Tråden om LG:s nya ultrawides (34GK950G and 34GK950F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Yes håller med dig , som sagt ger min input och som jag skrev jag har väldigt tränat ögat och haft CRT skärm vääldigt länge bredvid. Har som ni kan se nu en main 144hz och två ips bredvid så känner dagligen skillnaden. Samt på jobbet där jag har tre tråkiga 60h skärmar.

Micro stutter och skit är något jag känner av och stör mig på så att köpa en freesync skärm med 24hz mer utan att ha Gsync är inte ett alternativ känner jag då. Då adaptiv sync inte lär vara gsync smooth.

Fast, att jämföra en 144Hz med en 60Hz och hävda att skillnaden beror på att den ena har en IPS-panel "med högre latens" låter lite väl dumt. Sitter själv på en IPS 165Hz och en IPS 60Hz båda med 4ms gray-to-gray, och det är stor skillnad på hur responsiva de känns när man flyttar saker på dem. Skillnaden beror ju uppenbarligen dock inte på att de har olika responstid, utan på dess Hz.
Om ditt resonemang hade hållit så hade ju en 60Hz TN varit bättre än en 144Hz IPS (vilket den uppenbarligen inte är)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Fast, att jämföra en 144Hz med en 60Hz och hävda att skillnaden beror på att den ena har en IPS-panel "med högre input lag." låter lite väl dumt. Sitter själv på en IPS 165Hz och en IPS 60Hz båda med 4ms gray-to-gray, och det är stor skillnad på hur responsiva de känns när man flyttar saker på dem. Skillnaden beror ju uppenbarligen dock inte på att de har olika responstid, utan på dess Hz.
Om ditt resonemang hade hållit så hade ju en 60Hz TN varit bättre än en 144Hz IPS (vilket den uppenbarligen inte är)

Då missuppfattade du det jag skrivit , menade "input laget" men råkade skriva latency såg jag och har redigerat detta. Självklart är ju 144hz bra mycket skönare än 60 och det går inte komma ifrån. Men två 144hz skärmar kan fortfarande ha väldigt stor skillnad i responsivness pga inputlag.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Vad är det att tänka på...G modellen har ju RGB-belysning

Permalänk
Skrivet av nemo_dm:

Vad är det att tänka på...G modellen har ju RGB-belysning

hahaha eller hur

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemo_dm:

Vad är det att tänka på...G modellen har ju RGB-belysning

Har den andra RFB då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

hahaha eller hur

Tydligen funkar F varianten
https://www.io.mt/nvidia-gsync-on-lg-34gk950f-b-confirmed-wor...

Permalänk

Yeah men den har ju inte RGB , men lär inte få någon F modell om jag ändrar mig nu ändå troligen från inet :(.

Men jag har faktisk beställt båda så jag kan testa och se vilken jag tycker är bäst.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Tror jag testar Freesync-varianten om jag inte lyckas övertala Dell att ge mig en ny Alienware. Eller rättare sagt, jag har beställt den, men om jag lyckas få en ny likadan som jag har blir det att avbeställa.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Ja vet fortfarande inte vilken jag ska ta

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Ja vet fortfarande inte vilken jag ska ta

Sitter med muspekaren på avbeställ på någon av skärmarna varannan minut då jag bara egentligen vill köpa en och vara nöjd xD.

https://www.youtube.com/watch?v=WudICEjzoLg&t=944s ganska bra review av F modellen ändå också.

Känner mig nog rätt nöjd med G modulen faktisk så avbeställt F modellen.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Så, är det någon som sett nån recenssion etc som visar på att nya LG skärmen (främst G varianten jag är intresserad av) verkligen är bättre än X34P och AW3418DW? Intitialt talades det om bättre ljusstyrka, nya panel som eg vara 144 hz i grunden osv men vad jag sett är det inget i faktiska tester som talar om någon större skillnad mot skärmarna från Acer och Alienware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så, är det någon som sett nån recenssion etc som visar på att nya LG skärmen (främst G varianten jag är intresserad av) verkligen är bättre än X34P och AW3418DW? Intitialt talades det om bättre ljusstyrka, nya panel som eg vara 144 hz i grunden osv men vad jag sett är det inget i faktiska tester som talar om någon större skillnad mot skärmarna från Acer och Alienware?

