AMD dementerar uppgifter om låg tillgång på Radeon VII

Permalänk
Melding Plague

AMD dementerar uppgifter om låg tillgång på Radeon VII

Kort efter rapporter om att Radeon VII ska säljas i begränsad upplaga går AMD ut med att tillräckligt många släpps för att möta efterfrågan, men vill inte tala något om volymer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förut var det AMD's grafikkortsavdelning som lyfte processorernas dåliga försäljning. Nu är det istället processorerna som lyfter grafikkortens dåliga försäljning. Lustigt hur det där kan slå så "fort". Får hoppas att AMD har två avdelningar som går bra samtidigt någon gång det kommande decenniet. Man kan ju hoppas i alla fall.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n: Vi kan hoppas på att navi följer zens chiplets design och kan nyttja det.

Permalänk
Medlem

@HappyPie: Ja. Jag har hopp om AMD, det känns som att de verkligen börjar vända på den där skutan efter flera år av problem, problem och mer problem. Känns som att företaget fick mer energi när processorförsäljningen nu verkligen har tagit fart. Fun fact, AMD har trots senaste tidens nedgång på börsen ökat sitt börsvärde med 56% det senaste året.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Frågan är dock hur högt efterfrågan blir. Kollar man på mot förväntad perstanda:
700 USD, samma som 2080 som också ligger kring 700USD, samtidigt som nvidia har börjat öppna adaptive synk support på icke-gsynk skärmar.

Hade de kört utan HBM minnet (som typ nästan är hälften av kortets kostnad) så kunde kortet troligen lanserats på en mer kompetetivt prisnivå vilket skulle ge en riktig anledning för att köpa kortet. Just när är det väl typ bara för folk som kör rendering/beräkning som drar nyttja av HBM minnet samt folk som bojkottar nvidia.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen att köra samma pris? De borde sträva efter att ligga under konkurrensen?! Eller?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Frågan är dock hur högt efterfrågan blir. Kollar man på mot förväntad perstanda:
700 USD, samma som 2080 som också ligger kring 700USD, samtidigt som nvidia har börjat öppna adaptive synk support på icke-gsynk skärmar.

Hade de kört utan HBM minnet (som typ nästan är hälften av kortets kostnad) så kunde kortet troligen lanserats på en mer kompetetivt prisnivå vilket skulle ge en riktig anledning för att köpa kortet. Just när är det väl typ bara för folk som kör rendering/beräkning som drar nyttja av HBM minnet samt folk som bojkottar nvidia.

utvecklingskostnaden för att designa om Vega till GDDR6 skulle någ överstiga den insparningen du har av att byta till GDDR6. plus åter igen som det har redan sagts. Radeon VII är samma chip som används för Radeon Instinct MI50 och MI60. man återanvänder kretserna som pga någon anleadning inte duga till breräkningkorts, stänger av eller begränser vissa funktioner och sen använder det till Radeon VII istället. då kan du i alla fall få in själva materialkostnaden till chipen.

Skrivet av serverfel:

Vad är poängen att köra samma pris? De borde sträva efter att ligga under konkurrensen?! Eller?

varför ska dem lägga sig lägre när genomsnits Svenson ändå inte känner till AMD och rycker bara näsan åt dem. Även om AMD skulle köra hård med lägre priser och bättre produkter så kommer Nvidia ändå utsälja dem med 3 eller 4 gånger så mycket. Konsumenterna få helt enkelt det dem förtjänna.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Tack för att ni rapporterar detta, tvivlar på att TT kommer göra sig mödan att följa upp det rykte som på grund av dem spritt sig över hela nätet...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Alla dessa rykten som vilseleder en

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hur många kort man kan sälja har jag inga koncepter om, och det kanske inte tillverkarna heller har nu när inte tusentals kort hamnar i dammiga lagerlokaler för att hasha digitala mynt. Eller hur det heter.

