mini Displayport till den? Om nu detta är möjligt, vet ni någon skärm att rekommendera?

Förklara gärna hur det fungerar, vad jag behöver tänka på samt vad jag isåfall kan skaffa för skärm. Har såklart försökt sökt reda på svaren själv men tydligen är mina Google kunskaper rätt kassa...

Visa signatur

[Intel 6500 @ 3,2 GHz]--[Cooler Master 212 EVO]--[ASRock H170A-X1]--[Corsair 16GB 2133MHz DDR4]--[ASUS GTX 1070 8GB STRIX OC]--[Fractal Design Edison M550W]--[Fractal Design Define R4]--[Samsung EVO 250GB]--[BenQ 24" XL2411Z]

Permalänk
Medlem

Hur stor skärm är du ute efter?

Du behöver iaf en 4K skärm av bättre / professionellt snitt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Aa okej. Tänkte mig ca 22-26 tum. 24 har jag idag så det vore gött med samma. När du säger professionell skärm. Då låter det inte som att de är de billigaste att införskaffa? Men det räcker alltså med en skärm. Det har inget med grafikkortet att göra? Finns det någon skärm med "glansig" yta?

Visa signatur

[Intel 6500 @ 3,2 GHz]--[Cooler Master 212 EVO]--[ASRock H170A-X1]--[Corsair 16GB 2133MHz DDR4]--[ASUS GTX 1070 8GB STRIX OC]--[Fractal Design Edison M550W]--[Fractal Design Define R4]--[Samsung EVO 250GB]--[BenQ 24" XL2411Z]

Permalänk
Medlem

Tror det bli väldigt svårt att hitta en "fristående" skärm som matchar en Surface Book eller Surface Pro 4 (eller senare). Skriver just nu detta inlägg på en Surface Book 2 med en fantastisk 3000x2000 skärm som slår allt jag sett tidigare. Det enda som kan mäta sig med denna skärmen är min 4K 65" LG OLED TV men den sitter jag nästan fyra meter ifrån så det kan knappast räknas.

Min skärm till gamingdatorn är en erkänt bra IPS-skärm Asus ROG Swift PG348Q som är suverän för spel och det mesta annat men den når inte alls upp till skärmen på min Surface Book.

Om du hittar något liknande kommer det att bli riktigt dyrt är min gissning...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hjälpsam

Tror närmaste "konsumentskärm" blir UltraSharp UP2718Q.
4K, IPS, HDR.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI