i7 5775c broadwell går ej att överklocka - fast i stock oavsett inställningar

Permalänk
Medlem

i7 5775c broadwell går ej att överklocka - fast i stock oavsett inställningar

Jag "uppgraderade" från i5 4690k till i7 5775c eftersom just den cpu:n verkar vara omtyckt för spelande. Det tråkiga är att jag inte kan få den att överklocka alls, provat både windows och linux så det är inte bara Windows som strular. Tråkigt för mig som vill ha så hög single core boost som möjligt eftersom jag kör en del Prepar3d vilket gillar just det. Det spelar ingen roll vad jag sätter i BIOS, den är fast i stock ändå. Så här ser det ut i Asus AI suite:

och i Linux, all core boost satt till 40x

Men när man stressar kärnorna är de ÄNDÅ fast på 36x (stock):

Så, någon som vet vad tusan detta handlar om? Googlat en hel del såklart, och någon sa att man skulle ta bort mcupdate_GenuineIntel.dll så det gjorde jag eftersom jag kör senaste Windows 10 builden. Asus support verkar inte ha någon aning om varför det blir så här även om jag fortfarande har en ticket öppen där... Jag kör deras senaste beta bios som de själva säger ska lösa detta, men det gör det uppenbarligen inte för mig.

Intel XTU visar uppenbarligen att mutipliern är låst till stock settings trots att 40x är satt i bios:

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Avinstallera alla dessa program du håller på med. In i bios och överklocka på riktigt istället så ska du se att det fungerar.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Avinstallera alla dessa program du håller på med. In i bios och överklocka på riktigt istället så ska du se att det fungerar.

Det är det jag har gjort. Satt allt till manual i bios och 1,2,3 och 4 core multiplier till 40x. Och det rapporteras även i t.ex. Linux som du ser på den första linuxbilden. Men fortfarande, så fort man stressar kärnorna går de bara i stock settings. Och i Windows Intel XTU kan man inte ens höja multipliern över stock.

Så det verkar uppenbart vara något med Asus och deras bios, eller mikrokod... men måste ju gå att lösa på något sätt... Hoppas någon swec:are sitter på svaret

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Uppdaterat BIOS?
Det är ju ändå generationsbyte. Eller VII Ranger är väl Z170 så det borde kanske fungera ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Uppdaterat BIOS?
Det är ju ändå generationsbyte. Eller VII Ranger är väl Z170 så det borde kanske fungera ändå?

Ja, jag kör Asus senaste BETA bios 3503 som inte ens har någon changelog men enligt supporten ska den lösa det här med att broadwell går ned i stock settings... Vad menar du med att det är generationsbyte? Ja, jag bytte från 4:e till 5:e gen, men 5775c är ju officiellt stödd enligt Asus, så det ska inte vara några konstigheter

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

@davyp3: Skulle du kunna ta en screenshot på dina inställningar i BIOS (d.v.s. de under Extreme Tweaker)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Helt klart en bios som inte känner igen cpu, uppdatera till senaste.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Helt klart en bios som inte känner igen cpu, uppdatera till senaste.

OP har redan den senaste versionen enligt ett senare inlägg

Broadwell är dessvärre väldigt kinkig med diverse moderkort då det inte fått lika bra support som Haswell och Skylake, även av ASUS.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@davyp3: Skulle du kunna ta en screenshot på dina inställningar i BIOS (d.v.s. de under Extreme Tweaker)?

Ja, de ligger här: https://imgur.com/a/kyVG8dL

Skrivet av Rismik:

Helt klart en bios som inte känner igen cpu, uppdatera till senaste.

Ja, man kan tro det. Men eftersom 5775c stöds från bios 2702 och uppåt, och jag kör beta 3503 så tycker man ju att det borde lira som det ska. Det fungerade inte med 2702 heller för övrigt.

Frågan är vems fel är egentligen detta? Blir ju inte så sugen på att köpa ASUS igen om de inte stödjer sina cpu:er ordentligt. Lutar åt det, eftersom det verkar vara samma fel oavsett operativsystem.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Ja, de ligger här: https://imgur.com/a/kyVG8dL

Ja, man kan tro det. Men eftersom 5775c stöds från bios 2702 och uppåt, och jag kör beta 3503 så tycker man ju att det borde lira som det ska. Det fungerade inte med 2702 heller för övrigt.

Två funderingar:

1) Varför kör du med CPU Core Voltage på Auto? Denna bör ändras till antingen Manual eller Adaptive - testa t.ex. att sätta 1.35V Adaptive voltage.

2) Varför kör du med per-core multiplier? Testa att sätta All-core och därefter värdet 40.