Jag håller med LTT-Linus om att Vega är intressanta kort för diverse skapare ("content creators"), och man kunde kanske till och med sträcka sig till att den stora mängden minne på kommande upplagan i det närmaste är riktat åt detta segment. Det är inte svårt att förutse 16GB-variaten som rekommendation i köprådstrådar på officiella forum till de mjukvaror jag själv använder.

AMD har med Vega och Ryzen verkligen förändrat marknaden i att möjliggöra för fler diverse skapare genom att leverera proper kraft till en totalt förändrad prissättning.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Frågan är dock hur högt efterfrågan blir. Kollar man på mot förväntad perstanda:
700 USD, samma som 2080 som också ligger kring 700USD, samtidigt som nvidia har börjat öppna adaptive synk support på icke-gsynk skärmar.

Hade de kört utan HBM minnet (som typ nästan är hälften av kortets kostnad) så kunde kortet troligen lanserats på en mer kompetetivt prisnivå vilket skulle ge en riktig anledning för att köpa kortet. Just när är det väl typ bara för folk som kör rendering/beräkning som drar nyttja av HBM minnet samt folk som bojkottar nvidia.

Rekommenderar att titta på Buildzoids video om VII. Vad han säger så är GDDR inte en realistisk lösning pga:
1) Det går inte att få ut tillräcklig bandbredd utan 512-bitars minnesbuss som skulle vara extremt komplicerat och dyrt med GDDR6
2) Att använda GDDR skulle kräva betydligt mer arbete för att omdesigna arkitekturen
3) Även om AMD trots detta skulle lyckas sänka priset med hjälp av GDDR skulle Nvidia möta med att sänka deras priser så det blir ingen fördel för AMD ändå

Det AMD gör här är att släppa en spelversion av sina Instinct-kort med GPUer som inte kan bli sådana och annars inte kunde användas. Alltså kan de släppa ett kort som konkurrerar med Nvidia med minimal investering. Om de inte säljer bra så är det inte hela världen. Det är förstås tråkigt för konsumenter att kraftfulla grafikkort för spel är en så låg prioritet för AMD men det är inte så svårt att förstå att de gör så när de har svårt att sälja även när de konkurrerar rejält som med 7970 och 290X.

För min del så har VII en stor fördel mot 2080 och det är att Freesync fungerar över HDMI. Detta då jag ofta spelar på min TV som är 4K 60Hz och varken VSync på eller av är särskilt roligt i det fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av serverfel:

Vad är poängen att köra samma pris? De borde sträva efter att ligga under konkurrensen?! Eller?

Mer vinst per kort?
Och ja, de kommer kunna sälja många kort, även med samma pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Förut var det AMD's grafikkortsavdelning som lyfte processorernas dåliga försäljning. Nu är det istället processorerna som lyfter grafikkortens dåliga försäljning. Lustigt hur det där kan slå så "fort". Får hoppas att AMD har två avdelningar som går bra samtidigt någon gång det kommande decenniet. Man kan ju hoppas i alla fall.

Det som lyfter båda är deras integrerade lösningar (t.ex konsoler).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det som lyfter båda är deras integrerade lösningar (t.ex konsoler).

Skickades från m.sweclockers.com

Nae. Går man in och läser AMD's Q3 rapport står det bland annat följande:

"Gross margin grew to 40 percent, up 4 percentage points year-over-year, primarily driven by the ramp of new products, including RyzenTM and EPYCTM processors. On a sequential basis, gross margin was up 3 percentage points primarily driven by IP-related revenue and the ramp of new products. Excluding IP-related revenue and memory and inventory related adjustments, gross margin would have been 2 percentage points lower."

Så processorer, framförallt Ryzen och serverlösningar är det som gett en skjuts i kassan, inte konsoler. AMD hade konsolmarknaden även när det gick dåligt. Klart att det konsolerna genererar omsättning, men det är inte det som primärt drivit senaste tidens framgånger.

