Fråga gällandes potentiell bottleneck och ny GPU eller CPU!

Permalänk
Medlem

Fråga gällandes potentiell bottleneck och ny GPU eller CPU!

Hej, jag undrar lite här.
Har tänk på att kanske uppgradera mitt grafikkort från GTX 1060 3gb till antingen GTX 1070 ti eller RTX 2060 ( förmodligen GTX 1070 ti men inte säker ), och jag undrar lite över bottlenecking då jag har i3 8100 och 8gb ram.
Kommer jag att märka stor skillnad och kunna lira nyare spelen i stabilt 60fps på 1080p 60hz på maxade grafikinställningar?
Vill uppgradera skärmen senare också, samt processorn och + 8gb ram till men just nu så tänkte jag bara uppgradera en sak och jag undrar vad jag borde byta ut för att få det mesta för pengarna just nu så att säga.
Processorer som jag kollat på också är i5 8600k eller i5 9600k.

Vad skulle va bäst och hur stor skillnad typ skulle jag märka?
Antingen i5 9600k eller i5 8600k + 1060 3gb eller i3 8100 + 1070 ti / rtx 2060.
Tänkte på typ nyare spel som Resident Evil 2 remaken på max och så.

Permalänk
Medlem

i5 8400 är mer prisvärd än de två du nämnt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

i5 8400 är mer prisvärd än de två du nämnt.

Jag hade riktig tur och hittade det här https://www.ebay.com/itm/372574462057
Min betalning håller på att processa fortf så vet inte om han kanske säger nej därför att inte vill skicka till Sverige.

Bör ju va legit med tanke på att han har så positiv feedback o verkar va många som köper nu ( var den andra som köpte ).
Så kanske får över till ett grafikkort då :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsx2:

Jag hade riktig tur och hittade det här https://www.ebay.com/itm/372574462057
Min betalning håller på att processa fortf så vet inte om han kanske säger nej därför att inte vill skicka till Sverige.

Bör ju va legit med tanke på att han har så positiv feedback o verkar va många som köper nu ( var den andra som köpte ).
Så kanske får över till ett grafikkort då :).

Det verkar vara lite för bra för att vara sant, han säljer massor med nya teknikvaror för ca 10% av normalpriset, som RTX 2080 för 800 kr, 1TB Samsung 860 SSD för 200 kr etc.

Uppenbart är eller var det en bokhandel och alla bra betygen kommer från att ha sålt böcker, inga omdömen kommer från att ha sålt teknik till vrakpriser.

Gissar att kontot är hackat och han kommer dra med alla pengarna och du kommer få kräva återbetalning från paypal vilket kan ta ett tag.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det verkar vara lite för bra för att vara sant, han säljer massor med nya teknikvaror för ca 10% av normalpriset, som RTX 2080 för 800 kr, 1TB Samsung 860 SSD för 200 kr etc.

Uppenbart är eller var det en bokhandel och alla bra betygen kommer från att ha sålt böcker, inga omdömen kommer från att ha sålt teknik till vrakpriser.

Gissar att kontot är hackat och han kommer dra med alla pengarna och du kommer få kräva återbetalning från paypal vilket kan ta ett tag.

Hmm du har rätt.
Tyckte också att det lät lite för bra för att va sant men man vet aldrig. Ska kontakta Ebay o se om de vet något.
De har ju money back guarantee.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsx2:

Hmm du har rätt.
Tyckte också att det lät lite för bra för att va sant men man vet aldrig. Ska kontakta Ebay o se om de vet något.
De har ju money back guarantee.