Ska ha bättre färg med.
Alienware är skit när det kommer till färgåtergivning. Bra för spel men annars inget o hänga i granen.. Detta av egen erfarenhet. Inte testat LGs än dock

Permalänk
Skrivet av improwise:

Så, är det någon som sett nån recenssion etc som visar på att nya LG skärmen (främst G varianten jag är intresserad av) verkligen är bättre än X34P och AW3418DW? Intitialt talades det om bättre ljusstyrka, nya panel som eg vara 144 hz i grunden osv men vad jag sett är det inget i faktiska tester som talar om någon större skillnad mot skärmarna från Acer och Alienware?

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_34gk950g.htm som det skrivits flera gånger i tråden tidigare är det som finns i princip.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_34gk950g.htm som det skrivits flera gånger i tråden tidigare är det som finns i princip.

Jo, men om jag minns rätt var det inte den succe som man hade hoppats på, dvs snarare än till konkurrent till de 2 befintliga 34" 120 hz skärmarna än något som äntligen gjorde att "spelskärmsmarknaden" tog ett större kliv framåt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Ska ha bättre färg med.
Alienware är skit när det kommer till färgåtergivning. Bra för spel men annars inget o hänga i granen.. Detta av egen erfarenhet. Inte testat LGs än dock

Iaf mer färg, men kan tänka mig att färgpuritaner inte håller med om att det är bättre

Permalänk
Skrivet av improwise:

Jo, men om jag minns rätt var det inte den succe som man hade hoppats på, dvs snarare än till konkurrent till de 2 befintliga 34" 120 hz skärmarna än något som äntligen gjorde att "spelskärmsmarknaden" tog ett större kliv framåt...

Beror ju på vad man har för krav osv , jag själv har sett Alienware och slog till på en sådan men fick fel skärm av elgiganten och nu går den ju i pincip inte få tag i svergie på någon vettig hemsida. Så därför slår jag hellre till på LG som har senaste panelen osv än x34p som man även hört mycket problem med pga oc till 120hz.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Beror ju på vad man har för krav osv , jag själv har sett Alienware och slog till på en sådan men fick fel skärm av elgiganten och nu går den ju i pincip inte få tag i svergie på någon vettig hemsida. Så därför slår jag hellre till på LG som har senaste panelen osv än x34p som man även hört mycket problem med pga oc till 120hz.

Måste inte även LG överklockas till 120, om det är GSYNC-modulen som behöver överklockas? Även om panelen är 144.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Något som oroar mig lite med LGs UW är att den verkar ha anslutningarna rakt bakåt vilket känns som det kan bli en mardröm med väggmontering. Som bekant hade platta TV apparater det också initialt innan tillverkarna insåg bättre. Både HDMI och DisplayPort är som bekant inte dom minsta kontakterna som finns...samtidigt är det inte direkt så att konkurrenterna verkar tänkt till här heller...en del skärmar har ju kontaterna så det gränsar till sadism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Måste inte även LG överklockas till 120, om det är GSYNC-modulen som behöver överklockas? Även om panelen är 144.

Skärmen är 144hz men är nergraderad till 100, som du sedan överklockar till 120, för att gsync modulen ska fungera korrekt

Skrivet av improwise:

Något som oroar mig lite med LGs UW är att den verkar ha anslutningarna rakt bakåt vilket känns som det kan bli en mardröm med väggmontering. Som bekant hade platta TV apparater det också initialt innan tillverkarna insåg bättre. Både HDMI och DisplayPort är som bekant inte dom minsta kontakterna som finns...samtidigt är det inte direkt så att konkurrenterna verkar tänkt till här heller...en del skärmar har ju kontaterna så det gränsar till sadism.

Jag har en 27UK650 skärm från LG och där är det samma design på baksidan, kan hålla med om att du inte kommer kunna väggmontera den Blir svårt, kanske om du skaffar 90 graders anslutningar.

Permalänk

Nice fick sms om att min order håller på plockas! Skärmen på måndag - tisdag hoppas jag

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Satt och funderade på att skaffa 950F modellen ett tag, men då jag haft rätt shitty erfarenhet av Gsync på Freesync skärmar och jag är otålig, skaffade jag mig en Acer X34P istället.
Jag är fortfarande inom öppet köp perioden, någon som vet om diffen är såpass stor så det är värt besväret att byta ut 34:an mot 950F modellen?
HDR känns ju meh som det är idag, och 20hz mer eller mindre har jag nog svårt o se skillnad på.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bi99uy:

Satt och funderade på att skaffa 950F modellen ett tag, men då jag haft rätt shitty erfarenhet av Gsync på Freesync skärmar och jag är otålig, skaffade jag mig en Acer X34P istället.
Jag är fortfarande inom öppet köp perioden, någon som vet om diffen är såpass stor så det är värt besväret att byta ut 34:an mot 950F modellen?
HDR känns ju meh som det är idag, och 20hz mer eller mindre har jag nog svårt o se skillnad på.