Jag tror att AMD primärt kommer att fortsätta växa på enterprise-marknaden. Typ serverlösningar och annat. Konsumenter som spelar datorspel är inte lika snabba på att byta plattform, speciellt inte när Intels alternativ fortfarande är bättre för gaming, (även om de kostar mer).

Intressant läsning ändå:

http://ir.amd.com/news-releases/news-release-details/amd-repo...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nya uppgifter, efterfrågan är ungefär 5000 kort.

Skoja.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nae. Går man in och läser AMD's Q3 rapport står det bland annat följande:

"Gross margin grew to 40 percent, up 4 percentage points year-over-year, primarily driven by the ramp of new products, including RyzenTM and EPYCTM processors. On a sequential basis, gross margin was up 3 percentage points primarily driven by IP-related revenue and the ramp of new products. Excluding IP-related revenue and memory and inventory related adjustments, gross margin would have been 2 percentage points lower."

Så processorer, framförallt Ryzen och serverlösningar är det som gett en skjuts i kassan, inte konsoler. AMD hade konsolmarknaden även när det gick dåligt. Klart att det konsolerna genererar omsättning, men det är inte det som primärt drivit senaste tidens framgånger.

Jag tror att AMD primärt kommer att fortsätta växa på enterprise-marknaden. Typ serverlösningar och annat. Konsumenter som spelar datorspel är inte lika snabba på att byta plattform, speciellt inte när Intels alternativ fortfarande är bättre för gaming, (även om de kostar mer).

Intressant läsning ändå:

http://ir.amd.com/news-releases/news-release-details/amd-repo...

Man kan ju säga att när det gäller enterprise så finns det alltid en bra andledning att uppgradera. Mer prestanda på mindre yta för lägre kostnad eller bara mer prestanda. Sedan med moderna tekniker som är extremt dataintensiva så ser ju framtiden mycket ljus ut på den fronten. Kan AMD dessutom på allvar börjar äta av Intels dominans så finns det stora pengar att tjäna för AMD.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Exakt. Det är det jag menar! Även om de inte vinner överdrivet mycket på konsumentmarknaden så ligger det ofantligt mycket pengar i enterprise sektorn. Med Intels strul på 10nm, deras kostnader och senaste tidens problem med Spectre och annat gör att framtiden ser ljus ut för AMD. Man kanske skulle investera lite?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Blir sugen att uppgradera från min RX 480 4Gb då den inte längre är så värst snabb med nya TV/monitors i 4k. (hdmi freesync)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vad är poängen att köra samma pris? De borde sträva efter att ligga under konkurrensen?! Eller?

Folk verkar helt glömma att den har *16gb minne*

Det är ju där som försäljningsargumentet ligger. OM den kostar ungefär som ett 2080 och OM den presterar ungefär som ett 2080... så har den fortfarande DUBBLA minnesmängden. Bra mycket mer framtidsäker, i teorin.

RTX är cool tech - jag ångrar inte att jag köpte ett 2080 själv - men jag tror vi alla vet att det inte direkt kommer bli nåt som slår igenom stort.

I jämförelse, så ser vi redan exempel då 8gb minne slår i taket i 4K och sänker prestanda rejält jämfört med 11gb korten. Lätt att "undvika" (kör i 1440p eller sänk texture resolution) men ändå. 16gb är bättre oavsett.

Dock så tror jag fortfarande att ryktet har viss sanning i sig. AMD säljer förmodligen defekta MI kretsar bara för att kunna sälja nåt till gamers - så dom slänger på 16gb för att imponera och säljer till plus minus noll vinst i små mängder. Som jag nämde i den andra tråden - det är nästan garanterat Vega Frontier 2.0 vi ser här. Jag tvivlar också på att priset faktiskt kommer vara så "lågt" i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Folk verkar helt glömma att den har *16gb minne*

Det är ju där som försäljningsargumentet ligger. OM den kostar ungefär som ett 2080 och OM den presterar ungefär som ett 2080... så har den fortfarande DUBBLA minnesmängden. Bra mycket mer framtidsäker, i teorin.

