Hade artefakter, bytte drivrutiner! (RTX 2080)

Permalänk
Medlem

Hade artefakter, bytte drivrutiner! (RTX 2080)

Hej alla,

Jag köpte nyligen ett RTX2080 för att använda med min nya GSYNC-skärm och jag hade under första veckan efter leverans inga problem alls. Det började typ i går, jag märkte att jag fick artefakter, alltså små grafikbuggar liknande jitter, i spel. Givetvis blev jag less men jag fick av nån anledning tanken att börja med att uppdatera drivrutiner. Så jag gjorde det, och grafikfelen försvann!

Problemet är, bör jag ändå vara orolig över detta? Skulle ni ändå byta efter detta eller är det vanligt att fel drivare kan ge fel helt enkelt?

vänligen

Permalänk

Låter ju hur bra som helst! Har inget svar på din fråga tyvärr men officiellt har nvidia inte nämnt någonting om artifacting i deras senaste drivrutiner. Om jag vore du hade jag kört unigine heaven/valley över natten eller längre, för att pressa fram felet om det finns något. Det ger dig lite sinnefrid också

Uppdatera gärna hur det går

Permalänk
Medlem

Är det Micron eller Samsung som tillverkat minnet? (GPU-Z)

Permalänk

Sett att det pratas om artefakter hur kan det se ut?
Om man får det är det en drivrutins fel eller är det ett gpufel(hardwear)?
Nyfiken bara 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nyare drivrutiner kanske sänker klockfrekvens på minnet? 😁

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Är det Micron eller Samsung som tillverkat minnet? (GPU-Z)

Det är micron tydligen. Läste swec-nyheten igen här (https://www.sweclockers.com/nyhet/26514-anvandare-rapporterar...) och märkte att det är de som haft problem?

Lite svårt att vägleda kanske ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Det är micron tydligen. Läste swec-nyheten igen här (https://www.sweclockers.com/nyhet/26514-anvandare-rapporterar...) och märkte att det är de som haft problem?

Lite svårt att vägleda kanske ...

Ja det ser ut som artefakter hör ihop med Micron-minnen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja det ser ut som artefakter hör ihop med Micron-minnen..

Precis men frågan är ju då om nu nya drivare fixade det, är det då värt eller ens möjligt att byta in kortet?

Det är lätt att vara nonchalant med prylar men när de kostar nästan 10k borde man kanske tänka till!

Permalänk
Skrivet av chrono:

Precis men frågan är ju då om nu nya drivare fixade det, är det då värt eller ens möjligt att byta in kortet?

Det är lätt att vara nonchalant med prylar men när de kostar nästan 10k borde man kanske tänka till!

Vad är det för märke och modell på gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Vad är det för märke och modell på gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Gigabyte Windforce RTX 2080, säger det nått?

Permalänk
Skrivet av chrono:

Gigabyte Windforce RTX 2080, säger det nått?

Nej tyvärr inte!
var bara nyfiken på vad du satt på för 2080 kort.
Har själv lite problem med att mitt "msi duke" inte hittar min g Sync skärm vid första uppstart måste starta om den 1 gång för att hitta skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com