Menar du dom sista 10 dagarna då eller innan Nvidia införde stöd för "adaptiv sync" även för icke GSync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Menar du dom sista 10 dagarna då eller innan Nvidia införde stöd för "adaptiv sync" även för icke GSync?

Jag började kolla runt på nya skärmar för att ersätta min gamle efter Nvidia utannonserade stöd för Freesync, tänkte att man kunde köra
få ett kap. Men av de få som jag hitills har testat så flimrar de antagligen helt galet så fort det dyker under 74 fps (Samsung C49HG90), eller så blir de bara knasigt (AOC AG322QCX) med konstiga Freesync intervall.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Alltså vad är dem riktiga specsen för G versionen?
Enligt prisjakt har den 8bit men enligt andra siter har den 10bit dvs 8bit + FRC.
Medans F versionen har 10bit bara? Det är ju likadan panel..
Enligt denna hemsida har även Gversionen HDR 400, vilket den borde ha då ljusstyrkan klarar det.. men aa.. https://www.displayspecifications.com/en/model/7e0c14b8

70% Adobe RGB - Enligt Prisjakt och Displayspec
135% sRGB - Enligt Displayspec
98% P3 - Enligt Inet

Saken är den att både Adobe RGB och P3 är bättre än sRGB och båda dem supportar allt sRGB kan hantera. Info här - https://creativepro.com/how-do-p3-displays-affect-your-workfl...

Skrivet av Twicefire:

Nice fick sms om att min order håller på plockas! Skärmen på måndag - tisdag hoppas jag

Hoppas du blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Min skärm får jag Måndag kväll, men lär inte få ut det bästa ur skärmen förrän jag plockar upp ett Radeon VII.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Hagge: Jag såg nu att båda versionerna har kommit upp på LG:s svenska sida och jämförde dom. Vissa skillnader finns ju och jag antar att LG har rätt info om någon.

Jämförelse F/G

stavfel
Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Alltså vad är dem riktiga specsen för G versionen?
Enligt prisjakt har den 8bit men enligt andra siter har den 10bit dvs 8bit + FRC.
Medans F versionen har 10bit bara? Det är ju likadan panel..
Enligt denna hemsida har även Gversionen HDR 400, vilket den borde ha då ljusstyrkan klarar det.. men aa.. https://www.displayspecifications.com/en/model/7e0c14b8

70% Adobe RGB - Enligt Prisjakt och Displayspec
135% sRGB - Enligt Displayspec
98% P3 - Enligt Inet

Saken är den att både Adobe RGB och P3 är bättre än sRGB och båda dem supportar allt sRGB kan hantera. Info här - https://creativepro.com/how-do-p3-displays-affect-your-workfl...

Hoppas du blir nöjd!

Kommer på måndag, tror jag säkerligen.

Skrivet av Gambit_2K:

Min skärm får jag Måndag kväll, men lär inte få ut det bästa ur skärmen förrän jag plockar upp ett Radeon VII.

Samma här

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bi99uy:

Jag började kolla runt på nya skärmar för att ersätta min gamle efter Nvidia utannonserade stöd för Freesync, tänkte att man kunde köra
få ett kap. Men av de få som jag hitills har testat så flimrar de antagligen helt galet så fort det dyker under 74 fps (Samsung C49HG90), eller så blir de bara knasigt (AOC AG322QCX) med konstiga Freesync intervall.

Man undrar ju lite hur mkt NVidia ansträngt sig för att det ska "fungera men ändå inte". Har dom inget stöd är är dom kommersiella grisar (vilket dom ju iof är) och funkar det hur bra som helst så är ju GSync meningslöst.

Permalänk

tänkte kolla en sak med er! är med väldigt sugen på denna skärm ..har ett rtx 2080 och är inne på f modellen lite pga de senaste nyheterna med G_sync / freesync tänker jag fel ?

fördelar / nackdelar mm

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk

@Twicefire: hoppas på måndag du kommer med feedback

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I