Pipande ljud från helt nybyggd dator när jag satte den under press.

Permalänk
Medlem

Pipande ljud från helt nybyggd dator när jag satte den under press.

Hej!

Har precis byggt en ny dator med specs:

I7-8700k
RTX 2080 TI
Gigabyte Z390 SLI gaming
Bequiet dark pro rock 4
samsung evo 1TB SSD
2x8 corsair vengeance Ram
meshify-C chassi
corsair RM750x nätagg

När jag startade igång kingdome come deliverance och sprang runt lite på ett fält så märkte jag ett konstigt ljust, ganska svagt pipigt ljud som blev tydligare när CPUn nådde 80 grader. efter jag stängde av spelet och cpun gick ner till 50 grader så fortsatte ljudet och jag satte datorn i sleep mode för att få det att sluta.

Jag har kollat runt lite på nätet och är rädd för att det är "coil-whine"

Har någon erfarenhet av detta? vad kan det vara?

Behöver all hjälp jag kan få... :/

Permalänk
Medlem

Kan du liksom höra tydligt vart ifrån det pip ljudet kommer ifrån?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Kan du liksom höra tydligt vart ifrån det pip ljudet kommer ifrån?

Det är ingen riktigt beep code utan det är liksom ett svagt tjut... Lät som det kom från moderkortet har jag för mig. Blev så stressad när jag upptäckte det vid hög temperatur att jag stängde ner allt och satte den i sleepmode direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarmid:

Det är ingen riktigt beep code utan det är liksom ett svagt tjut... Lät som det kom från moderkortet har jag för mig. Blev så stressad när jag upptäckte det vid hög temperatur att jag stängde ner allt och satte den i sleepmode direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Värt och kolla om det kan vara det problemet du upplever som en löste.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1747207/low-continue...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Lås FPS exempelvis till 60 FPS. Om du inte får ljudet så är det faktiskt "coil whineing".

Permalänk
Medlem

Låter som coil whine.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Lås FPS exempelvis till 60 FPS. Om du inte får ljudet så är det faktiskt "coil whineing".

Ska testa detta,

Märkte nu också att om jag sätter på strömmen på datorn igen så hör jag ett väldigt dovt tjutande från vad jag tror är nätaggregatet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att söka på coilwhine på Youtube och avgöra om det är samma ljud.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG