Rädda filer efter "clean"?

Permalänk
Medlem

Rädda filer efter "clean"?

Hej,

Hoppas denna fråga hamnat i rätt tråd.

Jag har gjort bort mig fullständigt och kört kommandot "clean" i diskpart för att konvertera disken från MBR till GPT, detta gjordes när jag skulle installera Windows 10 från USB-sticka (HP bärbar med Windows 7). (fick felmeddelande när jag skulle installera att disken måste vara GPT). Windows 10 installationen kunde påbörjas och fullgjordes med gott resultat. Nu till mitt stora problem.

Innan jag började installera Windows 10 så skapade jag en partition på C: som heter E: på ca 70Gb (har bara en HD) Till E: flyttade jag över alla familjebilder m.m. för att ha dessa tillgängliga efter Windows 10 var klar. Till min förvåning upptäcker jag efter Windows 10 installationen att E: partitionen är borta. ALLT, Alla våra fina kort, dokument, sparade spel filer m.m. är puts väck. Har nu i efterhand förstått att kommandot "Clean" rensar hela disken, inkl. alla partitioner. *mega suck*.

Är jag helt körd eller går det att rädda filerna med ett program? Går det att återskapa partition tabellen och hämta tillbaka informationen? Datorn är en helt vanlig HP Laptop som inte alls är lastgammal. HD ligger på 1TB om jag inte missminner mig. Det som är skumt är att när jag kollar C: disken och storleken så ligger den på 931 Gb. Vart tog 69 Gb vägen?! Kan detta vara min förlorade E: partition?

Någon som är duktig på detta som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit ur disken och anslutit den externt till en annan dator.
Sen kört https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Låt det tugga sen är allt klart.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

En disk märkt med kapaciteten 1TB visas i windows utforskaren (efter formatering) som 931GB, ingenting har "förlorats".
Mer finns att läsa här för den som vill fördjupa sig:

https://en.wikipedia.org/wiki/Terabyte
https://en.wikipedia.org/wiki/Tebibyte

Edit: Rättat till otydligheter efter påpekanden

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@DeGreeZ: Tack för ditt svar. Men vad händer då, vad gör cgsecurity? Går det att ansluta min HD till exempel en annan bärbar dator med kabel? Och förblir mitt OP system intakt efter detta så jag kan koppla in disken och köra som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

En 1TB disk blir efter formatering 931GB.

Nä, en terabyte (TB) blir en terabyte (TB). Windows påstår att det är 931 gigabyte (GB), fast vad Windows egentligen menar är 931 gibibyte (GiB).

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge:

Jag vet det, men TS undrade vart 69GB tagit vägen, och det var det enkla svaret jag gav honom. Varför krångla till det?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@sp1k3n: Tack Marcus, då slipper jag få huvudbry för dessa 69Gb

Permalänk
Medlem

@inxs:
När du pluggar in din disk i en annan dator så kommer den att upptäckas som en vanlig hårddisk.
Öppna sen programmet och välj vilken disk den ska söka igenom.

Sen kommer genomsökningen att börja och programmet letar efter filer med "rätt" hexdecimaler.
Filer som den hittar kommer sparas på din laptop i den angivna mappen

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av inxs:

@sp1k3n: Tack Marcus, då slipper jag få huvudbry för dessa 69Gb

Gör inte samma sak själv nu förresten :^)
Du menar GB (gigabyte), och inte Gb (gigabit)

En del kommer väl kalla mig för besserwisser nu, men det är okej

Permalänk
Medlem

@DeGreeZ: Okej, låter för bra för att vara sant men jag ska självklart testa. Kanske långsökt men vad händer om jag skapar en partition på min nuvarande dator och kör programmet från C:, sparar sedan över dom filer som kan räddas till nya partitionen? Det jag menar, varför måste jag plocka ut disken och köra programmet från en annan HD/dator? Finns det risk att filerna som hittas är skadade/överskrivna, korrupta?

Permalänk
Medlem

@inxs: Det viktiga om du ska rädda filer är att absolut inte skriva de räddade filerna till samma disk, då är risken stor att du skriver över existerande data. Och skrivs data över så är den borta för alltid, det finns inget sätt att återskapa överskriven data på en hårddisk (annat än att återskapa från backup så klart). Du ska alltså inte röra disken ö.h.t., helst ska du göra en komplett avbild på disken och jobba mot den också för att undvika att du skriver över någon data av misstag.

Så vilken dator du använder spelar ingen roll, det viktiga är att du har två separata diskar: en som du vill rädda filer ifrån och en som du kan spara filerna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Jag hade tagit ur disken och anslutit den externt till en annan dator.
Sen kört https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Låt det tugga sen är allt klart.