RTX är cool tech - jag ångrar inte att jag köpte ett 2080 själv - men jag tror vi alla vet att det inte direkt kommer bli nåt som slår igenom stort.

I jämförelse, så ser vi redan exempel då 8gb minne slår i taket i 4K och sänker prestanda rejält jämfört med 11gb korten. Lätt att "undvika" (kör i 1440p eller sänk texture resolution) men ändå. 16gb är bättre oavsett.

Dock så tror jag fortfarande att ryktet har viss sanning i sig. AMD säljer förmodligen defekta MI kretsar bara för att kunna sälja nåt till gamers - så dom slänger på 16gb för att imponera och säljer till plus minus noll vinst i små mängder. Som jag nämde i den andra tråden - det är nästan garanterat Vega Frontier 2.0 vi ser här. Jag tvivlar också på att priset faktiskt kommer vara så "lågt" i verkligheten.

Känner mest att prisbilden på grafikkort just nu är helt galen. Jag gar aldrig haft svårt för att köpa kort i övre mellanklassen förrut, men kan jag inte motivera mig själv att lägga så mycket.

Tänkte i min naivitet att And kanske kunde pressa priserna lite.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Fan va nice. Hoppas Sweclockarna har med sig ett recensions exemplar när dom kommer tillbaks från Vegas.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag tror prissättningen helt enkelt baserar sig på prestandan kortet kan ge. Kan kortet slå 2080 med 5-10% i flera spel är det ju bättre att köpa ett Radeon VII istället för ett 2080. Dessutom tror jag inte priset är någon stor kassako som kommer tjäna massa pengar åt AMD. Utveckling och minne är dyrt, men de är också marknadsföring. Tror kortet släpps främst för att skapa en position på grafikmarknaden för framtiden. Visa att AMD också kan erbjuda prestanda, även om det är mer av pris/prestanda i nästan topprestandasegmentet.

Om mina gissningar om prestandan är rätt om att den ligger något över 2080 och att kortet går att få tag på kan en AMD Fan boy dator med Ryzen 3000 och Radeon VII vara mycket konkurenskraftigt val. Typ lika snabb men mer beräkningskraft i tunga aplikationer för lägre pris. Men vi får se vad de kan leverera. Hoppas på det bästa för prisutvecklingen och konkurensen. Varken Intel eller nVidia är några lätta rivaler att konkurera med. Och finns knappast någon annan som kan konkurera eftersom de krävs år med kunskap och stora mängder pengar att komma ditt där AMD är

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

AMD på CompuBench (Open CL)

CompuBench för OpenCL och CUDA

AMD har något som ser ut som en "engineer sample" och kallas 66A0:00
Kan det vara en Radeon VII?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nae. Går man in och läser AMD's Q3 rapport står det bland annat följande:

"Gross margin grew to 40 percent, up 4 percentage points year-over-year, primarily driven by the ramp of new products, including RyzenTM and EPYCTM processors. On a sequential basis, gross margin was up 3 percentage points primarily driven by IP-related revenue and the ramp of new products. Excluding IP-related revenue and memory and inventory related adjustments, gross margin would have been 2 percentage points lower."

Så processorer, framförallt Ryzen och serverlösningar är det som gett en skjuts i kassan, inte konsoler. AMD hade konsolmarknaden även när det gick dåligt. Klart att det konsolerna genererar omsättning, men det är inte det som primärt drivit senaste tidens framgånger.

Jag tror att AMD primärt kommer att fortsätta växa på enterprise-marknaden. Typ serverlösningar och annat. Konsumenter som spelar datorspel är inte lika snabba på att byta plattform, speciellt inte när Intels alternativ fortfarande är bättre för gaming, (även om de kostar mer).

Intressant läsning ändå:

http://ir.amd.com/news-releases/news-release-details/amd-repo...

Jo, okej. Det är väl snarare så att deras integrerade lösningar är vad som hållit AMD flytande snarare än det som lyft dem.

Skickades från m.sweclockers.com