Permalänk
Medlem

@Johnnymann: Om det är en OEM nyckel Ja men om det är en retail nyckel nej. Med en retail nyckel kan du flytta den till en annan dator utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför kan inte MS sälja nycklarna lika billigt då dom behöver inte köpa in nånting? Detta problem finns även i Canada har länkat denna video tidigare men tål att länkas igen.

https://www.youtube.com/watch?v=vvwjq3Zi3wE&t=000s

Microsoft är väl inte kända för schyssta affärer... med alla rättegångar gällande monopol, webbläsare osv... dom tar vad dom får, om återförsäljarna i Sverige säljer licenser för 1000 spänn till privatpersoner är ingen gladare än M$

vi är överens om att vi har skilda åsikter... köp du för 1000:- så köper jag för 150:- svårare är det inte

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

vi är överens om att vi har skilda åsikter... köp du för 1000:- så köper jag för 150:- svårare är det inte

Varför inte bara ladda ner via tpb?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför inte bara ladda ner via tpb?

win ISO downloader är snabbare + du får senaste build... om du sen köper eller kms* aktiverar bryr inte jag mig om... jag har säkert 10 legala nycklar kopplat till mitt outlook-konto, har 2 bios på moderkortet, med oem ser det ut som en ny dator, så jag köpte helt enkelt 2 oem-nycklar, en till varje bios

du har aldrig laddat ner en olaglig mp3 eller film heller då antar jag...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

du har aldrig laddat ner en olaglig mp3 eller film heller då antar jag...

Nope jag gillar att sova gott på nätterna och betalar för mig. Varför inte gå in på ica och sno en fin köttbit när du ändå är på G?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nope jag gillar att sova gott på nätterna och betalar för mig. Varför inte gå in på ica och sno en fin köttbit när du ändå är på G?

jovisst... du verkar ha en hög moral, eller så är du inte helt ärlig
men lycka till, jag lämnar diskussionen

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför kan inte MS sälja nycklarna lika billigt då dom behöver inte köpa in nånting? Detta problem finns även i Canada har länkat denna video tidigare men tål att länkas igen.

Varför ligger den här frågan dig så varmt om hjärtat? Har ditt kreditkort blivit scammat så du fått betala någon annans Windowslicens? Om inte så undrar jag varför du är så intresserad av att rädda pengar åt ett multinationellt företag som Microsoft? Speciellt eftersom produkten i fråga är gratis att använda om man står ut med vattenmarkeringen på skrivbordet. Om man kan ta reda på om licensen man köpt billigt kommer från stulet kreditkort vill nog ingen köpa det, men det här gäller ju all handel. Du kan ju inte köpa något på nätet där du med 100% säkerhet kan säga att det inte är stöldgods, eller inhandlat på något annat ohederligt sätt, så då kan du inte köpa något alls.

En annan sak är ju varför Sweclockers tillåter diskussioner om detta om det nu kan tänkas vara skumraskaffärer folk har för sig när de köper en Windowslicens billigt. Kanske borde Swecklockers moral räcka för dig också.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Varför ligger den här frågan dig så varmt om hjärtat? Har ditt kreditkort blivit scammat så du fått betala någon annans Windowslicens? Om inte så undrar jag varför du är så intresserad av att rädda pengar åt ett multinationellt företag som Microsoft? Speciellt eftersom produkten i fråga är gratis att använda om man står ut med vattenmarkeringen på skrivbordet. Om man kan ta reda på om licensen man köpt billigt kommer från stulet kreditkort vill nog ingen köpa det, men det här gäller ju all handel. Du kan ju inte köpa något på nätet där du med 100% säkerhet kan säga att det inte är stöldgods, eller inhandlat på något annat ohederligt sätt, så då kan du inte köpa något alls.

En annan sak är ju varför Sweclockers tillåter diskussioner om detta om det nu kan tänkas vara skumraskaffärer folk har för sig när de köper en Windowslicens billigt. Kanske borde Swecklockers moral räcka för dig också.

Okey vi säger att en sida påstår att dom köpt in en massa nycklar från en firma i bulk som det så fint heter men MS tillåter inte att nycklarna säljs vidare redan där är det ett brott.

Hur tror du att siterna som säljer dessa billiga nycklar får dom?

Jag tror faktiskt att många skulle skita i om nyckeln är köpt med ett stulet kreditkort dom har ju betalat för det så då är det legit.

Jag har tidigare önskat att Sweclockers kunde gräva i det här så vi får det på "Svenska". Jag tycker att man ska betala vad det kostar. Det är lättare att ladda ner en fil än att gå in i en butik och sno en vara. Sen vill jag inte sponsra tvivelaktig verksamhet.

Nästan så man skulle köpa på sig ett par olagliga nycklar och sälja vidare bara för att.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Okey vi säger att en sida påstår att dom köpt in en massa nycklar från en firma i bulk som det så fint heter men MS tillåter inte att nycklarna säljs vidare redan där är det ett brott.

Hur tror du att siterna som säljer dessa billiga nycklar får dom?

Jag tror faktiskt att många skulle skita i om nyckeln är köpt med ett stulet kreditkort dom har ju betalat för det så då är det legit.

Jag har tidigare önskat att Sweclockers kunde gräva i det här så vi får det på "Svenska". Jag tycker att man ska betala vad det kostar. Det är lättare att ladda ner en fil än att gå in i en butik och sno en vara. Sen vill jag inte sponsra tvivelaktig verksamhet.

Nästan så man skulle köpa på sig ett par olagliga nycklar och sälja vidare bara för att.

Du kan väl inte mena på fullaste alllvar att du tror att ALLA nycklar som säljs på ebay, Kinguin osv är alla köpa med stulna kreditkort? Förstår du vidden av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbamsen:

Du kan väl inte mena på fullaste alllvar att du tror att ALLA nycklar som säljs på ebay, Kinguin osv är alla köpa med stulna kreditkort? Förstår du vidden av det?

Jag har aldrig använt ordet alla det är ett väldigt starkt ord.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Okey vi säger att en sida påstår att dom köpt in en massa nycklar från en firma i bulk som det så fint heter men MS tillåter inte att nycklarna säljs vidare redan där är det ett brott.

Hur tror du att siterna som säljer dessa billiga nycklar får dom?

Jag tror faktiskt att många skulle skita i om nyckeln är köpt med ett stulet kreditkort dom har ju betalat för det så då är det legit.

Jag har tidigare önskat att Sweclockers kunde gräva i det här så vi får det på "Svenska". Jag tycker att man ska betala vad det kostar. Det är lättare att ladda ner en fil än att gå in i en butik och sno en vara. Sen vill jag inte sponsra tvivelaktig verksamhet.

Nästan så man skulle köpa på sig ett par olagliga nycklar och sälja vidare bara för att.

”Tvivelaktig verksamhet” säger du?
Vi skulle kunna jämföra detta med en VPN-tjänst. Den tvivelaktiga verksamheten har du inga problem att sponsra? Sannolikt används din VPN-tjänst av andra som begår betydligt grövre brott än illegala nycklar (illegala enligt dig). Lite dubbelmoral kan tyckas.
(Jag har inga problem med VPN-tjänster utan vill bara påpeka din selektiva moral).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Nej eftersom nycklarna låses till hårdvaran, det går inte att sälja en "begagnad" nyckel.