"men man vet aldrig"

Ja så kan man ju också se på det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsx2:

Hej, jag undrar lite här.
Har tänk på att kanske uppgradera mitt grafikkort från GTX 1060 3gb till antingen GTX 1070 ti eller RTX 2060 ( förmodligen GTX 1070 ti men inte säker ), och jag undrar lite över bottlenecking då jag har i3 8100 och 8gb ram.
Kommer jag att märka stor skillnad och kunna lira nyare spelen i stabilt 60fps på 1080p 60hz på maxade grafikinställningar?
Vill uppgradera skärmen senare också, samt processorn och + 8gb ram till men just nu så tänkte jag bara uppgradera en sak och jag undrar vad jag borde byta ut för att få det mesta för pengarna just nu så att säga.
Processorer som jag kollat på också är i5 8600k eller i5 9600k.

Vad skulle va bäst och hur stor skillnad typ skulle jag märka?
Antingen i5 9600k eller i5 8600k + 1060 3gb eller i3 8100 + 1070 ti / rtx 2060.
Tänkte på typ nyare spel som Resident Evil 2 remaken på max och så.

Hej!

Bara för att förklara det här med flaskhalsar (bottlenecking):

Det finns alltid en flaskhals i ett datorsystem, precis som en kedja alltid har en svagaste länk. Det är alltså omöjligt att bygga en dator utan flaskhals. Något blir alltid flaskhalsen oavsett vad du gör, d.v.s. det blir alltid något som blir den begränsande faktorn i att få datorn att prestera.

Du kommer alltså inte få sämre bildhastigheter (frame rates) av att du uppgraderar till ett snabbare grafikkort för att du plötsligt får en "flaskhals".

Om du idag får okej bildhastigheter med din CPU du har idag, så kommer du inte få sämre bildhastigheter med ett nyare grafikkort. Däremot kan du få bättre så länge din processor inte sätter stopp.

Ett sätt att försöka bedöma hur mycket din processor går för, är att ställa grafikinställningarna på lägsta möjliga på din dator och försöka spela. Om spelet flyter på på lägsta grafikinställningar (även om det ser fult som stryk ut) så kan ett nytt grafikkort hjälpa dig komma till en bättre upplevelse vid högre kvalitetsinställningar utan att din processor säger stopp.

Om du däremot inte kan spela dina spel i stabil FPS även på lägsta grafikinställningar så kan det vara processorn (eller något annat) som begränsar dig.

Du nämner att du bara har 8 GB minne. Hur är dina minnen bestyckade nu? Har du bara en RAM-modul (1x8) eller har du 2 st? (2x4)? Om du bara har en minnesmodul kan det innebära en begränsning i vissa fall, eftersom du då inte kan köra ditt internminne i Dual Channel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsx2:

Hmm du har rätt.
Tyckte också att det lät lite för bra för att va sant men man vet aldrig. Ska kontakta Ebay o se om de vet något.
De har ju money back guarantee.

Ebay lär inte kunna veta om en enskild annonsör är legit, men om någon säljer ett RTX 2080 för 800 kr så... jadu. Det är ungefär lika sannolikt att det är legit som att månen är gjort av hushållsost.

Trevligt att det står att det finns en "money back guarantee". Men tänk på att det bara är ord på en hemsida.

Om jag hade sagt att du kan få köpa ett RTX 2080 av mig, bara du swishar mig 500 kr, och jag dyrt och heligt lovar pengarna tillbaka, hade du gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ebay lär inte kunna veta om en enskild annonsör är legit, men om någon säljer ett RTX 2080 för 800 kr så... jadu. Det är ungefär lika sannolikt att det är legit som att månen är gjort av hushållsost.

Trevligt att det står att det finns en "money back guarantee". Men tänk på att det bara är ord på en hemsida.

Om jag hade sagt att du kan få köpa ett RTX 2080 av mig, bara du swishar mig 500 kr, och jag dyrt och heligt lovar pengarna tillbaka, hade du gjort det?

Ja, jag känner mig jävligt dum just nu haha.
Men jag tog bort transactionen på paypal så det är okej.
Fan, har inte sovit på snart 3 dagar pga jobb.
Note to self, aldrig Ebay efter det igen.

Uuum... Kan vi glömma att jag skämde ut mig?
Hahahaha.
Kanske lägg dags.
Skäms riktigt mycket just nu.