Avinstallera alla tweaking-program, d.v.s. de från ASUS och Intel först och främst och ändra därefter värdena i BIOS (dessa störde min överklockning av min i5-5675C). Installera CPU-Z samt HWMonitor och släng upp en screenshot när du kör Prime95. Vad får du då?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har du gjort factory reset av bios efter cpu bytet?

//Robban

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Testa Sync all cores istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Två funderingar:

1) Varför kör du med CPU Core Voltage på Auto? Denna bör ändras till antingen Manual eller Adaptive - testa t.ex. att sätta 1.35V Adaptive voltage.

2) Varför kör du med per-core multiplier? Testa att sätta All-core och därefter värdet 40.

Avinstallera alla tweaking-program, d.v.s. de från ASUS och Intel först och främst och ändra därefter värdena i BIOS (dessa störde min överklockning av min i5-5675C). Installera CPU-Z samt HWMonitor och släng upp en screenshot när du kör Prime95. Vad får du då?

1) Auto eftersom det inte verkar gå att överklocka alls så har jag inte känt att det spelar någon roll. Om jag får igång överklockningen så är det klart att jag kommer att börja sänka spänningen också. Kan testa att sätta den på adaptive bara för skojs skull dock.

2) Inte heller spikat att jag ska köra per-core. Testade all-core till 40, ingen skillnad. Alla inställningar blir ändå stock i windows.

Skrivet av robbankentor:

Har du gjort factory reset av bios efter cpu bytet?
//Robban

Japp, gjorde faktiskt en ny flash till samma bios, följt av en factory reset. Samma sak, fast i stock.

Skrivet av saturday_sun:

Testa Sync all cores istället.

Gjorde det, ingen skillnad. =(

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

@davyp3: Ja då är det nog p.g.a ASUS BIOS. Läste någonstans tidigare att bl.a. Maximus VII Impact kunde inte heller överklocka Broadwell-CPU:erna. Med mitt ASUS Z97I-Plus fungerar det dock bra.

Jag skulle inte tippa på att ASUS kommer släppa fler BIOS uppdateringar till ditt moderkort och rekommenderar därför att försöka byta det mot ett annat (t.ex. med någon här på SweClockers via marknaden) om du nu vill överklocka CPU:n.

Det du kan göra är att flasha till den näst-senaste BIOS versionen och se om det hjälper (och kanske näst-näst senaste o.s.v.) men skulle gissa att detta inte kommer fungera heller. Tråkigt, då Broadwell är väldigt fina CPU:er men fick väldigt lite kärlek då Skylake var "Intels underbarn" som släpptes ca 2 månader efter Broadwell.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

såg att du kör på ett beta bios, testa med det senaste bioset som inte är beta.

gör en factory restet, och en bios nedgradering direkt efter.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@davyp3: Ja då är det nog p.g.a ASUS BIOS. Läste någonstans tidigare att bl.a. Maximus VII Impact kunde inte heller överklocka Broadwell-CPU:erna. Med mitt ASUS Z97I-Plus fungerar det dock bra.

Jag skulle inte tippa på att ASUS kommer släppa fler BIOS uppdateringar till ditt moderkort och rekommenderar därför att försöka byta det mot ett annat (t.ex. med någon här på SweClockers via marknaden) om du nu vill överklocka CPU:n.

Det du kan göra är att flasha till den näst-senaste BIOS versionen och se om det hjälper (och kanske näst-näst senaste o.s.v.) men skulle gissa att detta inte kommer fungera heller. Tråkigt, då Broadwell är väldigt fina CPU:er men fick väldigt lite kärlek då Skylake var "Intels underbarn" som släpptes ca 2 månader efter Broadwell.

Ja, det verkar inte bättre. Provade senaste icke-beta nu, ingen skillnad.

Skrivet av robbankentor:

såg att du kör på ett beta bios, testa med det senaste bioset som inte är beta.

gör en factory restet, och en bios nedgradering direkt efter.

Provade det, ingen skillnad

Någon som vill byta moderkort?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Oh well. Nu har jag provat samtliga BIOS-versioner (5 st) som stöder min Broadwell i7... samma sak med alla; trots att man ställer in 40x blir det faktiskt bara 37x som mest =(

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Nej, jag har märkt det av allt mitt googlande. För många verkar det fungera dock!

Upptäckte en annan sak. Eftersom en av personerna från tråden du länkade till lyckades med sin överklockning efter att ha kört med sin iGPU för att aktivera överklocken, och sedan koppla in sin dGPU igen tänkte jag göra samma sak. Men såklart kan jag inte ens köra med min iGPU av någon konstig anledning. Sjukt irriterande! Provade till och med att koppla ur mitt 1080 helt, men det blir bara svart på skärmen och man får felkoden A2. suck.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Nej, jag har märkt det av allt mitt googlande. För många verkar det fungera dock!

