PCI-E kort med USB 3 & SATA 6

Permalänk
Medlem

PCI-E kort med USB 3 & SATA 6

Sitter med en gammal dator bestyckad med Gigabyte GA-EX58-UD4 X58 S-1366 moderkort. Detta gamla kort stödjer enbart USB 2 och SATA 3.

Är på jakt efter ett lämpligt PCI-E kort med minst två externa USB 3 portar och minst två interna SATA 6 anslutningar.

Tänkte höra mig för om någon har ett kort att rekommendera för detta ändamål?

Permalänk
Hedersmedlem

Måste det vara ett kort eller kan det vara två?

Måste det prompt vara ett enda kort så är kanske en möjlighet att skaffa ett PCIe-kort med 4 st USB3-kontakter, och sedan använda 2 st USB3->SATA6 adaptrar.

Permalänk
99:e percentilen

Varför vill du ha USB 3.0? Varför vill du ha SATA 6 Gbit/s?

(Jag vill försäkra mig om att vi svarar på det du egentligen undrar, vilket inte nödvändigtvis är exakt det som står.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför vill du ha USB 3.0? Varför vill du ha SATA 6 Gbit/s?

(Jag vill försäkra mig om att vi svarar på det du egentligen undrar, vilket inte nödvändigtvis är exakt det som står.)

Jag kan gärna tänka mig snabbare standard än så om möjligt, har inte hängt med ordentligt på vad som finns tillgängligt. Grundanledningen är att kunna ansluta ssd på ett snabbare interface, likaså usb-enheter.

Kan du rekommendera något helt annat så är jag öppen för förslag såklart!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DHead:

Jag kan gärna tänka mig snabbare standard än så om möjligt, har inte hängt med ordentligt på vad som finns tillgängligt.

Jag tänker snarare tvärtom: Har du någon faktisk nytta av snabbare USB (relativt sannolikt) och SATA (osannolikt)?

Citat:

Grundanledningen är att kunna ansluta ssd på ett snabbare interface,

Du kommer aldrig märka skillnaden mellan SATA II och SATA III om du inte ska kopiera stora filer mellan SSD:er. Det är accesstiderna, inte de sekventiella hastigheterna, som har betydelse för vanlig användning. Du borde ställa dig själv följande fråga: Hur stor nytta har jag av mer än 300 MB/s sekventiell hastighet? Om svaret är något annat än "väldigt stor" är mitt råd att inte bry dig om snabbare SATA överhuvudtaget.

Citat:

likaså usb-enheter.

Här skulle jag säga att det är mer uppenbart varför du vill gå upp i hastighet, men frågan är densamma: Har du reell nytta av mer än de 30 MB/s eller vad USB 2.0 nu brukar innebära i praktiken? Jag skulle inte bli förvånad om svaret är ja, och i så fall är det rimligt att skaffa ett USB 3.0-instickskort.

I både USB- och SATA-fallet tycker jag också du ska fundera över hur mycket pengar du vill investera i en ett decennium gammal plattform. Du kommer inte ha nytta av varken ett USB- eller ett SATA-instickskort i någon framtida dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Sata 6 finns ännu inte och det du kallar sata 6 är nog egentligen det som heter sata 3, Ditt moderkort har sata 2 vilket är 3Gbit/s
Det är ganska liten skillnad för användarupplevelsen mellan olika satahastigheter och det enda som egentligen påverkas på riktigt av usb 3 är om du ansluter usbdiskar.
Om du inte hittar nått väldigt billigt/begagnat så är det kanske bättre att byta plattform helt och hållet i stället för att ansluta kontrollerkort som troligen ger en minimal skillnad i praktiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Tack Alling för utförligt svar, jag trodde faktiskt att det skulle ha större betydelse med SATA 3 (helt rätt mrgaffe!) för SSD.

Det är framförallt USB 3 som jag är ute efter, mer än SATA 3, så då kanske man skulle kolla på ett rent USB 3 instickskort istället (till externa USB diskar).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DHead:

Det är framförallt USB 3 som jag är ute efter, mer än SATA 3, så då kanske man skulle kolla på ett rent USB 3 instickskort istället (till externa USB diskar).

Ja, det är mycket rimligare. Tyvärr kan jag inte rekommendera någon specifik produkt. (Den enda erfarenhet jag har är ett billigt sådant kort som jag köpte för flera år sedan, och det gick långsammare än USB 2.0 med det.)

Däremot kan jag ge mer allmänt tekniskt kött på benen: Om du köper ett PCI Express x1-kort, som de flesta är, kommer du få PCI Express 2.0 x1, eftersom din plattform är begränsad till PCIe 2.0. Det medger totalt (max) 500 MB/s i vardera riktning, vilket absolut kan bli en flaskhals om du bestämmer dig för att köra full fräs med en bunt externa SSD:er samtidigt. Men det lär räcka gott och väl för vad jag antar att du vill ha USB 3.0 till, nämligen överföring till/från ett par, tre stycken externa hårddiskar eller USB-minnen åt gången.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Om det är primärt USB 3 du är ute efter finns det en hel det kort på bl.a. ebay, t.ex:
https://www.ebay.de/sch/Computer-Komponenten-Teile/175673/i.h...

Men för att få "fjong" på USB3 gäller det att ha bra usb pryttlar. Stor skillnad mellan olika minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHead:

Jag kan gärna tänka mig snabbare standard än så om möjligt, har inte hängt med ordentligt på vad som finns tillgängligt. Grundanledningen är att kunna ansluta ssd på ett snabbare interface, likaså usb-enheter.

Kan du rekommendera något helt annat så är jag öppen för förslag såklart!

USB 3 är inga problem, vilket instickskort som helst går bra där.

Men SATA 6 på instickskort är ofta PCI-E och med dåliga kontrollers. Du kommer få sämre SSD prestanda med den än med inbyggda SATA 3 prestandan pga det viktiga för en SSD är inte maximal hastighet, utan latensen och hög IO. Så tyvärr kan jag säga att du kan inte (prisvärt) sätta in bättre SSD.

Du kan sätta in PCI-E SSD, men kommer inte kunna boota på den, utan bara använda den i Windows själv.

Permalänk
Medlem

@dhead kolla även på xeon w3680 eller x5680 om du vill köra en prisvärd sexkärnig cpu till ditt x58-moderkort.

problemet är att du behöver ett "bra" kontrollerkort som stöder trim, alternativt en m2 nvme till pcie adapter. Efter lite sökande så verkar LSI 9211-8i flashad till "IT mode" vara ett vettigt alternativ.
Med pcie 2.0 drar vi inte nytta av max sekventiell filskyffling med nvme-diskar men det kommer ändå vara en stor förbättring mot sata2 och speciellt marvells 9128-kontroller.

Som @paddanx redan påpekat så blir prestandan sämre med dåliga kontrollers. Det är inte värt att kasta bort pengarna på slöa kort.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Tack för era ytterligare tips, de uppskattas!

@Fenix jag kör en x5650 i burken, köptes in för runt 400:- för nåt år sedan på ebay, funkar kanon, klockad till 4 GHz för tillfället.

Permalänk
Medlem

nice. lite ot men vad kör du med för inställning för 4ghz?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

nice. lite ot men vad kör du med för inställning för 4ghz?

Jag får kolla idag när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem

3.9 GHz var det jag körde såg jag nu! 19x206 har jag ställt in på.