Edit: Och btw, tack för att ni väckte mig.
Så fort ni nämde det så vaknade jag till... Herregud alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Bara för att förklara det här med flaskhalsar (bottlenecking):

Det finns alltid en flaskhals i ett datorsystem, precis som en kedja alltid har en svagaste länk. Det är alltså omöjligt att bygga en dator utan flaskhals. Något blir alltid flaskhalsen oavsett vad du gör, d.v.s. det blir alltid något som blir den begränsande faktorn i att få datorn att prestera.

Du kommer alltså inte få sämre bildhastigheter (frame rates) av att du uppgraderar till ett snabbare grafikkort för att du plötsligt får en "flaskhals".

Om du idag får okej bildhastigheter med din CPU du har idag, så kommer du inte få sämre bildhastigheter med ett nyare grafikkort. Däremot kan du få bättre så länge din processor inte sätter stopp.

Ett sätt att försöka bedöma hur mycket din processor går för, är att ställa grafikinställningarna på lägsta möjliga på din dator och försöka spela. Om spelet flyter på på lägsta grafikinställningar (även om det ser fult som stryk ut) så kan ett nytt grafikkort hjälpa dig komma till en bättre upplevelse vid högre kvalitetsinställningar utan att din processor säger stopp.

Om du däremot inte kan spela dina spel i stabil FPS även på lägsta grafikinställningar så kan det vara processorn (eller något annat) som begränsar dig.

Du nämner att du bara har 8 GB minne. Hur är dina minnen bestyckade nu? Har du bara en RAM-modul (1x8) eller har du 2 st? (2x4)? Om du bara har en minnesmodul kan det innebära en begränsning i vissa fall, eftersom du då inte kan köra ditt internminne i Dual Channel.

Tack för förklaringen! Ska testa i lite olika spel och se hur det funkar.
Jag har två stycken 4gb ram och har satt dom i andra och fjärde platserna.
Skulle 16gb eller till och med 24gb hjälpa? Eller kräver spel nu för tiden typ enbart 8gb?

Edit: Råkade säga första och fjärde... Som sagt, trött.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsx2:

Tack för förklaringen! Ska testa i lite olika spel och se hur det funkar.
Jag har två stycken 4gb ram och har satt dom i första och fjärde platserna.
Skulle 16gb eller till och med 24gb hjälpa? Eller kräver spel nu för tiden typ enbart 8gb?

Första och fjärde platserna? Då har du monterat fel med all sannolikhet. De flesta moderkort ska du montera i första och tredje platsen, alternativt andra och fjärde platsen för att Dual Channel ska fungera. Kolla din moderkortsmanual för att vara säker. Du kan alltså eventuellt se en förbättring genom att montera rätt.

8 GB är lite för lite för att få max prestanda i spel idag. 16 GB räcker och blir över. Mer än 16 GB tillför nästan ingenting.

Edit: Såg att du redigerade ditt inlägg, så jag strök över min kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Första och fjärde platserna? Då har du monterat fel med all sannolikhet. De flesta moderkort ska du montera i första och tredje platsen, alternativt andra och fjärde platsen för att Dual Channel ska fungera. Kolla din moderkortsmanual för att vara säker. Du kan alltså eventuellt se en förbättring genom att montera rätt.

8 GB är lite för lite för att få max prestanda i spel idag. 16 GB räcker och blir över. Mer än 16 GB tillför nästan ingenting.

Edit: Såg att du redigerade ditt inlägg, så jag strök över min kommentar.

Då kanske 8gb extra ram skulle ge mig en lite märkbar uppgradering?
Det som jag oroar mig mest för är 3gb vram på mitt grafikkort, känns väldigt lite.
Är riktigt hypad för Resident Evil 2 och skulle gärna vilja köra det på 60fps med maxad grafik.
Hade tyvärr inte tid att testa demot dessvärre men det står att recommended är 1060, förmodrar dock att det är 6gb och inte 3gb.