Inte helt sant, nyckeln kan låsas till ett microsoft konto eller moderkortet.
Köpt mina nycklar på kinguin och de funkar än sen w10 släpptes.
Gav bort en burk förra sommaren till en i WoW guilden och jag aktiverade den datorn med en nyckel jag kört med i 2 andra datorer och det har inte varit några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbamsen:

”Tvivelaktig verksamhet” säger du?
Vi skulle kunna jämföra detta med en VPN-tjänst. Den tvivelaktiga verksamheten har du inga problem att sponsra? Sannolikt används din VPN-tjänst av andra som begår betydligt grövre brott än illegala nycklar (illegala enligt dig). Lite dubbelmoral kan tyckas.
(Jag har inga problem med VPN-tjänster utan vill bara påpeka din selektiva moral).

Jag har väl inte nämt vpn här? Problemet som jag ser det är att MS inte tillåter att deras nycklar säljs vidare.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tveksamt, om man uppgraderar från Windows 7 (om än i fulversion) till aktiverad Windows 10, vilket fortfarande tycks gå på diverse sätt, har man åtminstone inte skickat några pengar åt fel håll. Inte åt rätt håll heller, men inte åt fel håll. Så valet är inte självklart, trots att man rent moraliskt nog kör en piratkopia om man uppgraderar från Win7 otillåtet.

För egen del tror jag MS struntar i om folk piratar Win 10 eller köper felaktiga nycklar, så länge det utökar Windows 10s användarbas. Dvs, tyst godkännande.

De senaste 10 åren har det bara blivit enklare och enklare att "fulköra" Windows, jag tolkar det som att Microsoft vill låsa användare till just Windows och inte MacOS, Linux, Chrome, etc. Sen kan det hända att Windows blir en prenumerationstjänst, men den dagen den sorgen antar jag.

Vill man uppgradera till Windows 10 utan att betala en krona med "pirat" nycklar så ska man installera Windows 7 och aktivera windows med en loader så funkar det utan problem.
Provat ett x antal gånger och förstår inte varför microsoft ignorerar detta detta...

Fast de kanske är glada att få mer användare över till Win10..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt.Se:

Behöver fåtag på en windows 10 key åt en vän. Tänkte om ni vet vart jag kan få den för under 100kr

Mvh Smekt.se

Kom in här för att rubriken intresserade mig, men jag hittar knappt någon vettig information.
Det som syns ovan är vad tråden handlar om, varför håller många av er på med att yra om något helt annat i 3 sidor?

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Jag har väl inte nämt vpn här? Problemet som jag ser det är att MS inte tillåter att deras nycklar säljs vidare.

Nej inte här men i andra trådar har du sagt att du använder VPN. Vad tror de flesta använder VPN till? Det är en helt okej och moralisk verksamhet men att köpa billiga Windowsnycklar är jättehemskt?

Du kan köpa retail och oem i butik och på nätet från svenska leverantörer så varför skulle dessa billigare nycklar vara någon skillnad? Bara för att dom kommer från utlandet? Du antar att dom är begagnade och även om en del är det så är det laglig verksamhet inom EU. Vissa nycklar som säljs måhända vara olagliga men långt ifrån alla. Jag utgår från att jag köper en ny eller begagnad nyckel vilket i sig inte är olagligt. Precis på samma sätt som du stöder en verksamhet som skyddar folk som begår grova brott på nätet.

Permalänk
Medlem

Ah, det slog mig nu... Crew seven trollar ju. Han gör det bra också...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

ebay funkar bra

Permalänk
Inaktiv

Köper ni era nycklar? jag genererar dom själv..........

Permalänk
Medlem

Kinguin för runt 200kr, gränsen ni lagt är alldeles för låg

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk

köpte windows 10 home för 95 kr på denna sida https://www.gamivo.com/ fungerar hur bra som helst ..
varför betala för mycket

Permalänk
Medlem

Sry att jag bumpar en gammal tråd, kanske uttjatat ämne men...

Är köpa nyckel något av ett lotteri eller vad tittar ni efter när ni köper era nycklar, billigast möjliga? Är ex. Kinguin mer "pålitligt" än Ebay säljarna? Litar inte riktigt på Ebay's rating etc...

