BRA 2.1 eller 5.1 datorhögtalare för runt 1000kr

Permalänk

BRA 2.1 eller 5.1 datorhögtalare för runt 1000kr

Tjena!

Mina trust gxt 38 (2.1) datorhögtalare har just pajat efter många år utan problem. Jag har varit väääääldigt nöjd över ljudet från dessa men eftersom att dem slutade fungera (3.5 mm pluggen gick av) så skulle jag vilja köpa högtalare för helst under 1000kr då jag inte har hur mycket som helst att lägga på högtalare just nu.

Jag har kikat runt och kollat efter några högtalare och kom över dessa: https://www.komplett.se/product/914784/gaming/hogtalare/trust... som verkade väldigt snarlika mina nuvarande men att dem också har surround möjlighet. Så jag undrar ifall dessa är något att satsa på eller om det finns andra 5.1 högtalare för runt 1000kr? Men om någon har en bra rekommendation på 2.1 högtalare så är det också välkommet men jag är främst intresserad av 5.1 surroundljudet då jag spelar spel och vill ha den funktionen.

ALLA rekommendationer är välkomna.

Mvh William

Permalänk
Medlem

@Williamhoghielm:
Om du var väldigt nöjd med dina tidigare och enda felet var att en 3,5 mm plugg gick av så byt ut den, alternativt hela kabeln. Det brukar inte kräva särskilt mycket jobb om du har tillgång till lödtång, men kan också enkelt fixas med "sockerbit".

Permalänk
Skrivet av mudde:

@Williamhoghielm:
Om du var väldigt nöjd med dina tidigare och enda felet var att en 3,5 mm plugg gick av så byt ut den, alternativt hela kabeln. Det brukar inte kräva särskilt mycket jobb om du har tillgång till lödtång, men kan också enkelt fixas med "sockerbit".

Tacksam för svar. Men jag har inte tillgång eller kunskaper till att löda/byta ut pluggen. Men själva kabeln går till en liten volymkontroll och sedan in i högtalaren så det bästa vore ju om jag kunde hitta en sån kabel med original volymratt som jag skulle kunna använda.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog inte helt omöjligt att hitta nått vettigt begagnat även om 1000 kr är i absolut underkant för nått bra om det ska vara surround.
Det är däremot inte så svårt att hitta begagnade "datorsystem" för max 1000kr och nått Logitech system är troligen inte sämre än det du haft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog inte helt omöjligt att hitta nått vettigt begagnat även om 1000 kr är i absolut underkant för nått bra om det ska vara surround.
Det är däremot inte så svårt att hitta begagnade "datorsystem" för max 1000kr och nått Logitech system är troligen inte sämre än det du haft.

Jag har spanat mig in på logitechs z506 5.1 surroundljud. Jag gillar hur dem ser ut och att priset ligger perfekt. Är det något att satsa på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Williamhoghielm:

Jag har spanat mig in på logitechs z506 5.1 surroundljud. Jag gillar hur dem ser ut och att priset ligger perfekt. Är det något att satsa på?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vad du kan hitta begagnat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Williamhoghielm:
Som mudde säger, är du nöjd med ljudet från dom högtalarna du har så är det gott nog att ta någon vän till hjälp med att fixa den trasiga 3,5mm anslutningen.

Själv har jag 2.1 varianten från Trust och visst, det spelar rätt så bra men dom är lite plastiga och det blir lite skorrande vid höga ljud.
Dessutom så kollade jag aldrig storleken på subban innan köp så jag vart lite förvånad då jag packade upp grejorna och upptäckte att den vart ju mindre än väntat och att dom blåa led-dioderna inte går att stänga av utan avbitartång.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

Tack för alla som kom med förslag på hur jag skulle göra. Högtalarna ska gå vidare till en vän medan jag beställde logitech z506. Jag får återkomma hur dem är.

Permalänk
Skrivet av Williamhoghielm:

Tack för alla som kom med förslag på hur jag skulle göra. Högtalarna ska gå vidare till en vän medan jag beställde logitech z506. Jag får återkomma hur dem är.

Hur upplever du högtalarna? Vill ha ett 5.1 system till en 3kvm yta. Läst mycket online att baslådan brusar myckey i detta system.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Megagurra:

Hur upplever du högtalarna? Vill ha ett 5.1 system till en 3kvm yta. Läst mycket online att baslådan brusar myckey i detta system.

Tjena.

Sorry för sent svar. Men jag upplever att högtalarna har ett väldigt rent ljud för sin prisklass. Basen är tung och sateliterna låter nice. Men dock har jag problem med att det låter förvrängt när man kopplar in en rca-3.5mm kabel.