Edit: Nu när jag kollade igen så står det faktiskt 3gb. Däremot tvivlar jag på att det är med max grafik 1080p.
Btw, hur pass pålitlig är den här sidan? https://thebottlenecker.com/calculator
Får 23% bottleneck med gtx 1070 ti, låter ju inte bra.

Permalänk
Medlem

i3 8100 är väl ungefär som min gamla i5 6500. Jag hade mitt RTX2070 till det i början, och kan inte påstå att det "flaskhalsade" i de spel som jag spelar.

Jag hade kört på grafikkort och 8GB ram extra, de där 8GB gör mer märkte jag när jag uppgraderade min dator i allfall.

Resident Evil 2 slukar väl uppåt 10GB Vram på högsta inställningarna, så där behövs nog ett RTX2080ti i allafall.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsx2:

Då kanske 8gb extra ram skulle ge mig en lite märkbar uppgradering?
Det som jag oroar mig mest för är 3gb vram på mitt grafikkort, känns väldigt lite.
Är riktigt hypad för Resident Evil 2 och skulle gärna vilja köra det på 60fps med maxad grafik.
Hade tyvärr inte tid att testa demot dessvärre men det står att recommended är 1060, förmodrar dock att det är 6gb och inte 3gb.

Edit: Nu när jag kollade igen så står det faktiskt 3gb. Däremot tvivlar jag på att det är med max grafik 1080p.
Btw, hur pass pålitlig är den här sidan? https://thebottlenecker.com/calculator
Får 23% bottleneck med gtx 1070 ti, låter ju inte bra.

Alltså, så här.

En i3-8100 kommer inte låta ditt GTX 1070 Ti prestera till 100% i alla lägen, särskilt de lägen där du har låga inställningar och vill få ut riktigt höga bildhastigheter. De spel som kräver mycket av CPU kommer också fungera dåligt, men de kommer inte fungera sämre än om du inte hade uppgraderat ditt grafikkort. Jag tänker på spel som Battlefield V i multiplayerläge, som är känt för att vara CPU-intensivt.

För de spel där du idag får ut bra bildhastigheter vid låga inställningar men vill ha högre upplösning eller högre grafikinställningar kommer inte din CPU att sätta stopp.

Med andra ord, om du uppgraderar din dator *och* processor så blir det en större uppgradering än om du bara uppgraderar ditt grafikkort. Exakt hur stor skillnaden blir varierar från spel till spel.

Det är inte så att du plötsligt får en "flaskhals" som gör att datorn blir ospelbar bara för att du uppgraderat ditt grafikkort för mycket.

Det går alltså inte att ge en generell siffra som är giltig för alla spel, och för alla kombinationer av inställningar.

Baserat på ovan så skulle jag säga att det inte finns någon sida i världen som kan ge ett vettigt generellt svar på "blir detta en flaskhals", eftersom det beror på. Kan tillägga att jag inte kan hitta någonstans på sidan du länkar hur de räknar eller tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, så här.

En i3-8100 kommer inte låta ditt GTX 1070 Ti prestera till 100% i alla lägen, särskilt de lägen där du har låga inställningar och vill få ut riktigt höga bildhastigheter. De spel som kräver mycket av CPU kommer också fungera dåligt, men de kommer inte fungera sämre än om du inte hade uppgraderat ditt grafikkort. Jag tänker på spel som Battlefield V i multiplayerläge, som är känt för att vara CPU-intensivt.

För de spel där du idag får ut bra bildhastigheter vid låga inställningar men vill ha högre upplösning eller högre grafikinställningar kommer inte din CPU att sätta stopp.

Med andra ord, om du uppgraderar din dator *och* processor så blir det en större uppgradering än om du bara uppgraderar ditt grafikkort. Exakt hur stor skillnaden blir varierar från spel till spel.

Det är inte så att du plötsligt får en "flaskhals" som gör att datorn blir ospelbar bara för att du uppgraderat ditt grafikkort för mycket.

Det går alltså inte att ge en generell siffra som är giltig för alla spel, och för alla kombinationer av inställningar.

