Permalänk

Problem med accesspunkt

På övervåningen av huset har jag fiberbox och router. Igår drog brorsan ner en nätverkskabel från fiberboxen som går till en 5-port switch där tv- och accesspunkt unifi AP LR finns anslutna.

Jag har aldrig använt en AP förut. Måste den sitta i routern för att kunna förstärka routerns wifi, eller borde den sätta upp ett eget wifi när jag har kopplat den såhär, direkt till fiberboxen som tar emot fibersignalen utifrån? När man installerat mjukvaran så ska man skriva i SSID och password. Ska jag ange mitt Wifi-login från routern då? Är det det wifi't som APn kommer att jobba med och förstärka sedan då?

För sätter jag kabeln som går till nedervåningen i min netgear router så funkar inte TV'n. Antar att det har med portar eller liknande att göra?

Hur som helst får jag inte min AP att funka. Just nu lyser den konstant blått.

Permalänk
Medlem

Om du vill att alla enheter som är anslutna till din unifi ap ska kunna prata med ditt övriga nätverk så lär den vara ansluten till routern.

Permalänk
Medlem

Tänkte själv förlänga mitt Wifi och då kommer jag att dra en nätverkskabel från min router till en switch och från switchen till en accesspunkt.

Men är det inte så du har anslutit din AP? Dvs Router -> Switch -> AP.

SSID och password som du nämner lär ju vara anslutningsuppgifterna till det trådlösa nätverket som din AP skapar. Tror att du ska kunna ange samma uppgifter som på routerns Wifi, så ansluter dina enheter automatiskt till det nätverket som har bäst täckning.

Permalänk

Jo det är så jag har anslutit det. Nu hittade jag i min netgear r6220 (tror jag den heter) en inställning för att öppna IPTV på port 4, dvs den kabeln som går ner till switch > TV & AP.

Startade om AP och nu hittade jag 2 extra nätverk i mobilen, Wifi Home och Wifi Guest, som jag döpte mina AP nätverk till.

Men när jag öppnar Unifi programmet på min stationära så står det AP 0/1 med röd text. Varför gör det det tro? Den är inkopplad på samma router på ovanvåningen som kabeln som går till switchen på nedervåningen gör.

Skickades från m.sweclockers.com