Hembiosystem till Sony xf90 (köpråd)

Permalänk

Hembiosystem till Sony xf90 (köpråd)

Hej,
Har nyligen inköpt en Sony xf90 och har läst runt och kommit fram till att det skulle förbättra en hel om jag skaffade ett bra system. Jag är dock helt okunnig när det kommer ljud så vill gärna ta emot lite tips.

Jag kommer använda systemet till film, serier och lite spel. Är värt att nämna att jag har små barn så jag kommer inte behöva något system som klarar nägra märkvärdiga volymer då jag inte kommer ha särskilt högt alls.
Jag tänker mig ett 2.1 system då jag tyvärr inte har möjlighet att sätta upp 5 högtalare på ett snyggt sätt i vardagsrummet och jag har läst att man får mycket mer valuta för pengarna på högtalare än en sound bar.
Jag skulle gärna vilja hålla budgeten runt ca 1500kr om det skulle gå att hitta något som ger en tillräckligt stor förbättring för de pengarna.
Finns möjlighet att jag börjar leta begagnade grejer också så det kan vara värt att ha i åtanke.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

För 1500kr får du inte mycket ljud. Högtalare som du kan hitta nytt för det priset är antingen mer eller mindre skräp alternativt är de gjorda för att man ska sitta betydligt närmre än vad man normalt gör med en TV. Leta begagnat och kom tillbaka och fråga om/när du hittat något som verkar lovande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla efter någon soundbar begagnat, finns flera som kan vara rimliga!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Som Maxizor säger, försök hitta en beggad Soundbar!

Jag kör själv SB26 från HK och den ger helt OK ljud och tryck för pengarna.
Det som är tjaffset med den är att den inte har 4k passthrough, så fick koppla min apple tv 4k direkt till tv'n och köra bluetooth till soundbaren från TVn.

Dessa är ofta nedsatta till cirka 3000:-, kan tänka mig att du kan hitta en beggad för 1500-2000kr

MVH

Permalänk
Skrivet av giplet:

För 1500kr får du inte mycket ljud. Högtalare som du kan hitta nytt för det priset är antingen mer eller mindre skräp alternativt är de gjorda för att man ska sitta betydligt närmre än vad man normalt gör med en TV. Leta begagnat och kom tillbaka och fråga om/när du hittat något som verkar lovande.

Jag har kollat lite på Bose Cinemate II, verkar kunna gå att få tag på mellan 1700-2000kr. Litet och smidigt system. Vad tycker ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Helljanek:

Som Maxizor säger, försök hitta en beggad Soundbar!

Jag kör själv SB26 från HK och den ger helt OK ljud och tryck för pengarna.
Det som är tjaffset med den är att den inte har 4k passthrough, så fick koppla min apple tv 4k direkt till tv'n och köra bluetooth till soundbaren från TVn.

Dessa är ofta nedsatta till cirka 3000:-, kan tänka mig att du kan hitta en beggad för 1500-2000kr

MVH

De lilla jag läst om soundbars verkar inte styrka att de har prisvärt ljud. Bättre än tv såklart men att det kanske är klokare att köpa ett högtalarsystem när man ligger i lägre prisklassen men detta behöver inte stämma såklart och en soundbar kan säkert räcka för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

De lilla jag läst om soundbars verkar inte styrka att de har prisvärt ljud. Bättre än tv såklart men att det kanske är klokare att köpa ett högtalarsystem när man ligger i lägre prisklassen men detta behöver inte stämma såklart och en soundbar kan säkert räcka för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Soundbars har kommit väldigt långt ljudmässigt, jag bytte från 5.2 (dynavoice m65 + audio pro) fullstort system till min HK SB26 och ja, det är helt klart sämre ljud, men blir ändå imponerad varje gång jag ser på actionfilm med ljudet uppskruvat.

Samt att jag la säkerligen 15000:- på mitt 5.2, HK'n köpte jag beggad för 1800:-.

Du har ingen Hi-fi butik i närheten? Kan vara en idé att fara och provlyssna innan.

Permalänk
Skrivet av Helljanek:

Soundbars har kommit väldigt långt ljudmässigt, jag bytte från 5.2 (dynavoice m65 + audio pro) fullstort system till min HK SB26 och ja, det är helt klart sämre ljud, men blir ändå imponerad varje gång jag ser på actionfilm med ljudet uppskruvat.

Samt att jag la säkerligen 15000:- på mitt 5.2, HK'n köpte jag beggad för 1800:-.

Du har ingen Hi-fi butik i närheten? Kan vara en idé att fara och provlyssna innan.

Okej, tackar, ska hålla ögonen öppna för något liknande. Jag har en audio video i närheten som jag skulle kunna lyssna lite hos. Har du någon sida eller liknande som gjort test av soundbars?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av osterlichtenich:

Okej, tackar, ska hålla ögonen öppna för något liknande. Jag har en audio video i närheten som jag skulle kunna lyssna lite hos. Har du någon sida eller liknande som gjort test av soundbars?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.avsforum.com/tag/soundbars/

https://www.ljudochbild.se/archive/test/hogtalare/?tx_test_ar...

Visa signatur

Citera för svar!