Vattenkylning med EKWB Dyrt/ Annan lösning??

Permalänk
Medlem

Vattenkylning med EKWB Dyrt/ Annan lösning??

Hej,

Har kört deras konfigurator med
mitt system:

Case / Corsair 570 RGB /
MB / ASUS Strix Z270H Gaming /
I7 6700K
32”GB g-skills Cl 14
Rog STRIX GTX 1080 Ti 11GB

Jag vill en singel loop till GPU och CPU
med en 240mm kylare och liten pump,

Bara basic inget overclockande!

Deras förslag ligger runt 700€!!!!!!
Runt 7000:-
Kan man få andra märken, lösningar som är
billigare?

Tack för hjälpe

Nils

https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/shared/oW5c3dea...

Permalänk
Medlem

@nisseR++: Köra luftkylning eller AIO?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@nisseR++: Köra luftkylning eller AIO?

Är nybörjare på detta ,
Men det skall vara pump, slangar, monterings
skruvat mm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

EK har ju sin nya serie gjord i aluminium som är betydligt billigare. Kanske lite sämre prestanda än koppar men tvivlar att det är jätteskillnad.

Finns också kompletta kit för 700:- men har ingen aning om kvalitén på det hela. Kanske någon annan som testat?
Länk till vattenkylning

Dock så tror jag du får bättre temperaturer med vanliga luftkylare om du bara ska ha en 240-radiator.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Vill du ha en custom loop, så får du räkna med att det kostar många tusenlappar.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

EK har ju sin nya serie gjord i aluminium som är betydligt billigare. Kanske lite sämre prestanda än koppar men tvivlar att det är jätteskillnad.

Finns också kompletta kit för 700:- men har ingen aning om kvalitén på det hela. Kanske någon annan som testat?
Länk till vattenkylning

Dock så tror jag du får bättre temperaturer med vanliga luftkylare om du bara ska ha en 240-radiator.

Kollade deras fluid gaming, men hittade inte hans gpu i deras lista tyvärr.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Tackar

Nils

Permalänk
Medlem

Sounds about right.

Första batchen prylar till mitt system (CPU + GPU + 360mm-rad + 280mm-rad + pump/res-kombo) landade på typ 5500 kr, innan jag ens hade byggt färdigt loopen la jag en ny beställning på typ 500 kr för prylar jag hade glömt.

EK är inte billiga, men min upplevlse är att prylarna är värda sitt pris. Med det sagt så borde det finnas möjligheter att optimera ditt kit.

Som en spontan referens utgick jag från ett av deras färdiga kit och la till ett GPU-block och några fittings. Här ingår inga extravaganser med portar, ventiler och splitters för påfyllning/tömning, utan bara det kritiskt nödvändiga. Med reservation för kompatibilitet med grafikkortet så landade jag ändå på strax över 500 €:

Ytterligare brasklappar: Kitet består av deras vanliga off-the-shelf-produkter, men innehåller inte något extravagant. Det är den smala slangen med svarta kopplingar och färglös vätska i koncentrat. Kundvagnen ovan innehåller inte heller någon backplate till GPUn, vilket kan vara önskvärt eller i värsta fall nödvändigt. De har olika kit för olika storlekar på radiator, och eftersom du ville ha 240 mm så valde jag den något tjockare modellen (men inte den extrema varianten) med tanke på att den ska serva både CPU och GPU. Alla val härifrån, förutom smalare eller mindre radiator, innebär en högre kostnad. Tror dessutom att detta kitet har föregående generationen av CPU-block, vilket konfiguratorn också spottar ur sig.

Det som slog mig när jag körde konfiguratorn med dina parametrar är att den:
1. rekommenderar storleken SE (28 mm) på radiator för just ditt case, PE och XE är inte valbara i konfiguratorn
2. rekommenderar två radiatorer initialt, och varnar för att en 240mm SE-rad inte är effektiv nog för att tackla ditt system.
3. Om jag mot bättre vetande väljer endast en radiator landar priset på 586 €

Så... Hur gick det egentligen till när du landade på 700 €? Min gissning är att konfiguratorn gav dig två rads, två extra slangkopplingar och fläktar för att täcka rad #2. Konfiguratorn är ett utmärkt verktyg för att undvika att glömma komponenter i en beställning, men i mitt tycke är den lite för konservativ när det kommer till vilka radiatorer som passar i vilket chassi (särskilt när de har ett "Expert mode").

Till sist: Jag är benägen att hålla med EKs konfigurator om att en 240mm-rad i SE-utförande är i minsta laget. Jag menar, datorn kommer inte koka eller så, men fläktarna får jobba på desto mer vilket dödar ett av syftena med vattenkylning - ett tystare system. Om det är vad du har plats för så undersök om en PE-modell, eller möjligen 280-mm funkar. Oavsett vad så är det möjligt att konfigurera ett kit till ditt system för 5-6k, men alla mer eller mindre lyxiga detaljer kostar extra. För en billigare lösning så får du nog anlita en annan leverantör.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

vill man spara pengar på vattenkylning kan begagnat vara en god idé. begagnad vattenkylning ligger i regel långt under nypris på marknaden. sedan gäller det att hitta det man behöver också men det kan vara värt att titta på åtminstone.

Permalänk
Medlem

@kirayatail:

Super tack för ditt egagemang,
Blir det något köp så blir det EKWB kit EK P280mm i grunden
Borde bli bra att bygga vidare på med Gpu block senare

Tack
Nils

Permalänk

@nisseR++: kan väl köpa slang billigt på Biltema?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@nisseR++: kan väl köpa slang billigt på Biltema?

tja, varför inte... jag shoppade på Hornbach.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@nisseR++: Det ligger en annons här nu (inte min) med kompetent vattenkylning som du borde kolla på.
https://m.sweclockers.com/marknad/164396-vattenkyld-dator-sal...