Skrivet av inxs:

@DeGreeZ: Okej, låter för bra för att vara sant men jag ska självklart testa. Kanske långsökt men vad händer om jag skapar en partition på min nuvarande dator och kör programmet från C:, sparar sedan över dom filer som kan räddas till nya partitionen? Det jag menar, varför måste jag plocka ut disken och köra programmet från en annan HD/dator? Finns det risk att filerna som hittas är skadade/överskrivna, korrupta?

Bästa förslaget hittills. Med en dos tur kan det faktiskt rädda det mesta, den nya OS-installationen lär vara mindre än din gamla C-partition, fotona bör rimligen finnas lagrade efter det område som ominstallationen skrivit över.

Skälet till att du vill stoppa disken i en annan dator är att du vill minimera allt skrivande till den, då det kan skriva över datan du vill rädda.

Hela räddningsförfarandet bygger på att datan faktiskt inte skrivs över ens när du partitionerar/formaterar om disken, lagringsytan flaggas bara som ledig, överskrivningen kommer först när det skrivs nya filer till den nu ledigflaggade ytan.

Att köra OS:et på den aktuella disken kommer medföra en del skrivning. Det är bättre att köra en OS-installation på en helt annan disk. Det ger dessutom åtminstone teoretiskt en del accessmöjligheter som recoveryprogramvaran kan tänkas utnyttja att den aktuella disken inte är systemdisk.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

@MarcusHuddinge:

Jag vet det, men TS undrade vart 69GB tagit vägen, och det var det enkla svaret jag gav honom. Varför krångla till det?

För felet är att Windows skriver fel SI-enhet, inte att du "tappar" plats efter en formatering. Ska du förklara/rätta, gör det rätt så inte folk lära sig mer fel.

Permalänk
Medlem

@kaput: Okej, Kanon....Summarum om jag har förstått er rätt. Anledningen till att köra cgsecurity från fristående disk är för öka chanserna att hitta filerna och att min disk inte ska skriva över sig själv, typ?

Jag förmodar att cgsecurity inte är gratis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av inxs:

@kaput: Okej, Kanon....Summarum om jag har förstått er rätt. Anledningen till att köra cgsecurity från fristående disk är för öka chanserna att hitta filerna och att min disk inte ska skriva över sig själv, typ?

Jag förmodar att cgsecurity inte är gratis...

Det verkar som du förstått i alla fall. Ska vi vara noga behöver du dock inte köra Photorec från en fristående disk så, det enda som är viktigt är att inte göra nåt från disken som innehöll dina foton. Optimalt ska det bara läsas från den. Operativsystem och Photorec kör du från en annan enhet, likaså sparar du ner eventuella foton du lyckas rädda till annan enhet.

Photorec är helt gratis

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Jag förstår men för att klargöra det lite så är disken (som innehåller filer jag vill komma åt) en och samma disk som jag använder Windows 10 på idag. Att köra cgsecurity från en annan enhet är för mig en fristående disk/ annan dator då jag endast har en hårddisk till en och samma dator, skit i samma, bara jag förstår

Alltså i min lilla värld.
1. Ta ur min HD från min HP dator.
2. Plugga in min HD i en annan enhet/ dator med sata/usb kabel.
3. Ta ner cgsecurity och kör denna i enheten som min HD är inkopplad i.
4. Låt cgsecurity leka kurragömma på min HD och har jag tur hittar den allt jag vill komma åt.
5. Kopiera över dessa filer till en mapp på den datorn cgsecurity körs ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inxs:

@kaput: Jag förstår men för att klargöra det lite så är disken (som innehåller filer jag vill komma åt) en och samma disk som jag använder Windows 10 på idag. Att köra cgsecurity från en annan enhet är för mig en fristående disk/ annan dator då jag endast har en hårddisk till en och samma dator, skit i samma, bara jag förstår

Alltså i min lilla värld.
1. Ta ur min HD från min HP dator.
2. Plugga in min HD i en annan enhet/ dator med sata/usb kabel.
3. Ta ner cgsecurity och kör denna i enheten som min HD är inkopplad i.
4. Låt cgsecurity leka kurragömma på min HD och har jag tur hittar den allt jag vill komma åt.
5. Kopiera över dessa filer till en mapp på den datorn cgsecurity körs ifrån.

Du har fattat det, din föreslagna procedur skulle funka

Har aldrig testat det själv, men det finns också diverse livedistros (som du kör från CD, USB, etc) som inkluderar Photorec. En variant är att du bygger en sådan USB-sticka/CD, bootar HP-datorn från den, och återställer.

Det som gör mig lite osäker är att jag inte har full koll på hur Photorec jobbar. Återställer det till originaldisken, eller vill det kopiera det som återställs till en annan enhet? I det förstnämnda fallet kan du ju använda första bästa USB-sticka som livedistron får plats på, eller icke skrivbart optiskt media, men i det sistnämnda behöver du ju dessutom tillräckligt mycket skrivbart lagringsutrymme för att spara eventuella räddade filer också.