Baserat på ovan så skulle jag säga att det inte finns någon sida i världen som kan ge ett vettigt generellt svar på "blir detta en flaskhals", eftersom det beror på. Kan tillägga att jag inte kan hitta någonstans på sidan du länkar hur de räknar eller tänker.

Ok :).
Tack för att du hjälper mig!
Tror att jag gör som så att jag väntar på Resident Evil 2 och sedan ser hur de körs på höga inställningar med vad jag har nu och hur min CPU klarar av det.
Känns kanske inte sådär jätte hypat att lägga runt 4k på ett grafikkort och sedan få tråkiga resultat som gör en besviken.

Men jag tackar dig så mycket för din hjälp!
Nu så ska jag gå och lägga mig innan jag gör fler misstag hahaha...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsx2:

Ok :).
Tack för att du hjälper mig!
Tror att jag gör som så att jag väntar på Resident Evil 2 och sedan ser hur de körs på höga inställningar med vad jag har nu och hur min CPU klarar av det.
Känns kanske inte sådär jätte hypat att lägga runt 4k på ett grafikkort och sedan få tråkiga resultat som gör en besviken.

Men jag tackar dig så mycket för din hjälp!
Nu så ska jag gå och lägga mig innan jag gör fler misstag hahaha...

Nästan så. Fast med *låga* inställningar! Så att grafikkortet kan leverera bilder snabbare, så att CPU:n får mer att göra.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan bestämma dig mellan 2060 / 1070Ti skulle jag föreslå denna video vid länkade tidpunkten, sammanfattning av procentuell skillnad i FPS mellan de två: https://youtu.be/_3IxsXoVimU?t=559

Vad jag kan se verkar 2060 vara det mest prisvärda kortet på marknaden just nu..

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Btw, en liten fråga gällandes CPU.
Vad betyder '' f '' t ex på slutet?
Ibland så har de olika bokstäver på slutet, jag förstår vad '' k '' betyder men inte de andra.
Har de sämre/ bättre prestanda eller något?

Tänkte på t ex i5-9400 vs i5-9400f.
Finns andra bokstäver på slutet, någon som vet?
Bör man vänta på någon eller bara ta den man hittar vilken bokstav på slutet den än har ( förutom om man vill ha just k för att överklocka då alltså )?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsx2:

Btw, en liten fråga gällandes CPU.
Vad betyder '' f '' t ex på slutet?
Ibland så har de olika bokstäver på slutet, jag förstår vad '' k '' betyder men inte de andra.
Har de sämre/ bättre prestanda eller något?

Tänkte på t ex i5-9400 vs i5-9400f.
Finns andra bokstäver på slutet, någon som vet?
Bör man vänta på någon eller bara ta den man hittar vilken bokstav på slutet den än har ( förutom om man vill ha just k för att överklocka då alltså )?

F på slutet betyder att CPU:n inte har någon inbyggd grafikkrets. Det är ett ganska nytt påfund från Intels sida.

Det finns en massa slutbokstäver från Intel. Inte säker på exakt alla, men jag kan komma på följande:

F - Saknas grafikkrets (nästan alla av Intels processorer har inbyggd grafik)
K - Upplåst för överklockning
XE - "Extreme edition" (ofta någon slags high-end desktop-processor eller serverprocessor med relativt extremt höga klockfrekvenser för entusiaster och de med riktigt höga krav?)
U - Har sett detta på laptopprocessorer, betyder kanske "ultra low power"?

AMD har också slutbokstäver på sina processorer.

X - Högre klockfrekvens out of the box än motsvarande variant utan X
U - Någon slags laptopprocessor (tror jag)
G - Har inbyggd grafik (t.ex. Ryzen 3 2200G)
E - ??? (Finns t.ex. Athlon 200GE, vet inte vad E:et står för)

Du ska inte ta ovanstående för sanning, utan det här är bara några av grejerna jag kommer ihåg att jag har sett.