Permalänk

Varför ska allt va så tungdrivet?

Sitter i nuläget på en 3930K, 32Gb ram och ett vega 56.

har jag en youtube video uppe och ska spela CS samtidigt så går cpun/gpun på knäna, inte så man ser det i taskmanagern men cs stuttrar en del, det blir i princip ospelbart.

När jag klockade upp cpun så blev det lite bättre, men det som hjälper mest är en andra gpu och köra extra skärmarna på.

är något fel på windows intallationen? är bl.a 12 trådar påtok för lite? känns som man sitter på en gammal netburst celeron igen ibland.

32gb ram räcker med mina dator vanor men det känns som cpun inte orkar ibland när jag jämför med med 8 kärniga amd jag ahde innan. FPSn är högre så länge jag bara har ett spel igång men multitaska går bort.

Så det jag undrar är ifall sakar är mer krävande och jag inte märkt det eller ifall något är fel.

vad tror ni?

F.ö har jag tre skärmar, en 1440P sido skärm, kör youtube på 60FPS med den, sedan en 720P tv som jag har till bilsimulatorn. och en 1080P 144Hz för spel.

T.ex det går inte att köra Automation och bygga bilar på samtidigt som man har BeamNG.Drive igång på tvn utan att allt säckar ihop. cpu använding är inte hög men ändå så får man stutter delux.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

tre skärmar.. känns lite hårt

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle gått på 2st 2080Ti i sli med 3 skärmar

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det kan bero på för din del men kan dela min upplevelse. Brukade sitta på en 3570k i stock med 8GB RAM och ett GTX 770. Har 2 1080p 60Hz skärmar varav den ena i princip alltid har en Twitch stream 1080p 60fps igång samtidigt som jag spelar DotA eller CS. Jag upplevde aldrig någon stuttering eller annat för min del.

Permalänk

@cjal: Det är det jag tycker är underligt, kollar man aktivitets hanteraren så ligger cpun lågt och grafikkortet med.

nu pallar inte mitt nätagg med ett annat grafikkort till(har ett HX520, vill inte pusha det för hårt med tanke på åldern)

Men jag testa ett gtx660 från htpcn ett tag och det hjälpte och minskade dom ojämna renderings tiderna, det blev bättre när jag klockade datorn men fegade ur pga nätagget(kommer ett nytt nu i slutet av månaden hoppas ja)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Kör jag bara med en skärm och t.ex kör 3dmark så ser allt kanon ut. likså om jag startar ett spel med bara en skärm utan att ha andra grejer igång, då flyter allt kanon.

Men cpun ligger inte och tuggar på 100%, inte gpun heller, ramet ligger bra till. tror inte det är internet relaterat då jag kör 250 fiber.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Provat stänga av maskinvaruaccelerering i webläsaren?

Permalänk

@m4gnify: Fick det förslaget av en polare, ska pröva det nu.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

@m4gnify: Testat det nu ett tag och det hjälper inte, BeamNG och CS gillar inte webbläsare.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?