Garantiärende hos Inet nekat pga. frakttid [LÖST]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Landmark90:

Har rengjort många tangentbord, men detta tangentbord trots noggrann rengöring så blir det ingen förbättring. Absolut att tangentbord blir smutsiga och behöver skötsel men aldrig varit med om att problemet kvarstår efter rengöring som detta. Särskilt då det rör sig om ett mekaniskt tangentbord för 1500 kr. (Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent)

Har dock inte prövat siliconspray som en medlem tipsade om tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Dåså! Ville bara säkerställa. Reklamation!

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av MoNkeY-05:

Dåså! Ville bara säkerställa. Reklamation!

Ursäkta att jag lät lite stel i mitt svar, det var en bra fråga för man vet aldrig. Haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Företag får inte försämra villkoren som står i våra lagar. De får förbättra villkor genom att erbjuda tex 3års garanti. Men det som står i lagen går inte att avtala bort.

Slå en signal till konsumentrådgivningen i din kommun, de kan ringa upp företaget och ta dem i örat om de inte följer lagen. Det brukar hjälpa. Du har ju reklamationsrätten förrutom ev garanti.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Dec 2009

Uppdatering: Inets kundtjänstchef har kontaktat mig idag och informerat mig att de godkänner garantin och att det var ett missförstånd som orsakat nekandet. Har nu fått en retursedel och kommer skicka in tangentbordet imorgon.

Tack alla för er tid och hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Först damug med bra dammsugare köpte ny i höst suger extremt mot något år gamma
Prova sedan med tryckluft på avstånd eller lite tryck eller koppla dammsugare baklänges om det går.
Tvätta att med tangentbord upp och ner.
Nu dags för spraya något .
Angående garantier så är alla frivilliga och endast renlammationrätt är lagstadgad och 3År gäller från den dagen du fick paket eller köper i butik .
Man måste anmäla felet när det börjar och ej användas endast. Någon dag före sista dagen.
Lagtexten kan du hämta själv gratis på "lex ..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Landmark90:

Uppdatering: Inets kundtjänstchef har kontaktat mig idag och informerat mig att de godkänner garantin och att det var ett missförstånd som orsakat nekandet. Har nu fått en retursedel och kommer skicka in tangentbordet imorgon.

Tack alla för er tid och hjälp!

Bra att de kollar av forumet.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

Som tidigare nämnt så har alla nätbutiker satt i system att inte informera om reklamation, vanligtvis tänker man på garanti,"tyvärr har garantin gått ut"
Men ofta har man rätt att reklamera vilket de inte nämner såklart.
Finns det ens någon fördel att "ta det på garantin"?
Eller är det lika bra att reklamera direkt?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Viochee:

Som tidigare nämnt så har alla nätbutiker satt i system att inte informera om reklamation, vanligtvis tänker man på garanti,"tyvärr har garantin gått ut"

Garantier får ha bättre villkor och ibland har de det.
Det är lag på att informera om reklamation.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Information innan ett avtal ingås
2 kap, 2 §, 8. den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag, hur reklamation kan göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig för att framställa klagomål
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka, Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Jag jobbar i butik sedan snart 14 år tillbaka och att tjafsa med en kund om 2 dagar över garantitid är lika med garanterat förlorad kund, plus alla som här läser om hanteringen av ärendet.
Man måste välja sina krig.

Det säger ju ingenting om hur Inet väljer att göra, men hur de väljer att hantera det säger en hel del om dem.
Förhoppningsvis så löser det sig på bästa sätt.

EDIT: Såg att det hade löst sig, vad bra!

Läste slarvigt.

Intel Core i5 9600K | MSI Z370 Gaming Plus | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | 2x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Asus Essence STX | Corsair Obsidian 500D | Viewsonic XG2703-GS |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Viochee:

Skrivet av mrqaffe:

2 kap, 2 §, 8. den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag, hur reklamation kan göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig för att framställa klagomål

De informerar, men de trycker inte upp det i näsan på kunden. Finns ju alltid gömt i något hörne på hemsidan eller liten text någonstans.

Lagen säger ju tyvärr inte att de måste se till att kunden förstått och folk i allmänhet har otroligt dålig koll.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av tomjut:

Jag jobbar i butik sedan snart 14 år tillbaka och att tjafsa med en kund om 2 dagar över garantitid är lika med garanterat förlorad kund, plus alla som här läser om hanteringen av ärendet.

Fast 2 dagar över tillverkargarantin så kan butiken inte godkänna garanti då det heter "tillverkargaranti" av en anledning.
Gör butiken det så gör dom det på goodwill ur egen kassa.

När det gäller tillverkargarantin så är det inte mycket en butik har att säga till om.
Vid inlämnande så brukar butiken göra en initial bedömning och undersökning för att kunna förmedla felet till tillverkaren så bra som möjligt (frivilligt för butiken).
Allt över det är upp till tillverkaren, butiken kan varken neka eller godkänna åt tillverkaren.
Dock tillåter många tillverkare att man nekar om det inte råder några tvivel om yttre åverkan som te.x en icke fungerande skärm som man kan se en spricka i displayen som kunden varken lagt märke till eller inte meddelat butiken om.

Asus Rog Strix Z370-H Gaming - Intel i7 8700K @ stock - Noctua NH-D15 - Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 8G OC Gaming - Corsair Vengeance LPX White 16GB (2x8GB) / 3000Mhz / - Evga Supernova G3 750W - Samsung 250gb 840 EVO - OCZ Vertex 460A 480GB - Samsung 500gb 850 EVO - Fractal Design Define S - AOC AGON AG271QG / 27" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av mrqaffe:

Lag och lag, klart de kanske skickar med om hur man reklamerar när du beställer varan eller som information på deras hemsida, men mailar du dem och pratar om garanti på din produkt är det inte "LAG" på att informera om reklamation då det redan finns på hemsidan eller som mail när du beställde varan, och alla vet inte skillnaden på reklamation och garanti men det är ganska lika i sig (något fel på din produkt och du vill ha ny tex)

Tex när jag beställde en förbrukningsvara som var trasig så började butiken gorma om att de inte har garanti på det men så fort jag nämnde reklamation så lät det annorlunda. (dock försökte de erbjuda poäng på deras hemsida till ett mindre värde än produkten kostade vilket jag fick tjorva om också men det är en annan sak)

Sen kan man ju självklart säga att är folk så dum så de inte förstår sina rättigheter får de väl skylla sig själv (men det är det jag menade att butiker gärna inte nämner reklamation om du pratar om garantier)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av tomjut:

Det säger ju ingenting om hur Inet väljer att göra, men hur de väljer att hantera det säger en hel del om dem.
Förhoppningsvis så löser det sig på bästa sätt.

EDIT: Såg att det hade löst sig, vad bra!

I mitt fall kontaktade jag dem dock 2 dagar innan garantitiden var över, vilket gjorde mig förvånad över deras ursprungliga svar. Dock tänker du kanske med frakttiden? För i såna fall stämmer det att de skulle fått in produkten ca 2 dagar efter garantitiden gått ut. Väldigt nöjd att det löste sig, åtminstone denna biten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Valonen:

Bra att de kollar av forumet.

Rätt tragiskt tycker jag...

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Dr.Mabuse:

Rätt tragiskt tycker jag...

Håller med, skulle lagt till nån wink smiley.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H