Den varianten skulle i vilket fall som helst eliminera behovet av en till dator, annat än just för att skriva livedistromediat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Okej, ja vi får se vart detta bär hän.. Spännande oavsett Det som gör mig lite orolig är avsändandet av Cgsecurity PhotoRec. Gillar inte så kallade dos-program. Trodde det va ett hederligt, modernt program med knappar som utförligt beskriver vad som händer när man trycker på knapparna Nu får man försöka tyda en massa kommandon som gör en svettig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inxs:

@kaput: Okej, ja vi får se vart detta bär hän.. Spännande oavsett Det som gör mig lite orolig är avsändandet av Cgsecurity PhotoRec. Gillar inte så kallade dos-program. Trodde det va ett hederligt, modernt program med knappar som utförligt beskriver vad som händer när man trycker på knapparna Nu får man försöka tyda en massa kommandon som gör en svettig.

Ofta har program utanför modern OS miljö mycket bättre tillgång till hårdvaran, utan tex Windows lagret och kan därför jobba på annat sätt eller djupare mot hårdvaran. Detta är vad man ofta behöver för recovery eller räddning av data... fullständig kontroll.

Tycker @kaput har guidat dig bra.

Du har en frisk HDD iaf, så du har inte pressen med någon form av degradering eller fysiska skador, så bästa möjliga chans och minimal med stress. Så läs noga vad du gör och ta din tid på dig, för ofta är det så att man bara har en chans att göra det rätt. Tänk också på att dubbelkolla det du räddat, efter du räddat det. Dvs öppna filerna och kolla att de är intakta, för bara för programmet säger den hittat det, innebär inte att det är korrekt länkat utan filsystem att guida.

Två saker att tänka på bara.
1. Kyl HDDn om den ska jobba länge... tar man ut den ur datorn, får de ofta sämre luftflöde än tex i en HDD plats med fläktar som roterar luften. Så du behöver någon fläkt som blåser mot den om den ska jobba länge med att läsa hela disken, letande efter filer.

2. Om du inte redan har, skaffa en separat disk att lägga allt på. USB HDD eller liknande går bra, som du kan använda som backup i framtiden så slipper detta ske igen. Se bara till att inget skrivs till den disken du försöker rädda från (som flera påpekat ovan).

Lycka till

Permalänk
Medlem

Observera att det inte finns någon garanti att du får ut fotona, det "kan" fungera, men de kan även komma fram men vara korrupta, filmer och sådant ännu större chans på.
Så korka inte upp champagnen bara för att du ser filnamnen

lycka till, och i framtiden, backup

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

För kännedom lyckades jag rädd ca 50% av filerna. Många av dom som inte gick att rädda var mpeg/avi filer och var korrupta. Tack!

Permalänk
Medlem

Windows är inte bra att reparera sig själv - punkt.

Nu vet jag inte hur mycket du har ställt till på orginal-disken med olika överskrivning etc. (det gäller att vara iskall och ta lugnt och tänka efter och läsa på innan nästa steg när man inser att man gjort bort sig och inte gör något förhastat som bara förvärrar situationen) - men är det bara partitionsprogrammet som sulat bort MBR/GPT och det inte körts någon formatering efteråt så kan filsystemen vara kvar och därmed monterbara för att kunna rädda ut data i dess ursprungliga skick.

photorec mfl. söker på magic words för olika filtyper och förutsätter att filerna på mediat är sekventiellt lagrade - vilket de ofta är på tex. SD-kort som programmet en gång skapades för - men på en fragmenterad NTFS så kan det bli småbitar med andra filers data inflätat i bilden/filmen.

Om det 'bara' är partitionstabellen som är bortsupen så finns det program som kan hjälpa till att återskapa denna, men fungerar inte det finns ytterligare metod att försöka hitta början på NTFS-filsystem på disk med förstörd partitionstabell som slutet av denna inlägg #18525450 och detta körs i linux - inte windows och en linux kan i det här fallet vara en live-disk av tex. ubuntu eller som i länkade inlägget https://www.system-rescue.org/Download/ som startas från en USB-sticka.

Är datat på disken mycket viktigt så jobbar man aldrig på orginaldisken utan alltid på en diskimage av orginaldisken på annan lagringsmedia som extern USB-disk och man har kvar orginaldisken orörd och undanlagt tills allt är uträddat och undanlagrat.

slutligen - en backup är aldrig på samma fysiska disk utan alltid på annan media (tex. extern USB-disk) som sedan läggs undan innan man börjar med system-meck och partitions-fix - men det har du nu lärt dig och sett konsekvenserna av när man inte gör riktiga backup, förmodar jag - det behövs nästan alltid en näsbränna innan man börja ta backupper på allvar ;-).