Behöver en nyckel till en kompis dator som inte är så datorkunnig, vill undvika support X)

Är det vanligt att en nyckel blir invalido.

Permalänk
Medlem

Folk lägger ner 20-30K på en burk och kan inte betala för en riktig Windows Licens, kör linux då om ni inte vill pröjsa...fast ni kanske laddar ner alla spel olagligt också? tycker logiken är lite sne där.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Folk lägger ner 20-30K på en burk och kan inte betala för en riktig Windows Licens, kör linux då om ni inte vill pröjsa...fast ni kanske laddar ner alla spel olagligt också? tycker logiken är lite sne där.

Det gäller en gammal "skrot" dator som jag inte kommer lägga mer på än vad som behövs. Ska jag köpa en ny licens så kan man lika gärna köpa en ny dator...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sn0bb3n:

Sry att jag bumpar en gammal tråd, kanske uttjatat ämne men...

Är köpa nyckel något av ett lotteri eller vad tittar ni efter när ni köper era nycklar, billigast möjliga? Är ex. Kinguin mer "pålitligt" än Ebay säljarna? Litar inte riktigt på Ebay's rating etc...

Behöver en nyckel till en kompis dator som inte är så datorkunnig, vill undvika support X)

Är det vanligt att en nyckel blir invalido.

Ja, det kan vara ett lotteri ibland på Ebay. Av tre nycklar köpta för 30 kronor styck så var en dålig men jag orkade inte kontakta säljaren för det och bara köpte en till och den fungerade. Nycklarna har fungerat i ett halvår nu, inga problem.

Så, nu kan folk börja skälla på mig och kalla mig världens värsta människa som nånsin levt på denna jord.

Permalänk
Medlem

Kinguin har jag köpt Windows nycklar av 2-3 gånger

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Folk lägger ner 20-30K på en burk och kan inte betala för en riktig Windows Licens, kör linux då om ni inte vill pröjsa...fast ni kanske laddar ner alla spel olagligt också? tycker logiken är lite sne där.

Jag kan bara tala för mig själv, och antagligen en hel drös med andra, varför betala för något som man kan få nära gratis minst lika smidigt? Ett grafikkort å andra sidan är kanske lite svårt att "ladda ned" olagligt?

OfT: Jag köpte min LTSC-licens på Ebay för 50:- väldigt framgångsrikt! Har fungerat snart ett år nu utan problem! Kan inte riktigt personligen motivera en nyckel från Kinguin när Ebay har nycklar för 20 - 50:- Dom som inte fungerat för mig har jag utan dröjsmål fått utbytta

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tack för svar...

Ok, har fixat licenser dock så kunde man bara köpa 2 st per 10 dagar, behöver en tredje. Märkligt!
Detta var enda säljaren som hade nycklar som kunde aktivera ett redan installerat windows de andra säljer bara, vad jag antar, OEM-licenser som man måste aktiveras under installationen.

...får väll vänta 10 dagar då om ingen har en bättre ide här

Permalänk
Medlem

Brukar fråga lokala alkisen om han kan gå in och sno ett par hårddiskar åt mig för 100kr. Fungerar varje gång.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag kan bara tala för mig själv, och antagligen en hel drös med andra, varför betala för något som man kan få nära gratis minst lika smidigt? Ett grafikkort å andra sidan är kanske lite svårt att "ladda ned" olagligt?

OfT: Jag köpte min LTSC-licens på Ebay för 50:- väldigt framgångsrikt! Har fungerat snart ett år nu utan problem! Kan inte riktigt personligen motivera en nyckel från Kinguin när Ebay har nycklar för 20 - 50:- Dom som inte fungerat för mig har jag utan dröjsmål fått utbytta

Okey men tycker du priset är för högt eller? ja varför ska man betala för något man använder året runt varje dag, låter ju orimligt jag tycker iaf att det är värt det med tanke på huuur mkt man använder datorn, iaf jag

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200