Upptäckte en annan sak. Eftersom en av personerna från tråden du länkade till lyckades med sin överklockning efter att ha kört med sin iGPU för att aktivera överklocken, och sedan koppla in sin dGPU igen tänkte jag göra samma sak. Men såklart kan jag inte ens köra med min iGPU av någon konstig anledning. Sjukt irriterande! Provade till och med att koppla ur mitt 1080 helt, men det blir bara svart på skärmen och man får felkoden A2. suck.

Rätt säker på att det är moderkortet som inte stöder din Broadwell fullt ut.
Tror att ASUS gav upp med Broadwell optimeringar (och buggfixar).
Har själv en 5775C och har sett de mest udda buggar:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494183-en-dators-stro...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1383999-hands-on-med-5...

Antar att du uppdaterat UEFI på "rätt" sätt ?
Det är ju en liten procedur för att det skall bli korrekt gjort.
Men enklast är nog att använda BIOS flashback funktionen.
En vanlig uppdatering via BIOS verktyget kan tydligen inte uppdatera allt som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Rätt säker på att det är moderkortet som inte stöder din Broadwell fullt ut.
Tror att ASUS gav upp med Broadwell optimeringar (och buggfixar).
Har själv en 5775C och har sett de mest udda buggar:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494183-en-dators-stro...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1383999-hands-on-med-5...

Antar att du uppdaterat UEFI på "rätt" sätt ?
Det är ju en liten procedur för att det skall bli korrekt gjort.
Men enklast är nog att använda BIOS flashback funktionen.
En vanlig uppdatering via BIOS verktyget kan tydligen inte uppdatera allt som behövs.

Jag har först provat alla versioner som stöder broadwell direkt från bios EZ flash eller vad det heter. Sen körde jag en sån flashback (stäng av datorn, döp biosfilen (senaste betan 3503) till M7R.CAP, sätt den i rätt USB-port, håll in flashback-knappen). Det blev tyvärr ingen skillnad. Provat resetta till optimized defaults, och resetta via knappen direkt på moderkortet också.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Nej, jag har märkt det av allt mitt googlande. För många verkar det fungera dock!

Upptäckte en annan sak. Eftersom en av personerna från tråden du länkade till lyckades med sin överklockning efter att ha kört med sin iGPU för att aktivera överklocken, och sedan koppla in sin dGPU igen tänkte jag göra samma sak. Men såklart kan jag inte ens köra med min iGPU av någon konstig anledning. Sjukt irriterande! Provade till och med att koppla ur mitt 1080 helt, men det blir bara svart på skärmen och man får felkoden A2. suck.

Han skriver ju samma sak. Att han inte fick igång sin iGPU förrän han tog ut sitt grafikkort. Därefter flashade han om bios igen till senaste och då började överklockningen fungera

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Jag har först provat alla versioner som stöder broadwell direkt från bios EZ flash eller vad det heter. Sen körde jag en sån flashback (stäng av datorn, döp biosfilen (senaste betan 3503) till M7R.CAP, sätt den i rätt USB-port, håll in flashback-knappen). Det blev tyvärr ingen skillnad. Provat resetta till optimized defaults, och resetta via knappen direkt på moderkortet också.

Om du slår på XMP och har "MCE" på AUTO (=on) vad händer då ?

Permalänk
Medlem

Eftersom det är ASUS och deras CMOS reset är lite "fast inte på riktigt va?" så föreslår jag att du tar ur batteriet någon minut. Fortsätt på senaste BIOS.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Han skriver ju samma sak. Att han inte fick igång sin iGPU förrän han tog ut sitt grafikkort. Därefter flashade han om bios igen till senaste och då började överklockningen fungera

Jag menade att jag provade samma sak, att koppla ur mitt 1080, men ÄNDÅ fick jag inte igång min iGPU. Så jag kan inte flasha med iGPU:n eftersom jag inte får någon bild (och datorn ger felkod A2) när jag kopplar ur mitt 1080.

Skrivet av Svensktiger:

Om du slår på XMP och har "MCE" på AUTO (=on) vad händer då ?

Den gör ingen skillnad. Den boostar som om MCE vore disabled oavsett i vilket läge MCE är i.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

@davyp3: Jag tror mig veta orsaken till dina problem, då jag varit med om samma sak själv.

Sitter själv med en 5775c samt ett Asus Z97 Pro moderkort. Det verkar vara någon form av bugg med Asus moderkort tillsammans med Broadwell CPU:er.

När man flashar ny bios med stöd för dessa CPU:er så blir det fel om man gör detta via verktyget i BIOS, då fungerar inte överklockningen av oförklarlig anledning. Det måste göras genom antingen ASUS USB Flashback (via USB-minne med datorn avslagen, ifall ditt moderkort har sådan funktion) eller via deras verktyg i Windows. Jag gjorde det via USB Flashback och då fungerade det. Dvs jag råder dig att flasha om bios med någon av dessa metoder.

Ps. Jag uppgraderade från 4790k och det blev en klar skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

@davyp3: Jag tror mig veta orsaken till dina problem, då jag varit med om samma sak själv.

Sitter själv med en 5775c samt ett Asus Z97 Pro moderkort. Det verkar vara någon form av bugg med Asus moderkort tillsammans med Broadwell CPU:er.

När man flashar ny bios med stöd för dessa CPU:er så blir det fel om man gör detta via verktyget i BIOS, då fungerar inte överklockningen av oförklarlig anledning. Det måste göras genom antingen ASUS USB Flashback (via USB-minne med datorn avslagen, ifall ditt moderkort har sådan funktion) eller via deras verktyg i Windows. Jag gjorde det via USB Flashback och då fungerade det. Dvs jag råder dig att flasha om bios med någon av dessa metoder.

Ps. Jag uppgraderade från 4790k och det blev en klar skillnad

Intressant! Det jobbiga är att jag nu har provat följande, med samtliga tillgängliga bios-versioner:
* Flasha direkt i BIOS via EZ FLASH
* Använda USB flashback och flasha via usb-minne
* Flasha via WinFlash

FORTFARANDE fast i stock settings, ARGH!

edit: Gjorde du något annat speciellt? Så du flashade via USB flashback, ändrade multipliern och boom presto, överklockning fungerar? Funderar ärligt på att köpa en 8700k + moderkort och ram, och uppgradera till Ryzen 3800X (eller liknande) när den väl kommer. För hur kan man leva utan atet kunna överklocka? Går ju inte!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Intressant! Det jobbiga är att jag nu har provat följande, med samtliga tillgängliga bios-versioner:
* Flasha direkt i BIOS via EZ FLASH
* Använda USB flashback och flasha via usb-minne
* Flasha via WinFlash

FORTFARANDE fast i stock settings, ARGH!

edit: Gjorde du något annat speciellt? Så du flashade via USB flashback, ändrade multipliern och boom presto, överklockning fungerar? Funderar ärligt på att köpa en 8700k + moderkort och ram, och uppgradera till Ryzen 3800X (eller liknande) när den väl kommer. För hur kan man leva utan atet kunna överklocka? Går ju inte!

http://forumbilder.se/I467A/foo.PNG

Oj då blev det värre. Gjorde ingenting annat, det bara fungerade. Hjälpte en bekant på samma sätt med samma CPU. Tips är att söka på "Intel Broadwell-C Ownership Club" på Google så får du upp en lång tråd som behandlar dessa CPU:er och de märkliga ting som kan ske med dem (vet inte om jag får posta länk till annat forum)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Oj då blev det värre. Gjorde ingenting annat, det bara fungerade. Hjälpte en bekant på samma sätt med samma CPU. Tips är att söka på "Intel Broadwell-C Ownership Club" på Google så får du upp en lång tråd som behandlar dessa CPU:er och de märkliga ting som kan ske med dem (vet inte om jag får posta länk till annat forum)

Tack!

Nu funkar det

Det jag fick göra - som en referens om det råkar komma någon annan med samma problem - var att använda det FÖRSTA bios som hade stöd för broadwell och uppgradera via USB FLASHBACK - inget annat fungerar! Nu är jag uppe i 40x och ska se hur mycket jag kan skrämma upp den här rackaren i, med en biffig Noctua NH-D15 borde det gå att få till lite bra prestanda äntligen!

*GLAD*

edit: Frågan är om man vågar prova att uppgradera til någon av de nyare versionerna, då de lagt till bland annat stöd för att ändra frekvensen på eDRAM... eller om man bara ska nöja sig så här och aldrig uppgradera bios igen.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Tack!

Nu funkar det

Det jag fick göra - som en referens om det råkar komma någon annan med samma problem - var att använda det FÖRSTA bios som hade stöd för broadwell och uppgradera via USB FLASHBACK - inget annat fungerar! Nu är jag uppe i 40x och ska se hur mycket jag kan skrämma upp den här rackaren i, med en biffig Noctua NH-D15 borde det gå att få till lite bra prestanda äntligen!

*GLAD*

http://forumbilder.se/I467C/2019-01-18.png

edit: Frågan är om man vågar prova att uppgradera til någon av de nyare versionerna, då de lagt till bland annat stöd för att ändra frekvensen på eDRAM... eller om man bara ska nöja sig så här och aldrig uppgradera bios igen.

Verkar vara väldigt liten poäng med att fingra på edram inställningarna.